Duo-test: Ford Ka 1.2i vs. Opel Corsa ecoFLEX

Ford Ka - Opel Corsa ecoFLEX
Stadswagens, je hebt ze in alle maten en gewichten. Wij namen twee zeer interessante stadswagens mee voor een duo-test.

Een vergelijkende test wordt het niet want de stadswagens die we uitpikten bestrijken elk een ander segment. De Ford Ka situeert zich in het A-segment en is een belangrijke concurrent voor de Fiat 500, de Opel Corsa zit in het B-segment en is een uitdager voor de Volkswagen Polo. Toch zijn het modellen die elkaar aanvullen en samen het concept ‘stadswagen’ op een andere manier uitspelen.

Ford Ka - Opel Corsa ecoFLEX

Algemeen (Interieur/Exterieur)

De Ford Ka is de compactste stadsauto van de twee en is zoals de huidige trend het wil volledig te personaliseren. In onze ‘Digital’ uitvoering is de wagen in het zwart uitgevoerd en krijgt hij een limoengroene striping. Ook het interieur krijgt deze guitige kleurencombinatie mee. De Ford Ka valt aan de buitenkant te omschrijven als een kleine Ford Fiesta maar is binnenin zeker geen afkooksel van de Fiesta. De Ka heeft binnenin een volledig eigen identiteit meegekregen en het interieur oogt in de ‘Digital’ uitvoering zeer jeugdig en fris. De schakelpook bevindt zich iets hoger dan bij reguliere auto’s maar de pook ligt desondanks zeer goed in de hand. De Ka beschikt over een multifunctioneel stuur waarmee je alle media kan bedienen, jammer is enkel dat de bedieningsknoppen op het stuur nogal laag gepositioneerd zijn, het is niet altijd even makkelijk om deze te bereiken. Zoals de huidige trend het wil kan je op de Ford Ka uiteraard heel gemakkelijk een USB-stick of MP3-speler aansluiten.

Ford Ka - Opel Corsa ecoFLEX

De Opel Corsa is de grotere stadswagen die misschien iets minder trendy is maar toch zeer vaak in het straatbeeld voorkomt. De Opel Corsa oogt erg mooi in profiel en is erg degelijk afgewerkt. De Corsa is niet voor niets een echte allrounder: hij heeft genoeg ruimte voor vijf personen en met een kofferruimte van 285 liter is hij ook daar niet erg klein bedeeld. Ook binnenin is het degelijkheid troef, de wagen oogt binnenin misschien wat saaier dan de Ka maar het resulteert wel in een erg volwassen look. Alle bedieningsknoppen zijn handig gepositioneerd en het stuur ligt erg goed in de hand. Ook het optionele navigatiesysteem werkt erg goed en de wagen heeft een erg goede baanligging waardoor de bestuurder vol vertrouwen de bocht om kan. De Corsa is niet enkel in de stad nuttig maar is ook erg bruikbaar op de autosnelweg. Met de geteste 1.3 CDTI ecoFLEX motor haalt de Opel een topsnelheid van 168 km/u.

Opel Corsa ecoFLEX

Motorisatie

Onder de motorkap van de door ons geteste Ford Ka vinden we een 1.2i-benzinemotor met 69 pk en 102 Nm koppel. Mede dankzij zijn laag gewicht is de Ford Ka met deze motorisatie vinnig genoeg om vlot mee te kunnen in het verkeer. De Ford Ka sprint van 0 naar 100 km/u in 13,1 seconden en heeft een topsnelheid van 159 km/u. Op de autosnelweg is de Ka met 1.2 benzine misschien iets te licht gemotoriseerd, wie met zijn Ka vaak de snelweg op moet kiest dan ook beter voor de 1.3 TDCi dieselmotor met 75 pk. Wie vaak korte afstanden doet of op zoek is naar een boodschappenauto heeft meer dan genoeg met de 1.2 benzinemotor. Het gemiddeld verbruik van de 1.2 benzine komt op 5,1 liter/100 km. Ons testverbruik lag op 6,5 liter/100 km, dat hoger dan opgegeven verbruik is vooral te wijten aan de vele stadskilometers tijdens onze testrit. De 1.3 dieselmotor verbruikt in de Ka maar 4,2 liter per 100 km maar is in aankoopprijs wel 2.000 euro duurder.

Ford Ka 1.2i

De ingenieurs van Opel hebben voor de Corsa de milieuvriendelijke ecoFLEX techniek beschikbaar gemaakt. Dankzij een geoptimaliseerde afstelling van de 75 pk en 170 Nm sterke 1.3 CDTI-motor, vergroting van de overbrengingsverhouding, verlaging van de carrosserie met 20 mm voor een betere stroomlijning, banden met een lage rolweerstand en een gewichtsreductie van 45 kg is het verbruik gedaald van 4,5 naar 4,1 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt maar 109 gram per gereden kilometer. De Corsa ecoFLEX maakt daarmee aanspraak op een overheidspremie van 3% op het aankoopbedrag. Verder krijg je ook een overheidspremie van 200 euro omdat de wagen standaard een roetpartikelfilter meekrijgt.

Opel Corsa ecoFLEX

De Opel Corsa weegt leeg zo’n 1030 kilo (bijna 100 kilogram meer dan zijn voorganger) en daardoor lijkt een motor met 75 pk misschien wel erg mager. Een stoplichtsprinter is de Opel Corsa ecoFLEX dan ook niet, 0 naar 100 km/u doet hij in 14,9 seconden. Maar de Corsa ecoFLEX kan vlot mee in het alledaags verkeer. Voor de echte sportievelingen biedt Opel een OPC-versie aan van de Corsa. Onder de motorkap van de Corsa OPC vinden we een 1.6 Turbomotor, goed voor 192 pk en 230 Nm koppel. Daarmee sprint de Corsa in 7,2 seconden naar 100 km/u.

Opel Corsa ecoFLEX

Weggedrag

De Ford Ka heeft onderhuids nogal wat gemeen met de Fiat 500, ze gebruiken beiden hetzelfde onderstel en ook de motor is van de Italianen afkomstig. Ford heeft echter wel nog wat gesleuteld aan het onderstel om ervoor te zorgen dat de Ford Ka ondanks zijn korte wielbasis en lage gewicht ten allen tijde als een blok op de weg ligt. Dit hebben we ook zo ervaren, de Ford Ka heeft een zeer goede wegligging en stuurt zeer strak. Het zou zelfs nog niet zo’n gek idee zijn om een RS-model op basis van de Ford Ka te bouwen. Fiat doet dat met de Abarth 500 toch ook? Geef de Ford Ka een nog strakkere ophanging en 135 pk en je bent al een eind op weg. Met de 69 pk sterke 1.2 benzine is de Ka echter nog steeds een leuke speelkameraad, de motor is erg vinnig en biedt tot 120 km/u genoeg animo voor een plezante rit.

Ford Ka 1.2i

Bij Opel hebben ze de Corsa erg neutraal afgesteld, de wagen is naar Duitse standaard erg baanvast en voelt zeer robuust aan. Iets wat de bestuurder terecht een gevoel van vertrouwen geeft. Tegenover zijn voorganger heeft de Corsa een grotere wielbasis en een minder hard afgestelde ophanging, dat zorgt ervoor dat de Corsa niet ongenadig hard is voor verkeersdrempels en oneffenheden op de weg. De Corsa is dus comfortabel zonder te zweven over het baanoppervlak. In de bochten kan de Corsa erg scherp gestuurd worden zonder te moeten bijsturen en dat bevestigt enkel wat we eerder al verwoordden: de Corsa is erg baanvast en zeer robuust.

Opel Corsa ecoFLEX

Prijs

Op de prijslijst van de Ford Ka zien we dat deze al vanaf 9.700 euro van eigenaar kan wisselen. Hiervoor krijg je een Ford Ka in Ambiente uitrustingsniveau met de door ons geteste 1.2 benzinemotor met 69 pk. De standaarduitrusting omvat frontale airbags, ABS, een in de hoogte verstelbaar stuur, Radio/CD/MP3 speler met AUX-aansluiting en 14″ stalen wielen. Wie liever dieselt doet dat in de Ambiente uitvoering vanaf 11.700 euro. Wie zijn Ka liever wat meer uitgerust ziet kan voor het Titanium uitrustingsniveau kiezen. De wagen beschikt dan over centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten vooraan, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen vooraan, airconditioning, een subwoofer en 15″ velgen. In combinatie met de 1.2i motor tel je hiervoor 11.100 euro neer, wie voor de 1.3 diesel gaat tikt 13.100 euro af. Wie denkt dat een gepersonaliseerde Ka stukken van mensen kost heeft het mis: bovenop het Titanium pakket kost het Digital exterieur pack 550 euro en het interieur pack 630 euro.

Ford Ka 1.2i

De Opel Corsa heb je al vanaf 10.935 euro (prijslijst) maar dan moet je het stellen met een erg magere 1-liter benzinemotor met 60 pk. De Opel Corsa ecoFLEX heb je al vanaf 13.325 euro. De basisuitrusting (Essentia) omvat elektrisch verstelbare buitenspiegels, ABS, airbags vooraan, een stuurkolom dat in hoogte en diepte verstelbaar is en een snelheidsgevoelige elektrische stuurbekrachtiging. De Corsa ecoFLEX die wij reden beschikte over het Enjoy uitrustingsniveau en is vanaf 14.745 euro verkrijgbaar. Het Enjoy uitrustingsniveau beschikt over 15″ stalen velgen, zij-airbags, een gordelaanspanner, elektrische ruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een Radio/CD/MP3-speler met 7 luidsprekers inclusief stuurwielbediening. Wie nog meer uit zijn Corsa wil halen kan nog kiezen voor het Sport of Cosmo uitrustingsniveau waarbij respectievelijk de sportiviteit en het comfort worden benadrukt.

Opel Corsa ecoFLEX

De Opel Corsa ecoFLEX mag dan al iets duurder zijn dan de Ford Ka hij heeft wel enkele troeven tegenover de Ka. In de Corsa pas je perfect met vijf personen, heb je een vrij grote kofferruimte met dubbele laadvloer en verbruik je zeer weinig in de stad en vooral op de autosnelweg. De Ford Ka is goedkoper in aankoop en moet het dan weer hebben van kortere afstanden, het benzineverbruik in de stad blijft beperkt en er is plaats genoeg voor vier personen. De kofferruimte is met 224 liter maar 60 liter kleiner dan de Corsa en in dat opzicht kan de Ka dus moeiteloos gebruikt worden als boodschappenauto.

Opel Corsa ecoFLEX

Conclusie

Kleine stadswagens zijn al lang niet meer de kneusjes uit het gamma, door de neerwaartse verschuivingen die consumenten door de economische crisis en de drang naar milieuvriendelijker rijden maken zijn de kleinste modellen uit het gamma van de autobouwers een stuk opgewaardeerd. Dat merkten we ook aan de door ons geteste stadswagens. De Ford Ka is volgens ons een zeer goede auto voor korte afstanden en dankzij de beschikbare personalisaties aan het exterieur hoeft hij geen onopvallend kleintje te zijn. Ook binnenin is de Ka leuk afgewerkt, Ford was er zeer creatief met goedkopere materialen waardoor je dat als bestuurder helemaal niet merkt. De Corsa moet het dan weer hebben van het oerdegelijke Duitse gevoel. Alles in de Corsa zit goed, voelt goed en is goed bedacht. Toch is het interieur een stuk saaier en klinischer dan bij de Ka, voor mensen waar het binnenin allemaal wat rustiger mag is hij de ideale partner. Wie voor de Corsa ecoFLEX kiest heeft sowieso een echte allrounder in zijn bezit: hij doet goed zijn werk in de stad en is daarenboven nog eens erg zuinig, zelfs op de snelweg!

Ford Ka - Opel Corsa ecoFLEX

Samenvatting

Ford Ka 1.2i

+ Looks
+ Goede wegligging voor een kleine auto
+ Afwerking interieur

– Niet ideaal voor de snelweg
– Positie bedieningsknoppen aan het stuur

Opel Corsa ecoFLEX

+ Zuinig met ecoFLEX motor
+ Genoeg binnenruimte voor vijf personen én relatief grote koffer
+ Rijgedrag zowel in de stad als op de snelweg
+ Afwerking

– Iets te lichte motor
– Saai interieur

Opel Corsa ecoFLEX

Ford Ka 1.2i

Opel Corsa ecoFLEX

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

13 reacties op "Duo-test: Ford Ka 1.2i vs. Opel Corsa ecoFLEX"

  1. Frank 23-07-2009 om 16:11

    Ik zou ondanks dat ik de Ford Ka er leuk vind uitzien (zeker in deze stoere digital uitvoering) toch kiezen voor de grotere Opel Corsa. Hij lijkt me iets robuuster en mijn vrouw zal met een geruster hart naast mij zitten als ik een vrachtwagen inhaal..

  2. XliljeezyX 23-07-2009 om 17:51

    Het interieur van opel heb ik altijd al wat saai gevonden, maar waarom er nu een BRANDBLUSSER in de opel zit verbaas me echt :O,

    PS nieuw lid? (de mevrouw in de opel)

  3. Bert 23-07-2009 om 22:51

    @XliljeezyX; Een brandblusser zit toch echt in elke wagen en is zelfs verplicht.

    Ontopic: Ik zou voor de Ford Ka gaan omdat je in deze klasse beter voor een laag gewicht gaat om toch nog bij lage snelheden een dosis rijplezier te beleven.

    Leuke foto’s trouwens!

  4. XliljeezyX 23-07-2009 om 22:56

    @Bert
    Waarschijnlijk in belgie, maar hier in nederland is het soms ver te zoeken..

  5. PJS 26-07-2009 om 9:58

    @XliljeezyX; Dat is de madame van meneer groenlicht!

  6. lalala 24-08-2009 om 16:52

    Vind dat het stuurbediening niet als minpunt aangemerkt mag worden, aangezien dit geen standaardoptie is in de Ka. Verder ziet de Ka er stukken sportiever en lang niet zo stijf uit als de Corsa. Van het geld wat je dan niet aan de Corsa besteed, kun je allemaal extra opties erbij nemen waardoor hij nog veel sportiever wordt.

  7. Michel 07-08-2010 om 22:43

    De Ka is een leuk autootje, maar niet in dezelfde klasse als de nieuwe Corsa.
    Ik heb de afgelopen twee dagen in de nieuwe Corsa (5 deurs) gereden omdat mijn Opel Astra (model 2009) in de garage stond, en de nieuwe Corsa rijdt eender, zo niet beter dan mijn Astra.
    De Astra waggelt een beetje in de bochten. De Corsa heeft een veel sportiever onderstel.
    De uitrusting is op het niveau van de Astra (2009), en de Corsa zit bordenvol met techniek die normaal gesproken voor hogere klassen voorbehouden is.
    De Corsa is vele centimeters gegroeid, zowel in de lengte als in de breedte.
    Hij is maar enkele centimeters kleiner dan de Astra.
    Ik had in de Corsa voorin zelfs enkele centimeter meer beenruimte dan de Astra.
     
    Vorig jaar heb ik een aantal weken in de vorige Corsa (model 2008) gereden en dat was zo’n koekblik, dat ik er een gewrichtsontsteking in mijn heup aan over hield.
    De Ka is zoals gezegd een leuk autootje, maar voor een kilometervreter is het een draak van een auto.
    Kwalitatief is de Ford Ka een drama. Wat kun je ook verwachten van een auto die maar 5 digits op de kilometerteller heeft in plaats van de gebruikelijke 6 digits.
    Na 99999km begint de teller weer bij 00000.
    Er wordt zeer veel gesjoemeld met deze auto, want je kunt niet zien of hij 60.000, 160.000, of 260.000 heeft gelopen.
    De teller geeft in alle drie de gevallen 60.000 aan.
    Na een ton is dit autootje sowieso rijp voor de sloop.
    Ik heb een paar jaar voor een autohandel gewerkt, dus ik weet waar ik over praat.
     
    Wil je een boodschappenwagentje waarmee je 5000km per jaar rijdt, dan is de Ka een leuk karretje.
    Rijdt je 20.000+ per jaar en wil je een keer op vakantie naar Italië, laat dit brik dan links liggen.
    De Corsa zal je niet teleurstellen.
    Groeten,
    Michel

  8. PJS 07-08-2010 om 22:56

    @Michel; in het artikel wordt duidelijk uitgegaan van het feit dat deze modellen allebei in een ander segment resideren. Ze vullen elk het begrip stadswagen anders in, wie korte afstanden doet en veel in de stad moet is volgens ons het best af met de Ka, wie daarbij ook vaak de snelweg op moet zal in de Opel Corsa ecoFLEX de betere keuze vinden.

  9. Michel 10-08-2010 om 9:39

    @PJS,
     
    Met alle respect, de opmerking waarmee ik begon en die nu is weg ge-edit, wordt door de opmerkingen hierboven alleen maar kracht bijgezet.
    Ik zei dat het een onzinnige vergelijking is, en dat blijft zo, ongeacht welke nuance je aanbrengt.
    Als twee auto’s in zo’n verschillend segment zitten en qua gebruik, qua techniek en kwaliteit zo ver uit elkaar liggen, waarom dan een vergelijking? Waarom Ka vs Corsa?
    Inhoudelijk heb je een goed en gedegen artikel geschreven, maar je had ze net zo goed of zelfs liever apart onder de loep kunnen nemen.
    In je artikel geef je aan dat de Corsa de concurrent is van de Polo.
    Waarom dan geen Corsa vs Polo?
    En neem dan ook gelijk de Fiat Punto EVO en de Seat Ibiza mee in de vergelijking.
    Dan heb je een waardige vergelijking.
     
    Nogmaals met alle respect en niets ten nadele van de inhoud, nu is het als een vergelijking tussen een koelkast en een vriezer.
    Ze zorgen er allebei voor dat je eten koud blijft, maar daar houdt de vergelijking al snel op.
    Groeten,
    Michel

  10. PJS 10-08-2010 om 9:53

    @Michel; Ik begrijp uw punt volkomen, maar in de test worden ze ook niet echt met elkaar vergeleken.

    Ze worden eerder naast elkaar besproken. Het zijn allebei kleine tweedeurs-modellen, met één segment verschil. Ik kan mij inbeelden dat veel mensen twijfelen tussen een uiterst kleine Ka of een iets grotere Corsa. In onze test tonen we aan dat de Corsa misschien wel het extra geld waard is, zeker bij frequent gebruik op de snelweg.

    Volledig onzinnig is de test volgens mij dus niet, laat ons zeggen dat het allebei diepvriezers zijn maar dat de één een invriesfunctie heeft, de andere niet.

  11. Michel 10-08-2010 om 10:14

    @PJS,
     
    Haha, ok, mee eens.
    Al zou ik mijn vrouw voor geen goud in de wereld in een Ka laten rijden.
    Ik vries ‘r liever direct in. :-)))
     
    Even terzijde,
    De nieuwe 5 deurs Corsa is een geduchte concurrent voor de “oude” Astra. (niet model 2010)
    Als men 18.000 in de pocket heeft voor een leuke jonge 2ehands Astra, zou ik toch de nieuwe Corsa zeer aanbevelen.
    Meer beenruimte, vergelijkbare uitrusting, veel sportievere besturing en toch ook veel en veel zuiniger.
    De 5d Corsa is eigenlijk bijna een segment naar boven opgeschoven.
    Dit wordt de knaller van 2010/2011, zeker de Ecoflex 95pk diesel.
     
    Misschien een leuk artikel voor Oktober, wanneer hij uitkomt?
     
    Groeten,
     
    Michel

  12. PJS 10-08-2010 om 10:27

    @Michel; we noteren het!

  13. Luckyluc 30-05-2012 om 22:50

    Met de Ford Ka in 13 uur naar Hongarije.
    Onderweg in Duitsland nog even een Porsche Panamera wakker geschud en dat met een auto die net zo duur is als panamera schijfremmen.
    Gewoon 140 op de snelweg en uitgerust zonder rugpijn aangekomen
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...