opel_astra-ecoflex_header
Toen Opel de nieuwe Astra voorstelde, zei het enkel dat er een ecoFLEX-versie zou komen. De details hierover hebben we nu ontvangen.

De ecoFLEX-motorisatie bestaat uit een 1.3 commonrail dieselmotor, die 95 pk levert, 109 gram CO2 per kilometer uitstoot en 4,2 liter diesel per 100 kilometer. De zuinigste benzinevariant verbruikt 5,5 liter en stoot 129 gram CO2 uit. Het vermogen daarvan ligt wel 5 pk hoger dan de dieselmotor.

De krachtigste dieselmotor zal 160 pk leveren, maar de 1.6 liter turbobenzinemotor levert 20 pk meer. Bovendien weet Opel ons ook meer te vertellen over de Opel Ampera, deze zou namelijk tegen 2011 geproduceerd worden en dus ook rond die periode verkocht worden. Meer info volgt ongetwijfeld later.

Astra
Benzinemotoren

Vermogen
(kW/pk)

Verbruik*
Gemengde cyclus
(l/100 km)

CO2-uitstoot*
Gemengde cyclus
(g/km)

1.4

74/100

5,5

129

1.6

85/115

6,3

147

1.4 Turbo

103/140

5,9

139

1.6 Turbo

132/180

6,8

159

Astra
Dieselmotoren

Vermogen
(kW/pk)

Verbruik*
Gemengde cyclus
(l/100 km)

CO2-uitstoot* Gemengde cyclus
(g/km)

1.3 CDTI ecoFLEX
(lente 2010)

70/95

4,2

109

1.7 CDTI

81/110

4,7

124

1.7 CDTI

92/125

4,7

124

2.0 CDTI

118/160

4,9

129

Wereldpremière: nieuwe Astra, met acht zuinige en zuivere motoren
• Motorenreeks verlaagt CO2-uitstoot en brandstofverbruik met meer dan 12 procent
• ecoFLEX dieselmotor met 109 g/km CO2; benzinemotor van 100 pk met 129 g/km
• Opel Ampera toonaangevend in evolutie naar elektrische auto’s

Met het debuut van de nieuwe Astra op het Autosalon van Frankfurt 2009 (van 17 tot 27 september) biedt Opel in de compacte klasse een reeks uiterst efficiënte motoren aan met een opmerkelijk lager brandstofverbruik. Samen met de Ampera, die eveneens centraal staat op het salon, bevestigt Opel nogmaals zijn sterk engagement voor een schone mobiliteit.

Als tiende generatie van het compacte model van Opel wordt de nieuwe Astra later dit jaar gelanceerd met een uitgebreide reeks van acht motoren van 70 kW/95 pk tot 132 kW/180 pk, die een perfecte illustratie zijn van de filosofie van het merk: de klanten betaalbare auto’s aanbieden die zuinig zijn in dagelijks gebruik en toch heel wat rijplezier verschaffen. De nieuwe Astra is wat gegroeid voor een ruimer interieur en is daarnaast met een aantal technische verbeteringen uitgerust, die het verbruik verlagen en de prestaties verhogen.

De motoren van de Astra met manuele versnellingsbak leveren indrukwekkende prestaties en verminderen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met meer dan 12 procent in vergelijking met de huidige generatie. Het gemiddelde brandstofverbruik van de vier dieselmotoren met een vermogen van 70 kW/95 pk tot 118 kW/160 pk, die bij de marktintroductie in Europa naar verwachting bijna de helft van de verkoop van nieuwe Astra’s zullen uitmaken, bedraagt slechts 4,6 l/100 km.

De benzinemotoren verbruiken gemiddeld slechts 6,1 l/100 km. Voortbouwend op de evolutie van Opel naar een kleinere cilinderinhoud vervangt een nieuwe 1.4 Turbo benzinemotor van 103 kW/140 pk de huidige variant van 1,8 liter, waardoor het brandstofverbruik met bijna 18 procent kon worden teruggedrongen.

“Het is onze strategie om een volledige Astra-reeks met zuinige motoren aan te bieden voor een betaalbare prijs, eerder dan al onze aandacht te richten op één enkele spectaculaire, maar dure versie met lage CO2-uitstoot. Hiermee blijven we bijdragen tot een verlaging van het brandstofverbruik in het dagelijks verkeer, terwijl onze auto’s toch heel wat rijplezier verschaffen”, zegt Carl-Peter Forster, voorzitter van de raad van toezicht van Opel.

Nieuwe Opel Astra: hoger vermogen en rendement

Het motorenaanbod wordt gekenmerkt door een hoog specifiek vermogen, een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot. Alle motoren voldoen aan de Euro 5-emissienormen. Een meerderheid van de motoren worden standaard gekoppeld aan een zesversnellingsbak, terwijl de atmosferische benzinemotoren van 1,4 en 1,6 liter en de turbodiesel van 1,3 liter met een vijfversnellingsbak uitgerust zijn. Een zestrapsautomaat is als optie verkrijgbaar voor de 1.6, 1.4 Turbo en 1.6 Turbo benzinemotor en de 2.0 turbodieselmotor.

“De voortdurende verbetering van de bestaande motorenreeks en de evolutie naar een kleinere cilinderinhoud met hoger vermogen vormen een essentieel deel van onze inspanningen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. We zijn erg trots op de verwezenlijkingen van onze ingenieurs bij de ontwikkeling van de nieuwe Opel Astra, die hem uitstekende troeven geven in het uiterst concurrentiële segment van compacte auto’s”, zegt Hans Demant, Managing Director van Opel.

De reeks CDTI turbodiesels bestaat uit motoren van 1,3, 1,7 en 2,0 liter, elk met common rail met meervoudige brandstofinjectie en een vermogen van 70 kW/95 pk tot 118 kW/160 pk. Alle motoren zijn standaard uitgerust met een dieselpartikelfilter. Zelfs de 2.0 CDTI van 118 kW/160 pk heeft gemiddeld slechts 4,9 l/100 km nodig en stoot niet meer dan 129 g/km CO2 uit.

Een eerste ecoFLEX generatie met een CO2-uitstoot van slechts 109 g/km en een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 4,2 l/100 km zal in de lente van 2010 aan de reeks worden toegevoegd.

Astra
Dieselmotoren

Vermogen
(kW/pk)

Verbruik*
Gemengde cyclus
(l/100 km)

CO2-uitstoot* Gemengde cyclus
(g/km)

1.3 CDTI ecoFLEX
(lente 2010)

70/95

4,2

109

1.7 CDTI

81/110

4,7

124

1.7 CDTI

92/125

4,7

124

2.0 CDTI

118/160

4,9

129

*voorlopige waarden

De reeks benzinemotoren bestaat uit atmosferische motoren en turbomotoren van 1,4 en 1,6 liter, die een vermogen leveren van 74 kW/100 pk tot 132 kW/180 pk.

De basisbenzinemotor van 74kW/100 pk verbruikt slechts 5,5 l/100 km en stoot niet meer dan 129 g/km CO2 uit. Hiermee is hij de zuinigste compacte benzinemotor op de markt.

Een sprekend voorbeeld van het voortdurend streven van Opel om de CO2-uitstoot te verminderen door de cilinderinhoud te verkleinen is de volkomen nieuwe turbomotor van 1,4 liter met een krachtig vermogen van 103 kW/140 pk en een koppel van zowat 200 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.850 en 4.900 t/min. Deze motor vervangt de atmosferische motor van 1,8 liter (140 pk/175 Nm) van de huidige reeks. De nieuweling heeft een gelijkaardig vermogen, maar toch een 15 procent hoger koppel met een indrukwekkend brandstofverbruik van slechts 5,9 l/100 km, een vermindering van bijna 18 procent.

Astra
Benzinemotoren

Vermogen
(kW/pk)

Verbruik*
Gemengde cyclus
(l/100 km)

CO2-uitstoot*
Gemengde cyclus
(g/km)

1.4

74/100

5,5

129

1.6

85/115

6,3

147

1.4 Turbo

103/140

5,9

139

1.6 Turbo

132/180

6,8

159

*voorlopige waarden

Opel Ampera: nul CO2-emissie mogelijk dankzij de Voltec technologie

De revolutionaire Opel Ampera, een echte gezinsauto met vier zitplaatsen, maakt emissievrij elektrisch rijden mogelijk zonder de beperkingen van conventionele elektrische auto’s. Hiermee toont hij meteen de leiderspositie aan die Opel inneemt op het vlak van elektrische auto’s. Het is een auto die steeds elke afstand aan kan.

De vijfdeurs Opel Ampera met vier zitplaatsen maakt gebruik van de baanbrekende elektrische aandrijftechnologie Voltec, die anders werkt dan andere geavanceerde aandrijfsystemen. Deze elektrische auto met uitgebreide autonomie (E-REV, extended-range electric vehicle) gebruikt elektriciteit als primaire energiebron en benzine als secundaire energiebron om elektriciteit op te wekken.

De wielen van de Ampera worden altijd en bij elke snelheid elektrisch aangedreven. Voor ritten tot 60 km (MVEG) loopt hij uitsluitend op elektriciteit die opgeslagen is in de lithium-ionenaccu van 16 kWh, en stoot hij geen CO2 uit. Zodra de energie van de accu opraakt, wordt het rijbereik van de Ampera door elektriciteit van een motorgenerator uitgebreid tot meer dan 500 km. De Ampera kan ook aan een gewoon stopcontact van 230 volt worden opgeladen.

De elektrische auto met uitgebreide autonomie van Opel wordt volgens plan eind 2011 in productie genomen.