Jaguar XJ IAA AUtosalon
Voor Jaguar is de Jaguar XJ de ster van het autosalon van Frankfurt, het nieuwe vlaggenschip van Jaguar breekt net als de XF met het verleden.

De nieuwe XJ oogt erg imposant dankzij zijn lengte, rechtopstaande grille en katachtige koplampen. Deze lampen doen ons terugdenken aan het conceptmodel dat voor de XF ontworpen werd. In profiel valt op hoe de daklijn bijna zoals de Citroën C6 eindigt in de achterlichten. Net die achterlichten zijn misschien niet volledig naar ieders smaak, in real life ogen ze echter zeker niet ongepast.

Ook binnenin is de afwerkingskwaliteit van hoog niveau, het instrumentarium wordt weergegeven op een 12,3″ (31,2 cm) groot High Definition scherm. Daarnaast vinden we in de middenconsole een groot 8″ LCD touchscreen met ‘Dual View’ technologie, Jaguar schud hiermee moeiteloos zijn imago van oubolligheid van zich af. Ook de beenruimte achteraan is indrukwekkend, in vergelijking met de vorige XJ kwam er zelfs nog 125 mm bij.

Jaguar heeft ook hard gewerkt aan het gewicht van de nieuwe XJ, volgens het Britse merk is hun vlaggenschip dankzij het gebruik van een Aluminium body maarliefst 150 kilogram lichter dan zijn concurrenten. De nieuwe XJ wordt daarnaast standaard uitgerust met luchtvering, deze is continu variabel dankzij het Adaptive Dynamics systeem en het Active Differential Control.

De Jaguar XJ zal in België met drie verschillende motoren verkocht worden: twee benzines en één diesel, elk model is ook beschikbaar met verlengde wielbasis. De dieselmotor is een 3-liter V6 met TwinTurbo-techniek en zorgt voor een vermogen van 275 pk en een maximaal koppel van 600 Nm. Wie benzine wil rijden heeft twee mogelijkheden: een 5-liter V8 met of zonder compressor. De ‘basis’ 5-liter V8 heeft een vermogen 385 pk en een maximaal koppel van 515 Nm terwijl de V8 met compressor over 510 paarden en 625 Nm beschikt. Alle motoren worden gekoppeld aan een zestrapsautomaat met ’shift by wire’-technologie.

De prestaties zijn uiteraard niet onaardig: dankzij de lichtgewicht aluminium constructie is de XJ volgens Jaguar zo’n 150 kilo lichter dan de concurrentie. De XJ sprint met de 3-liter V6 dieselmotor van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, het verbruik komt op 7 liter per 100 kilometer. De 5-liter V8 benzinemotor zonder compressor doet hetzelfde sprintje in 5,7 seconden en verbruikt 11,4 liter per 100 kilometer. Wie voor de V8 met compressor gaat sprint het snelst naar 100 km/u: in 4,9 seconden. Het verbruik komt dan op 12,1 liter per 100 kilometer. De XJ heeft telkens een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

De gloednieuwe Jaguar XJ is vanaf 10 juli te koop en de eerste wagens worden begin 2010 afgeleverd. De instapprijs voor de XJ bedraagt 79.800 euro.

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Autosalon Frankurt 2009 Jaguar XJ

Jaguar XJ Frankfurt 2009

Jaguar XJ Frankfurt 2009

Jaguar XJ Frankfurt 2009

Jaguar XJ Frankfurt 2009

Jaguar XJ Frankfurt 2009