Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4
Opel heeft zichzelf heruitgevonden met de Opel Insignia, de opvolger van de Vectra oogt stijlvol en behaalde zelfs de titel ‘Auto van het jaar 2009‘.

Vroeger lag niemand echt wakker van Opel, de Duitse autobouwer stond bekend om zijn degelijke maar tegelijk ook saaie modellen. Opel wist dat het moeilijk van zijn imago zou afraken zonder een drastische stijlbreuk door te voeren, de Insignia is het resultaat van een volledige tabula rasa waarbij de naam van zijn voorganger zelfs deskundig gesloopt werd. De stijlbreuk blijkt met glans geslaagd want autoliefhebbers zijn het erover eens dat de Insignia een stijlvolle en mooie middenklasser is geworden. Ook de verkoopcijfers tonen aan dat het ruime publiek goed zijn weg kan vinden naar de Opel dealer: in Europa werd de Insignia al 140.000 keer besteld.

Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Wat zijn nu de geheimen van het succes van de Insignia? Eerst en vooral is het design er met rasse schreden op vooruit gegaan. Het koetswerk van de Insignia onderscheidt zich door een vloeiende coupé-achtige daklijn en een gracieus silhouet. De Insignia snijdt ook echt bijna letterlijk door de lucht, de Berline heeft een uitzonderlijk lage weerstandscoëfficiënt van 0,27. Vooraan bemerken we een brede grille en twee mooi gevormde koplampen die voorzien zijn van LED’s. In profiel bemerken we ook enkele interessante details, zo vinden we in de C-stijl van de raamlijsten een knik die ons erg doet denken aan de ‘Hofmeisterknik‘ van BMW, een duidelijke knipoog naar zijn concurrent uit Beieren. Ook opvallend is het boemerangvormig profiel in de zijflanken, deze geven de Insignia een zeer dynamische look. Achteraan wordt de Insignia gekenmerkt door een kleine kofferspoiler en apart gevormde achterlichten. Beide lichtunits worden met een chromen sierstrip verbonden om het geheel sierlijk af te werken.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Door zijn majestueuze uitstraling geeft de Insignia de vroegere concurrenten van de Vectra zoals de Volkswagen Passat en de Ford Mondeo het nakijken. De Opel Insignia richt zijn pijlen nu hoger, op modellen als de Audi A4, BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse. Om klanten van deze Duitse drievuldigheid af te snoepen werd er uiteraard ook hard gewerkt aan de kwaliteit van het interieur. Jammergenoeg was ons testmodel uitgerust met een zwart met nog meer zwart interieur dat misschien een tikkeltje saai oogt, toch konden we duidelijk merken dat Opel inspanningen heeft geleverd om een comfortabel interieur te ontwerpen. We hadden het enkel moeilijk met de overdaad aan knopjes in de middenconsole die daarnaast nogal plastic-achtig aanvoelden. Ons testmodel was uitgerust met een optionele bedieningsknop à la BMW iDrive waarmee we eigenlijk zowat alles konden bedienen. Jammer dus dat Opel het middenconsole niet minder druk kon maken door deze bedieningsknop standaard te leveren voor alle modellen. Opvallend is ook dat de Insignia enkel met elektronische parkeerrem geleverd wordt. Het systeem is even wennen maar zorgt wel voor aardig wat plaatsbesparing waardoor er zelfs twee bekerhouders hun weg konden vinden.

Rijtest: Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Interieur

We vonden ook het DVD800 Navigatiesysteem in onze Opel Insignia, de kaarten worden zeer vloeiend en scherp weergegeven op een 7″ kleurendisplay. De meegeleverde DVD bevat gedetailleerde informatie voor meer dan 30 Europese landen en dankzij 2 GB Flash-geheugen kan je de benodigde landen opslaan zodat de DVD niet altijd in de lezer moet blijven zitten. Het navigatiesysteem kon ook worden bediend met de optionele bedieningsknop die we eerder bespraken en geeft erg accuraat verkeersberichten over files en mogelijke omleidingen. Het systeem stelt dan ook snel een alternatieve route voor waardoor je files makkelijk kunt vermijden.

Rijtest: Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Interieur

Door de coupé-achtige daklijn is de Insignia achteraan niet direct een ruimtewonder maar het lijkt ons onnodig dit te dramatiseren. Mensen groter dan 1 meter 90 zullen misschien genoodzaakt zijn lichtjes achteruit te zakken, het geheel wordt gelukkig gecompenseerd door een meer dan royale beenruimte. De kofferruimte is groot genoeg voor 500 liter, de achterbank kan daarenboven in delen neergeklapt worden waardoor je een laadvolume van 1.000 liter kan bereiken. Deze waarden liggen iets lager dan de praktischer gevormde concurrentie maar een tekort aan ruimte kan je de Insignia nu ook weer niet verwijten.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Het succes van de Opel Insignia kunnen we natuurlijk niet enkel toeschrijven aan zijn sierlijk uiterlijk, ook de verschillende innovaties die Opel beschikbaar maakt voor de Insignia spelen een grote rol. Zo was ons testmodel uitgerust met Adaptive Forward Lighting (AFL), dat is een systeem dat automatisch de lichten regelt. Automatische lichten kennen we natuurlijk al langer dan vandaag maar het bijzondere aan AFL is dat het zelf kan bepalen welke lichtfunctie het meest geschikt is voor de heersende rijsituatie. Zo werkt het systeem met sensoren die de snelheid, stuurhoek en regenval meten, ook als een tegenligger nadert wordt dit door een sensor opgemerkt. Het systeem werkte bij ons feilloos, zo kiest de Insignia zelf wanneer grootlicht de beste keuze is en dimt hij deze automatisch als hij een tegenligger opmerkt. Ook bij bochten volgen de lichten de curve van de weg zodat het volledige wegdek mooi verlicht wordt.

Rijtest: Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Een andere belangrijke innovatie die echter niet op ons testmodel geïnstalleerd was is het Opel Eye systeem. De Opel Eye is een camera die zich bevindt tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel en zowel verkeersborden als wegbelijningen opmerkt. Zo worden borden met een snelheidsbeperking en een inhaalverbod weergegeven op het instrumentenbord. Tegelijkertijd wordt de bestuurder gewaarschuwd als deze ongewild afwijkt van zijn rijstrook.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

De Opel Insignia is beschikbaar met een hele resem aan motoren. Bij de benzinemotoren is er keuze tussen vermogens van 115 tot 260 pk en bij de dieselmotoren kan er tussen 110, 130 en 160 pk gekozen worden. Wij reden met de 2.0 Turbo 4×4 benzinemotor, goed voor een vermogen van 220 pk en een maximaal koppel van 350 Nm dat breed tussen 2.000 en 4.000 toeren uitgesmeerd wordt. Met deze 2.0 Turbo sprint de Insignia van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u. Toch kunnen we de Insignia moeilijk een sprintbom noemen en dat heeft alles te maken met de beleving binnenin. De Insignia is namelijk zo comfortabel en stil dat je in combinatie met de 220 paarden onder de motorkap sneller je rijbewijs kwijt bent dan je denkt. Het optionele FlexRide systeem maakt het de bestuurder mogelijk om de instellingen van het onderstel en de ophanging met een druk op de knop aan te passen. Zo is er de Sport-modus die iets dynamischer en sportiever is en de Tour-modus die ideaal is voor het cruisen op de autosnelweg of bij een hobbelig parcours.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Voor de twee krachtigste benzinemotoren is het Adaptive 4×4 systeem beschikbaar. Bij de 2.8 V6 met 260 pk is dit standaard, bij de door ons geteste 2.0 Turbo optioneel. Dit vierwielaandrijvingssysteem verbetert het weggedrag en de stabiliteit aanzienlijk en zorgt ervoor dat de Insignia erg scherp instuurt. We weten niet hoe de Insignia met 2.0 Turbo stuurt zonder dit 4×4 systeem maar het systeem bezorgt de bestuurder wel een extra gevoel van zekerheid bij het rijden. In België zal deze benzinemotor waarschijnlijk niet zo veel gekocht worden, de zuinigere dieselmotoren zwaaien hier de scepter. De 2.0 Turbo lijkt ons dan ook vooral geschikt voor vertegenwoordigers die vaak de Duitse Autobahn op moeten. Het verbruik komt ook al snel boven de 9 liter/100 km uit. Wil je het zuiniger? De Opel Insignia is ook beschikbaar met twee ecoFLEX motoren. Beide hebben dezelfde 2.0 CDTI als basis, maar zorgen voor 130 of 160 pk. Het gecombineerd verbruik met een ecoFLEX motor komt op 5,2 liter diesel per 100 km.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4 Adaptive

Wil je ook een Insignia voor je deur parkeren? Dat kan al vanaf 22.700 euro inclusief BTW voor de 1.6 benzine met 115 pk. De 2.0 Turbo die wij gereden hebben is er al vanaf 31.000 euro, maar tellen we daar alle opties bij dan klokken we af op 39.218 euro. De milieuvriendelijke Insignia ecoFLEX met 130 pk heb je al vanaf 26.550 euro. Met deze prijszetting duikt de Insignia net onder de prijzen van de Volkswagen Passat. Gezien de Passat dringend aan een opfrisbeurt toe is lijkt het me dan ook niet meer dan logisch dat veel mensen voor deze Insignia kiezen. Ook de prijs verklaart dus het succes.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

De stijlbreuk die Opel met de Insignia heeft gemaakt is meer dan geslaagd. Dankzij zijn fraaie ontwerp, vooruitstrevende technieken, breed motorenaanbod en zijn scherpe prijs is de Insignia zeer interessant voor zowel zakelijke als particuliere rijders. De Insignia stuurt zeer goed en is daarenboven erg comfortabel. Achteraan heb je iets minder hoofdruimte door de coupé-achtige daklijn maar die daklijn is juist erg bepalend voor zijn stijlvol uiterlijk. Opel zet met de Insignia een erg degelijke middenklasser neer die in principe moet concurreren met modellen als de Volkswagen Passat en Ford Mondeo, maar volgens ons kan de Insignia makkelijk wedijveren met modellen die nog hoger staan aangeschreven zoals de Audi A4 en BMW 3-Reeks.

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Overzicht
+ Stijlvol uiterlijk
+ Prijs
+ Comfortabel & Stil

– Overdaad aan knoppen middenconsole
– Verbruik 2.0 Turbo
– Hoofdruimte achterin

Rijtest Opel Insignia 2.0 Turbo 4x4

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Willem Huygebaert (Foto 1)