Frankfurt ’09: Peugeot RCZ

Frankfurt 2009 Peugeot RCZ
Peugeot toont op het autosalon van Frankfurt de Peugeot RCZ, deze tweezits-coupé moet rijplezier betaalbaar maken.

Exact twee jaar na het conceptmodel staat de productieversie van de Peugeot RCZ op het autosalon van Frankfurt. De Peugeot RCZ oogt bijzonder dynamisch en tegelijk toch elegant. Leuk is de dubbele bubbel op de achterruit, de LED achterlichten en de dubbele uitlaat. De RCZ is maar 1,36 meter hoog en is erg aerodynamisch, achteraan vinden we een uitklapbare spoiler die afhankelijk van de snelheid in twee standen kan fungeren om zo de ideale balans tussen baanligging en verbruik te krijgen. De RCZ staat trouwens op 18 of 19″ velgen en beschikt standaard over een hele resem veiligheidstechnieken waaronder Hill Assist, ESP en ASR.

Ook binnenin heeft Peugeot zijn best gedaan, de bestuurder beschikt over een erg ergonomische zitpositie. Voor het dashboard werd gekozen voor erg vloeiende lijnen en werden hoogwaardige materialen gebruikt. Leuk is het analoge klokje in het middenconsole dat voor de gelegenheid in een innovatief zacht aanvoelend materiaal werd omhuld. In het interieur is uiteraard ook plaats gemaakt voor high-tech uitrusting zoals een JBL Hi-fi systeem, een 3D multimediasysteem en een aansluitingsmogelijkheid voor USB en iPod. De RCZ beschikt ook over een aardige kofferruimte van 384 liter, klap je de achterbank neer dan beschik je zelfs over 760 liter bagageruimte. Niet slecht voor een 2+2 Coupé. Op de achterbank is volgens Peugeot trouwens extra veel hoofdruimte dankzij de twee bubbels in de achterruit.

Onder de motorkap zal er bij de marktlancering in 2010 gekozen kunnen worden tussen drie verschillende motoren. Eerst en vooral is er de nieuwe 1.6-liter THP benzinemotor met een vermogen van 200 pk en 255 Nm koppel. Met deze motor sprint de RCZ van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden terwijl het gemiddeld verbruik beperkt blijft tot 7,1 liter per 100 km (165 g/km CO2). Peugeot heeft ook gesleuteld aan het uitlaatgeluid waardoor de RCZ erg leuk klinkt bij alle toerentallen. Verder biedt Peugeot ook een 1.6 liter THP benzinemotor aan met 156 pk en 240 Nm koppel en een 2.0 liter HDi FAP dieselmotor met 163 pk en 340 Nm koppel.

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Deel dit bericht:

4 reacties op "Frankfurt ’09: Peugeot RCZ"

  1. Willem 16-09-2009 om 17:32

    Toch een beetje teleurgesteld door de saaiheid van het interieur…

  2. XliljeezyX 16-09-2009 om 18:44

    :O, dat verbaasd me willem!

    Ik dacht dat iederen het interieur wel oké vind ziet er lekker strak uit en mooi gebruikt gemaakt van 2 kleuren! enige nadeel kan zijn: veel te veel plastic.

  3. Brambo 16-09-2009 om 19:15

    het interieur ziet er te ‘standaard peugeot’ uit. Maar voor de rest vind ik het wel een geslaagde wagen!

  4. mrnx 17-09-2009 om 11:23

    ja ik vind het interieur ook te “standaard” en een beetje minder plastic zal hem zeker niet misstaan 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...