Rijtest: Citroën C5 Tourer
Hij werd reeds in oktober 2007 voorgesteld, maar toch duikt hij nu pas regelmatig in het straatbeeld op. Waar hebben we het over? Juist, de nieuwe Citroën C5!

De eerste generatie van de C5 werd gelanceerd in 2000 als opvolger van de Citroën XM (die een carrière van maar liefst 12 jaar achter de rug had) alsook van de Citroën Xantia. In het begin kampte deze wagen met enkele kinderziektes die zelfs topmerken als Mercedes-Benz in nauwe schoentjes dwong: elektronica die niet naar behoren functioneerde. Gelukkig heeft men dit vrij snel onder controle gekregen en blijkt de eerste generatie nu nog steeds vrij betrouwbaar. Opvallend was dat deze wagen over een hele reeks opties kon beschikken die normaal enkel voorbehouden waren voor heel wat duurdere wagens. We denken hierbij niet in het minst aan zaken als automatische ontsteking van de verlichting, automatische ruitenwissers alsook parkeersensoren en ESP. Zaken die de dag van vandaag zelfs voor de kleinste stadsmus voorhanden zijn maar in die tijd slechts zelden voorkwamen op de optielijst.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Citroën C5 eerste generatie

In 2004 kreeg de C5 een facelift, deze corrigeerde enkele zwakkere aspecten van de eerste generatie. Zo werd het uiterlijk wat opgefrist met een nieuwe neus, nieuwe kont en enkele chroomaccenten. Ook het interieur werd aangepakt wat resulteerde in een hogere bouwkwaliteit en een frissere uitstraling.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Citroën C5 Facelift 2004

Uiteindelijk werd het na 7 jaar wel welletjes en werd een compleet nieuwe C5 in oktober 2007 voorgesteld.

Exterieur

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Je ziet hem wel komen!

Het is duidelijk dat Citroën de laatste jaren een grote stap voorwaarts heeft gezet wat betreft de stijl en design van hun wagens. Persoonlijk vind ik de C6 de eerste mooie wagen in de nieuwe stijl van het Franse merk, maar door de ietwat controversiële vormgeving kon deze niet iedereen bekoren. Dat is met deze nieuwe C5 wel anders. Waar de voorgangers faalden, slaagt de nieuwe C5 met glans: opvallen met zijn uiterlijk. De eerste generatie C5 was nogal banaal vormgegeven. De facelift van 2004 zette al het één en het ander recht, maar het was nog steeds geen toonbeeld van schoonheid. De huidige versie kwamen we al tegen in de vorm van een prototype, de C-Airscape. Uiteindelijk werd er niet veel afgeweken van dit concept, iets wat hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van de vele positieve reacties van de bezoekers van de verschillende autosalons.

Als we beginnen met de voorkant dan vallen zeker de lichtblokken en de chromen dubbel doorgetrokken “chevron” op. De koplampen geven hem een enigszins stevige blik en de chroomaccenten maken de auto net dat ietsje “chiquer”. Wat ook opvalt is de vorm van de mistlichten, annex richtingaanwijzers. Deze zitten verwerkt in dezelfde unit en zijn onder de eigenlijke stootbumper bevestigd. Het lijkt banaal, maar de vorm ervan versterkt duidelijk de aanblik van de wagen. Als we eens rondkijken bij andere merken dan leren we dat de mistlampen veelal rond van vorm zijn. Toch een beetje eigenzinnig die Citroën. Om het plaatje te vervolledigen lopen er ook nog twee nerven spits naar elkaar toe over de motorkap.

Bekijken we de wagen in profiel (in dit geval de Tourer versie) dan valt de gedrongen vormgeving van de wagen op. Een relatief hoge gordelhoogte en een knik ter hoogte van de deurgrepen die achterloopt tot aan de achterlichten geven dit effect. Ook hier zien we het gebruik van een aantal chroomaccenten: de deurgrepen, de strip onder de ruiten (die enigszins raar ophoudt na de achterportieren) en de stootstrip aan de onderkant van de deuren. Bij de Tourer zijn ook nog de vaste dakrails in een zilverkleur uitgevoerd (Exclusive uitvoering).

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Niet helemaal profiel, maar toch wel duidelijk!

De achterzijde geeft al een even gespierde indruk. De achterruit kent als het ware geen zijstijlen en bovenaan siert een dakspoiler het geheel waarin het derde (led)remlicht verwerkt zit. De lichtblokken en reflectoren ogen ook zeer “horizontaal” waardoor de kont wat breder oogt. Achteraan is de wagen dus vrij clean, de verwijzing naar type, merk en logo zijn sober en strak gehouden.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Badass.

In vergelijking met de berline heeft de Tourer een minder sterk aflopende daklijn, iets wat de hoofdruimte achterin positief beïnvloedt. De berline heeft dan weer wel de bijzonder originele concave achterruit. Deze buigt als het ware wat naar binnen waardoor de kofferklep groter kon zijn en dus de toegang tot de koffer aanzienlijk vergroot wordt. Nu enkel hopen dat ze nooit ingegooid wordt want volgens mij heeft niet iedere glasboer zo’n ruitje op voorraad.

De ene vindt de berline mooier, de andere de Tourer, ikzelf vind de Tourer net iets mooier in verhouding, maar “de gustibus et coloribus non disputandum est.”. De wagen werd iets breder, iets langer maar ook iets lager waardoor hij dus steviger op zijn poten staat.

Prestaties

De door ons geteste wagen is een C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat. Een hele boterham vol dus. De 2.0HDi is een oude bekende in het diesellandschap en bewees al meer dan eens zijn betrouwbaarheid. De motor ontwikkelt een bescheiden 136 pk bij 4000 toeren en genereert 320Nm bij 2000 toeren. Citroën claimt dat deze zware C5 (1658kg) in 12,8s de 100km/u bereikt en een top van 201km/u haalt. Dat laatste lijkt mij toch eerder een werk van lange adem. Een trivialiteit is dat de 400m na 18,6s voorbij is, iets wat heel wat trager is dan de “You ow me a 10 second car” die übermacho Vin Diesel uitkraamt in “The fast and the furious”.

De cijfers zijn niet echt indrukwekkend met een gewicht-vermogensverhouding van zo’n 12kg/pk maar de praktijk wijst uit dat je met deze wagen nog steeds vlot meekunt met de huidige verkeersstroom. De automaat schakelt werkelijk soepelzacht en verraadt enkel door de versnellingsindicator dat hij van verzet gewisseld is, hij past dan ook perfect bij het koppelrijke karakter van een diesel. Hij is ook alert en is niet vies van een kick down voor het snellere acceleratiewerk. Op secundaire wegen is het niet even snel een vrachtwagen inhalen, daarvoor schieten de 136 paarden toch nog net even te kort. Deze wagen is in eerste instantie ook niet ontwikkeld om over wegen te scheuren, doch eerder om te cruisen. Eenmaal je jezelf verzoent met deze gedachte is het werkelijk een schitterende wagen om afstanden te overbruggen.

Interieur – comfort

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Aangename bestuurderspost

Het moment dat je het portier opentrekt merk je al onmiddellijk dat deze C5 in het niets lijkt op de vorige generatie. De deuren geven een solide indruk en vallen met een zware plof in het slot. Binnen zit je prinsheerlijk in de goed gevormde zetels. Deze zijn in deze uitvoering elektrisch verstelbaar en kunnen op alle mogelijke manieren versteld worden waardoor quasi elke bestuurder de meest comfortabele zitpositie kan aannemen. De stoelen hebben nu ook een geheugenfunctie voor twee bestuurders, iets wat een gadget lijkt maar toch handig kan zijn in het dagelijks leven.

Het dashboard is zeker niet aan de aandacht van de vormgevers ontsnapt. Het oogt zeer modern en stijlvol. Een leuk detail is dat de wijzer van de snelheidsmeter buitenom loopt waardoor in het midden een multifunctioneel scherm kon geïmplementeerd worden. Dit kennen we al van bij Audi (A6) en Mercedes (S-klasse) en is dus nu ook beschikbaar op de C5. Op dit schermpje kunnen we de snelheid in digitale cijfers tevoorschijn toveren, de boordcomputer (dagteller, gemiddeld verbruik, momentaan verbruik, actieradius en gemiddelde snelheid) raadplegen of de instructies van het navigatiesysteem beter in het zicht plaatsen. Stoort het je, dan kun je het ook altijd uitschakelen, enkel de totale kilometerstand wordt dan weergegeven. Heeft de wagen een onderhoudsbeurt nodig, dan zorgt ook dit schermpje voor de melding. Het zit in het midden van je gezichtsveld en ontglipt dus zeker niet aan je aandacht. Verder treffen we ook nog enkele obligate tellers aan in het dashboard, aan de linkerkant de brandstofmeter, koelvloeistoftemperatuur en de gegevens van de cruise control of snelheidsbegrenzer. Aan de rechterzijde vinden we de olietemperatuur, toerenteller (die ook buitenom loopt) en de schakelindicator. Er zitten ook twee luchtmonden ingewerkt in het dashboard waardoor het navigatiescherm op ideale hoogte kon geplaatst worden, daar waar normaliter de voorste centrale luchtmonden zich bevinden.

Het stuur is ook een eigenzinnigheidje. De naaf ervan staat vast en je beweegt dus enkel de velgrand, spektakel gegarandeerd voor zij die een eerste keer geconfronteerd worden met dit fenomeen. De met leder bekleedde velgrand is goed gevormd en valt perfect in de hand. De vaste naaf heeft voordelen voor wat betreft de positionering van de airbag, deze heeft een vaste plaats en wordt dus niet beïnvloed door de stuurhoek. Op de naaf treffen we een vrij grote hoeveelheid knopjes aan die instaan voor de bediening van de cruise control/snelheidsbegrenzer, het multifunctionele display in de snelheidswijzer en voor het audio/navigatiesysteem.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Eigenzinnigheid troef, die vaste naaf.

Deze wagen is uitgerust met het nieuwe navigatiesysteem van de PSA-groep. Bij Citroën heet dit de Navidrive 3D en uit ervaring kan ik zeggen dat het systeem heel wat beter werkt dan dat van de vorige generatie. De troeven van dit systeem zijn een scherm met hoge resolutie en een harde schijf. Van deze laatste is een deel toegewezen aan de navigatiefuncties, een ander deel kan gebruikt worden om mp3’s op te slaan. Het vroegere systeem werkte nog met CD-rom’s voor de kaarten, nu schuif je simpelweg een SD-kaartje met de recentste kaarten, flitslocaties, POI’s en een heleboel andere informatie in de gleuf en kan je gaan met de banaan!

Dit navigatiesysteem komt met een opgewaardeerd audiosysteem. Het systeem klinkt veel beter dan het vorige JBL-systeem en is een waar genot om naar te luisteren. Een subwoofer in de koffer vult het gamma frequenties mooi aan en je merkt nooit wanneer de luidsprekers niet kunnen volgen en de subwoofer het overneemt. De akoestische maatregelen die deel uitmaken van het uitrustingsniveau missen ook hun effect niet want altijd heerst er een sfeer van rust en stilte in de wagen. Als je het panoramisch dak (Tourer) bestelt dan kun je de rust nog vergroten door dit te verduisteren waardoor nog meer geluiden gedempt worden. Deze wagen is echt een toonbeeld wat betreft geluidsisolatie. Af en toe hoor je natuurlijk de motor doorkomen wanneer deze (hard) wordt aangesproken maar het blijft steeds beschaafd. Lange tijd aan 150km/u is dan ook zelfs met deze lichte dieselmotor zeker geen straf, wat een stilte…

Achterin is het ook aangenaam vertoeven. De knieruimte werd iets kleiner maar indien de voorste passagiers niet van het basketterformaat zijn, is het achterin ook best aangenaam zitten. De hoofdruimte wordt in de Tourer niet gehinderd door de coupéachtige lijn van de berline en is dan ook ruimschoots voldoende. De achterpassagiers beschikken over eigen luchtmonden waarmee enkel het debiet kan ingesteld worden. In de centrale armleuning bevindt zich nog een opbergvak en twee bekerhouders.

De koffer werd iets kleiner maar is zeer toegankelijk en makkelijk te benutten. Ook hier duiken chromen accenten op waaruit de aandacht voor details duidelijk blijkt! Hij werd wel iets kleiner maar het is nog steeds van die orde dat je toch al van zeer goede huize moet komen om hem volledig te kunnen benutten. De achterbank is in 1/3e en 2/3e neer te klappen en biedt zo een laadruimte van 1462l.

Uit alle details en materiaalkeuzes blijkt duidelijk dat Citroën zijn deel van het “premiumsegement” wil meepikken. Een voorbeeld van deze details is bijvoorbeeld de sfeerverlichting aan boord die zichzelf inschakelt wanneer de koplampen aangaan. Hierdoor baadt het interieur in een licht oranje gloed, niet storend en zeer sfeervol! Ook leuk is dat wanneer je je hand in het vakje van één van de voorste portieren steekt, een lampje aanfloept dat je wat meer zicht geeft. Citroën heeft het kwaliteitsniveau duidelijk hoger getild maar zijn wel het gewicht wat uit het oog verloren, deze C5 is geen lichte jongen, zoveel is duidelijk. Ook blijft het natuurlijk de vraag hoe deze wagen zich op lange termijn zal houden.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Sfeervol amberkleurig verlicht.

De rijervaring

Met de introductie werd ook de keuze voor een conventionele ophanging of de befaamde oleopneumatische ophanging mogelijk gemaakt. Dit werd vooral gedaan met het oog op de fleetmarkt, deze is blijkbaar niet zo te vinden voor het “vliegend-tapijt systeem” van de Fransen. Men zit ondertussen al aan de derde generatie (is de DS echt al zo lang geleden?) en ik ben nog steeds een voorstander. Helaas is het enkel voorbehouden aan het hoogste (lees duurste) afwerkingsniveau (Exclusive). Ook ben ik van mening dat een grote Citroën zonder deze vering, geen échte Citroën is. Het “boot”-gevoel is verdwenen, de C5 staat stevig op zijn poten. Wil je het allemaal iets harder, dan zet je deze gewoon op de “sport”-modus. Deze heeft voortaan ook een geheugen zodat je niet iedere keer de knop moet indrukken wanneer je de wagen opnieuw start. Maak je geen illusies, het wordt nog steeds geen Porsche of Ferrari, maar je gaat wel uiterst comfortabel en al bij al toch behoorlijk snel de bocht mee om. Dat deze vering uitblinkt op het vlak van comfort werd dankzij Jermery Clarkson voor eens en altijd bewezen. Even opfrissen: hij testte de Citroën C6 (die voor 95%) de vering deelt tegen een BMW 5. Drie maal raden welke wagen met grote voorsprong de efficiëntste was over een uiterst braak liggend parcours…


Up…

… & down.

De wagen is ook ongelofelijk stil… (ow dat heb ik al verschillende keren aangehaald, maar het is dan ook de absolute waarheid)

De meedraaiende Xenonlampen worden nu aangevuld met een statische bochtverlichting, zeer handig bij haakse bochten. DTRL (Day Time Running Light in mensentaal) is ook voorzien, toch is het jammer dat deze nog steeds gebruik maakt van klassieke gloeilampen ipv LEDjes die toch een langere levensduur hebben en meer opvallen.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Lekker veel licht met Xenon.

Verbruik

Citroën zegt 10l, 5,6l en 7,2l voor respectievelijk stad, buiten de stad en gemengd verbruik en komt hiermee op 191gr CO2 uitstoot. Wij kwamen op een gemengd verbruik van net één litertje meer (8,2l), buiten de stad kwamen we op 5,8l (120km/u). In stadsverkeer loopt het verbruik toch makkelijk op naar de 11,5l. Een automaat verbruikt uiteraard altijd iets meer dan een handgeschakelde en de motor heeft toch wel wat werk met het voortbewegen van de zware koets waardoor het verbruik binnen de stad al snel oploopt. Daarvoor bestaan er natuurlijk (kleinere) wagens die beter aangepast zijn aan dit type verkeer. Met een tankinhoud van 71 liter kun je dus makkelijk een afstand van 865km overbruggen. Beperkt de reis zich tot enkel autosnelwegverkeer, dan haspel je in één stuk maar liefst 1224km af!

Prijzen en opties.

Een basis C5 heb je al voor 23.850€ (1.8i), de basisdiesel (1.6HDi) kost 1.000€ meer. Voor de Tourer moet je daar nog 1.000€ bij tellen. Hij is verkrijgmaar met een 1.6HDi (110 pk), 2.0HDi (136 pk), 2.2HDi (163 pk) en 3.0HDi (240pk). Alle diesels zijn uitgerust met een partikelfilter. Aan benzinezijde vinden we de 1.8i (125pk) en 2.0i (140pk). De 3.0 V6 van 211pk is niet meer leverbaar in België. De 2.0HDI en 3.0HDI zijn leverbaar met de schitterende zestrapsautomaat, de 2.0i is leverbaar met een verouderde viertrapsautomaat.

De basisversie heet “Tentation” (enkel 1.8i en 1.6HDI) en beschikt over ABS, EBD,BAS, ASR, ESP, 7 airbags, monozone airco, cruise control, elektrische spiegels en ramen maar moet de chroomaccenten missen. Een trapje hoger vinden we de VTR (1.8i, 1.6HDI, 2.0HDI), deze beschikt over chroomaccenten, mistlichten, automatische duo zone airco, 17 inch velgen, licht- en regensensor, de welgevormde stoelen, zwarte longitudinale dakstangen (Tourer) en een skiluik. De Exclusive uitvoering (2.0i, 2.0HDI, 2.2HDI, 3.0HDI) doet hier nog de oleopneumatische ophanging, gelaagde zijruiten, chromen longitudinale dakstangen (Tourer), een gemotoriseerde kofferklep (Tourer), parkeerhulp achteraan, 18 inch velgen (V6), elektrisch bediende en automatische handrem en een stof-lederen combinatie binnenkleding bovenop. Verder zijn er nog talrijke packs die onder meer navigatie, leder en Xenonlampen omvatten.

Voor alle informatie met betrekking tot prijzen en uitrusting verwijzen wij u graag naar Citroën.

Rijtest: Citroën C5 Tourer
Automatische kofferklep, overdreven luxe.

Samengevat

+ Uiterlijk
+ Wegligging/Comfort
+ Afwerking
+ Stilte

– Opbergruimtes (zowel voorin als achterin)
– Gewicht
– Prestaties
– Ontbreken van bekerhouders voorin

Conclusie

Geweldige looks, nu nog een vermageringscursus en wat potentere motoren en BMW & Mercedes kunnen zich terecht zorgen beginnen maken. Keep up the good work les français!

Geniet hieronder nog even mee van zoveel schoonheid… Sommige foto’s zijn getrokken in de laagste stand van de vering. Hiermee kun je niet rijden maar het staat wel mooi op foto’s!

Rijtest: Citroën C5 Tourer

Rijtest: Citroën C5 Tourer

Rijtest: Citroën C5 Tourer

Rijtest: Citroën C5 Tourer

Rijtest: Citroën C5 Tourer

Tekst & Foto’s: WIllem Huygebaert