Opel, dat al maanden in een no man’s land zweefde, gaat uiteindelijk toch voor meer dan de helft naar Magna International.

Midden augustus verkondigden we al dat Opel naar Magna International ging, maar beide partijen kwamen uiteindelijk toch niet tot een sluitend akkoord. Ook RHJ International, een Belgische holding, was nog steeds in de running. Nu is het definitief, Magna verwerft 55% van GM’s aandelen in Opel, de werknemers behouden een belang van 10% in het “Nieuwe Opel” en GM behoudt nog steeds een participatie van 35%. Er werd ook al een akkoord bereikt over een nieuwe eigendomsstructuur voor het “Nieuwe Opel” en de overheid steunt de financiering met bijkomende overheidsgaranties.

Concreet betekent dit eigenlijk dat Opel een herstructurering zal ondergaan maar ook dat het nu en in de toekomst nog steeds zal kunnen rekenen op technologische ondersteuning van GM. Men streeft naar een open beleidsstructuur waarbinnen technologie vrij zal kunnen uitgewisseld worden wat uiteindelijk de hele groep ten goede moet komen. Hoe het Opel Antwerpen zal vergaan is nog niet met zekerheid geweten, wel weten we dat Magna een sluiting op het programma had staan…

Zürich. General Motors heeft vandaag bekendgemaakt dat zijn Raad van Bestuur achter het bod staat van het consortium van Magna International Inc. en Sberbank om een meerderheidsparticipatie te kopen in zijn Europese Opel/Vauxhall-activiteiten.

De komende weken zullen enkele belangrijke punten worden afgerond om de bindende overeenkomsten te kunnen opmaken, waaronder de schriftelijke steun van de vakbonden die achter de deal zullen staan met de nodige kosten-herstructureringen om het voortbestaan te garanderen en de afronding van een definitief financieringspakket van de Duitse overheid. Binnen enkele weken zouden de definitieve akkoorden klaar moeten zijn voor ondertekening; de volgende paar maanden zou dan alles rond moeten zijn. Volgens de deal zal Magna/Sberbank een belang van 55 procent nemen in het Nieuwe Opel; GM behoudt een participatie van 35 procent, terwijl de werknemers 10 procent in handen zullen hebben.

“Het harde werk van de voorbije twee weken om enkele openstaande zaken te verduidelijken en enkele details uit het Duitse financieringspakket op te lossen bracht GM en zijn Raad van Bestuur ertoe om Magna/Sberbank aan te bevelen,” aldus Fritz Henderson, President en CEO van GM. “We bedanken alle partijen die de voorbije maanden bij dit intensieve proces betrokken waren – vooral de Duitse overheid – voor hun niet-aflatende steun; zij maken deze nieuwe onderneming mogelijk. Ik wil ook de klanten van Opel en Vauxhall bedanken voor hun niet-aflatende trouw. GM zal nauw blijven samenwerken met Opel en Vauxhall aan de ontwikkeling en productie van nog meer fantastische auto’s, zoals de nieuwe Insignia en de nieuwe Astra,” voegde Henderson eraan toe.

Dankzij het akkoord zal Opel/Vauxhall een volledig geïntegreerd onderdeel van de internationale productontwikkelingsorganisatie van GM blijven; zo zullen alle partijen voordeel kunnen halen uit de uitwisseling van technologie en technische middelen. De nieuwe eigendomsstructuur is een afgeslankte, efficiënte en onafhankelijke organisatie voor de merken Opel en Vauxhall. De huidige portefeuille van Opel/Vauxhall-auto’s en de modellen die in de pijplijn zitten zijn een solide basis voor toekomstig succes.

Deel uitmaken van de internationale organisaties voor technologische ontwikkeling en aankoop van GM levert belangrijke schaalvoordelen op voor de merken Opel/Vauxhall en andere GM-merken. Auto’s met nieuwe aandrijvingstechnologieën, zoals de elektrisch aangedreven Ampera met uitgebreide autonomie, kunnen bijvoorbeeld alleen met vereende krachten worden gecommercialiseerd.

“GM runt tal van joint ventures over heel de wereld en heeft al bewezen dat zijn bedrijfsmodel een goed evenwicht tussen onafhankelijkheid, innovatie en synergie garandeert,” aldus John Smith, GM Group Vice President Business Development. “Alle partijen zullen zich inspannen om de deal zo snel mogelijk rond te hebben,” voegde hij eraan toe.

Over General Motors: de wortels van General Motors Company, één van de grootste autoconstructeurs ter wereld, gaan terug tot 1908. GM, waarvan de internationale hoofdzetel zich in Detroit bevindt, heeft 219.000 medewerkers in elke belangrijke regio ter wereld en doet zaken in zo’n 140 landen. GM en zijn strategische partners produceren auto’s en 4×4’s in 34 landen en verkopen en onderhouden die voertuigen via de volgende merken: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, Opel, Vauxhall en Wuling. De grootste nationale markt van GM is de Verenigde Staten, gevolgd door China, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Rusland en Duitsland. Op 10 juli 2009 nam General Motors Company de activiteiten van General Motors Corporation over; alle verwijzingen naar eerdere perioden in dit en andere persberichten verwijzen naar activiteiten van de oude General Motors Corporation. Voor meer informatie over de nieuwe General Motors Company kunt u terecht opwww.gm.com.

In Europa verkoopt GM zijn voertuigen op ruim 40 markten. Het runt 10 vestigingen voor de productie en assemblage van voertuigen in zeven landen en stelt zo’n 50.000 mensen tewerk. Voor meer informatie over GM kunt u terecht op http://media.gmeurope.com en http://www.gmeurope.com. De executive blog van GM Europe vindt u op http://drivingconversations.com.