Ferrari’s rijderskeuze 2010-’11, een groot euvel..

Ferrari F1
Volgens de laatste geruchten heeft Kimi Raikkonen een principeakkoord afgesloten met McLaren.

Kimi Raikkonen is geen onbekende voor het team uit Woking, hij reed vroeger (2002-2004) reeds voor McLaren. Het is al een tijdje bekend dat Ferrari de Fin weg wil hebben, maar dan via de grote poort, want hij hielp Ferrari aan de wereldtitel en gaf onvoorwaardelijke steun in het gevecht met de FIA. Als de geruchten correct zijn, is de vervanger 99% zeker Fernando Alonso.

Dat Ferrari een zeer moeilijk jaar heeft, zal iedereen die de Formule 1 volgt zeker beamen. Hun auto ging bij de start voor geen meter vooruit, overwinningen bleven uit. Toen kreeg Felipe Massa een ernstig ongeval, hun held Schumacher moest terugkomen op zijn terugkeer en de reserverijder behaalde geen deftig resultaat. Daarbovenop komt nog het feit dat hun pilotenkeuze voor de volgende jaren sterk beïnvloed werd door geruchten, ongevallen en overvloed aan rijders.

Het is al enkele jaren een publiek geheim dat de Spanjaard Fernando Alonso (huidig Renaultrijder) ooit in de Rode bolide zou rijden. Zo tekende de officieuze sponsor van Fernando Alonso, de Spaanse bank Santander, een langdurig contract met Ferrari laatstleden, net zoals dat in het verleden gebeurde bij McLaren. Momenteel sponsort de bank beide teams, maar dat zal ook niet eeuwig blijven duren.

Maar in de Formule 1 is niets wat het lijkt, zo verstoorde het ongeval van Felipe Massa de perfect geplande toekomst bij Ferrari. Massa was productiever in de races, terwijl Raikonnen op plaatsen finishte waar een Ferrari dat eigenlijk niet zou mogen. Bovendien had hij zijn oude hobby, het rallyrijden, terug gevonden. Zo behaalde hij zonder noemenswaardige voorbereiding de 7e plaats in de Rally van Finland met zijn eigen Fiat Grande Punto. Ferrari zou dan een financiële toegeving doen ten opzichte van de Fin en eveneens een plaats verzekeren bij een rallyteam, zodat Kimi kon blijven racen. Maar dan opende iemand bij Ferrari de doos van Pandora en gebeurde het grote ongeluk van Massa. Dat gooide roet in de toekomstplannen van de Scuderia. Beste oplossing was de tijdelijke komst van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher, maar die moest na medische onderzoeken terugkrabbelen. Vervanger Lucca Badoer bakte er niets van, maar dat is ook niet onbegrijpelijk voor iemand die al 7 jaar geen F1 race meer had gereden of testwerk verricht had met de F60. Voor hun thuisrace op het legendarische circuit te Monza overhaalden ze Fisichella om voor hen te komen rijden. De toenmalige rijder van Force India kon dit aanbod niet weigeren, en tekende als tweede rijder voor de rest van het seizoen. Een vaste rijdersplek voor volgend jaar zit er niet in, volgens zijn contract staat hij vrij om voor een ander team te racen. Toffe jobomschrijving me dunkt.

Nog steeds geen probleem voor volgend jaar zo te zien, enkel het feit dat Massa –waarschijnlijk- zal terugkeren in 2010 en het liefst aan de zijde van Fernando Alonso. Dan hebben ze 3 toprijders voor 2 bolides. Het plan was om Kimi Raikkonen uit te kopen met een slordige 40.000.000 euro, wat neerkomt op zijn volledig jaarloon. Met de komst van de nieuwe sponsor die Fernando Alonso met zich meebrengt is dit niet zo’n zware domper. Maar de laatste tijd is de emotieloze Fin het enige lichtpunt voor Ferrari. Zijn overwinning in België en zijn podiumplaats in Italie zijn een serieuze opsteker voor het hele team, zoiets als dat hadden ze wel degelijk nodig. Ook heeft Raikkonen op zijn eentje de derde plek in het constructeurskampioenschap bijna veilig gesteld en dat allemaal terwijl de ontwikkeling van de F60 stilgelegd is, en Ferrari de focus legt op de wagen van volgend jaar. Zo zouden ze terug rijden waar een Ferrari zou moeten rijden: vooraan en heftig strijdend voor het kampioenschap.

Wat er nu te gebeuren staat weet niemand, op de Ferraritop na dan. Het principeakkoord van Raikkonen enMcLaren is een goede zaak voor zowel hem als voor de sport. De Iceman heeft altijd aangegeven om een nieuw team te gaan zoeken mochten ze hem bij Ferrari de deur wijzen, met een grote koffer in de hand. Dat is minder goed nieuws voor zijn landgenoot Heikki Kovalainen, die plaats zal moeten maken. Kovalainen presteerde dit jaar ook niet op het McLaren niveau, daarom zal zijn ontslag ook niet als wereldnieuws bestempeld worden. Nico Rosberg, de talentvolle jonge Duitser, werd ook als vervanger getipt, maar zal nog even moeten wachten.

Als deze 2 topteams hun snelheid terug kunnen vinden, krijgen we volgend jaar een prachtig strijdtoneel met duo’s als Massa-Alonso (Ferrari), Hamilton-Raikkonen (McLaren), Button-Barichello (BrawnGP) en Vettel-Webber (RedBull). Maar hieromtrent zal er nog lange tijd onduidelijk heersen, veel teams wachten nog op de langverwachte wissel van Alonso naar Ferrari alvorens ze naar buiten komen met hun piloten.

Trouwens nòg meer chaos/speculaties wanneer Massa nog langer moet herstellen, opteren ze dan voor hun nieuwste aanwinst, dumpen ze hun beste rijder van het moment of laten ze de langverwachte transfer eindelijk doorgaan?

Formule 1, a never ending show!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...