Morgen om 15:00 hebben we een nieuwe rijtest klaarstaan, vandaag lichten we al een tipje van de sluier. Wie raadt de rijtest van morgen?
Gerelateerde artikels
Ruim, comfortabel en vooral voorzien van een indrukwekkend rijbereik, de nieuwe Fisker Ocean SUV komt met een aantrekkelijk geheel. En de hippe California Mode natuurlijk!
Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiskerinc.com!
Meer dan tien jaar geleden presenteerde Fisker de blitse en zeer futuristisch ogende Karma luxewagen. Voorzien van een zuiver elektrische aandrijflijn … wat jammer genoeg toch te vroeg was. Zelfs de aanwezigheid van een range extender (lees: ondersteunende benzinemotor als generator) zorgde niet voor het verhoopte (commerciële) succes. Anno 2024 is de Karma modelnaam gepromoveerd tot (Chinese) merknaam al verkopen ze bij Karma Automotive momenteel voornamelijk gebakken lucht.
CEO Henrik Fisker heeft intussen zijn merknaam terug én probeert het nogmaals om de wereld beter (en vooral schoner) te maken. Mooier maakte hij de wereld alvast als designer van de Aston Martin (DB9) en BMW (Z8)!
De (milieuvriendelijke) Fisker ambitie reikt verder dan enkel de Ocean
Na enkele conceptmodellen is de Ocean het allereerste wapenfeit van het nieuwe Fisker (ook wel Fisker Inc genoemd). De Ocean is een klassieke midsize SUV (formaat X3) met een zuiver elektrische aandrijflijn. De naamgeving moet het duurzamer karakter benadrukken met als toepasselijk voorbeeld de tapijten uit gerecycleerd materiaal dat uit de oceaan gevist werd. Daarnaast bestaat ook de interieurbekleding uit vegan materialen (ipv leder). Het Solar Sky zonnepaneel in het dak resulteert op jaarbasis voor 2.000 km extra (gratis) rijbereik, in meer zonnige regio’s kan dat voordeel nog sterk oplopen.
Naast deze Ocean wil Fisker nog diverse EV nieuwigheden lanceren in de komende maanden en jaren. Zo zijn er plannen voor de compacte (meer betaalbare) Pear crossover, de veelzijdige Kayak (Alaska) pick-up en het sportieve Ronin GT vlaggenschip met 1.000+ pk! Inderdaad, een soortgelijk gamma als bij Tesla. Maar dan met een strak Scandinavisch design.
California Mode
Als nieuwkomer in het EV land trek je het snelst/gemakkelijkst de aandacht met een hippe bling bling feature. In het geval van Fisker de Ocean is dat de California Mode geworden waarbij het dak, alle ramen langszij én zelfs de achterruit openen. Vervolgens kan je zo ietwat van wapperende haren genieten … toch wanneer de weersomstandigheden het toelaten. Vermoedelijk blijft het in België dus meer een (zomerse) party trick dan echt iets nuttigs.
Modern (en ruim) interieur
In tegenstelling tot de eerdergenoemde designpareltjes van Hendrik Fisker kiezen ze met de Ocean voor een klassiek (en zeer populair) SUV recept. Die stoere (imposante?) koetswerkvorm resulteert in een gemakkelijke instap en prima zichtbaarheid rondom.
Binnenin is er een zee van ruimte voorhanden … die op zijn beurt nogmaals versterkt wordt door de riante glaspartijen. In de koffer is er ruimte voor 476 liter bagage die je handig/gemakkelijk kan ordenen. Met de (verwarmde) achterbank neergeklapt stijgt het laadvolume tot 918 liter. Aan de uitklapbare trekhaak mag er een aanhangwagen van maximaal 1.800 kg. De Fisker Ocean doet het wel zonder frunk (front trunk, extra opbergruimte onder de “motor”kap vooraan).
Achter het (dikke) stuurwiel prijkt een digitale tellerpartij (12,3”) waarop de meest essentiële rij-informatie geafficheerd wordt. Centraal op het dashboard prijkt het gigantische Revolve infotainmentsysteem (17,1”) waarin naast de realtime navigatie (TomTom) en hedendaagse multimedia (Spotify, TuneIn, DAB …) ook alle wageninstellingen terug te vinden zijn. Het systeem werkt relatief vlot en zit doordacht in elkaar. Van Apple CarPlay of Android Auto is er momenteel wel geen sprake, net zoals een head-up display… De digitale achteruitkijkspiegel zorgt voor een heldere (en bredere) kijk op wat er achteraan gebeurt.
Uiteraard komt de Ocean met talrijke ondersteuning op vlak van rijhulp, veiligheid en comfort. Denk aan een verwarmd stuurwiel, geconnecteerde diensten, 360° camera, parkeersensoren en vermoeidheidsdetectie.
Hollywood Mode
Indien geparkeerd is het verticale display kantelbaar, met deze Hollywood Mode tover je extra entertainment tevoorschijn (YouTube, Netflix, Disney+). Kwestie van de tijd aan de laadpaal aangenaam/leuk te kunnen besteden. Of je tovert de Fisker Ocean om tot een mobiele werkplek met het uitklapbaar vliegtuigtafeltje (bestuurder), uitschuifbaar tafeltje (passagier) en de WiFi hotspot. Het hoogwaardige ELS STUDIO 3D audiosysteem (575 Watt) met 15 luidsprekers zorgt voor een passende soundtrack.
Update me!
Zoals de meeste automerken recentelijk ondervonden loopt de lancering van een gloednieuw model niet altijd zoals je zou willen (lees: vlot, probleemloos en zonder zorgen). Zeker met zo’n innovatieve EV aandrijflijn en gloednieuwe software aan boord. Gelukkig zijn er anno 2024 over-the-air (OTA) updates voorhanden die voor (hopelijk) verbetering kunnen zorgen.
Voor de Ocean heeft Fisker openlijk een roadmap gepresenteerd wanneer welke features zullen aangepast of toegevoegd worden. En het technologisch aspect van de Ocean steeds beter (of foutlozer) zal worden. Zo is er momenteel enkel een klassieke cruise control aanwezig, spoedig zal die evolueren naar adaptieve cruise control. Ook Auto High Beam, Front Cross Traffic Collision Mitigation en Emergency Lane Departure Avoidance volgen weldra. Alle hardware hiervoor is reeds aanwezig.
Iets moeilijker te fixen … zijn de talrijke (intense) meldingen onderweg. Om te voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving inzake verkeersveiligheid waarschuwt de Fisker Ocean nogal enthousiast omtrent nakend onheil. Ook al is er van onheil niet persé sprake maar rij je gewoon (kortstondig) iets te snel of te dicht bij de lijn. Bedankt Europa! Bij de Amerikaanse NCAP crashtest behaalde de Ocean alvast de maximumscore.
Fisker Ocean Sport, Ocean Ultra of Ocean Extreme?
Instapper van dienst is de voorwielaangedreven Fisker Ocean Sport met een 282 pk / 387 Nm sterke elektromotor. De 73 kWh Touring Range accupack (LPF) brengt je 464 km ver. Daarboven vinden we de Ocean Ultra terug met een extra elektromotor op de achteras (lees: vierwielaandrijving). Deze variant is 536 pk / 737 Nm sterk en heeft het gigantische Hyper Range accupack van 113 kWh (NMC). Daardoor loopt het rijbereik op tot maar liefst 690 km!
De Fisker Ocean Extreme geraakt ondanks nog meer vermogen (564 pk) zowaar 707 km ver! Iets dat ze zowaar zelf niet verwacht hadden want initieel spraken ze nog (enigszins terughoudend?) over slechts 650 km rijbereik.
Laden kan aan 11 kW (AC) of 200 kW (DC) wat niet wereldschokkend maar wel gewoon prima is. De Ocean kan functioneren als V2L stroombron voor diverse elektrische apparaten via een adapter of het stopcontact in de koffer. Op termijn willen ze dat zelfs uitbreiden met de PowerCar (lees: andere elektrische wagens opladen) en PowerHouse (mobiele stroomvoorziening voor je huis!) functionaliteit.
Prestaties en rijgedrag Fisker Ocean Extreme
De sinisterzwarte Night Drive testwagen was een Fisker Ocean in de potente Extreme uitvoering. In de Earth rijmodus is het vooral de motor vooraan die het meeste werk verricht met klassieke prestaties tot gevolg. In Fun wordt het merkbaar levendig en vlotter … en werkt de airco zoals het zou moeten. Maar om van het volledige Extreme potentieel te kunnen genieten moet je voor Hyper (en de bijhorende Boost Modus) gaan. Dan neemt de 0-100 km/u sprint in de Fisker Ocean slechts 4,2 seconden in beslag. De topsnelheid ligt op 206 km/u wat ruimschoots voldoende moet zijn.
Wie flitsende spielerei achterwege laat kan terugvallen op een aangenaam, comfortabel en fluisterstil rijgedrag. Dit ondanks de grote velgen (22”) en het stevige gewicht (2.434 kg). Dat laatste zorgt in combinatie met het lage zwaartepunt voor een optimale stabiliteit/wegligging. Zelfs in iets vlottere bochtencombinaties.
Vreemd genoeg verdween het geaffineerde verbruik (kWh per 100 km) bij een recente software-update waardoor we dus niet konden nagaan hoe zuinig de Ocean en/of we waren. De remenergierecuperatie is regelbaar in drie standen (low, medium en high) wat eveneens een serieuze invloed heeft op het verbruik … en dus het rijbereik.
Fisker zelf spreekt van 18,54 kWh per 100 km waardoor je zowaar 700+ km ver geraakt. Vermoedelijk zal dit in de praktijk rond de 600 km schommelen bij optimale (weers)omstandigheden. Naar alle waarschijnlijk verschijnt de verbruiksweergave spoedig terug in Fisker Ocean!
Prijzen
Terwijl ze voor de Ocean productie in zee gingen met de specialisten van Magna Steyr (Oostenrijk) houdt Fisker het verkoopproces in eigen beheer. Net zoals bij “dat andere Amerikaanse EV merk” ligt de focus op een digitale verkoop (via de website/app dus) met daarnaast een ondersteunend service/dealernetwerk. Momenteel is er in België slechts één fysiek verkooppunt (Rumst) voorhanden. Naast diverse testdrive events over het hele land werken ze aan een aanvullende dealerpartner strategie. Of dat voldoende is om de honkvaste Belgische consument te overtuigen moet de toekomst uitwijzen.
De focus ligt initieel op de krachtige (en duurdere) topversies van de Fisker Ocean SUV. Voor de meer toegankelijke Ocean Sport (vanaf 43.900 euro) zal je dus nog even geduld moeten hebben. Voor een Ocean Ultra vragen ze momenteel 58.900 euro, in het geval van de Ocean Extreme wordt dat 63.590 euro. Om een vlotte productiestart te bekomen was er een royaal uitgeruste Ocean One launch edition (5.000 stuks) voorhanden.
Naast de drie uitrustingsniveau’s kan je de Fisker Ocean verder personaliseren met 12 lakkleuren, 20” of 22” (al dan niet aerodynamisch geoptimaliseerde) velgen, interieurbekleding (wit, zwart of blauw) en een handvol pakketten/opties. Zelfs een full option Ocean Extreme blijft finaal onder de 75.000 euro. En met wat geluk is je configuratie reeds beschikbaar en wordt je Fisker weldra geleverd. Anders moet je rekening houden met een levertermijn van ongeveer 3 maanden.
Fisker Ocean concurrenten
Met veel enthousiasme strijkt de Fisker Ocean neer in een zéér concurrentieel segment waar de Europese consument graag shopt. Naast de Duitse premiumtelgen (Audi Q4 e-tron, Mercedes EQC SUV en BMW iX3) zijn er nog een hoop interessante alternatieven zoals de Kia EV6, Hyundai IONIQ 5, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, MG Marvel R, Nissan Ariya, Volvo EX40 en Lexus RZ450e. Allemaal moeten ze opboksen tegen de ijzersterke Tesla Model Y (vanaf 43.970 euro).
Conclusie
Na een eerdere (verdienstelijke!) poging lijkt het potentieel van de Fisker Ocean vandaag de dag een pak groter. Zo biedt deze ecologische SUV een heerlijk ruim interieur, comfortabel rijgedrag, vlotte prestaties én vooral een indrukwekkend rijbereik van 700+ km. En die originele cabriomodus natuurlijk. De Ocean komt met een marktconforme prijs … waardoor Fisker zich toch sterk in de kijker zal moeten werken om de (zakelijke) Europese consument te overtuigen. Essentieel lijkt alvast het terugbrengen van de verbruiksweergave en spoedig het gamma uitbreiden. Kwestie van het vertrouwen wat op te krikken waardoor de knappe value for money verhouding duidelijk(er) wordt.
Overzicht: + Stoere looks + Originele cabrio/safari insteek + Prestatiepotentieel + Indrukwekkend rijbereik (600+ km) + Comfortabel + Wegligging + Rustgevend (fluisterstil) rijgedrag + Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit ? Onbekend is onbemind (inclusief beperkt dealernetwerk) ? Overenthousiaste rijhulpmeldingen – Geen verbruiksweergave – Stevige prijzen – Concurrentie
Met de Fiat 600 keert Torinese merk terug naar het belangrijke B-segment, initieel met de zuiver elektrische 600e crossover.
Voor meer informatie en actuele prijzen, zie fiat.be!
De gloednieuwe Fiat 600 is de langverwachte (kleurrijke!) opvolger van de Punto en is verkrijgbaar met zowel een klassieke (hybride) aandrijflijn als een puur elektrische 600e variant. Met die laatste gingen we op pad voor een eerste kennismaking op Belgische bodem.
In hoeverre de nieuwe 600 een rechtstreekse opvolger is van de wijlen Punto laten we gemakshalve even in het midden. De 600 deelt zijn (e)CMP2 platform immers niet toevallig met Stellantis soortgenoten zoals de Jeep Avenger, Peugeot 2008, Opel Mokka, DS3 Crossback en aanstaande Alfa Romeo Milano. De kleine hatchback heeft met andere woorden SUV-trekjes gekregen maar valt in de eerste plaats op met zijn dubbele LED lichtblokken, Italiaanse details en easter eggs en een opvallend kleurenpalet waarbij het vergeefs zoeken is naar sinistere tinten. Iets wat we alleen maar kunnen toejuichen!
Ruim
Met zijn relatief lange wielbasis en compacte afmetingen (4,17 x 1,78 x 1,52 meter) biedt de 600 heel wat binnenruimte voor zowel de voorste als achterste inzittenden. De koffer biedt plaats aan 360 liter bagage. In combinatie met een relatief sober maar erg praktisch interieur met tal van opbergvakken en fysieke bedieningselementen voor de klimaatfunctie, sluit de 600 naadloos aan bij dat van zijn bloedverwanten. Er valt met andere woorden weinig op aan te merken. Ook al moet je voor bepaalde functies noodgedwongen afdalen in het snel reagerende maar niet altijd even gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem (10,25″). Gelukkig beschikt de Zeshonderd standaard over draadloze Apple CarPlay en Android Auto functionaliteit. Maar ook opvallende opties zoals een massagefunctie voor de zetels vooraan.
Rijbereik Fiat 600e
De zuiver elektrische 600e variant krijgt een 54 kWh batterijpakket mee. Goed voor een WLTP rijbereik van 409 km of zelfs meer dan 600 km in stedelijke omstandigheden. In de winterse testomstandigheden (4°C) vertrekken we echter met een geafficheerde autonomie van 362 km. Conform met zo goed als alle EV’s maar het blijft een lastige evenwichtsoefening waarbij alles afhankelijk is van de rijomstandigheden, de temperatuur en de gehanteerde snelheden. Opladen doet de 600e tot maximaal 11 kW (AC) (driefasig) of 100 kW (DC).
Het interieur van de 600 is zoals aangegeven een mix van gedeelde architectuur en Fiat-iaanse details zoals de individuele fysieke knoppen voor de aandrijflijn bovenaan de middenconsole. Misschien niet de meest handig plaats om goed te zijn. Maar wel een stuk directer en intuïtiever dan de knullige tuimelschakelaar van de andere EV-afgeleiden binnen de Stellantis familie.
Comfortabel rijgedrag
Op het vlak van rijgedrag geen echte verrassingen met een aandrijflijn die ook hier enorm soepel en atletisch voor de dag komt, en gekenmerkt wordt door een erg lichte besturing waarbij iedere vorm van stuurgevoel ontbreekt. Op vlak van koetswerkcontrole staat de 600 evenwel zijn mannetje met zo goed als geen koetswerkrol en een ophanging die door de band genomen comfortabel is maar op de 18-duimers van de La Prima topversie kleine oneffenheden niet altijd even goed weet te verteren.
Daar tegenover staat dan wel de feel good factor van het lichte interieur dat haaks staat op de sinistere combinaties van onder andere de Peugeot 20(0)8 of Opel Mokka en – op wat harde interieurplastics op onder andere de deuren en middenconsole – een degelijke indruk nalaat.
Prestaties Fiat 600e
Op het vlak van prestaties geen verrassingen. De 156 pk / 260 Nm sterke elektromotor stuwt de 600e in slechts 9 seconden naar de 100 km/u en naar een begrensde topsnelheid van 150 km/h. Maar toont zich in de praktijk stukken snediger dankzij de ononderbroken afgifte van vermogen en een maximum koppel dat per direct beschikbaar is. Ook hier vinden we drie rijmodi terug. Het energiezuinige Sherpa, Normal en tenslotte Sport voor een snediger acceleratiepedaal en iets zwaarder stuurgevoel.
Conclusie
Met de nieuwe 600(e) heeft Fiat na lange tijd opnieuw een volwaardige B-segmenter in zijn gamma die enerzijds inzet op typische Italiaanse designinvloeden, maar anderzijds ook weet te profiteren van de grote knowhow en technologie uit het enorme Stellantis-concern. Met een vanafprijs van 36.000 euro voor de instapversie RED positioneert de elektrische versie 600e zich niet als een absolute prijsbreker maar daar tegenover staat dan weer een rijkelijke standaarduitrusting. De topversie La Prima moet in België minstens 41.000 euro kosten en beschikt op enkele kleurtjes na over geen enkele opties. De rest van het 600-gamma is gelukkig ook in aantocht met zowel klassieke modellen met verbrandingsmotor als hybride versies. Deze zullen midden 2024 op de markt verschijnen.
Overzicht: + Soepele en krachtige aandrijflijn + Knappe looks en dito kleuren + Feel good gehalte + Binnenruimte + Moderne (laad)technologie + Basisuitrusting ? Interne concurrentie – Stevige vanafprijzen – Andere versies pas later beschikbaar
Flamboyant, imposant, luidkeels en uitgesproken maar ook bijzonder ruim en desgewenst zelfs zuinig. De BMW XM maakt heel wat emoties los!
Feest! De sportieve (en bijzonder populaire) BMW M GmbH divisie vierde in 2022 hun 50ste verjaardag. Doorheen dat halve decennium waren ze verantwoordelijk voor iconische creaties zoals de M3 CSL (E46), M635CSi (E24), M5 (E39) en de 1M Coupé (E82). Uiteraard werd deze M Motorsport mijlpaal op gepaste wijze gevierd in München én bij de lokale BMW verdelers. Zo kregen we naast een hoop special editions ook een veelbelovende M2 Coupé (met handbak!), een hedendaagse 3.0 CSL Batmobile en EINDELIJK een M3 Touring!
Het meest spraakmakende verjaardagskado was toch de behoorlijk eigenzinnige BMW XM (codenaam G09). Na de M1 uit ’79 zowaar het tweede model dat geen rechtstreekse evenknie heeft in de reguliere BMW catalogus. Kwestie van de lat direct zéér hoog te leggen. Maar waarom dat – gezien hun rijkelijke Freude am Fahren geschiedenis – een loodzware SUV PHEV moest zijn is nog steeds niet 100% duidelijk.
De commerciële belangen wegen hier uiteraard door want dergelijke bolides blijven verkopen als zoete broodjes. Tevens is deze XM een duidelijke reality check dat we vooral naar de toekomst en minder naar het (roemrijke) BMW verleden moeten kijken… Maar was een zuiver elektrische sportwagen in dat geval geen betere keuze? Ook daar hadden ze twee gegraveerde BMW logo’s in de bovenhoeken van de achterruit kunnen plaatsen. Inderdaad, dat is een directe verwijzing naar de eerdergenoemde M1!
De BMW XM is een imposante bling bling verschijning …
De BMW XM maakt indruk, altijd en overal. Zelfs in een sinistere zwarte koetswerkkleur … met gouden accenten, verlichte grille, minimaal 21” lichtmetalen velgen en dubbele (verticaal gepositioneerde) uitlaatmonden.
Er is heel wat mogelijk inzake personalisatie maar het blijft steeds behoorlijk uitgesproken/flamboyant. Of een niet-voetballende Jan Modaal zich hierin durft te vertonen bij de schoonfamilie is niet geheel duidelijk maar in bepaalde regio’s (pakweg Knokke, Midden-Oosten, China, Verenigde Staten) wordt het gegarandeerd een succesmodel. De XM productie werd toegewezen aan de BMW fabriek in Spartanburg (South Carolina).
… en tevens waanzinnig ruim
Qua formaat (5,11 x 2,01 x 1,76 m) nestelt hij zich mooi tussen een X5 en X7 … net zoals de X6. Maar die heeft een aflopende daklijn (wat invloed heeft op de binnenruimte) en dat is bij de XM niet het geval. Hier is er zowel voorin als op de achterbank veel ruimte voorhanden. En in de koffer past er nogmaals 527 à 1.825 liter bagage. Al eist de exclusieve BMW M laadkabeltas (no kidding!) ook wel wat plaats op.
Een panoramisch dak is er niet, daar vinden we namelijk een subtiel verlicht 3D geprint maanlandschap terug. Je moet het zien om het te kunnen plaatsen/begrijpen… Qua smaak zal het niet ieder zijn meug zijn, het is wel origineel. En in combinatie met een kwalitatieve afwerking en hoogwaardige materialen!
Boordevol technologie en gadgets
Hoe extravagant de BMW XM ook moge zijn, naast praktisch en veelzijdig biedt hij ook moderne technologie en hedendaagse rijhulp/veiligheid. Niets wereldschokkend of innovatief maar wel haarscherpe displays (12,3” + 14,9”) met logische opbouw/vlotte werking en handige ondersteuning (adaptieve cruise control, head-up display, draadloze Apple CarPlay / Android Auto …) voor tijdens langere ritten. Voor de inzittenden voorin wordt het nog beter met de heerlijke massagezetels.
Wil je een BMW XM met 653 pk of 748 pk?
Onder de XM motorkap ligt er een krachtige plug-in hybride aandrijflijn waarbij de befaamde 4.4-liter V8 en een elektromotor de handen in elkaar slaan. Goed voor een systeemvermogen van 653 pk / 800 Nm … of zelfs 748 pk / 1.000 Nm als je voor de XM Label Red topversie gaat. Dan duurt de 0-100 sprint (launch control baby!) maar 3,8 in plaats van 4,3 seconden. Afhankelijk van je voorkeur (en budget) wordt de topsnelheid opgekrikt van 250 naar 270 km/u.
In bepaalde regio’s heeft BMW intussen een toegankelijkere XM 50e plug-in hybride instapversie gelanceerd. Die doet het met een 3.0-liter zes-in-lijn (ipv V8) en stelt zich tevreden met 475 pk.
Desgewenst emissieloos en relatief zuinig
Dankzij een 27,5 kWh accupack (netto) is de XM in staat om 76 à 81 km (WLTP) zuiver elektrisch én fluisterstil af te leggen. In de praktijk is een dergelijk rijbereik haalbaar, mits frequent de stekker in te pluggen. De XM kan louter AC laden (dus niet snelladen) en dit aan maximaal 7,4 kW. Reken dus op bijna 5u aan de stekker.
Wie dat plichtbewust doet kan bijzonder scherpe verbruikscijfers optekenen. Of die effectief ook de opgegeven 1,6 à 1,9 liter benaderen is eerder twijfelachtig … of is hier aan het verkeerde adres. Na een kort-maar-krachtige testsessie schommelde ons verbruik rond 11 liter per 100 km. Mits enkele extra laadbeurten hadden we zeker onder de 10 liter grens geraakt. Wat toch een knappe prestatie is!
Rijgedrag BMW XM
De XM doet zijn uiterste best om een positieve rij-indruk na te laten. Dit ondanks het enorme gewicht (2.785 kg) en de hogere koetswerkbouw (waardoor je vooral gemakkelijker instapt en een goede zichtbaarheid krijgt)! Dankzij de meesturende achterwielen gaat parkeren vlotter dan je zou denken, toch wanneer er voldoende ruimte ter beschikking is. Op snelheid creëert het Integral Active Steering systeem dan weer extra stabiliteit.
De ingenieurs hebben duidelijk alles uit die kast gehaald, zowel qua software als hardware (sportdifferentieel, adaptieve ophanging, 48V actieve rolstabilisatie en performante remmen). Iets dat je snel merkt aan vlotte snelheden, uiteraard met de Sport (Plus) rijmodus actief. De slimme xDrive vierwielaandrijving zorgt steeds voor een vertrouwenwekkende wegligging en de 8-traps automaat schakelt sneller dan zijn eigenste schaduw. De demping heeft het wel merkbaar moeilijk (zeker op slecht asfalt) met de aanwezige massa en 23” velgen.
Maar vermoedelijk kan deze hedendaagse vorm van rijplezier (2.0) de dynamische meerwaardezoeker van weleer niet echt bekoren. Zeker omdat de focus op sportiviteit of comfort niet altijd duidelijk is. Gelukkig kan je met de bloedrode M1/M2 keuzeknoppen op het stuurwiel zelf een passende setup maken. De steevast aanwezige – lichtelijk overdreven! – soundtrack helpt de zaak ook niet vooruit, zeker als je beseft dat het deels digitaal versterkt (lees: fake) is.
Prijzen en concurrentie
Voor een Belgische BMW XM bestelbon heb je minstens 177.450 euro nodig. Zo’n prijskaartje komt gelukkig met een behoorlijk stevige basisuitrusting, zeker naar Duitse premium normen. Toch voorzie je best nog wat extra budget voor enkele leuke (prijzige) extra’s zoals de reusachtige velgen (+3.000 euro), Driving Assistant Pack Professional (+2.800 euro), gekleurde M Sport remmen (+520 euro) en Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (+4.530 euro). Bij de krachtigere BMW XM Label Red begint het pas bij 204.300 euro!
Elders een soortgelijke (imposante) SUV PHEV terugvinden is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Qua formaat, prestaties en prijskaartje komt de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid (739 pk, vanaf 187.878 euro) enigszins in de buurt. Maar qua bling bling gehalte moet deze sportieve(re) Duitser toch wel zijn meerdere erkennen. Maar als dat primeert op de wishlist volstaat misschien de BMW X6 M Competition (625 pk, vanaf 158.950 euro) in een fris kleurtje?
Conclusie
Waarom komt BMW voor de 50ste verjaardag van haar iconische M familie niet met een échte sportwagen? Bij voorkeur eentje met achterwielaandrijving, zes-in-lijn benzinemotor, 50:50 gewichtsverdeling en handgeschakelde versnellingsbak? Het antwoord is relatief simpel, omdat fanboys/liefhebbers vooral mijmeren omtrent het verleden en niet persé een (peperdure) bestelbon gaan tekenen.
Geheel volgens de commerciële logica zag de feestelijke BMW XM PHEV SUV dus het levenslicht. Misschien is het befaamde DNA van M-producten uit de E28, E30 en E39 modelreeksen hier wat minder sterk aanwezig maar aan eigenheid, karakter en uitstraling geen gebrek. Net zoals een immens prestatiepotentieel, knappe technologie, ruim interieur … én zowaar een lifestyle tas voor de laadkabels! Wie had dat een halve eeuw geleden kunnen voorspellen.
Overzicht: + Ruim + Hightech + Prestaties + Relatief zuinig, mits frequent laden + Werkbaar zuiver elektrisch rijbereik (75 km) + Afwerking/materiaalkeuze + Wegligging + Rijkelijke basisuitrusting ? Zéér unieke/uitgesproken/flamboyante looks ? Overdadige soundtrack ? Rijgedrag – Prijs/opties – Gewicht Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!