Rijtest: Volvo C30 DRIVe

volvo_c30_drive
In deze CO2-allergische tijden is milieuvriendelijkheid troef, maar prestaties mogen uiteraard niet vergeten worden. Maakte Volvo de perfecte combinatie van beide?

UPDATE: We hebben ook de facelift van dit model getest. KLIK HIER.

Volvo biedt op zo goed als alle modellen een nieuwe DRIVe-motor aan. Het gaat hier voornamelijk om een 1.6 liter dieselmotor die 110 pk levert, in combinatie met een verbruik van 3,9 liter per 100 km en een schadelijke uitstoot van 104 gram CO2 per kilometer. De overheid houdt blijkbaar van deze milieugezinde cijfers en geeft klanten bij aankoop een korting van maximum €4.540.

Milieuvriendelijkheid

Om de C30 milieuminnend te maken heeft Volvo een aantal ingrepen ondernomen. De belangrijkste ingreep is de integratie van een start/stop-systeem. Wanneer je aan het rood licht staat of ergens anders waar het rijtje schuiven is en je zet de wagen in neutraal, dan slaat de motor af. Druk je je koppeling daarna in, dan start de motor bijzonder snel en kan je terug vooruitgaan. Volvo berekende dat de motor maar liefst 175.000 start/stop-momenten aankan.

volvo_c30_drive_7

Energie verloren laten gaan is zonde, dus wordt de rem-energie gerecupereerd om een tweede batterij op te laden. Deze tweede batterij zorgt ervoor dat de C30 DRIVe tijdens de start/stop-momenten zijn vitale functies behoudt. Zo blijft de muziek spelen, gaat de GPS door met navigeren en blijft de airconditioning lucht met een temperatuur naar keuze blazen. Als het echter te warm wordt, slaat de airco toch af, wegens een te hoge energievraag.

Prestaties

Allemaal goed en wel, die milieuvriendelijkheid, maar gaat de wagen ook vooruit? Ja, en redelijk goed zelfs. 110 pk en 240 Nm zijn ruimschoots voldoende om dit kleine wagentje redelijk snel van zijn plaats te doen gaan. Nul naar 100 gebeurt in 11,3 seconden en de topsnelheid piekt bij 190 km/u.

volvo_c30_drive_3

Ook al lijken de prestaties bescheiden, toch rijdt de wagen bijzonder vlot. Op geen enkel moment krijg je het gevoel dat de wagen aan kracht ontbreekt. Bovendien is de wegligging van deze compacte Volvo bijzonder goed, waardoor deze milieuvriendelijke wagen erin slaagt de prestaties van de motor op het wegdek te plaatsen.

Verbruik

Volvo beweert dat de C30 DRIVe met start/stop-systeem voldoende heeft aan 3,9 liter per 100 km, ons testverbruik lag echter iets hoger. Wanneer je lange autostrades afrijdt met je C30 DRIVe zal je wellicht een verbruik van 3,9 liter per 100 km kunnen evenaren, maar in het stadsverkeer heeft deze C30 DRIVe toch een iets grotere dorst. Ondanks het feit dat het verbruik misschien iets hoger ligt dan door de constructeur wordt opgegeven, kunnen we hier toch spreken van een bijzonder zuinige wagen, die met een volle tank een autonomie heeft van meer dan 900 km.

Interieur

Binnenin weet de C30 voor een bijzonder premium-gevoel te zorgen. De gebruikte materialen zijn degelijk en de afwerking oogt bijzonder fraai. Vooral de achterbank zorgt voor een premium-gevoel, aangezien deze bestaat uit 2 gescheiden zetels. Het aantal passagiers wordt daardoor verkleind, maar het comfort gaat erop vooruit. Enkel de koffer is bijzonder klein en bovendien ook niet direct praktisch. In het algemeen kunnen we dus stellen dat de Volvo C30 over een bijzonder fraai interieur beschikt, dat zeker kan opboksen tegen een BMW 1-Reeks of een Audi A3.

volvo_c30_drive_5

Volvo keek bij het maken van de kofferklep duidelijk naar de kofferklep van de Volvo P1800, maar vergat dat design niet alles is. Wanneer je de achterbank platlegt, voorziet Volvo een doek om de bagage te verbergen. Je zou normaalgezien verwachten dat doek netjes opgevouwen in een vakje terug te vinden, maar neen,  het ligt in de koffer alsof men aan het eind van de productielijn vergeten was het doek te installeren en het dan maar snel in de koffer wierp. Een iets elegantere aanpak was welkom geweest. De afscherming van de koffer wanneer de achterbank niet neerligt is dan weer perfect aangepakt, wat veel goedmaakt aangezien je meestal met je achterbank omhoog rijdt.

volvo_c30_drive_6

Exterieur

Ofwel ben je voor ofwel ben je tegen de looks van de Volvo C30. De voorkant is duidelijk afkomstig van Volvo en doet in eerste instantie vermoeden dat je met een Volvo V40 of V50 rijdt. Wanneer je de wagen echter ziet passeren, merk je dat hij slechts over 2 deuren beschikt en dat de achterkant een stuk sneller voorbijging dan je zou verwachten.

volvo_c30_drive_2

In het algemeen kunnen we weliswaar stellen dat de Volvo C30 best wel aardige looks heeft, alleen waren we niet bijzonder tevreden over de koetswerkkleur van ons testmodel. Felrood staat de C30 nu eenmaal niet denderend. Een betere keuze zou donkergrijs of donkergroen zijn.

Wat bijzonder opvalt aan de buitenkant zijn natuurlijk de velgen. Deze bestaan – in tegenstelling tot de meeste velgen – niet uit spaken, maar uit een volle schijf, waarin verluchtingsgaten werden ingebouwd. Deze vorm van velgen kadert in het milieuvriendelijke design van de Volvo C30. Deze speciale velgen zorgen immers voor minder luchtweerstand, en dus ook voor minder verbruik.

Conclusie

De Volvo C30 kan 3,9 liter per 100 km misschien niet direct waarmaken, zuinig is hij zeker en vast! Bovendien hoefde de C30 DRIVe niet aan prestaties in te boeten, de wagen komt nog steeds aardig van zijn plek. Wie iets milieuvriendelijks wil, geen behoefte heeft aan een grote wagen en nood heeft aan comfort, zou de Volvo C30 DRIVe dus zeker in overweging moeten nemen.

Overzicht

+ Milieuvriendelijke motor
+ Premium
+ Overheidspremie

– Controversiële looks

volvo_c30_drive_1

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Volvo C30 DRIVe"

  1. BNNY 03-08-2009 om 15:20

    Die velgen zien er best lekker uit!

  2. Badeceu1 04-08-2009 om 1:15

    ’n rijtest waar ik zat naar uit te kijken…
    bleef wat op m’n honger zitten ttz 6 versnellingen ? (ja 3, 4, 5verlengde versnellingen
    en één achteruit zeker ?!)

  3. MRM 04-08-2009 om 11:13

    Uiteraard, mijn excuses daarvoor.
    Ik pas het zo snel mogelijk aan.

  4. Dries 04-08-2009 om 13:26

    Alweer een knappe test, kort en bondig! Spijtig dat de testwagen in het rood was, grijs of zwart staat hem veel beter.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...