BMW X1
BMW heeft vorige week de BMW X1 onthuld, het kleinste X-model uit het BMW-gamma. Vandaag geven we jullie alle details.

De BMW X1 is 2 meter breed, 1,54 meter hoog en 4,45 meter lang, daarmee is de X1 niet meteen een kleine wagen. De kofferruimte bedraagt standaard 420 liter en 1.350 liter als de achterbank neergeklapt wordt. De X1 brengt een nieuwe standaard in het premium compacte SUV segment en kan genieten van de technologieën van BMW EfficientDynamics.

De BMW X1 bouwt uiteraard verder op het design van de BMW X1 Concept. De SUV oogt vrij scherp en heeft dan ook een weerstandscoëfficiënt van 0,32. De voorkant is vrij typisch BMW, de lichten zijn scherp ingesneden en de niergrille oogt zeer vertrouwd. In profiel wordt de X1 gekarakteriseerd door drie scherpe lijnen, deze geven de X1 een zeer dynamische look. Achteraan is de X1 wat ingedeukt en vinden we L-vormige achterlichten.

Binnenin vinden we een ruim, modern en functioneel interieur zoals we dat van BMW gewoon zijn. Het interieur wordt uitgevoerd in natuurlijke kleuren. Voor de stoelen kan er voor Nevada leder gekozen worden en voor de details kan de consument kiezen tussen zeven afwerkingskleuren. Er is ook een Cool Elegance Design Pakket beschikbaar voor het interieur. Deze omvat oesterkleurige sportstoelen en afwerking in Bright Wave wood. De X1 is verder ook binnenin erg functioneel met voldoende opbergvakken en bekerhouders in de middenconsole. BMW kan het verder niet laten om te melden dat de achterbank in drie delen neergeklapt kan worden (40/20/40) en dat met de middelste achterzetel neergeklapt er perfect twee golftassen kunnen neergelegd worden. Handig!

Onder de motorkap van de X1 kan er tussen zes verschillende motoren en aandrijvingen gekozen worden. De BMW X1 zal namelijk niet enkel beschikbaar zijn met vierwielaandrijving, je zal de kleinste SUV van BMW ook met achterwielaandrijving kunnen bestellen. De X1 met vierwielaandrijving wordt aangeduid met xDrive, de X1 met achterwielaandrijving met sDrive.

De krachtigste motor is de xDrive28i, deze beschikt over 258 pk en een koppel van 310 Nm uit een 3 liter zes-in-lijn motor. De X1 sprint met deze motor van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en verbruikt 9,4 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt op 219 g/km. De krachtigste dieselmotor is de xDrive23d, deze heeft een cilinderinhoud van 2 liter en zorgt dankzij TwinTurbo techniek voor 204 pk vermogen en 400 Nm koppel. De X1 xDrive23d sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden, toch blijft het verbruik beperkt tot 6,3 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 167 gram per kilometer.

Verder zijn er nog twee dieselmotors die allebei zowel met vierwiel- als achterwielaandrijving beschikbaar zijn. De xDrive20d en sDrive20d halen een vermogen van 177 pk en 350 Nm koppel uit een tweeliter viercilinder en sprinten respectievelijk in 8,4 en 8,1 seconden naar 100 kilometer per uur. De vierwielaangedreven versie verbruikt ook iets meer dan de achterwielaangedreven variant: 5,8 liter ten opzichte van 5,3 liter. De lichtste dieselmotor is de xDrive18d en sDrive18d deze beschikken over 143 pk en 320 Nm koppel en sprinten respectievelijk in 10,1 en 9,6 seconden naar honderd. De X1 sDrive18d verbruikt 5,2 liter per 100 kilometer, de xDrive18d 5,7 liter.

De aanbevolen prijzen:
BMW X1 sDrive18d (vanaf prod.december): 29.700 euro BTWi.
BMW X1 xDrive18d (vanaf prod.december): 31.700 euro BTWi.
BMW X1 sDrive20d: 32.250 euro BTWi.
BMW X1 xDrive20d: 34.700 euro BTWi.
BMW X1 xDrive23d: 38.500 euro BTWi.
BMW X1 xDrive28i: 43.600 euro BTWi

(Sommige foto’s zijn klikbaar voor de bijhorende wallpaper!)

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1

BMW X1