Officieel: nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ
Jaguar heeft zonet de Jaguar XJ officieel onthuld, de wagen volgt de designrichting die Jaguar met de XF is ingeslagen.

De nieuwe Jaguar XJ wordt gekenmerkt door een lange motorkap die ongetwijfeld het gevolg is van de Europese regelgeving omtrent voetgangersveiligheid en de styling die ons erg doet denken aan de Jaguar XF. De bumper is een stuk groter dan bij de XF en de lichten zijn scherper gevormd en geven de Jaguar XJ een katachtige look. In profiel zien we een zeer dynamische wagen en achteraan lopen twee smalle verticale achterlichten die de wagen karakteriseren. Deze lichten doen ons denken aan de Citroën C6 en ogen best gewaagd.

Het interieur van de XJ is ook volledig herwerkt, het interieur werd speciaal voor de XJ ontwikkeld en er zijn dus maar weinig gelijkenissen met het gadget-rijke interieur van de XF. Toch wisselen de klassieke en moderne toetsen elkaar af. In de middenconsole vinden we een groot 8″ LCD touchscreen met ‘Dual View’ technologie en het interieur werd volledig in het hout en leder afgewerkt. Het interieur oogt sportief maar behoudt de traditioneel klassieke elementen, optioneel kan er gekozen worden voor een 1.200 watt Bowers & Wilkins audiosysteem met harde schijf, navigatiesysteem en connectiviteit voor iPod, USB en geheugenkaarten.

De nieuwe XJ wordt uitgerust met een luchtvering, deze is continu variabel dankzij het Adaptive Dynamics systeem en het Active Differential Control. De Jaguar XJ zal in België met drie verschillende motoren verkocht worden: twee benzines en één diesel, elk model is ook beschikbaar met verlengde wielbasis. De dieselmotor is een 3-liter V6 met TwinTurbo-techniek en zorgt voor een vermogen van 275 pk en een maximaal koppel van 600 Nm. Wie benzine wil rijden heeft twee mogelijkheden: een 5-liter V8 met of zonder compressor. De ‘basis’ 5-liter V8 heeft een vermogen 385 pk en een maximaal koppel van 515 Nm terwijl de V8 met compressor over 510 paarden en 625 Nm beschikt. Alle motoren worden gekoppeld aan een zestrapsautomaat met ‘shift by wire’-technologie.

De prestaties zijn uiteraard niet onaardig: dankzij de lichtgewicht aluminium constructie is de XJ volgens Jaguar zo’n 150 kilo lichter dan de concurrentie. De XJ sprint met de 3-liter V6 dieselmotor van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden, het verbruik komt op 7 liter per 100 kilometer. De 5-liter V8 benzinemotor zonder compressor doet hetzelfde sprintje in 5,7 seconden en verbruikt 11,4 liter per 100 kilometer. Wie voor de V8 met compressor gaat sprint het snelst naar 100 km/u: in 4,9 seconden. Het verbruik komt dan op 12,1 liter per 100 kilometer. De XJ heeft telkens een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u.

De gloednieuwe Jaguar XJ is vanaf 10 juli te koop en de eerste wagens worden begin 2010 afgeleverd. De instapprijs voor de XJ bedraagt 79.800 euro.

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

Nieuwe Jaguar XJ Interieur

VOLLEDIG NIEUWE JAGUAR XJ – SAMENVATTING

De volledig nieuwe Jaguar XJ waait als een frisse wind door het segment van de luxewagens. Met zijn slanke, sportieve en verfijnde stijl brengt hij een verleidelijke mix van opvallend design, ontspannen luxe, adembenemende prestaties en een compromisloze technologische benadering.

De lancering van de nieuwe XJ bouwt voort op het succes van de nieuwe XK en XF en is een cruciaal moment voor Jaguar dat als merk een sterke evolutie doormaakt. Hij positioneert zich duidelijk als het vierdeurs vlaggenschip van het merk en breidt de aantrekkingskracht van de XJ uit naar een nieuwe generatie klanten.

Jaguars staan bekend om hun elegante, sportieve lijnen en de nieuwe XJ met zijn vloeiende, eigentijdse stijl is de meest uitgesproken interpretatie van Ian Callums visie op Jaguar in de 21e eeuw.

Het panoramische glazen dak maakt integraal deel uit van het designconcept van de nieuwe XJ: het geeft de wagen een lagere, meer aerodynamische daklijn en komt het gevoel van licht en ruimte in het interieur ten goede.

Vanaf de lancering zijn de modellen met een standaard en een verlengde wielbasis verkrijgbaar. De versie met lange wielbasis geeft de passagiers achterin een nog luxueuzere en meer verfijnde omgeving met 125 mm extra beenruimte. De koffer van 520 liter biedt plaats aan twee grote reiskoffers naast elkaar.

Het interieur van de nieuwe XJ combineert een elegante, eigentijdse stijl met het comfort, de luxe en de onmiskenbare sportieve stijl van Jaguar. Details in chroom en pianozwart vormen een opvallend contrast met het prachtig afgewerkte leder en fineerhout.

De nieuwe XJ is echter veel meer dan uiterlijk vertoon: hij wordt gebouwd met de aluminium koetswerktechnologie van Jaguar die geïnspireerd is op de luchtvaart, waardoor de XJ minstens 150 kg minder weegt dan zijn concurrenten. Deze technologieën – die nu ontwikkeld zijn in een nog meer indrukwekkende nieuwe generatie van de XJ – komen de prestaties, het weggedrag en de zuinigheid ten goede en garanderen meer kracht, raffinement en veiligheid.

Beproefde Jaguar technologieën op het vlak van weggedrag worden door de nieuwe XJ naar nieuwe hoogten getild. Voorzieningen zoals de luchtvering, Adaptive Dynamics (continu variabele schokdemping), de actieve differentieelsturing en de stuurbekrachtiging met snellere verhouding staan garant voor het responsieve, dynamische weggedrag en het verfijnde, soepele rijcomfort dat men van een Jaguar verwacht.

De XJ wordt aangedreven door de meest geavanceerde, krachtige en efficiënte Jaguar motoren ooit. Klanten kunnen kiezen tussen twee benzinemotoren en één dieselmotor, stuk voor stuk gekoppeld aan een zestrapsautomaat met ‘shift-by-wire’-technologie, bediend met de JaguarDrive Selector™ of bedieningstoetsen op het stuur:
De 275 pk DIN sterke 3.0 liter AJ-V6D Gen III diesel met dubbele sequentiële turbocompressor – 0-100 km/u in 6,4 seconden
De 385 pk DIN sterke, atmosferische 5.0 liter AJ-V8 Gen III V8-benzine met directe injectie – 0-100 km/u in 5,7 seconden
De 510 pk DIN sterke, 5.0 liter AJ-V8 Gen III V8 Supercharged benzine met directe injectie – 0-100 km/u in 4,9 seconden

Geavanceerde nieuwe technologieën gaven de interieurontwerpers van Jaguar de mogelijkheid om een omgeving te creëren die meer gemeen heeft met een ultramoderne woonkamer dan met een eenvoudig auto-interieur. Schitterend, 12,3″ groot instrumentenbord met hoge resolutie vult het innovatieve, 8” grote aanraakscherm met ‘Dual View’ technologie aan waarop men dvd-films of televisieprogramma’s kan afspelen voor de passagier terwijl de bestuurder de autofuncties bekijkt of het satellietnavigatiesysteem volgt.

Het ongeëvenaarde, 1200 Watt sterke premium surroundsysteem van Bowers & Wilkins biedt nagenoeg dezelfde audiokwaliteit als de beste thuisentertainmentsystemen ter wereld. Enkele geavanceerde infotainmentvoorzieningen omvatten onder meer de audio- en navigatiesystemen met harde schijf en de uitgebreide connectiviteit voor draagbare audio- en videosystemen via de krachtige Media Hub.

Het volledig nieuwe interieurdesign wordt aangevuld met een waaier kleuren, houtsoorten en lederen bekledingen die voor het eerst in een Jaguar te zien zijn. De vier uitrustingsniveaus – Luxury, Premium Luxury, Portfolio en Supersport – brengen verschillende elementen samen om de wagen af te stemmen op de persoonlijke smaak. De ultieme uitdrukking daarvan is de Supersport-versie, die voorzieningen zoals een lederen hemelbekleding, zetels in semianilineleder en fineerhout met lasermotief combineert.

De obsessie van Jaguar voor kwaliteit werd voortgezet bij de ontwikkeling van de volledig nieuwe XJ door het gebruik van de nieuwste ‘virtuele productontwikkeling’ technologieën die onder meer 40.000 beoordelingen van de kwaliteit uitvoert, en dit tijdens het hele ontwikkelingsproces.

De volledig nieuwe XJ vestigt nieuwe normen voor duurzaamheid in het luxesegment. Dankzij de lichte aluminium structuur met 50 procent gerecycleerd materiaal, ondersteund door een levenscyclusbenadering van design en productie, kan de nieuwe XJ zijn koolstofvoetafdruk minimaliseren. Dat alleen al creëert een potentiële gewichtsbesparing van drie ton CO2 per auto in vergelijking met een koetswerk gemaakt van nieuw aluminium.

De volledig nieuwe XJ biedt een aantrekkelijke gebruikskost met een indrukwekkend laag verbruik voor het hele gamma (de 3.0 liter AJ-V6D turbodiesel verbruikt 7 liter/100 km en stoot 184 g/km CO2 uit), een hoge voorspelde restwaarde en onderhoudsintervallen van 24.000 km. De gloednieuwe XJ is te koop vanaf 10 juli 2009 en de eerste wagens worden begin 2010 geleverd. De instapprijs voor de Jaguar XJ bedraagt € 79.800.

INLEIDING

“De gloednieuwe XJ vindt de ultieme sportieve luxeberline opnieuw uit. Hij oogt prachtig, is opwindend om mee te rijden en zijn gedurfde, verlichte benadering van design komt tegemoet aan de uitdagingen van onze snel veranderende wereld.”
MIKE O’DRISCOLL, MANAGING DIRECTOR, JAGUAR CARS

De slanke, sportieve en geraffineerde nieuwe Jaguar XJ waait als een frisse, gedurfde wind door het segment van de luxewagens. Hij biedt een verleidelijke mix van opvallend design, ontspannen luxe, adembenemende prestaties en een compromisloze technologische benadering.
De nieuwe XJ is het toppunt van een vloeiende, eigentijdse stijl. De uitgerekte druppelvorm van de zijruiten bepaalt het silhouet van de auto en ligt aan de basis van het vloeiende ontwerp. De nieuwe XJ ziet er trouwens niet alleen gestroomlijnd uit: hij heeft dezelfde luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 als de XF berline, waardoor beide wagens de meest aerodynamische Jaguars ooit zijn.
Onder het coupéprofiel schuilt een interieur dat qua ruimte niet moet onderdoen voor berlines met een klassiekere stijl. Er is ruim plaats voor vijf volwassenen en de versie met lange wielbasis biedt de achterpassagiers nog meer comfort dankzij een extra 125 mm beenruimte.
Het voortreffelijk ontworpen interieur heeft een uitgesproken sportief karakter. Het glazen panoramadak is standaard op alle modellen en versterkt de indruk van licht en ruimte in de nieuwe XJ aanzienlijk. En zoals het de ultieme vierdeursberline van Jaguar past, introduceert de XJ een nieuwe generatie van interieurtechnologieën met het gebruik van display- en infotainmentsystemen zoals de innovatieve, virtuele instrumenten en het als optie verkrijgbare 1200 Watt krachtige premium surroundsysteem van Bowers & Wilkins.
Het hart van de gloednieuwe XJ is een toepassing van de volgende generatie van de unieke lichte architectuur van Jaguar. Door voornamelijk aluminium maar ook magnesium en composietlegeringen te gebruiken, kon Jaguar een aanzienlijk lichter en stijver koetswerk bouwen, het lichtste in zijn klasse. De nieuwe structuur, die dezelfde klinknagel- en lijmprocessen gebruikt, werd verfijnd met deze geavanceerde nieuwe materialen om de stevigheid, het raffinement en de veiligheidsprestaties te verbeteren.
De nieuwe XJ biedt de keuze tussen drie krachtige en verfijnde motoren, die de nieuwste motortechnologieën gebruiken om een uitstekende combinatie van prestaties en zuinigheid af te leveren. De extreem krachtige 5.0 liter AJ-V8 Gen III-is voorzien van een atmosferische motor van 385 pk DIN of met een extreem krachtige compressormotor van 510 pk DIN die het gamma aanvoert met een tijd van 4,9 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u.
Voor dieselklanten is er een compromisloos alternatief in de vorm van de 275 pk DIN sterke 3.0 liter AJ-V6D Gen III. Met dubbele sequentiële turbocompressors vult deze motor alle beloften van de Jaguar ervaring in met uitstekende prestaties (0 tot 100 km/u in 6,4 seconden) en zeer lage verbruiks- en emissiecijfers (7 liter/100 km – 184 g/km CO2).
De volledig nieuwe XJ rijdt even aantrekkelijk als hij eruit ziet. De nieuwe XJ plukt de vruchten van technologieën die voor het eerst verschenen in de opwindende nieuwe XFR en XKR, zoals de continu variabele schokdemping (Adaptive Dynamics), het elektronisch gestuurde achterdifferentieel (Active Differential Control) en een stuurbekrachtiging met snelle verhouding om een responsieve, sportieve dynamiek te combineren met het verfijnde, soepele rijcomfort dat men van een luxueuze Jaguar verwacht.
Met zijn unieke, lichte aluminiumstructuur en geavanceerde nieuwe motoren heeft de nieuwe XJ reeds een lengte voorsprong op het vlak van duurzame prestaties. Het aluminium koetswerk gebruikt meer dan 50% gerecycleerde materialen en dat zal in de toekomst nog worden opgedreven tot 75%. De productie van koetswerkpanelen van gerecycleerde materialen vereist slechts 5% van de energie die nodig is om nieuw aluminium te maken, wat een potentiële besparing van drie ton CO2 per auto oplevert.
“De nieuwe XJ is een uiterst moderne interpretatie van de essentie van Jaguar. Zijn visuele impact dankt hij aan de uitgerekte druppelvorm van de zijruiten, zijn krachtige uitstraling en zijn brede sporen. Hij is de krachtigste uitdrukking van de nieuwe designrichting van Jaguar totnogtoe.”
IAN CALLUM, DESIGN DIRECTOR, JAGUAR CARS
HET CONCEPT
“Elk goed autodesign moet (net als het design van andere waardevolle voorwerpen) een verhaal vertellen. Dat doet de nieuwe XJ, met een visuele hiërarchie en eenduidige bedoeling. We putten inspiratie uit de klassieke Jaguars zoals de Mk2 en de originele XJ om een Jaguar met pure, sensuele vormen te creëren voor de 21e eeuw.”
IAN CALLUM, DESIGN DIRECTOR, JAGUAR CARS

De opvallende lijnen van de gloednieuwe XJ benadrukken de volgende gedurfde evolutie van de nieuwe designtaal van Jaguar. De opvallende uitgerekte druppelvorm van de zijruiten bepaalt het gestroomlijnde profiel van de wagen en wordt gebalanceerd door een indrukwekkende karakterlijn onderaan, die vanaf de voorwielen vertrekt en de dynamische look van de wagen versterkt. Het lijnenspel van de nieuwe XJ wordt nog benadrukt door de uitgesproken gordellijn die de indruk van lengte en elegantie nog vergroot en die een natuurlijke spanning creëert door vanaf de voorste wielkasten naar het midden van de wagen toe te vervagen en vervolgens als een sterke lijn terug te keren naar de achterkant toe.

Krachtige, zelfzekere blik
De voorpartij van de XJ oogt zelfverzekerd, met brede sporen en een korte overhang die bijdragen tot de uitgekiende proporties. De neus van de wagen volgt de nieuwe designtaal van Jaguar met een krachtige en agressieve benadering: het krachtige radiatorrooster en de slanke xenonkoplampen geven hem een sterke uitstraling op de weg.
De krachtige, gespierde onderste helft van de wagen contrasteert met de slanke en gracieuze daklijn, die is geïnspireerd op de originele XJ uit 1968. De omhullende voorruit beperkt het visuele gewicht van de pijlers en geeft de indruk van een exotisch ‘zwevend dak’.
De nieuwe XJ ziet er trouwens niet alleen slank en gestroomlijnd uit: (naast de nieuwe XF) is hij ook één van de meest aerodynamische Jaguars ooit gebouwd. De wagen heeft een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,29 en een onverstoorbare stabiliteit bij hoge snelheden.

Indrukwekkende led-lichten
De achterkant onderscheidt zich door zijn zuivere, gebeeldhouwde vorm die bewust werd ontdaan van alle overbodige franjes. Het plaatstaal van de achterkant behoudt zijn pure vorm terwijl het Jaguar logo op het kofferdeksel een sterk staaltje vertrouwen uitstraalt. De led-lichten zijn stijlvol over de achtervleugels gedrapeerd en zijn voorzien van drie indrukwekkende rode, verticale strepen.

Architecturaal interieurdesign
De overweldigende indruk van het interieur is er een van persoonlijke ruimte, een gevoel dat nog wordt versterkt door de zuivere, eenvoudige vorm van het met leder beklede instrumentenbord dat laag is geplaatst over de hele breedte van de wagen. Vanaf de deuren vloeien twee stroken houtfineer naar voren om elkaar in het midden van de wagen te ontmoeten en het krachtige en dynamische karakter van de nieuwe XJ in de verf te zetten. Dit lineaire, moderne gebruik van hout helpt een erg aangename sfeer te creëren.
Van bij het begin werd het glazen panoramadak behandeld als een integraal deel van het designconcept van de nieuwe XJ. Het maakt een lagere, meer gestroomlijnde daklijn mogelijk en versterkt ook het gevoel van licht en ruimte in de wagen aanzienlijk. Het openingsmechanisme van het dak schuift het glas omhoog en naar buiten zodat de hoofdruimte nooit in het gedrang komt. Een donker getinte en speciaal reflecterende coating voorkomt dat het interieur oververhit raakt bij sterk zonlicht en twee elektrische zonneblinden bieden nog meer privacy en bescherming tegen de zon.

DE TECHNOLOGIE
“De geavanceerde nieuwe schermen van de nieuwe XJ gebruiken tal van technologieën om een intuïtieve en lonende rijervaring te verzekeren. Het geheel ziet er niet alleen adembenemend uit maar stelt de bestuurder ook in staat om de schermen af te stemmen op de verschillende rijomstandigheden. Zo geven ze, zonder meer, precies die informatie weer die hij nodig heeft.”
MICK MOHAN, DIRECTOR, JAGUAR PROGRAMMES

Zoals het zijn positie als ultieme Jaguar berline betaamt, introduceert de gloednieuwe XJ geavanceerde nieuwe technologieën, displays en infotainmentsystemen.
Wanneer de bestuurder wordt begroet door de typische ‘handdruk’ van Jaguar (de cirkelvormige, geribbelde aluminium draaiknop van de JaguarDrive Selector™ die omhoog rijst in de handpalm van de bestuurder), worden stijlvolle 3D-animaties afgespeeld in het virtuele instrumentenbord en op het centrale aanraakscherm om aan te geven dat de nieuwe XJ een nieuwe benadering hanteert voor de manier waarop informatie in de wagen wordt weergegeven.

Geavanceerde virtuele instrumenten
Er is geen fysiek instrumentenbord zichtbaar in de nieuwe XJ. In plaats daarvan is er een 12,3″ groot hogeresolutiescherm met geavanceerde en prachtig uitgewerkte virtuele instrumenten die alle functies van de klassieke wijzerplaten overnemen. De ontwerpers van Jaguar hebben de vrijheid die de virtuele instrumenten bieden bovendien gebruikt om de nuttigste informatie prioriteit te geven en sterke animaties te creëren voor de bestuurder.
Wanneer de XJ start, verschijnen er drie virtuele wijzerplaten op het scherm: de middelste wijzerplaat omvat een snelheidsmeter, rechts geflankeerd door een toerenteller en links door een informatiescherm met de brandstof- en temperatuurmeters.
Om de helderheid te maximaliseren gebruikt het scherm een ‘spoteffect’ om de zones met de voornaamste gegevens (zoals de huidige snelheid of het toerental) te benadrukken. Wanneer nodig (wanneer het brandstofpeil laag is of wanneer de bestuurder een radiozender kiest bijvoorbeeld) wordt de toerenteller tijdelijk vervangen door het vereiste waarschuwingsbericht of menu.
De prioritaire weergave wordt nog naar een ander niveau getild wanneer de bestuurder de dynamische modus van de XJ activeert om een nog sportiever prestatieniveau en weggedrag in te stellen. In dat geval krijgen de wijzerplaten een sportieve rode gloed en verschijnt er een duidelijke versnellingsindicator die rood oplicht wanneer de toerentalbegrenzer bereikt wordt.

Aanraakscherm met ‘Dual View’
Een 8” groot aanraakscherm in de middenconsole is de ideale aanvulling op het virtuele instrumentenbord en biedt een intuïtieve manier om veel van de andere functies van de wagen te beheren, zoals airconditioning, audio, communicatie e navigatie.
Het scherm is echter meer dan gewoon intuïtief, het omvat de ‘Dual View’ technologie, een belangrijk voordeel waardoor de bestuurder en voorpassagier op hetzelfde scherm een volledig verschillende inhoud kunnen bekijken. Zo kan de passagier bijvoorbeeld televisie of een dvd-film bekijken terwijl de bestuurder de navigatieaanwijzingen volgt.
Dankzij de aanraakinterface kon het aantal klassieke schakelaars tot een minimum worden beperkt. Er blijft nog slechts een klein aantal belangrijke bedieningselementen over die zich onder het scherm bevinden. De bestuurder kan ook de nieuwe generatie stembediening van Jaguar, ‘Interactive Voice’, gebruiken. Op het scherm worden dan een reeks sleutelwoorden aangereikt die u kunt gebruiken om een bepaalde functie te bedienen. Deze nieuwe “zeg wat u ziet” benadering maakt de bestuurder snel vertrouwd met de bediening van systemen zoals de ingebouwde telefoon, de navigatie en het audiosysteem.

Flexibele multimediacapaciteiten met harde schijf (HDD)
De indrukwekkende flexibiliteit van de nieuwe schermen en controlesystemen wordt enkel geëvenaard door de multimediacapaciteiten van de nieuwe XJ. Klanten kunnen kiezen tussen een cd/dvd-speler, analoge of DAB satellietradio-ontvangers, digitale of analoge televisie. Voorts biedt de Media Hub een flexibele connectiviteit dankzij twee USB-poorten, audiostreaming via Bluetooth en een AUX-ingang waarop de gebruiker onder meer iPods, iPhones, laptops en Blackberries kan aansluiten.
Het audiosysteem gebruikt een harde schijf (HDD) zodat u cd’s naar de harde schijf kunt uploaden om ze later te beluisteren. Ook de functie Gracenotes is van de partij zodat informatie over de artiest en de tracks wordt herkend. Het navigatiesysteem werkt eveneens met de harde schijf om een snellere toegang te bieden en gedetailleerde kaartinformatie makkelijker op te slaan en bij te werken.

DE ERVARING
“De nagelnieuwe XJ werd ontwikkeld om de bestuurder opwindende prestaties en een verrassende wendbaarheid te bieden zonder daarbij het comfort of raffinement op te offeren. Voor een luxeberline is de XJ een onovertroffen recept.”
MIKE CROSS, CHIEF ENGINEER VEHICLE INTEGRITY

Met zijn stijve, lichte koetswerkstructuur, een nieuwe generatie ultrazuinige, uiterst performante krachtbronnen en de nieuwste chassistechnologieën is de gloednieuwe XJ de luxueuze sportberline bij uitstek en geeft hij een sensationele rijervaring.
De voornaamste doelstelling bij de ontwikkeling van de nieuwe XJ bestond in een combinatie van gerichte en responsieve sportdynamiek en de soepelheid en het raffinement van een luxewagen. De nieuwe XJ is een echte ‘driver’s car’ en toont zich verrassend wendbaar voor zijn afmetingen, zonder daarbij compromissen te sluiten op het vlak van comfort.
Bij meer ontspannen kruissnelheden is de nieuwe XJ fluisterstil. Een volledige tweede schutbord, gelaagd glas voor alle grote ruiten, een uitstekende stroomlijn en een geoptimaliseerde koetswerkstructuur helpen het geluidspeil tot het absolute minimum te beperken. Wanneer de bestuurder echter enthousiaster met het gas omspringt, leveren de speciaal getunede luchtinlaten een inspirerend geluid af.
Dankzij een nog hoger niveau van persoonlijke controle stelt de XJ zijn bestuurder in staat om de rijervaring af te stellen op zijn humeur of de omstandigheden. JaguarDrive ControlTM biedt twee verschillende modi: de dynamische modus voor een sportiever en responsiever karakter en de wintermodus voor meer zekerheid in omstandigheden met beperkte grip. Elke modus wijzigt de eigenschappen van de motorsturing, de transmissie, het Adaptive Dynamics-systeem en de actieve differentieelsturing evenals de interventies van de stabiliteitsregeling.
In de dynamische modus zijn de schakelpunten verlengd, is de ophanging stijver en worden zelfs de presentatie en de kleur van de hoofdinstrumenten aangepast. In de wintermodus schakelt de transmissie bij het vertrekken vanuit stilstand de tweede versnelling in om een betere tractie te garanderen.
In het interieur zijn er ook passieve veiligheidstechnologieën met actieve gordels die u stevig op uw plaats houden bij forse remmanoeuvres of in scherpe bochten, of wanneer de dynamische modus is geactiveerd.

Efficiënte, verfijnde krachtbronnen
De nieuwe XJ biedt de keuze tussen drie krachtige en verfijnde motoren. Bovenaan het gamma staat het vlaggenschip, de XJ Supersport met de extreem krachtige nieuwe 5.0 liter V8 Supercharged van 510 pk DIN. De andere benzinemotor is de soepele en responsieve atmosferische V8 van 385 pk DIN en het gamma wordt vervolledigd door de indrukwekkende 275 pk DIN sterke 3.0 liter AJ-V6D Gen III dieselmotor. Met twee sequentiële turbo’s koppelt de V6 diesel een uitzonderlijk koppel aan indrukwekkende verbruiks- en CO2-cijfers.
De nieuwe, rechtstreeks ingespoten 5.0 liter AJ-V8 Gen III V8-benzinemotoren werden begin 2009 gelanceerd. Zij werden van bij het begin ontwikkeld met het oog op een aanzienlijk vermogen en koppel en lagere verbruiks- en uitstootwaarden. Er werd ook bijzondere aandacht besteed aan een sportief karakter, door koppel bij lage toeren te combineren met topprestaties in de hogere toeren.
De resultaten zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. In vergelijking met de 4.2 liter V8 van de vorige XJ stijgt het vermogen met 29 procent, zowel op de 510 pk DIN Supercharged als de modellen met atmosferische motor.
Maar ondanks de aanzienlijke vermogenstoename bieden beide motoren dezelfde competitieve CO2- en verbruikscijfers en voldoen ze allebei aan de strenge Euro 5-emissienormen.

Geavanceerde nieuwe V6 dieselmotor met dubbele turbocompressor
De nieuwe 3.0 liter AJ-V6D Gen III dieselmotor gebruikt baanbrekende technologieën om naadloze prestaties te combineren met een opmerkelijke efficiëntie om de XJ de ultieme kracht, respons en verfijning in het dieselsegment te garanderen.
Voor de meeste dagdagelijkse situaties, zoals snelwegritten, doet de responsieve primaire turbo met variabele geometrie al het werk, terwijl de kleinere, tweede turbo met vaste geometrie uitgeschakeld blijft om energie te sparen en het rendement te verhogen. Zodra het motortoerental echter boven de 2.800 t/min gaat, komt de tweede turbo binnen de 300 milliseconden tot leven voor soepele en naadloze prestaties zonder storende turbolag of vermogensboost.
In vergelijking met de alom geprezen 2.7 liter V6 motor, die wereldwijd tot 25% van de XJ verkoop voor zijn rekening nam, levert de nieuwe V6 diesel 33% meer vermogen bij 275 pk terwijl het koppel met 38% stijgt tot een enorme 600 Nm.

Geavanceerde zestrapsautomaat
Alle benzine- en dieselmotoren geven hun vermogen via een verbeterde versie van de alom geprezen, elektronisch gestuurde zestrapsautomaat van Jaguar door aan de wielen. De transmissie heeft een volledig adaptief schakelsysteem dat garant staat voor extreem soepele schakelovergangen en dat de prestaties en het verbruik op elk moment optimaliseert. Zoals het een sportberline betaamt, beschikt elke nieuwe XJ over Jaguar Sequential Shift™ om manueel te schakelen met schakelhendels achter het stuur.

De levenscyclus van een wagen
De gloednieuwe XJ heeft een nieuwe aanpak voor duurzame mobiliteit in het luxesegment, met zijn lichte aluminium koetswerkstructuur en geavanceerde aandrijvingen. Dat ondersteunt hij door een uitzonderlijke kwaliteit en een lage gebruikskost.
Jaguar heeft deze benadering van duurzaamheid ontwikkeld door zich te concentreren op de volledige levenscyclus van de wagen. Die benadering gaat een stuk verder dan afzonderlijke maatregelen om bijvoorbeeld het verbruik of de CO2-emissies te optimaliseren.
Een benadering die rekening houdt met de volledige levenscyclus moet de hoeveelheid gebruikte materialen minimaliseren, waar mogelijk gerecycleerde materialen gebruiken, de energiebehoeften van de productie beperken, een maximale duurzaamheid garanderen en de recycleerbaarheid bevorderen.
De aluminium architectuur van Jaguar draagt in aanzienlijke mate bij tot de duurzaamheidsdoelstellingen van de nieuwe XJ. Hij gebruikt ongeveer 50% gerecycleerde materialen voor het koetswerk en er bestaan zelfs plannen om dat op te trekken tot 75%. Dat alleen creëert een gewichtsbesparing van drie ton CO2 per auto in vergelijking met een koetswerk gemaakt van nieuw aluminium.
De nieuwe Jaguar XJ biedt mede dank zij de 3.0 liter AJ-V6D, en zelfs wanneer men rekening houdt met de klassiekere duurzaamheidscriteria zoals CO2-emissies, uitstekende verbruikscijfers (7 liter/100 km en 184 g/km CO2).
“De uitmuntende responsiviteit en efficiëntie van de nieuwste V6 diesel- en V8 benzinemotoren van Jaguar maken hen bij uitstek geschikt voor de nieuwe XJ. In combinatie met de lichte architectuur van de wagen vertaalt zich dat in bedwelmende prestaties en een indrukwekkend laag verbruik.”
MALCOLM SANDFORD, CHIEF ENGINEER ENGINE GROUP

DE LUXE
“Het interieur van de nieuwe XJ is voor mensen die mooi design weten te waarderen. Het combineert elegante oppervlakken, uitgelezen materialen, een vloeiend dashboardontwerp en een uitgesproken architecturale lijn om een gevoel van handgemaakte intimiteit te creëren. De sfeer is nog het best te vergelijken met die van een minimalistisch hotel met weelderige en bruisende accenten, de belichaming van moderne luxe.”
IAN CALLUM, DESIGN DIRECTOR, JAGUAR CARS

De gloednieuwe XJ maakt elke rit tot een bijzondere gelegenheid, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. Van de Jaguar handdruk op het moment dat u de wagen start tot het comfort en de steun van de als gebeeldhouwde zetels, de stijl en kwaliteit van de interieurinrichting en het fabelachtige audiosysteem, elk detail werd met zorg ontwikkeld om een unieke totaalervaring te creëren.
De nieuwe XJ krijgt nog weelderiger leder dan om het even welke vorige Jaguar. Het siert alle grote oppervlakken, zoals de zetels, het dashboard, de deuren, de middenconsole en de armsteunen. Het exclusieve Supersport model heeft zelfs een lederen hemelbekleding.
Het zacht generfde leder krijgt mooie dubbele stiknaden. Die complexe, en erg aantrekkelijke stiknaden geven een gevoel van moderne weelde en stijl.
Sterk, sportief karakter
De bestuurder grijpt een mooi afgewerkt, driespaaks stuurwiel vast en kijkt op een brede middenconsole, die dankzij de afwezigheid van een klassieke versnellingspook verder naar achteren is geplaatst om een intiem cockpitgevoel te creëren.
De elegante bedieningspanelen en fosforblauwe verlichting van de nieuwe XJ versterken de eigentijdse sfeer nog meer. De deuren zijn uitgerust met een mooi opbergvak dat oogt en aanvoelt als een kwalitatieve, handgestikte designaktetas.
De nieuwe bekledingen en kleuren, waaronder een reeks frisse en meer gedurfde kleuren gekozen door de Jaguar Design Studio, weerspiegelen de filosofie van een ‘luxueuze gepersonaliseerde ruimte’ voor de nieuwe XJ en breiden het gamma personaliseringsmogelijkheden uit. Negen verschillende gespiegelde fineersoorten zijn verkrijgbaar, stuk voor stuk gekozen om een erg frisse en eigentijdse look te creëren. Ook een afwerking in koolstofvezel of pianozwart behoort tot de mogelijkheden voor wie een meer technische sfeer zoekt.
De eenvoud en zuiverheid van het interieurdesign benadrukken de fijne uitvoering van elk detail. De vier sferische luchtinlaten combineren een hoogglanzende pianolak met verchroomde metaalonderdelen. De stijlvolle combinatie van pianozwart en chroom komt terug op de middenconsole.
Centraal op het dashboard staat een analoge klok met individuele chroomkrans, een gesponnen metalen wijzerplaat en iriserende blauwe achtergrond, duidelijk geïnspireerd op luxehorloges. Veel van deze designdetails worden benadrukt door de fosforblauwe interieurverlichting, die een meer ontspannen en harmonieuze sfeer helpt creëren.

Uitmuntend audiosysteem
Het interieur van de nieuwe XJ verwent niet alleen de ogen maar ook de oren. Naast de honingzoete maar sportieve uitlaattoon zijn er diverse performante audiosystemen verkrijgbaar. Naargelang het model krijgt u de keuze tussen cd/dvd-functies, analoge of DAB- satellietradio-ontvangers, digitale of analoge televisie en aansluitingsmogelijkheden voor draagbare muziektoestellen.
Voor de ultieme audio-ervaring zorgt het 1200 W sterke surround-sound systeem van Bowers & Wilkins. Bowers & Wilkins is een bekroonde Britse producent van audio- en luidsprekersystemen. Het 1.200 Watt sterke audiosysteem in de volledig nieuwe XJ combineert 20 Bowers & Wilkins luidsprekers aangestuurd via 15 kanalen en een uiterst geavanceerde klankverwerking. Dat vertaalt zich in een geluidskwaliteit die zo zuiver en goed is dat ze kan wedijveren met prestigesystemen voor thuis.
Een van de innovaties die werden gebruikt om dit niveau van auditieve prestaties te realiseren, is de eerste autotoepassing van het gesofistikeerde Audyssey MultEQ XT® audiotuningsysteem, dat onvolkomenheden digitaal corrigeert om alle inzittenden een zuivere en niet vervormde klank te bieden. Voorts markeert de nieuwe XJ de eerste autotoepassing van de Dolby® Pro Logic IIx technologie en is hij de eerste wagen die ook een DTS™ Neo:6 decoder omvat om de nieuwste 7.1 surround-sound af te leveren.
Wanneer het Entertainment pack voor de achterpassagiers wordt besteld, krijgen passagiers toegang tot twee 8” grote lcd-schermen op de achterkant van de voorste hoofdsteunen en digitale hoofdtelefoons met draadloze infraroodtechnologie. Met de speciaal ontworpen, draagbare bediening voor het aanraakscherm kunnen passagiers hun favoriete bron van entertainment kiezen. Daarbij worden de twee schermen achteraan en alle hoofdtelefoons onafhankelijk gestuurd.

Deel dit bericht:

3 reacties op "Officieel: nieuwe Jaguar XJ"

  1. DRIVR 10-07-2009 om 9:41

    Kleine bedenking bij de achterlichten, maar voor de rest zeker geslaagd – vooral de glazen C-stijlen.

    Als die ook maar iets zoals de XF rijdt, dan zit Jaguar absoluut met een winner.

  2. SSq 11-07-2009 om 1:11

    ik vind die achterlichten nog vrij geslaagd eigenlijk!

    moest mn budget het toelaten, wat niet het geval zou zijn binnen de eerste tientallen jaren, zou ik dit absoluut verkiezen boven de concurentie uit München, Ingolstadt of Stuttgart!

  3. XliljeezyX 14-08-2009 om 2:41

    @SSq, Inderdaad, en daarbij vind ik Britse kwaliteit/afwerking velen malen beter dan dat uit Duitsland!

    Deze auto geeft me weer het gevoel dat je achterin lekker gaat zitten een krantje lezen of iets dergelijks en je chauffeur rijdt je overal heen! lijkt me heerlijk!
    Hoewel, zelf besturen lijkt me ook niet heel erg 😀

Reageer

Reactie aan het plaatsen...