Opel Insignia ecoFLEX
Opel heeft een nieuwe 130 pk sterke ecoFLEX-motor toegevoegd aan het motorenaanbod van de Insignia.

De Insignia is met deze nieuwe basismotor al te koop vanaf 26.700 euro en maakt ecologische mobiliteit dus een stuk toegankelijker. De 130 pk versie vervoegt de reeds bestaande Insignia ecoFLEX met 160 pk. Onder de motorkap vinden we dezelfde 2.0 CDTI viercilindermotor als in de 160 pk sterke variant, maar het blok werd “dichtgeknepen” om zo onder de fiscale grens van 136 pk te vallen. Het koppel daalt ook van 380 Nm bij de 160 pk variant naar 320 Nm bij de 130 pk versie.

Qua brandstofverbruik verandert er niets in vergelijking met de 160 pk sterke ecoFLEX, de Sedan verbruikt 5,2 liter diesel per 100 kilometer en stoot 136 gram CO2 uit per kilometer. De Sports Tourer heeft 5,3 l/100 km nodig en stoot 139 gram CO2 uit per kilometer. Ondanks deze milieuvriendelijke cijfers sprint de Insignia ecoFLEX 130 pk in 11,1 seconden naar 100 km/u en haalt hij een top van 207 km/u. De ecoFLEX met 160 paarden doet hetzelfde in 9,5 seconden en stormt door tot 221 km/u.

“Toen we de specificaties van de Insignia ecoFLEX definieerden, besloten we om meer te bieden dan een groene wagen: hij moest hoogstaande prestaties garanderen en even veel innovatieve technologieën bieden als de rest van het Insignia-gamma. Tegen deze prijs heeft hij geen concurrenten,” aldus Hans Demant, Managing Director van Adam Opel GmbH.

Deze dichtgeknepen ecoFLEX toont nogmaals aan dat belastingen heffen zuiver op pk’s belachelijk is. De 160 pk sterke Insignia ecoFLEX verbruikt evenveel en stoot evenveel uit als de 130 pk sterke ecoFLEX maar wordt toch zwaarder belast. Wanneer gaat de overheid begrijpen dat vermogen niets zegt over verbruik of milieuvriendelijkheid?

Lees onze rijtest met de Opel Insignia ecoFLEX 160 pk.

Opel Insignia ecoFLEX

Opel Insignia ecoFLEX: nieuwe 130 pk-versie spaart milieu en portefeuille

• Schoon: slechts 136 g/km CO2 en 5,2 l/100 km
• Dynamisch: 130 pk en tot 320 Nm koppel

Opel voegt een nieuwe, 95 kW/130 pk sterke ecoFLEX-versie toe aan het ecoFLEX-gamma van zijn Insignia. Door zijn concurrerende prijs wordt hij bijzonder aantrekkelijk voor fleetklanten en particulieren. Bovendien geniet deze versie in heel wat Europese landen van een ecobonus.

Dit nieuwe basismodel maakt ecologische mobiliteit nog toegankelijker, met een basisprijs van 26.700 euro. Deze versie vervoegt de reeds bestaande Insignia ecoFLEX met 160 pk. Beide motoren zijn vanaf nu verkrijgbaar op de vier- en vijfdeursversies van de Insignia ecoFLEX. Later dit jaar worden ze ook leverbaar voor de Sports Tourer.

De Insignia ecoFLEX-modellen combineren het beste van twee werelden: ze bieden lage verbruiks- en emissiewaarden zonder de prestaties of het rijgedrag in het gedrang te brengen. Beide versies verbruiken slechts 5,2 l diesel per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 136 g/km, en toch leveren ze een royaal koppel van 320 tot 380 Nm. Dat is te danken aan de krachtige 2-liter common-rail-turbodieselmotor van de nieuwste generatie, die speciaal voor het ecoFLEX-gamma werd verfijnd. Net als alle andere motoren in het Insignia-gamma voldoen de ecoFLEX-modellen aan de strenge Euro 5-normen.

Dankzij de uitzonderlijk lage CO2-uitstoot voor deze klasse (een eind onder de 140 g/km) geniet deze nieuwe versie met 130 pk in verschillende Europese landen een aanzienlijk belastingvoordeel.

Met de 160 pk sterke motor in het vooronder sprint de Insignia ecoFLEX in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 221 km/u. De versie met 130 pk bereikt100 km/u na 11,1 seconden en haalt een top van 207 km/u.

Beide versies van de Insignia ecoFLEX worden ook beschikbaar op de Sports Tourer. De breakversie van de “Auto van het Jaar 2009” stelt zich over de gemengde cyclus tevreden met slechts 5,3 l/100 km, hetzij 139 gram CO2 per kilometer.

“Toen we de specificaties van de Insignia ecoFLEX definieerden, besloten we om meer te bieden dan een groene wagen: hij moest hoogstaande prestaties garanderen en even veel innovatieve technologieën bieden als de rest van het Insignia-gamma. Tegen deze prijs heeft hij geen concurrenten,” aldus Hans Demant, Managing Director van Adam Opel GmbH.

CX-waarde plaatst ecoFLEX-versie bij de meest gestroomlijnde berlines ter wereld

De Insignia ecoFLEX kan prat gaan op een opmerkelijke CX-waarde van 0,26, waarmee hij tot de meest gestroomlijnde berlines ter wereld hoort, op hetzelfde niveau als duurdere wagens van prestigemerken.

In vergelijking met de standaard Insignia 2.0 CDTI werd de luchtweerstandscoëfficiënt van de ecoFLEX-versies met maar liefst 20 punten gereduceerd. Dat resultaat is te danken aan vijf belangrijke wijzigingen: voor de achteras werden tankafdekkingen geplaatst, het bovenste koelradiatorrooster werd gesloten, de centrale uitsnijding in de voorspoiler werd gesloten, de totale hoogte werd gereduceerd en de onderste zijde van de radiator werd verzegeld.

Bovendien zijn beide ecoFLEX-versies geschoeid met banden met lage rolweerstand in maat 225/55 R 17, die speciaal werden ontworpen door Michelin.

CleanTech-technologie optimaliseert efficiëntie

Het hart van de ecoFLEX-versie is de 118 kW/160 pk of 96 kW/130 pk sterke variant van de nieuwe 2.0 CDTI-viercilinder die vorige winter werd gelanceerd in de Insignia. Hij is enkel verkrijgbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak waarvan de brugverhouding werd verlengd om het motortoerental en het brandstofverbruik te drukken. Voorts beschikt hij over een schakelindicator die de bestuurder het volgens de motorsturing ideale schakelmoment aangeeft om brandstof te besparen. Tevens werden voor de eerste en tweede versnelling kortere transmissieverhoudingen gekozen om te vermijden dat het acceleratievermogen van de Insignia ecoFLEX zou worden aangetast.

Een specifieke, innovatieve technologie maakt zijn opwachting in de motor van de Insignia ecoFLEX: het CleanTech-verbrandingsproces. Dat garandeert het laagst mogelijke verbruiks- en emissieniveau via een elektronisch geslotenlussysteem, een brandstofbesparende technologie die voornamelijk steunt op de nieuwe piëzo-resistente sensoren die de druk in elk van de vier verbrandingskamers meten.