Vanaf november 2009 zal de Citroën C3 op de markt komen. We kenden de looks in feite al, maar Citroën stuurde ons deze ochtend de officiële beelden.

De Citroën C3 moet 2 miljoen maal over de toonbank gaan, ongeveer evenveel als zijn voorganger. Daarvoor heeft Citroën de wagen jong, dynamisch en intelligent gemaakt. De kwaliteit van de materialen is hoger dan voorheen en de styling is strakker. De intelligente architectuur moet ervoor zorgen dat de binnenruimte optimaal benut wordt, terwijl de wagen aan de buitenkant niet over astoronomische afmetingen beschikt, om ook in de stad thuis te horen.

De kofferruimte bedraagt 300 liter, wat niet zo bijzonder groot is, maar je moet er natuurlijk blijven rekening mee houden dat het hier om een klein wagentje gaat. 300 liter lijkt mij dus best oké. Citroën heeft een speciale Zenith-voorruit op de wagen geïnstalleerd, die voor een beter zicht moet zorgen, maar ook de lichtinval controleert. Citroën zelf spreekt hier over een gevoel van onbeperkt zicht in HD. En als je kijkt op de foto’s, zie je inderdaad dat de voorruit enorm groot is.

De wagen dient modern te zijn, dus de opties, die moeten meedoen. Citroën biedt een nieuw MP3 audiosysteem met USB- en iPod-ingang voor de C3. Verder werd de GPS geoptimaliseerd en zorgt het hifi-systeem voor plezier onderweg.

De instapmotor is de HDi 90 FAP, die 99 gram CO2 uitstoot. Vanaf 2011 zou die uitstoot nog verder omlaag moeten, door de implementatie van een Start/Stop-systeem. Benzineliefhebbers zullen kunnen kiezen voor een nieuwe generatie van driecilinders, die 100 gram CO2 uitstoten. Over de prestaties wordt jammer genoeg nog geen woord gerept.

Citroen C3

Citroen C3

Citroen C3

Citroen C3

Citroen C3

NIEUWE CITROËN C3 – DE VISIODRIVE

Hij is mooi. Hij is jong. Hij is intelligent. Citroën lanceert de nieuwe C3.

De nieuwe C3 komt vanaf november 2009 op de markt en heeft een ambitieuze doelstelling: een bestseller vervangen waarvan ruim 2 miljoen exemplaren verkocht werden. “Deze vernieuwing is belangrijk voor het Merk en biedt ons de middelen om zijn ambitie waar te maken, namelijk nog meer marktaandeel te halen, zowel bij de particuliere als bij de professionele klanten”, Frédéric Banzet, Algemeen Directeur Citroën.

De gekozen formule: het beste uit C3 halen en nog verder gaan. Deze nieuwe C3 heeft dus alle argumenten om te verleiden: een strakkere stijl, een hoge kwaliteit van de afwerking, een intelligente architectuur die een buitengewone binnenruimte mogelijk maakt terwijl hij toch een van de meest compacte auto’s op de markt blijft, of nog een opmerkelijk welzijn aan boord en een uitstekend weggedrag, zowel in de stad als op de weg. Deze prestaties op het beste niveau in het segment maken het de nieuwe C3 mogelijk om zijn rol van eerste gezinsauto en die van kern van het wagenpark te spelen.

De nieuwe C3 stelt echter nog meer voor. Dankzij zijn Zenith-voorruit, is hij uniek. Naast de lichtinval en het zicht dat ze verschaft, laat deze voorruit de passagiers van onze visiodrive een ongeziene auto-ervaring beleven. “Met de Nieuwe C3 opent Citroën de weg naar een nieuwe autowereld. Een wereld waar naast rede en verantwoordelijkheid ook plaats is voor nieuw autoplezier. Voor nieuwe emoties”, Vincent Besson, Directeur producten en markten bij Citroën.

Al deze kwalitatieve prestaties worden bevestigd op het niveau van het ontwerp en de industrialisering van de nieuwe C3. Hij wordt geproduceerd in Frankrijk, op de industriële sites van Aulnay en Poissy en beantwoordt aan hoge kwaliteitsvereisten, zowel wat de nieuwe auto als wat het gebruik ervan betreft. Om een optimale betrouwbaarheid te garanderen en de laatste tekortkomingen te achterhalen, zullen ruim 2 miljoen kilometer worden afgelegd tot de commercialisering van dit project.

EEN UNIEKE EN OPWAARDERENDE PERSOONLIJKHEID

De nieuwe C3 doet zich gelden. Hij behoudt in zijn genen uitdrukkingen van rondheid en bescherming, maar combineert die met meer dynamisme, dankzij de strakkere en vloeiendere lijnen. Dynamiek, in alle zachtheid. De zuivere verleiding.

De nieuwe C3 verleidt. Hij verleidt door zijn stijl. Hij verleidt ook door zijn verfijning. Hij is getooid met kwaliteitsmaterialen uit het topgamma, zoals zijn thermogene dashboard onderstreept door een band van satijngrijs of glanzend geborsteld aluminium en zijn verschillende verchroomde decors. Hij biedt ook een geheel nieuw niveau van afwerking en waargenomen kwaliteit. De beheersing van het lichtspel op het perfect gemonteerde koetswerk, de zorg die aan elk detail werd besteed of zijn robuuste design zijn hiervan de perfecte illustratie.

EEN INTELLIGENTE ARCHITECTUUR

De nieuwe C3 behoort tot de meest compacte auto’s in zijn segment. Met zijn lengte van 3,94 m, zijn breedte van 1,71 m en zijn draaicirkel van 10,2 m beschikt hij over afmetingen die perfect aan zijn gebruik in de stad zijn aangepast.

Een evidente compactheid aan de buitenzijde, die echter geen compromissen inhoudt voor de binnenruimte. De nieuwe C3 beschikt trouwens over veel ruimte aan boord, waardoor hij kan beantwoorden aan de vereisten van zijn nieuwe status van eerste gezinsauto en kern van het wagenpark. Zijn geoptimaliseerde en gulle kofferruimte van 300 liter, zijn vele bergruimten (console, dashboardkastje, centrale armleuning, …), zijn halfhoge zittingen die het instappen vergemakkelijken en het zicht verbeteren, en zijn geoptimaliseerde binnenruimte die veel ruimte aan de knieën vrijmaakt, zijn hier het bewijs van. De nieuwe C3 biedt zo meer, terwijl hij toch compact blijft. Een “echte” auto met prestaties die het hoogste segment waardig zijn.

EEN NIEUWE AUTOMOBIELERVARING

Deze nieuwe ervaring wordt voortgezet en versnelt zelfs, met de Zenith-voorruit. Een technologische krachttoer. Door zijn uitzonderlijke lengte vergroot hij het gezichtsveld van de voorpassagiers met 80° naar boven. In combinatie met de kleinere stijlen, geeft hij een gevoel van een onbeperkt zicht in hoge definitie,

voor alle inzittenden. De totale onderdompeling. Een progressieve vignettering, een wereldpremière, maakt een zachte overgang mogelijk tussen de sterke zonnebescherming boven de voorpassagiers en de gebruikelijke transparantie voor het zicht vooruit. De berline met de grootste voorruit en het kleinste dak op de markt kondigt zo nieuwe automobielsensaties aan! Terwijl hij meer zichtbaarheid en meer licht garandeert, voor meer veiligheid en meer plezier.

Wat het plezier betreft, geniet onze visiodrive uiteraard van de comfortknowhow van het Merk. De nieuwe C3 biedt een effect van echt welzijn aan boord, voor al zijn inzittenden: een akoestisch en trillingscomfort, maar ook een geur- en zichtcomfort, in het bijzonder dankzij zijn vele ruiten en zijn parfumeur. Een ontspannende sfeer. Het plezier om in alle omstandigheden te rijden.

De nieuwe C3 is ook een echte “trendy” auto. Naast het audiosysteem RD4 mp3, de USB Box (USB-contact + jack, full iPod-compatible, Bluetooth®-kit voor handenvrij bellen) en de navigatie Citroën MyWay GPS, stelt de nieuwe C3 een ongezien hifisysteem voor dat zijn passagiers onderdompelt in een echte concertzaal: het Hifi System®. Dit systeem heeft niet alleen uitzonderlijke akoestische prestaties, maar is ook verleidelijk door zijn competitieve prijs.

UITZONDERLIJKE EN REDELIJKE DYNAMISCHE PRESTATIES

De nieuwe C3 zal mensen jaloers maken … Hij kan er prat op gaan dat hij even goed op zijn gemak is in de stad als op de weg, dankzij zijn dynamische weggedrag, maar ook dat hij niet zwaarder is geworden! Een uitzonderlijke prestatie gezien de heel overtuigende verbetering van het comfort en de binnenruimte. Met deze beheersing van de massa, gekoppeld aan een geoptimaliseerde aerodynamica (CX van 0,30) beheert de nieuwe C3 op intelligente wijze zijn verbruik en zijn CO2-uitstoot. Er zal trouwens vanaf zijn lancering een versie met 99 g/km CO2 beschikbaar zijn, met de motor HDi 90 FAP.

Deze beheersing van het verbruik zet zich voort, met de komst in 2011 van nieuwe voortstuwingseenheden die over het Stop & Startsysteem van de 2e generatie zullen beschikken. Gekoppeld aan elektronisch gestuurde manuele 5- en 6-versnellingsbakken, zullen ze toelaten om dieselversies van 95 en 90 g/km CO2 voor te stellen. In benzine zal de nieuwe generatie van 3-cilindermotoren ervoor zorgen dat er versies met minder dan 100 g/km CO2 beschikbaar worden.

90 jaar geleden, op 7 juli, leverde Citroën zijn eerste Type