Mercedes B-Klasse F-CELL
Mercedes brengt met de nieuwe B-Klasse F-CELL de eerste in serie gebouwde brandstofcelauto op de markt.

De nieuwe brandstofcelauto biedt alles wat de klant van een Mercedes-Benz verwacht: veel comfort en veiligheid alsook een interieur en een koffer waarvan het volume op geen enkele manier beperkt werd. Volgens Mercedes levert de B-Klasse F-CELL dezelfde rijprestaties als een auto met een benzinemotor van 2-liter. De emmisieloze aandrijving verbruikt een equivalent van 3,3 liter diesel per 100 kilometer, maar stoot uiteraard bij het rijden geen CO2 uit.

De elektrische motor die gekoppeld wordt aan de brandstofcel ontwikkelt een maximumvermogen van 136 pk, het maximumkoppel bedraagt 290 newtonmeter. De topsnelheid bedraagt 170 km/u en de F-CELL komt volgens Mercedes aardig van zijn plek, alleen laat de Duitse autobouwer niet weten hoe snel de B-Klasse F-CELL naar honderd sprint. De emmissieloze B-Klasse heeft een actieradius van 400 km en kan in 3 minuten volgetankt worden, emissievrije mobiliteit lijkt met de B-Klasse F-CELL dus ook over grotere afstanden realiteit te worden.

De B-Klasse F-CELL maakt ook gebruik van hybridetechniek, een lithium-ionaccu van 35 kW slaat namelijk de remenergie op en kan voor een kortstondige vermogensboost zorgen. In het interieur merk je trouwens weinig van de speciale aandrijflijn, alle onderdelen zijn beschermd en plaatsbesparend in de sandwichvloer ondergebracht. Het interieur is dus zonder beperkingen bruikbaar en de kofferruimte bedraagt 416 liter.

De productie van de eerste kleine serie van de F-CELL gaat eind 2009 van start. Begin 2010 worden de eerste van ongeveer 200 auto’s aan klanten in Europa en de VS geleverd.

Mercedes B-Klasse F-CELL

Mercedes B-Klasse F-CELL

Mercedes B-Klasse F-CELL

Mercedes B-Klasse F-CELL

Mercedes B-Klasse F-CELL

Mercedes B-Klasse F-CELL

Met de nieuwe B-Klasse F-CELL brengt Mercedes-Benz de eerste in serie gebouwde brandstofcelauto op de markt. Deze milieuvriendelijke elektrische auto biedt niet alleen superieure rijprestaties die te vergelijken zijn met die van een auto met een benzinemotor van 2,0 liter, maar toont zich ook goed geschikt voor dagelijks gebruik. Bovendien onderscheidt de emissieloze aandrijving zich door een NEFZ-verbruik (nieuwe Europese rijcyclus) van omgerekend 3,3 liter brandstof per 100 km (dieselequivalent). De productie van de eerste kleine serie van de F-CELL gaat eind 2009 van start. Begin 2010 worden de eerste van de ongeveer 200 auto’s aan klanten in Europa en de VS geleverd.
De nieuwe brandstofcelauto biedt alles wat de klant van een Mercedes-Benz verwacht: veel comfort en veiligheid alsook een interieur en een koffer waarvan het volume op geen enkele manier beperkt wordt. De klanten zijn bovendien ook verzekerd van flink wat rijplezier: de elektrische motor ontwikkelt immers een maximumvermogen van 100 kW/136 pk, terwijl hij al vanaf de eerste omwentelingen zijn maximumkoppel van 290 newtonmeter vrijgeeft. Dat bezorgt de F-CELL een superieur acceleratievermogen, terwijl hij tegelijk indruk maakt met zijn rijdynamiek die op bepaalde punten die van een 2,0-literbenzinemotor duidelijk overtreft. Toch stelt de emissieloze brandstofcelaandrijving zich tevreden met omgerekend maar 3,3 liter brandstof (dieselequivalent) per 100 km in NEFZ. Dankzij zijn grote reikwijdte van ongeveer 400 km en de korte tanktijden van ongeveer 3 minuten wordt de emissievrije mobiliteit met de B-Klasse F-CELL ook over grotere afstanden een realiteit.
“2009 is het jaar waarin we nieuwe mijlpalen op het vlak van de duurzame mobiliteit bereikt hebben. De B-Klasse F-CELL speelt daarbij een pioniersrol als de eerste brandstofcelauto ter wereld die in serie vervaardigd wordt,” zegt Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en bevoegd voor het onderzoek binnen het concern en voor de ontwikkeling van Mercedes-Benz Cars. Het technologische hart is de nieuwe generatie van het compacte en krachtige brandstofcelsysteem. Daarin reageert het waterstofgas, dat in de auto onder een druk van 700 bar opgeslagen wordt, met zuurstof uit de lucht. Die reactie levert naast de stroom voor de elektrische motor, alleen maar zuivere waterdamp op. Het brandstofcelsysteem van de B-Klasse F-CELL heeft helemaal geen startproblemen en slaat zelfs bij temperaturen tot – 25 °C aan. Het aandrijfsysteem werd in vergelijking met dat van de in 2004 voorgestelde F-CELL A-Klasse volledig nieuw ontwikkeld. Zo hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz het vermogen, het koppel, de reikwijdte, de betrouwbaarheid, het startvermogen en het comfort duidelijk verbeterd. De B-Klasse F-CELL biedt nu een rijplezier en een dagelijkse bruikbaarheid op het niveau van Mercedes – zonder emissies.
Om een vermogensboost te leveren en om de remenergie terug te winnen, wordt zoals in een hybride auto met verbrandingsmotor een lithium-ionaccu met een vermogen van 35 kW en een capaciteit van 1,4 kWh gebruikt. De voordelen daarvan in vergelijking met een klassieke accu zijn de compacte afmetingen, de grote capaciteit, het hoge laadrendement en de lange levensduur.
De B-Klasse F-CELL steunt op de unieke architectuur met de zogenaamde sandwichvloer die Mercedes-Benz tien jaar geleden al met het oog op de integratie van alternatieve aandrijvingen in de eerste generatie van de A-Klasse ingevoerd had. Het voordeel: de aandrijfonderdelen zijn beschermd en plaatsbesparend in de sandwichvloer ondergebracht, zodat het interieur zonder enige beperking volledig bruikbaar is en de gebruikers over een koffervolume van 416 liter beschikken.
Ook op het vlak van de uitrusting mag de B-Klasse F-CELL gezien worden. Opvallend zijn de speciale lak in Bonamietzilver en de exclusieve lichtmetalen velgen met 10 spaken. In het interieur staan de lederen uitrusting, de zetelverwarming, de automatische airconditioning, het COMAND-systeem en andere uitrustingselementen garant voor een onveranderd hoog comfort.

Een voor Mercedes kenmerkend veiligheidsniveau

De bedrijfszekerheid van de B-Klasse F-CELL ligt onder alle omstandigheden op hetzelfde hoge niveau als die van Mercedes-voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor. Het geïntegreerde veiligheidsconcept van de B-Klasse F-CELL houdt rekening met de specifieke eigenschappen van het innovatieve aandrijfsysteem. Bovendien konden de ingenieurs voortbouwen op de jarenlange ervaring van Mercedes-Benz met brandstofcelaandrijvingen en hoogspanningstoepassingen. De veiligheid van de specifieke aandrijfonderdelen van de B-Klasse F-CELL hebben de ingenieurs van Mercedes tijdens meer dan 30 bijkomende crashtests onderzocht en verbeterd.

Een netwerk tankstations als voorwaarde

Met meer dan 100 testvoertuigen en met meer dan 4,5 miljoen afgelegde testkilometers beschikken Daimler en Mercedes-Benz over meer ervaring met brandstofcelvoertuigen dan gelijk welke andere constructeur. De B-Klasse F-CELL levert opnieuw het bewijs dat deze technologie rijp is om in auto’s ingebouwd te worden. Om het emissieloze rijden ook op grotere schaal werkelijkheid te doen worden, moet echter nog een internationaal netwerk van waterstoftankstations uitgebouwd worden. Daimler zet zich daarvoor in binnen het raam van samenwerkingsprojecten met de overheid, de elektriciteitsproducenten en de olie-industrie, meer bepaald in Hamburg, Stuttgart en ook Californië.
Mercedes-Benz ziet de ontwikkeling van elektrische auto’s met accu- en brandstofcelaandrijving voor de lokale, emissieloze mobiliteit van de toekomst als een aanvulling op de auto’s met hoogtechnologische verbrandingsmotoren. Moderne diesel- en benzinemotoren zullen nog gedurende lange tijd belangrijke aandrijfsystemen voor de auto blijven – bij de individuele mobiliteit met personenauto’s, vooral om grote afstanden af te leggen, en bij het goederenverkeer met vrachtwagens. In het stadsverkeer zullen almaar meer elektrische auto’s gebruikt worden.