Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest
Alfa Romeo verkoopt de Alfa Romeo GT als een rasechte Gran Turismo, een comfortabele, sportieve Coupé. In een trip naar thuisbasis Milaan gingen we na of de GT de ideale reiskameraad is voor 2(+2) personen.

De roadtrip ging van Gent over Luxemburg door Frankrijk en Zwitserland naar Milaan in Italië. Met een mooie 950 kilometer voor de boeg werd er in de vroege ochtend vertrokken. Milaan is namelijk de stad waar het voor Alfa Romeo 99 jaar geleden allemaal begon, ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) werd er in 1910 opgericht en de eerste merklogo’s kregen dan ook trots de inscripties ALFA MILANO opgespeld. Het logo van Alfa Romeo bestaat uit twee typisch Milanese symbolen: de slang van de Visconti’s en het rood kruis op witte achtergrond, het wapenschild van Milaan. De naam Romeo werd er aan toegevoegd toen Nicola Romeo het autobedrijf in 1915 overnam. Vanaf 1971 werd Milano uit het logo verwijderd omdat er vanaf dan niet enkel meer in Milaan gebouwd werd maar ook in Pomigliano d’Arco nabij Napels.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

Naast het historisch belang van Milaan voor Alfa Romeo is Milaan onmiskenbaar modestad numero uno van Europa, waar anders dan in Milaan zouden we kunnen begrijpen waarom de Italianen telkens weer zo’n prachtige en unieke wagens afleveren? En aangezien Alfa Romeo de GT als een comfortabele Coupé verkoopt kunnen we alleen maar verwachten dat de GT zich maar al te graag naar het Zuiden laat voeren zonder de bestuurder te vermoeien. Reden genoeg dus om Milaan te verantwoorden als eindbestemming van onze roadtrip.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

De Alfa Romeo GT wordt in België vooral verkocht met een 1.9 JTD 16v motor, goed voor 150 pk bij 4000 toeren per minuut. Nog interessanter is het rijke koppel van 305 Nm dat reeds bij 2000 toeren per minuut vrijkomt. Iets minder frequent maar des te handig voor een lange rit is het Q2-systeem dat Alfa aanbiedt voor de GT. Dat Q2-systeem is een geavanceerd Torsen-sperdifferentieel en verhoogt niet alleen het rijplezier maar tegelijkertijd ook de veiligheid. Door het vermogen over de twee voorwielen te verdelen kan de GT makkelijk scherper bochten nemen, maar tegelijk ook zonder veel scène door grauw regenweer gestuurd worden. Het Italiaanse merk noemt het Q2-systeem niet voor niets een goedkoop én gewichtsbesparend alternatief voor vierwielaandrijving.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

De dieselmotor moet natuurlijk gevoed worden, officieel zou de GT met 5,4 liter per 100 kilometer genoeg moeten hebben op de autostrade maar tel daar gerust een litertje bij. Over onze volledige rit van 950 kilometer was 7,1 liter per 100 kilometer noodzakelijk. Gelukkig konden we in Luxemburg rekenen op een dosis betaalbare brandstof, de brandstoftank van 65 liter werd er dan ook dankbaar volgegooid, in principe genoeg voor een actieradius van 1000 kilometer.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

Wat in Frankrijk opviel is dat de Alfa Romeo GT zonder twijfel een ideale reispartner is voor twee personen. Ook al is er achteraan plaats voor twee, toch is de hoofd- en beenruimte te beperkt om achteraan 950 kilometer lang te zitten. Toch is het allemaal minder dramatisch dan verwacht, er is weldegelijk ruimte genoeg voor twee personen maar dan beperkt de trip zich best binnen een radius van 300 kilometer. Twee kinderen kunnen er dan wel weer zonder veel moeite plaatsnemen. Alleen jammer voor dat jong geweld dat het zicht achteraan beperkt is door de smalle zijruiten, papa en mama kunnen dus niet even makkelijk verwijzen naar het magnifieke uitzicht om deze de mond te snoeren.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

In de Vogezen en later ook voorbij Strasbourg werd duidelijk dat motorisch gezien deze Alfa Romeo GT niets tekort komt. Oké het is geen sportwagen, maar er is toch meer dan genoeg pit om vlot van een oprit naar de linkerrijstrook te stormen en om de bergen zonder veel trauma te overmeesteren. Vooral de herneemsnelheid, gesteund door het koppel van 305 Nm, is fenomenaal. Een tussensprint van 100 naar 130 km/u klaar je zonder veel tijdsverlies. Ook aan hogere snelheden doet de zestienklepper goed zijn werk, pas na 170 km/u op de teller lijkt het boeltje wat stil te vallen maar de GT kan dan nog tot 209 km/u klimmen, iets wat we niet geverifieerd hebben. Voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u heb je 9,6 seconden nodig.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

De intrede in Zwitserland gaf ons de tijd om het interieur eens goed onder de loep te nemen. Het Zwitsers wegennet mag dan al zeer goed onderhouden zijn, de maniakale obsessie van de Zwitserse politie voor snelheidscontroles zorgt voor een horde slaafse automobilisten die het niet aandurven om ook maar 5 km/u sneller te rijden dan aangegeven. Iets waar wij gezien de omstandigheden en de torenhoge flitsboetes ook niet aan durfden zondigen. Gelukkig kregen we hierdoor de kans om naast de Zwitserse Alpen ook het interieur van de GT eens te keuren. Vooraf vreesde ik voor een letterlijke kopie van het verouderde interieur van de Alfa Romeo 147. Iets wat achteraf onterecht bleek, de tellerklokken kregen een geslaagde update en in de uitvoering waarin wij reden werd de middenconsole in Antraciet uitgevoerd. Iets waarmee hij zich toch distantieert van de Alfa 147. De zwarte lederen zetels met rood stiksel en Alfa-logo in de hoofdsteunen bieden genoeg comfort voor een lange trip en zorgen daarnaast voor meer dan voldoende lendensteun in de bochten. Het GPS-systeem hebben we gezien zijn mindere naam niet gebruikt, deze is afkomstig van VDO maar voldoet niet echt meer aan de TomTom-standaard van vandaag. Alfa heeft een contract met het Duitse VDO voor zijn navigatiesystemen en kan daar niet vantussen tot 2010, pas na die datum zal er naar een nieuw systeem gezocht kunnen worden.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

Om Italië te bereiken moet je door de Gotthardtunnel, deze 17 kilometer lange tunnel met 1 rijstrook in iedere rijrichting is zowat de belangrijkste Noord-Zuid verbinding door de Alpen. De Gotthardtunnel is reeds sinds 5 september 1980 geopend en zorgt voor de nodige spanning bij de doortocht. Bestuurders dienen 150 meter tussenafstand te laten met hun voorganger en zich aan de strikte snelheidslimiet van 70 km/u te houden. Vrachtwagens worden druppelsgewijs toegelaten a rato van 2 per minuut. Eens door deze ronduit saaie passage op onze trip lonkt Milaan op minder dan 200 kilometer. Het Italiaans sprekende deel van Zwitserland lijkt ook een stuk losser te zijn qua verkeersregels want de Zwitsers durven vanaf dan al eens op de staart van hun automobiel te trappen. Het leek erop dat de GT maar al te goed wist dat zijn baasje hem naar zijn geboorteland stuurde, het gemak waarmee deze na reeds 750 kilometer trouwe dienst zich door de uitlopers van de Alpen liet sturen is moeilijk te verwoorden. Het Q2-systeem geeft de bestuurder een direct stuurgevoel waarbij de indruk dat je de voorwielen in je handen hebt niet veraf is. Ondanks meer dan 8 uur rijden dook er ook nog altijd geen vermoeidheid op bij de bestuurder. De Alfa Romeo GT een comfortabele Gran Turismo? Zeker en vast!

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

Alfa Romeo GT Q2 rijtest

Eens de grens met Zwitserland gepasseerd ligt Milaan op 60 kilometer. Het verkeer slaat om en is bevrijd van het juk van de Zwitserse snelheidsdoctrine. Een meer Zuiderse rijstijl dringt zich op want de Italianen zijn niet zo voor overdreven regeltjes. Go with the flow lijkt me wel de meest correcte verwoording van rijden in Italië. Wegmarkeringen kom je er even vaak tegen als sneeuw op tweede Kerstdag en dubbel parkeren lijkt er meer een gewoonte dan een curiositeit. Toch bleef de trip ook tijdens zijn laatste kilometers zeer ontspannen. Als je al meer dan 900 kilometer met een rasechte Italiaanse Bella achter de kiezen hebt schrik je niet meer van wat vreemde wegtaferelen. De aankomst in Milaan was zoet, niet enkel omwille van het heerlijke Italiaanse ijs maar ook omdat 950 kilometer zelden zo vlot en comfortabel verlopen zijn. Geen extra vermoeidheid, geen rugpijn, geen oorpijn en geen vermoeide ogen. Het lijkt wel het nirvana voor elke reiziger.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

De Alfa Romeo GT die wij reden was uitgerust in de speciale Blackline Reeks, hierbij krijg je prachtige 18″ velgen, gepolijste buitenspiegels en radiatorrooster, sportieve zetels met microperforatie en Alfa Romeo logo in de hoofdsteunen, Aluminium inlegplaatjes en Aluminium pedalen. De Alfa Romeo GT 1.9 JTDm 16v Q2 koop je vanaf 30.610 euro (incl. BTW) maar de optielijst is niet onbelangrijk. Bij het bestellen van je GT kan je best ook opteren voor het Bose audio hi-fi systeem dat echt ongelofelijk klinkt en een must is voor elke muziekliefhebber. Meerprijs? 650 euro. Voor een lange trip is ook de optionele CD-wisselaar een handige optie, voor 430 euro kan je 10 CD’s in de koffer kwijt. Als je je GT niet te veel wil beschadigen bij het inparkeren zijn parkeersensoren (+450 euro) een echte must, het zicht naar achter is door de coupé-lijn namelijk nogal beperkt. De totaalprijs van onze testwagen komt dan ook al snel boven de 35.520 euro uit, toch zijn er bij Alfa Romeo momenteel interessante acties waardoor die prijs een stuk lager kan uitvallen als je hem bij de dealer bestelt. Heb je bijvoorbeeld geen nood aan het Q2 systeem en kies je voor de 1.9 JTDM dan start je bij 28.960 euro. Er zijn ook twee benzinemotoren beschikbaar, een 1.8TS met 140 pk en een 2.0 JTS 16v met 163 pk. Deze hebben een basisprijs van respectievelijk 28.260 en 29.760 euro.

Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 Rijtest

De Alfa Romeo GT zie je jammer genoeg niet zoveel op de weg en dat is een schande. Mensen die voor een Coupé kiezen gaan maar al te snel naar de Duitse concurrenten. Toch lijkt ons een stop bij de Alfa garage geen stomme zet, de Alfa Romeo GT is een stuk goedkoper dan zijn Duitse rivalen en geeft volgens mij in de geteste uitvoering de Audi A5 qua looks het nakijken. Het Q2-systeem is daarnaast een welgekomen aanvulling en zorgt voor een unieke rijervaring. De GT is het ideale vervoersmiddel voor een reis met twee personen en voor wie zou denken dat de kofferruimte te beperkt is… Er is weldegelijk plaats genoeg voor twee grote koffers en enkele beautycases. Heb je daarmee niet genoeg dan kan je ook nog de achterbank als bagageplek benutten.

Roadtrip Alfa Romeo GT 1.9 JTDM Q2

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir
Met dank aan Alfa Romeo België