nieuwe Citroen C3
De nieuwe Citroën C3 behaalde vier NCAP-sterren op de onlangs verstrengde Euro NCAP-test. Niet slecht voor een klein wagentje.

De vier sterren zijn een globale score, de Citroën C3 kreeg namelijk vijf sterren voor de veiligheid van volwassenen, kinderen en voetgangers. De inzittenden hoeven dus niet veel te vrezen. De Citroën C3 bewees zichzelf vooral tijdens roltest en plotse manoeuvres. Dit alles wijst er dus op dat de Citroën C3 een goed handelbare wagen is.

Waar de wagen dan precies minder goed op scoort, dat laat Citroën dan weer niet weten. Wel laten ze weten dat ze extra moeite hebben gedaan om de cockpit van de wagen extra te verstevigen, zodat die bij een rol niet gemakkelijk vervormt. Het voorste blok van de wagen is bovendien in staat de botsenergie op te vangen, om op die manier de inzittenden te beschermen.

NIEUWE CITROËN C3 – EEN VIERSTERRENCOCON

De nieuwe CITROËN C3 haalt een globale score van vier sterren volgens de recent verstrengde Euro NCAP-normen. Hij staat borg voor comfort en veiligheid voor alle inzittenden. Vijf sterren verdient deze berline voor de veiligheid van volwassenen, kinderen en voetgangers. Op het vlak van actieve veiligheid haalt hij vier sterren. Om overal een commercieel aantrekkelijk pakket te kunnen aanbieden, laat het Merk – naargelang het land – de keuze om ESP standaard of in optie te voorzien op alle uitrustingsniveaus. Dit op een wagen die gebouwd is op een platform dat zijn degelijkheid bewezen heeft en nog structureel versterkt werd.

Een evenwichtig, dynamisch weggedrag

De nieuwe C3 biedt in de eerste plaats een weggedrag dat niet enkel perfect past bij dit type van voertuig, maar ook bij de filosofie van Citroën. Dat vertaalt zich in een hoge actieve veiligheid, altijd een eerste vereiste, een geëvolueerd rijplezier en het hoogste comfortniveau.

De nieuwe C3 gebruikt daarvoor een pseudo-McPherson-voortrein, een nieuwe achtertrein met vervormbare dwarsstang en variabele, elektrische stuurbekrachtiging. Beproefde oplossingen die perfect aangepast zijn aan de karakteristieken van deze wagen. Samen zorgt dat voor een wegligging van topniveau. De nieuwe C3 onderscheidt zich ook door het feit dat de rolneigingen zeer goed onder controle zijn en door zijn voorspelbare reacties, vooral bij plotse uitwijkmanoeuvres. Op die manier krijgt de bestuurder heel duidelijk het gevoel dat de auto zich gemakkelijk laat besturen en vlot in de hand te houden is.

Met de actieve veiligheid voor ogen is de nieuwe C3 standaard uitgerust met geventileerde schijfremmen vooraan en ABS, met elektronische remkrachtverdeling (EBD) en remhulp (BA). ESP is eveneens standaard of in optie verkrijgbaar op het hele gamma om een onberispelijk weggedrag te garanderen.

Een speciaal versterkte koetswerkstructuur

Behalve het uitzonderlijke weggedrag is ook passieve veiligheid een van de vele troeven van de nieuwe C3. De structuur is speciaal bestudeerd met het oog op:
– het maximaal versterken van de cockpit om indringing en gevaarlijke vervormingen van de veiligheidskooi te voorkomen;
– het toelaten van een geleidelijke vervorming van de kreukelzones buiten de cockpit. Het voorste blok vangt op een gecontroleerde manier de botsenergie op ter bescherming van de inzittenden.

Enkele voorbeelden:
De hoofdbalk vooraan is van staal met ultra hoge elasticiteitsgraad, en ook de absorptiezones zijn van bijzonder elastisch staal. Structurele versterkingen helpen het voorste blok te stabiliseren en meer energie te absorberen door vervorming.
Ook de voorportieren zijn versterkt om een stijver geheel te verkrijgen. Zo zijn de voorste en middelste carrosseriestijl verbonden met behulp van deurversterkingen en is het achterste gedeelte van de verstevigingsfries voortaan afgeschuind.
Verder werd de achterzijde van de nieuwe C3 versterkt met een balk en absorptiezones in staal.

Actieve opvangsystemen

Tenslotte beschikken alle inzittenden in de nieuwe C3 over efficiënte opvangsystemen. Zo is de nieuwe C3 standaard uitgerust met een frontale en laterale bestuurdersairbag. Om knieën en scheenbenen te beschermen, maar ook om het effect van de frontale airbag te optimaliseren, heeft de nieuwe C3 een vervormbare stuurkolom.

Ook de voorste passagier beschikt over een frontale airbag die kan uitgeschakeld worden om een kinderzitje te plaatsen en over een laterale airbag. Voor een totale veiligheid is de nieuwe C3 vanaf het tweede uitrustingsniveau voorzien van gordijnairbags die in de dakhemel zijn ingewerkt.

De vijf zitplaatsen in de nieuwe C3 zijn uitgerust met automatische driepuntsgordels, vooraan met spanbekrachtiger. Om van bij de eerste detectie van de schok de borstkas beter te beschermen, hebben de voorste veiligheidsgordels pyrotechnische voorspanners. Tenslotte beschikken de twee buitenste stoelen op de achterste rij standaard over Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Het speciale concept van de voorzetels en de achterbank belemmeren een duikeffect bij hevige schok. Op die manier kunnen erge borstkasletsels vermeden worden.