Rijtest & Video: Volvo XC60

Volvo XC60 Rijtest
De Volvo XC90 is sinds geruime tijd niet de enige SUV die Volvo bouwt. Wij gingen eens rijden met de Volvo XC60!

En het eerste dat we over deze rij-ervaring kunnen zeggen, is dat we ervan genoten hebben. We reden met de Volvo XC60 2.4 D, die we met een ongemakkelijk gevoel de lichtste motorisatie noemen. Ook al is de motor de kleinste van het gamma, hij zorgt er steeds voor dat je dat potente gevoel in je rechtervoet hebt.

Op de baan…

Wel, op de baan rijdt de wagen zoals dat hoort: vlot en comfortabel. Soms is het even wachten op respons wanneer je het gaspedaal volledig induwt, maar dat heb je wel vaker met een automaat. Dat vergeven we de XC60 dus direct. Deze SUV stuurt bijzonder vlot en is bovendien uitzonderlijk veilig. Volvo installeerde namelijk enkele veiligheidssnufjes, die op de autosnelweg bijzonder handig bleken.

Het enige nadeel – en tevens ook grote voordeel – aan deze wagen is de veiligheid. De XC60 slaagt er namelijk niet in je het gevoel te geven dat je aan het rijden bent. Net zoals een piloot dat doet in zijn vliegtuig, hoef je bij je XC60 enkel de startknop in te drukken, vertrekken en daarna de automatische piloot inschakelen, de XC60 doet de rest! Hello veiligheid, maar bye bye rij-sensatie.

Veiligheid

De Volvo XC60 beschikt over het BLIS-Systeem (Blind Spot Information System) dat je vertelt wanneer er iets zich in je dode hoek bevindt. Na enig getest bleek dit veiligheidsgadget foutloos te werken en bleek het bovendien bijzonder handig op de autosnelweg. Verder beschikt de wagen over een adaptieve cruise-control. Gewoon de gewenste snelheid invoeren volstaat, remmen en acceleren kan de XC60 zelf.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Rijd je niet op de autostrade, maar in de stad, dan beschikt de XC60 over het City Safety systeem, dat ingrijpt mocht er iets verkeerd lopen. Voorwaarde is wel dat je minder dan 30km/u rijdt, anders treedt het systeem niet in werking. Mocht er plots iemand oversteken of mocht de wagen voor je hard in de remmen gaan, dan zal de Volvo XC60 zelf remmen, mocht je als bestuurder niet in staat zijn dit te doen.

Volvo XC60 Rijtest

Wanneer de wagen vindt dat je te dicht op je voorganger zit, dan zal hij dat laten merken door een rode lamp te doen branden. Wanneer je het te bont zou maken, zal de Volvo XC60 zelfs een signaal laten weerklinken en de rode lamp nog feller dan voorheen doen branden. Zou het zijn dat je je pinker niet gebruikt, zal deze SUV je dat laten weten door middel van een geluidssignaal. Kortom, deze wagen is alles wat een doorsnee BMW-fahrer niet wil: ‘anti-gatkleef’ en ‘pro-pinker’. We like! Al kan je soms het gevoel krijgen dat je moeder meerijdt en zich niet schaamt commentaar te hebben op je rijstijl.

Al deze veiligheidssnufjes zorgen soms voor een vervreemdend gevoel. De vraag of jij met de wagen rijdt of de wagen met jou rijdt kan niet altijd even vlot beantwoord worden wanneer je met een XC60 rijdt. De rij-sensatie valt op dit punt soms wat tegen, maar wanneer je vader van drie bent, maal je daar wellicht niet om. Over kinderen gesproken. De XC60 beschikt over twee kinderzitjes, die op een bijzonder elegante manier in de achterbank geïntegreerd werden.

Volvo XC60 Rijtest

En naast de baan…

Deze wagen lijkt op het eerste zicht geen ruige terreinwagen, desalniettemin weet hij naast de baan best zijn weg te vinden. Ons testmodel beschikte over vierwielaandrijving, net zoals alle andere versies van de Volvo XC60. Het Zweedse merk zal in de toekomst weliswaar ook louter tweewielaangedreven varianten verkopen.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

De vier wielen weten bijzonder goed hun baan te vinden, ook wanneer er zo goed als geen baan meer te vinden valt. De redactie bezocht tijdens het testrijden een leuk plekje waar we lustig konden off-roaden. Het viel direct op dat de XC60 beschikt over een redelijk goede bodemvrijheid en aldusdanig redelijk lijvige bergen de baas weet. Ons verdict hier is dat de XC60 alleszins niet compleet nutteloos is op het terrein, in tegenstelling tot enkele andere soft-roaders.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Interieur

De Volvo XC60 behoort tot het segment van de premium-SUV’s en dat is ook aan de binnenkant te merken. De vijf lederen zitplaatsen vertoeven in een behoorlijk ruime omgeving, die er bovendien best fraai uitziet. Hier en daar valt er nog wat plastiek terug te vinden, maar storend vonden we dit niet.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Ook op gebied van gadgets scoort de XC60 goed. Je sleutel in het contact steken kan soms lastig zijn, dus zorgde Volvo voor een Keyless-Go systeem. Eens je doorhebt hoe dit systeem in elkaar zit, ben je snel tevreden over de mogelijkheden ervan. De kofferklep kan uiteraard vanop afstand opengemaakt worden, al duurt het een eindje eer die verdomde klep open is. Het sluiten gaat bovendien even traag en manueel openen of sluiten, daar is geen sprake van.

Volvo XC60 Rijtest

Zoals dat een Volvo betaamt, beschikt ook de XC60 over een zwevende middenconsole. Onder deze console kan je de afstandsbediening van het GPS-systeem zien liggen en dat is ook zowat het enige dat op die plaats past. Deze middenconsole oogt bijzonder mooi, maar echt praktisch is ze natuurlijk niet.

Volvo XC60 Rijtest

Exterieur

De buitenkant van de Volvo XC60 is uiteraard gebaseerd op het uiterlijk van zijn grotere broertje, de XC90. Het verschil zit hem weliswaar in de details, zo zijn de koplampen ronder geworden en krijgt de XC60 zelfs nog twee kleine strookjes LED-lichtjes mee. Ook de achterkant werd duidelijk geïnspireerd op die van de XC90, maar in een moderner jasje gestoken.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Prestaties

De Volvo XC60 waar wij mee reden, beschikt over 163 fiscaalvriendelijke paarden, die bijzonder goed hun werk doen. Er zijn weliswaar nog varianten op de markt met 180 pk en 285 pk. Volvo beweert dat de XC60 2.4 D voldoende heeft aan 7,5 liter diesel per 100 km, maar ons testverbruik kwam iets hoger uit. We merkten echter dat wanneer we een poging deden zuinig te rijden, de XC60 wel degelijk om en bij de 7,5 liter per 100 km verbruikt. De topsnelheid bedraagt ongeveer 200 km/u, de kaap van de 100 km/u kan na 10,3 seconden bereikt worden.

Prijs

Het model waar we mee reden beschikte over zo goed als elke optie en komt aldusdanig redelijk prijzig uit: ongeveer €58.000. Daarvoor krijg je wel het moderne comfort van een GPS, Bluetooth, USB-aansluiting, AUX-aansluiting, meedraaiende xenon-koplampen en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan. Goedkoop is de XC60 dus niet, maar wil je echt een XC60 en kan je zonder opties, dan kan je voor iets meer dan €35.000 al een XC60 kopen.

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Overzicht

+ Vlotte motor
+ Best wel goede off-roader
+ Bijzonder veilig

– Prijs
– Weinig rij-sensatie wanneer je de adaptive cruise control inschakelt

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Volvo XC60 Rijtest

Tekst: Jeroen Maes

Foto’s: Dries Van De Vijver & Jeroen Maes

Deel dit bericht:

9 reacties op "Rijtest & Video: Volvo XC60"

  1. XliljeezyX 28-07-2009 om 13:14

    Cruise control gebruik je ook meestal op de snelweg als je vaak wat langere ritten gaat maken, het is een ideaal systeem.

  2. XliljeezyX 28-07-2009 om 13:21

    Het model waar we mee reden beschikte over zo goed als elke optie en komt aldusdanig redelijk prijzig uit: ongeveer €58.000

    Nederlandse prijs:
    €77.548,-
    Zelfde: kleur, velgen, leer kleur, 2.4D (standaard: €46.900),

    En dan zeggen dat het bij jullie prijzig is 😛

  3. Willem 28-07-2009 om 13:43

    Het dashboard ziet er een beetje stoffig uit 😛
    Enneuh, bergen in België? Iemand heeft niet goed opgelet bij aardrijkskunde. lol

    Leuk testverslag en mooie foto’s!
    Persoonlijk vind ik dat er eigenlijk sowieso weinig rijsensatie te beleven valt op de autostrade 😉

  4. Dries 28-07-2009 om 15:56

    Mooi verslag!

  5. Nico 08-08-2009 om 21:51

    Goed hoor! mooie car.

  6. Peter 14-07-2010 om 15:13

    Ik heb een testrit gemaakt. Ronduit betreurend. Verbruik rond 12 liter.
    Toegegeven, wagen niet echt gespaard. De automaat is echter hopeloos ouderwets en traag, zodat je regelmatig plankgas moet geven wil de wagen wat vooruit komen. Oude wijn in nieuwe zakken. Ik rij dan ook nog een jaartje verder met mijn Ford Galaxy (welke niettgenstaande 2.0 diesel motor duidelijk beter presteert, alvorens ik overstap naar de nieuwe bmw 520 d touring    

  7. Peter 14-07-2010 om 15:16

    bovendien slechts 60% fiscaal aftrekbaar door hoge co2 uitstoot (verouderde motor) 

  8. 1ELVIS 28-05-2011 om 15:49

    ik heb pas een testrit gedaan met een vw tiguan! ongelooflijk hoe goed zulk een DSG automaat rijdt! Binnenkort staat de gefacelifte versie in de showroom bij volkswagen!

  9. PJS 28-05-2011 om 18:24

    @1ELVIS; De DSG-automaat is inderdaad een stukje wondere techniek!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...