Audi A5 S5 Cabrio
Een beetje later dan normaal, maar door het perfecte cabrioweer waren er even andere prioriteiten. In onze top 10 der cabrio’s zijn we aangekomen bij nummer 8: de Audi S5 Cabrio. Momenteel is de A5 één van de mooiste wagens van het moment, vandaar dat zijn krachtigste variant zeker niet in dit lijstje mag ontbreken.

Veel wagens worden beschreven als prachtig, beeldig, mooi, subliem, enz. maar een A5 heeft dit niet nodig. Neem gewoon een willekeurige plaatje, kijk en laat je ogen/hersenen de rest doen. Persoonlijk vind ik die lange motorkap en het niveauverschil in de zijkant het prachtigst. Elke keer wanneer een A5 mijn pad kruist kijk ik met grote ogen naar die beeldschone bolide.

Goed gedaan van Audi, een A4 met 2 deuren minder, goed afgewerkte materialen extra styling en klaar is kees. Alle modellen van Audi worden bij het ontwikkelen zo gemaakt dat er zonder probleem een cabriovariant van kan komen. Zo ook bij de A5, deze cabrio vervangt zelfs de A4 Cabrio. Goede strategie van de Duitsers, je verkoopt een licht aangepaste wagen voor 10.000 euro meer onder een hoger gepositioneerde modelnaam.

Ook het rationeel denken moeten we even achterwege laten, de topversie van de A5 Cabrio, de prachtige S5 Cabrio heeft niet dezelfde ronkende V8 van zijn gesloten broertje, er werd namelijk geopteerd voor de V6 met een dikke compressor. Gelukkig is het een rasechte cabrio met een stoffen dak, waardoor de prachtige lijn behouden blijft. Bij de concurrentie (CLK – 3 reeks) wordt er steevast geopteerd voor een hardtop, waar de naden een negatieve invloed hebben op het uiterlijk. Het openen van het dak neemt 15 seconden in beslag, en kan zelfs al rijdend uitgevoerd worden tot maximaal 50km/u. Het sluiten duurt 17 seconden. Veel kofferruimte heb je niet, maar met het dak dicht en de stoelen neer kan je toch nog een hoop bagage meesleuren. Maar koop je een cabrio/coupé om muilezel te spelen?

De keuze tussen de S5 en A5 cabrio is niet zo gemakkelijk, qua prijs zit er 20.000 euro verschil op voor 150pk en 120Nm. Aan de buitenkant heb je de standaard S-elementen, nieuwe grill, dubbele uitlaat, badges hier en daar. Maar het uiterlijk van deze beeldschone wagen blijft behouden, binnenin krijg je enkele hightech updates zoals een prachtig surroundsysteem en wat sierlijstdingen. Om daar 20k aan uit te geven, zou van mijn financiële situatie afhangen. Maar gelukkig zal ik sowieso zijn, want ik denk dat ik een beetje verliefd ben op de(ze) A5.

Audi S5 Cabrio:
3,0-liter V6 TFSI motor – 333pk – 440Nm – 0-100km/u: 5,6s – 9,7l per 100km – 61.975 euro
Audi A5 Cabrio – topmodel:
3.2i V6 FSI Quattro S-line S-tronic – 265pk – 330Nm – 0-100km/u: 9s – 9,5l per 100km –  56.210 euro
Audi A5 Cabrio – instapmodel:
2,0-liter viercilinder TFSI – 180pk – 320Nm – 0-100km/u: 9s – 7,4l per 100km –  40.975 euro

Audi S5 Cabrio

Audi S5 Cabrio