Hyundai_Blue_Will
Hyundai zal naast de nieuwe ix-35 en de nieuwe i10 Electric twee studiemodellen tonen op het autosalon van Frankfurt: de Blue-Will en de ix-Metro.

De Blue-Will is een plug-in hybride, die in de toekomst weerwerk moet bieden aan andere vierzitter-hybrides, zoals de Toyota Prius en de Honda Insight. De wagen is bovendien een verkenning van Hyundai op gebied van design. De wagen is uitgerust met een panoramisch dak mét zonnecellen, die de batterijen van de wagen opladen.

Niet alleen innovaties op gebied van design, ook aan de techniek werd er aandacht gegeven, zo is er bijvoorbeeld een thermische generator, die de warmte van uitlaatgassen omzet in elektriciteit. De Blue-Will heeft een autonomie van 64 kilometer en verbruikt daarbij 2,2 liter brandstof per 100 km. Daarna is de batterij leeg en verbruik je gemiddeld 4,7 liter per 100 km. Het vermogen komt neer op 157 pk.

Aan de binnenkant zien we een elektronische stuurinrichting (drive-by-wire) en een touchscreen, dat de wagen een bijzonder futuristische look geeft. Aan de voorkant is er een LED-paneel ingebouwd, dat de dynamiek van de wagen moet tonen, de achterkant beschikt over een ingebouwd fietsenrek, dat de functionaliteit van de wagen moet tonen.

Met de ix-Metro wil Hyundai om één of andere voor ons nog duistere reden het ruimtevaartdesign naar de stad brengen. De ix-Metro is een compacte CUV die een nieuwe vorm wil introduceren in het Sub-B-segment. De designers deden hun inspiratie op bij de NASA en science-fiction films tijdens het ontwerpen van deze wagen.

De wagen staat op 20″ velgen en vooraan vinden we een ijsblauwe LED-verlichting terug, die met subtiele goudtinten afwisselt. Het gefacetteerde radiotorrooster met koplampen moet de wagen meer persoonlijkheid geven. Aan de buitenkant lijkt het alsof de wagen geen B-stijl heeft, wat de indruk wekt dat de wagen over suicide-doors beschikt. Geen suicide-doors, wel schuifdeuren!

De ix-Metro stoot naar men zegt maar 80 gram CO2 uit per kilometer, wat bijzonder weinig is. De kracht komt van een 1 liter driecilindermotor, die samenwerkt met een elektromotor om de wagen vooruit te doen gaan. Meer informatie vind je in het persbericht onderaan, foto’s zullen we tonen vanop het autosalon van Frankfurt.

Hyundai Blue-Will:

Hyundai Blue-Will ix-Metro

Hyundai Blue-Will ix-Metro

Hyundai Blue-Will ix-Metro

Hyundai ix-Metro

Hyundai ix-Metro

Hyundai ix-Metro

Blue-Will
• Het Blue-Will-concept is de allereerste oplaadbare (plug-inn) hybride voor Hyundai
• Vierzitter verkent toekomst van compact segment
• Uitgerust met een glazen panoramadak met zonnecellen om de batterijen op te laden
• Thermische generator zet warmte van uitlaatgassen om in elektriciteit
Na de onthulling van de allereerste oplaadbare hybride van Hyundai Motor Co. op het autosalon
van Seoel eerder dit jaar, is Blue-Will ook in Frankfurt te zien. De futuristische auto werd ontworpen
in de Advanced Design Studio en richt zich met zijn unieke karakterlijnen en vormdetails tot dertigers
en veertigers en jonge gezinnen.
Blue-Will belooft een zuiver elektrische autonomie van 64 kilometer met een oplaadbeurt en een
verbruik van ongeveer 2,2 l/100 km. Deze auto is een testlabo voor nieuwe ideeën gaande van het
unieke profiel tot de elektronische stuurinrichting (drive-by-wire) en het aanraakscherm.
Blue-Will werd ontworpen in het Namyang Design Center, dat momenteel onder leiding staat van
Oh Suk-Geun, Executive Vice President of Design.
De uitgesproken karakterlijnen dragen bij tot het dynamische karakter dat Blue-Will van de massa
onderscheidt. “De innovatieve vormtaal geeft perfect uitdrukking aan de geavanceerde,
milieutechnologieën van Blue-Will,” aldus EVP Oh. “Nu steeds meer mensen zich zorgen beginnen te
maken over het milieu en de toekomst van onze energie, bewijst Blue-Will milieubewuste autokopers
dat Hyundai praktische hybrideoplossingen in huis heeft, die op de volgende generatie auto’s
beschikbaar zullen worden,” voegt hij toe.
Koetswerk
‘Eco-slank’ was het kernconcept achter het designproces. De vloeiende karakterlijnen en
gedetailleerde vormen tillen deze nieuwe hybridegeneratie naar een volledig nieuw niveau. De
gestroomlijnde oppervlaktebehandeling van Blue-Will komt ook terug in de onderkant, waar een
volledige bodemplaat werd aangebracht om de luchtweerstand te beperken en het verbruik te
minimaliseren.
Het led-paneel op de voorzijde straalt een erg opvallend, futuristisch imago uit. Het fietsenrek
achteraan, dat netjes werd geïntegreerd in de koffer, geeft het geheel een extra dosis
gebruiksgemak. Om het gewicht te beperken werden geavanceerde materialen zoals met
koolstofvezel versterkte kunststoffen en nanocomposiet gebruikt voor de zijdrempels, de
beschermstrips en de bumpers.
De randen rond de koplampen zijn uitgevoerd in gerecycleerde PET-materialen en ook de
bioplastics PLA en PA11 werden gebruikt voor koetswerk- en interieuronderdelen.
Interieur
De ontwerpers hebben de interieurruimte een heel nieuwe dimensie gegeven met een ‘digitale
stroom’ door het interieur. Op het in de diepte en hoogte verstelbare stuur bevindt zich een ultradun,
transparant organisch led-scherm. De erg dunne TOLED-technologie maakt het mogelijk om
informatie weer te geven in HD-kleurenbeelden.
De middenconsole oogt verrassend eenvoudig en zuiver dankzij het aanraakscherm waarmee men
de airconditioning, de ‘drive selector’ en de infotainmentsystemen kan bedienen. Centraal staat de
Eco-coach, een grafisch scherm dat brandstofbesparende rijgewoonten helpt te promoten door een
continue feedback te leveren over het verbruik en de efficiëntie. De infotainmentuitrusting omvat
onder meer Bluetooth-luidsprekers.
Hybrid Blue Drive-architectuur
Blue-Will wordt aangedreven door een volledig aluminium 1,6-liter benzinemotor met 152 pk,
gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie en een 100 kW sterke elektromotor, die het hart
vormt van Hyundai’s intern ontwikkelde parallelle hybrideaandrijving. De wielen worden
aangedreven door vermogen dat rechtstreeks afkomstig is van de benzinemotor of de elektromotor
of beide samen als de omstandigheden dat vereisen. Deze parallelle hybrideaandrijving dient als
de basis voor de toekomstige hybridemodellen van het merk, te beginnen met de volgende Sonatageneratie
in de VS.
Om een maximale bagageruimte te creëren bevindt de brandstoftank zich onder de achterbank,
vlak naast de lithium-ionpolymeerbatterij, die men aan een gewoon stopcontact kan opladen. Met
de Elantra LPI Hybrid is Hyundai de eerste autoconstructeur ter wereld die de lithiumionpolymeertechnologie
gebruikt in een seriemodel.
De designflexibiliteit van Blue-Will komt voorts tot uiting in het panoramische dak, dat vernieuwt
doordat het glas gekleurde zonnecellen omvat die het zicht niet hinderen. De zonnecellen leveren
druppelsgewijs energie om het interieur te ventileren en te koelen wanneer de wagen in de zon
geparkeerd staat.
Thermische generator: Energiebesparende innovatie
De energie van hete uitlaatgassen wordt opgevangen door een thermische generator die in het
uitlaatspruitstuk wordt gemonteerd. De thermische generator zet de warmte vervolgens om in
elektrische energie om de randsystemen te helpen aandrijven. De efficiëntie wordt ten slotte
verhoogd door de banden met lage rolweerstand en de wrijvingswerende remmen, waarvoor
speciale remblokken en remzadels werden ontwikkeld.
Specificaties
Lengte 4300 mm
Breedte 1800 mm
Hoogte 1460 mm
Wielbasis 2700 mm
Banden 245/40 R20 met lage rolweerstand
Motor
1.6 Gamma 152 pk GDI
Elektromotor 100 kW
Transmissie CVT/vaste versnelling
Batterijen Lithium-ionpolymeer
Verbruik
(zuiver elektrische
hybridemodus)
4,7 l/100 km~4,3l/100 km
Verbruik
(Oplaadbare
hybridemodus)
2,2 l/100 km
Autonomie 1.050 km
Stuurinrichting Elektronisch (Drive-by-Wire)
Instrumentenbord Ultradun transparant organisch led
Drive Selector &
HVAC
Bediening door aanraakscherm
Hulpsystemen
Vermogen
opwekken
1. In het uitlaatspruitstuk gemonteerde
thermo-elektrische generator
2. Op het dak gemonteerde zonnecellen
3. Regeneratief remmen
ix-Metro concept brengt ruimtevaartdesign naar de stad !
De ix-Metro, de vijfde in een reeks concept-cars van het Hyundai Namyang Designcentrum
(HND) die zal worden gecreëerd door het wereldwijde designteam in Korea, is een compacte
hybride CUV die een nieuwe vorm introduceert in het klassieke sub-B-segment.
De ix-Metro richt zich tot jonge Europese stadsbewoners en biedt al de functionaliteit, robuustheid en
veelzijdigheid van een CUV in een stijlvol en geraffineerd pakket.
Om inspiratie op te doen richtten de designers zich tot de sterren en tijdens de brainstormingsessies
dompelden ze zich onder in de rijke visuele wereld van ruimtereizen, de ultieme vorm van mobiliteit.
“We wilden dat de ix-Metro een bijna buitenaardse ervaring zou worden. We deden inspiratie op
bij NASA En zelfs sciencefictionfilms omdat ruimtetuigen universeel worden erkend als symbolen van
vooruitgang en innovatie.” aldus Rogelio J. Flores, Chief designer voor het ix-Metro-project.
De ix-Metro heeft niets meer gemeen met de vloeiende designtaal van recente productiewagens en
concept-cars van Hyundai. Hij verkent een nieuwe richting met zijn gebruik van gefacetteerde
oppervlakken en sterke driehoekige lijnen die samen een aangename dynamische spanning creëren.
De hoge gordellijn geeft een gevoel van bescherming en de 20-duimsvelgen zorgen voor een
gespierde look.
De ijsblauwe LED-verlichting vooraan wisselt subtiele goudtinten af terwijl het gefacetteerde
radiatorrooster met geïntegreerde mistkoplampen een opvallende, dwingende look uitstraalt.
Langs de buitenzijde lijkt het alsof de wagen geen B-stijlen heeft, waardoor men gemakkelijk
geneigd is te denken dat de ix-Metro klassieke ‘suicide doors’ heeft. De ingenieurs verkozen echter
een schuifmechanisme voor de achterdeuren. Het ontbreken van de middenstijl verhoogt niet alleen
het raamoppervlak en de zichtbaarheid rondom maar vereenvoudigt bovendien de in- en uitstap
voor de achterpassagiers.
Het idee van een beschermende capsule diende als basisprincipe voor de interieurdesigners die
voor een omhullend effect kozen door het dashboard, de middenconsole, de deurpanelen en de
voorzetels met elkaar te verbinden en zo een sterke samenhang te creëren. De bekledingen van de
zetels, de bagageruimte en andere belangrijke elementen worden van elkaar gescheiden door
lichtkloven. De ijsblauwe verlichting staat garant voor een hoogtechnologisch effect.
De designers putten inspiratie uit sciencefictionfilms en kozen een wit, semitransparant siliconenachtig
materiaal als bekleding voor het dashboard, dat het centrale scherm omvat waarop routeinformatie
en cruciale bedieningselementen worden weergegeven. Het effect is uitermate modern en
samenhangend.
Andere hoogtechnologische attributen zijn de digitale zijcamera’s, die met hun ultraslank profiel
turbulentie en windgeluiden tegengaan en toch een maximaal zicht naar buiten garanderen voor
een maximale veiligheid.
De neerklapbare achterbank en de bagageruimte, zijn met elkaar verbonden tot een functionele
laadruimte en versterken zo het concept van een kleine SUV. Net als de voorzetels en koplampen
gebruikt de bagageruimte een ijsblauwe verlichting om de bagageruimte op te splitsen in handige
compartimenten voor diverse doeleinden.
Als een CUV geeft de ix-Metro een gevoel van veiligheid en dat is een belangrijke factor in het
hedendaagse stadsverkeer. Met zijn grotere bodemvrijheid en hogere rijhouding geeft de ix-Metro
zijn bestuurder simpelweg een veiliger gevoel.
De ix-Metro belooft pittige prestaties en ecologisch correcte cijfers met een CO2-uitstoot van
nauwelijks 80 g/km dankzij de hybrideaandrijving, die 92 kW kan leveren bij 6000 t/min. Ondanks
zijn inhoud van slechts 1 liter toont de driecilinder-benzinemotor zich uitermate geavanceerd, met
een maximaal vermogen en minimaal verbruik. Voorbeelden zijn de continu variabele kleppentiming,
de turbo en de directe injectie. De startmotor-alternator levert tot 5 kW extra koppel die vermogen
opslaagt in een ultracapacitator (elektrisch dubbellagig) en een 12 V-batterij. Via een
zestrapsautomaat met dubbele koppeling levert het hybridesysteem een maximumkoppel van 16,0
kg.m tussen 1750 en 4500 t/min.
ix-Metro: voornaamste specificaties
Koetswerk Zelfdragend, 5 deuren
Lengte 3925 mm
Breedte 1760 mm
Hoogte 1576 mm
Wielbasis 2513 mm
Bodemvrijheid 207 mm
Zitplaatsen 2 + 2
Motor 1-liter 3-cilinder Turbo GDI
Kleppentrein DOHC 12 kleppen met CVVT
Max. vermogen 92 kW@6000 t/min
Max. koppel 16,0 kg.m@1750~4500 t/min
Transmissie 6 versnellingen, dubbele koppeling
CO2-emissies 80 g/km
Elektromotor 5 kW geïntegreerde starter/alternator
Batterij 12 V, verhoogd met elektrische dubbellagige capacitator
Maximum toegelaten massa 950 kg
Banden 245/40 R20