Volkswagen Golf VI DSG Rijtest
Wat ooit begon als een relatief kleine wagen, is nu een comfortabele middenklasser geworden: de Volkswagen Golf VI.

De Golf VI is dan ook zodanig uit zijn voegen gebarsten dat Volkswagen niet langer de Golf als verkoopstopper wil promoten, maar eerder de Volkswagen Polo, die nu de maten heeft die de eerste Volkswagen Golf had. Ondanks het feit dat de Golf toch al zolang meegaat, bleef de wagen over de jaren heen een verkoopstopper. Waarom precies? Dat zochten we uit tijdens deze rijtest.

Looks

De vormgeving van de Volkswagen Golf is duidelijk gebaseerd op het inmiddels succesvolle recept van de hele bloedlijn Golfjes. Het huidige model is niet radicaal veranderd en heeft een duidelijke knipoog richting de vorige generatie Volkswagen Golf. Terwijl de vorige generatie een behoorlijk afgeronde wagen was, is de huidige Golf – net zoals de nieuwe Polo – een stuk strakker geworden.

Ondanks het feit dat de wagen een stuk strakker is geworden, lijkt het toch alsof Volkswagen bijzonder weinig risico’s heeft genomen tijdens het ontwerpen van deze wagen. Sommigen vinden het ongetwijfeld goed dat Volkswagen traditiegetrouw de Golf niet te radicaal veranderde, diegenen die vonden dat de Golf wel wat spannender mocht, blijven ongetwijfeld op hun honger zitten.

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

De koplampen zijn hoekig en doen de wagen op die manier sportief ogen. Ons testmodel beschikte over de 2.0 liter dieselmotor, die met een dubbele uitlaat komt. De wagen lijkt hierdoor een stuk sportiever. De achterklep gaat recht naar beneden en krijgt een stel achterlichten die een stuk hoekiger zijn dan die van zijn voorganger. Door het feit dat de achterklep recht naar beneden afloopt, is er nog wat plaats over voor een koffer, die groter is dan deze testrijder ooit had durven hopen. Ook de hoofdruimte achterin is verbazingwekkend groot.

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Binnenin…

De Volkswagen Golf VI beschikt zoals de meeste Duitse auto’s over een degelijk afgewerkt interieur. De bedieningsknoppen zijn vlot terug te vinden en na eventjes rijden, heb je al snel door hoe alles in elkaar zit. Uiteraard is er een hoopje goedkoop plastiek terug te vinden, maar echt storen doet dat niet.

Volkswagen Golf VI

Zoals dat bij Duitse wagens hoort, werken alle meetinstrumenten quasi feilloos. Ons model werd uitgerust met zo goed als elke mogelijke optie, enkel het navigatie-systeem met touch-screen ontbrak. De parkeersensoren doen hun werk bijzonder correct en op het display wordt mooi weergegeven hoever je je precies bevindt van de wagen voor jou. De cruise control werk bovendien feilloos, al is het soms lastig deze in te stellen zonder naar links te pinken. Dit systeem dient namelijk bediend te worden daar waar de hendel voor de pinkers zit. Vervelend? Een beetje.

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Zoals eerder al vermeld is er binnenin ruimschoots voldoende hoofd- en beenruimte. Dit in tegenstelling tot al onze verwachtingen omtrent een Golf. Er is genoeg plaats voor vier volwassenen om een eindje mee te rijden zonder last te krijgen van krampen. Op de achterbank in het midden is er weliswaar wat plaats gemaakt voor luchtblazers achterin, waardoor de voetruimte in het midden kleiner is geworden. De vijfde passagier dient er dus één te zijn van het kleinere type.

Prestaties

Ons testmodel beschikt zoals eerder vermeld over een 2.0 liter turbodieselmotor met 110 pk. Deze motor werd aan een heerlijke, maar dan echt heerlijke zestraps DSG-bak gekoppeld. Deze zestraps DSG-bak schakelt enorm vlot, soms zelfs zodanig vlot dat je enkel beseft dat je van verzet veranderde, door te kijken op het display.

Volkswagen Golf VI

Wie echter liever zelf van versnelling verandert kan nog steeds de wagen in D zetten en daarna de versnellingsbak een lichte tik naar rechts toedienen. Dan kan je opschakelen door de versnellingsbak naar voor te duwen, neerschakelen doe je uiteraard omgekeerd. Hou je je handen liever aan het stuur, dan kan je nog steeds beroep doen op de schakelflippers die op de foto hieronder zijn afgebeeld. En je handen aan het stuur houden is best een goed idee, want ondanks het feit dat deze Golf ‘slechts 110 pk’ bezit, nodigt hij zeker en vast uit tot relatief sportief rijgedrag.

Volkswagen Golf VI

De sprint van 0 naar 100 kan de Golf na 10,7 seconden voltooien, wat vooral te danken is aan de geniale DSG-bak, die echt – ik weet het, ik heb het al meermaals vermeld – bijzonder vlot schakelt. Zet je de versnellingsbak in z’n S – wat uiteraard voor Sport staat – en duw je het gaspedaal volledig in, dan zal de wagen niet van versnelling veranderen alvorens de motor 5.000 toeren per minuut draait.

Niet alleen het optrekken valt bijzonder goed mee, ook het nemen van bochten gaat vlot. Het bijzondere aan de nieuwe Golf is dat hij erin slaagt zowel een goede wegligging in de bochten als een comfortabele ophanging te garanderen. In de bochten geeft de Golf je steeds een vertrouwelijk gevoel, terwijl hij bij het oversteken van een verkeersdrempel voor genoeg demping zorgt.

De maximumsnelheid bedraagt 191 km/u, wat niet overdreven veel is, maar zeker en vast ruimschoots voldoende. Wat het remgedrag betreft scoort deze Golf geen bijzonder hoge punten. Bij hard remmen begint het stuur toch wel wat heen en weer te schudden en het rempunt voelen is niet altijd even gemakkelijk.

Het milieu?

Deze Golf VI met 2.0 liter dieselmotor is al bij al behoorlijk milieuminnend. De DSG-bak draagt niet alleen bij tot betere prestaties, ook het verbruik wordt aardig teruggedrongen dankzij deze dubbele koppeling. Het verbruik dat je op de onderstaande foto kan zien komt neer op 6,6 liter, maar de eerlijkheid gebiedt ons te vertellen dat we tijdens deze meting helemaal niet geprobeerd hebben milieuvriendelijk te rijden. Iets later hebben we dit wel geprobeerd en toen kwamen we, met behulp van cruise control, uit op een verbruik van 5,4 liter per 100 km. Volkswagen zelf beweert dat de Golf VI genoeg heeft aan 5,3 liter, dus het testverbruik komt aardig in de buurt van het opgegeven verbruik.

Volkswagen Golf VI

Prijs?

De Volkswagen Golf VI met vijf deuren kan de jouwe zijn voor ongeveer € 16.850, maar dan moet je wel genoegen nemen met 80 pk en zo goed als geen enkele uitrusting. De 2.0 liter dieselmotor met 110 pk staat in je garage voor iets meer dan € 19.000, maar een hoop opties maken de wagen bijzonder duur. Met de DSG-bak en het Trendline-pakket kost de wagen bijvoorbeeld al € 23.621. Echt goedkoop valt dit niet te noemen, maar je krijgt er wel redelijk wat voor terug.

Conclusie

Volkswagen heeft met de Golf alweer een oerdegelijke wagen gebouwd, die er bovendien best wel aardig uitziet. De prestaties vallen bijster goed mee en de zestraps DSG-bak is een aan te raden optie, waar je ongetwijfeld behoorlijk wat plezier aan zal beleven. Uiteraard heeft alles, en dus ook deze Golf, zijn prijs.

Overzicht

+ DSG-bak
+ Degelijke wagen
+ Kleine dorst

– Prijs
– Het design had spannender gekund

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Golf VI