Nieuwe Saab 9-5
Saab heeft eindelijk officiële informatie vrijgegeven van de nieuwe Saab 9-5.

Saab zal de premium sedan voorstellen op het autosalon van Frankfurt. De nieuwe 9-5 moet het begin van een nieuw tijdperk voor Saab inluiden. Een opvallend design en geavanceerde techniek staan daarbij centraal. De verkoop start in de loop van modeljaar 2010.

Het design van de nieuwe 9-5 wordt gekenmerkt door enkele elementen uit recente concept cars, zoals de Aero X. Veel inspiratie werd ook gehaald uit Saabs erfgoed: de vliegtuigindustrie. Vooraan vinden we een diepliggende grille en de raampartij oogt volgens Saab als de cockpit van een straaljager. De proporties van de nieuwe 9-5 benaderen de grenzen van het traditionele silhouet van een sedan maar vermijden het cliché van een vierdeurscoupé.

De beenruimte is in de nieuwe Saab 9-5 zowel voorin als achterin toegenomen. Ook in de cockpit vinden we enkele vliegtuigkenmerken terug, de snelheidsmeter doet bijvoorbeeld denken aan de hoogtemeter van een vliegtuig. De displays voor de bestuurder worden hoofdzakelijk verlicht in het kenmerkende groen van Saab. Verder is de nieuwe 9-5 ook uitgerust met een infotainmentsysteem dat bestaat uit een surround sound-audiosysteem en een navigatiesysteem met een harde schijf van 10GB. Het geheel wordt bediend met een 8″ touchscreen en in de middenconsole zit een USB-aansluiting, AUX-ingang en 12-voltaansluiting verwerkt.

Bij de lancering is er maar één dieselmotor beschikbaar voor de Saab 9-5, het gaat om een 2-liter turbodiesel met 160 pk. Het gamma benzinemotoren bestaat uit een 2.0 turbobenzine met 220 pk en een 2.8 liter V6 Turbo met 300 pk en een koppel van 400 Nm. Deze laatste motor wordt enkel geleverd in combinatie met Saabs actieve vierwielaandrijving XWD. Het XWD-systeem is optioneel ook leverbaar voor de 2.0 turbobenzine. Kort na de lancering volgt een kleinere 1.6 turbobenzine met een vermogen van 180 pk en een 2-liter BioPower-motor die geschikt is voor E86 bio-ethanol. Alle motoren worden gekoppeld aan een zesbak.

Voor het complete 9-5-gamma is Saab DriveSense leverbaar, net als Bi-Xenon Smart Beam-verlichting en Intelligent Cruise Control. Met Saab DriveSense kan de afstelling van het onderstel aangepast worden aan de wensen van de bestuurder. Af fabriek zijn twee ondersteltypen leverbaar, afhankelijk van de motorkeuze; beide bieden de bestuurder de mogelijkheid een sport-afstelling te kiezen.

De nieuwe Saab 9-5 wordt geproduceerd in de Saab-fabriek in Trolhättan en kent drie uitvoeringen: Linear, Vector en Aero. De wagen maakt in september zijn debuut tijdens de IAA in Frankfurt.

Nieuwe Saab 9-5

Nieuwe Saab 9-5

Nieuwe Saab 9-5

Nieuwe Saab 9-5

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Nieuwe Saab 9-5 Interieur

Scandinavisch design en geavanceerde techniek

Tijdens het Salon van Frankfurt maakt de nieuwe 9-5 zijn eerste publieke optreden. Deze wagen betekent het begin van een nieuw tijdperk voor Saab. Een opvallend design en geavanceerde techniek staan daarbij centraal. De verkoop start in de loop van modeljaar 2010.

De vormgeving van de nieuwe Saab 9-5 is eleganter en expressiever dan voorheen. Het scala aan hoogtechnologische voorzieningen omvat onder meer een head-up display, adaptieve verlichting (Bi-Xenon Smart Beam), adaptieve cruise control, het adaptieve Saab DriveSense-onderstel, keyless entry en starten van de motor, airconditioning met drie zones, parkeerassistentie en Saab XWD, de actieve vierwielaandrijving met sperdifferentieel (eLSD) achter.

Het motorengamma begint bij een cilinderinhoud van 1.6 liter. Dit past in Saab’s strategie van rightsizing. Daarbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van relatief kleine en zeer efficiënte viercilindermotoren met een turbo. De nieuwe Saab 9-5 is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren en er is tevens een versie die geschikt is voor bio-ethanol (E85). De dieselmotor 2.0 TiD (160 pk) heeft een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km.

Scandinavisch design
Het design wordt gekenmerkt door enkele elementen van recente concept cars, zoals de Aero X, die werden geïnspireerd door Saabs erfgoed: de vliegtuigindustrie. De voorzijde van de nieuwe Saab 9-5 kenmerkt zich door de diepliggende grille. De raampartij oogt als de cockpit van een straaljager. Andere typerende Saab-designdetails zijn de naar achter oplopende taillelijn, de krachtige C-stijlen en de gladde oppervlakken van de carrosserie. De proporties van de nieuwe 9-5 benaderen de grenzen van het traditionele silhouet van een sedan maar vermijden het cliché van een vierdeurscoupé.

Georiënteerd op de bestuurder
In vergelijking met zijn voorganger is de been- en schouderruimte in de nieuwe Saab 9-5 toegenomen, zowel voorin als achterin. De op de bestuurder gerichte cockpit is typisch Saab, maar de uitvoering is geheel nieuw. De diep verzonken snelheidsmeter doet denken aan de hoogtemeter van een vliegtuig. De displays voor de bestuurder worden hoofdzakelijk verlicht in het kenmerkende groen van Saab.

Het infotainmentsysteem in de nieuwe Saab 9-5 omvat een surround sound-audiosysteem van Harman/Kardon en een navigatiesysteem met een harde schijf. Het navigatiesysteem wordt bediend via het 8-inch touchscreen en de harde schijf heeft een opslagcapaciteit van 10 GB, voor zowel navigatiekaarten als muziekbestanden. In de middenconsole zijn een USB-aansluiting, een AUX-ingang en een 12-voltaansluiting verwerkt. De inzittenden achteraan kunnen via het entertainmentsysteem hun eigen muziek of DVD afspelen. In de hoofdsteunen van de voorzetels zijn uitklapbare TV-schermen gemonteerd en draadloze hoofdtelefoons worden meegeleverd.

Onderweg
Bij de lancering van de Saab 9-5 is de 2.0-liter turbodieselmotor van 160 pk (118 kW) leverbaar. Het gamma benzinemotoren wordt vervolledigd met een 2.0-liter turbobenzinemotor met 220 pk (162 kW) en een 2.8-liter V6 turbo met 300 pk (221 kW), een koppel van 400 Nm en exclusief geleverd in combinatie met Saabs actieve vierwielaandrijving XWD.

Kort na de lancering, volgt een kleinere 1.6-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 180 pk (132 kW) en een 2.0-liter BioPower-motor die geschikt is voor bio-ethanol (E85). Alle nieuwe Saab 9-5’s zijn voorzien van een 6-versnellingsbak.

De ondersteltechniek van de nieuwe Saab 9-5 richt zich op het leveren van een sportieve rijervaring. Saabs actieve vierwielaandrijving XWD is leverbaar in combinatie de 2.0-liter turbobenzinemotor, 2.0-liter BioPowermotor en de 2.8-liter V6 met turbo.
Voor het complete 9-5-gamma is Saab DriveSense leverbaar, net als Bi-Xenon Smart Beam-verlichting en Intelligent Cruise Control. Met Saab DriveSense kan de afstelling van het onderstel aangepast worden aan de wensen van de bestuurder. Af fabriek zijn twee ondersteltypen leverbaar, afhankelijk van de motorkeuze; beide bieden de bestuurder de mogelijkheid een sport-afstelling te kiezen.

De nieuwe Saab 9-5 wordt geproduceerd in de Saab-fabriek in Trolhättan en kent drie uitvoeringen: Linear, Vector en Aero. De wagen maakt in september zijn debuut tijdens de IAA in Frankfurt.