Fiat 500 Rijtest
Toen de Fiat 500 twee jaar geleden aangekondigd werd wisten we het al: de Nuovo Cinquecento zal en moest een hype worden.

Daar sta je dan, oog in oog met de nieuwe 500. Zelfs als man is het moeilijk om niet te vallen voor zijn schattig uiterlijk, zijn guitige blik en zijn oh zo compacte vorm. Haal je er een vrouw bij dan moet je al helemaal toegeven dat Fiat met de nieuwe 500 helemaal raak heeft geschoten. De Fiat 500 is ongetwijfeld de meest trendy stadsauto van het moment. Wie denkt dat deze successtory een kort leven is beschoren heeft het mis, de Cinquecento is meer dan een hebbeding. Hij oogt stijlvol en tijdloos, iets wat we in deze tijden maar beter kunnen appreciëren.

Fiat 500 Rijtest

De 500 is niet alleen aan de buitenkant verdomd leuk en met gevoel voor design vormgegeven, ook binnenin vinden we dezelfde retro-look terug. Het dashboard wordt net als vroeger uitgevoerd in dezelfde kleur als de carrosserie, nu niet omdat alles in één keer gespoten dient te worden maar gewoon omdat het je volledig terugbrengt in de sfeer van de jaren ’40. In de 500 geen kleurenschermen maar erg “aftandse” schermpjes in passend oranje. De radio bijvoorbeeld lijkt weggeplukt uit een hedendaagse designwinkel, want retro scoort in 2009.

Fiat 500 Interieur

Gewone tellerklokken zouden natuurlijk afbreuk doen aan het bijzondere geheel van de Fiat 500. Daarom werd er gekozen voor een tellerklok die zowel het toerental als de snelheid in één ring combineert. Op het eerste zicht lijkt het toerental en de snelheidsmeter nogal moeilijk afleesbaar maar na enkele minuten rijden ben je er mee weg. In het hart van de tellerklok vinden we de tripcomputer en de indicators voor het brandstofpeil en de temperatuur van de koelvloeistof. Jammer genoeg zijn deze nogal gevoelig voor reflectie, als de zon fel schijnt is het niet altijd even gemakkelijk de waarden af te lezen.

Fiat 500 Rijtest

Wie de 500 van buitenaf bekijkt denkt natuurlijk dat er binnenin een erg benepen sfeer heerst. Niets is minder waar, de 500 geeft binnenin niet de indruk klein te zijn. We kunnen dit waarschijnlijk voor een groot deel toeschrijven aan het optionele panoramadak (400 euro) waarmee ons testmodel uitgerust was. Dankzij de extra lichtinval die zo’n zonnedak mogelijk maakt heerst er een gevoel van ruimte in de 500. De voorste zetels zitten ook erg comfortabel en zien er daarenboven ook nog eens erg goed uit. Achterin is er plaats voor twee, de achterbank is echter wel een stuk harder en dus minder comfortabel dan de voorste stoelen. Ondanks de compacte afmetingen van de 500 is er achteraan toch voldoende ruimte om claustrofobische waarschuwingsberichten achterwege te laten.

Fiat 500 Interieur

We reden de Fiat 500 met de lichtste motor, de 1.2 benzine met 69 pk. We reden deze motorisatie al eens eerder in de Ford Ka, de wagen waarmee de 500 zijn platform deelt. De 1.2 benzine was echter uitgerust met de optionele MTA vijftraps automaat (1000 euro) die ons niet helemaal kon bekoren. De automaat is namelijk niet assertief genoeg en twijfelt te vaak tussen de versnellingen. Er zijn dan ook maar twee manieren om deze automaat te bedienen: ofwel hou je het rustig en neem je genoegen met langzame acceleraties, ofwel geef je zowat altijd plankgas om ervoor te zorgen dat de automaat weet wat hij moet doen. Een middenweg leek niet te bestaan. Gelukkig is de 500 ook leverbaar met een manuele versnellingsbak: door de slechte verstandhouding met de automaat kwam ons gemiddeld verbruik namelijk op 6,5 liter/100 km te liggen terwijl de automaat normaal met 4,7 l/100km zelfs 0,1 l/100 km zuiniger is dan de handgeschakelde variant.

Fiat 500 Interieur

Ondanks de twijfelachtige automaat rijdt de Fiat 500 met 1.2 benzine meer dan behoorlijk. Het vermogen volstaat om in de stad aardig mee te kunnen en ook op de snelweg kan je met deze motorisatie de snelheidslimiet eenvoudig bijbenen. Het onderstel van de 500 is erg neutraal afgesteld en dat past deze stadsmus erg goed, hij wordt op geen enkel moment zweverig en heeft ook niet de behoefte de bestuurder elk putje te laten voelen. Daarnaast is het zicht rondom optimaal en zijn de zijspiegels erg groot waardoor niets je aan het zicht kan ontsnappen, iets wat in het drukke stadsverkeer meer dan welkom is.

Fiat 500 Rijtest

In de stad komt de 500 dan ook volledig tot zijn recht, bij lage snelheden is de 500 erg vinnig en is hij daarnaast ook nog eens erg eenvoudig te besturen. Standaard is de 500 al erg wendbaar maar dankzij de functie “City Steering” kan je het stuur nog lichter laten sturen om het manoeuvreren te vereenvoudigen. Er zijn dan ook maar weinig wagens waarmee je zo eenvoudig naar parkeerplaatsen kan zoeken. Toch echt geen parkeerwonder? Voor 300 euro vink je op de optielijst parkeersensoren aan, een koopje.

Fiat 500 Rijtest

Personalisatie is het helemaal geworden in autoland en dat merken we aan de optielijst van de 500. Er zijn maarliefst twaalf carrosseriekleuren, vijftien interieurbekledingen, negen soorten velgen en negentien stickerbehandelingen beschikbaar. Alles samen goed voor een half miljoen versies van de Fiat 500. De 500 is dus een personaliseerbaar gadget, maar wat kosten al die personalisatie-opties? Voor de stickers betaal je tussen de 100 en de 250 euro, sportievere 16″ velgen heb je al vanaf 300 euro en de verchroomde buitenspiegels op ons testmodel kosten 100 euro. Personalisatie blijkt dus erg betaalbaar.

Fiat 500 Rijtest

Over betaalbaar gesproken, de Fiat 500 1.2 is in de ‘Pop’-uitvoering al verkrijgbaar vanaf 11.571 euro BTWi. Dat is misschien wel 2.000 euro meer dan de Ford Ka, maar voor trendy spullen moet je natuurlijk iets over hebben. We vonden de 1.2 benzine eigenlijk al voldoende krachtig voor de 500 maar het motoraanbod omvat ook nog een 1.4 benzine (100 pk) en een 1.3 Multijet Diesel (75 pk), deze hebben respectievelijk een basisprijs van 13.270 en 13.770 euro. Wie het graag extra sportief wil kan bij Abarth de Abarth 500 op de kop tikken, goed voor 135 pk.

Fiat 500 Rijtest

Van een stadswagen als de 500 wordt iedereen direct vrolijk, nog nooit was het zo leuk om met een kleine auto te rijden. De Fiat 500 verpersoonlijkt dan ook het idee dat een auto meer dan een transportmiddel is en is dus meer dan een doorsnee boodschappenauto. De 500 stuurt erg goed en is zelfs met de lichtste motorisatie erg genietbaar. Ondanks zijn compacte afmetingen zijn ze er bij Fiat toch in geslaagd een ruime wagen te creëren, al geven we toe dat het glazen panoramadak daar een steentje toe bijdraagt. Voor de automaat zouden we zelf niet kiezen omdat die te vaak twijfelt, met een “ouderwetse” handbak heeft de 500 het helemaal.

Overzicht
+ Retro design (Interieur/Exterieur)
+ Personalisatie
+ Rijcomfort

– Twijfelachtige MTA automaat

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir