Opel Ampera
Het Voltec-systeem van de Opel Ampera is onderscheiden met de Britse prijs voor innovatie uitgereikt door het Britse automagazine What Car?

Het Britse magazine reikte deze nieuwe ‘Green Technology Award’ uit aan de Opel Ampera voor zijn vernieuwend en praktijkgericht concept: de elektrische auto verlost de bestuurder van de zorg opeens met een lege batterij stil te staan. De Opel Ampera heeft daarbij een groter rijbereik (E-REV, Extended Range Electric Vehicle) en gaat eind 2011 in serieproductie.

De Ampera beschikt over vier zitplaatsen en wordt uitsluitend door een elektromotor aangedreven. De krachtige lithium-ionbatterij opladen kan zowel via het normale stopcontact als via een door brandstof aangedreven stroomgenerator aan boord. Het rijbereik bedraagt 60 kilometer op louter elektrische aandrijving en 500 km bij het gebruik van de stroomgenerator.

De Londense burgemeester Boris Johnson en “What Car?“-hoofdredacteur Steve Fowler spraken vol lof over het intelligente en eenvoudige idee van de Ampera om de CO2-uitstoot van de auto te verminderen. Gherardo Corsini, GM Europe Director of Advanced Vehicle Development, nam de prijs trots in ontvangst: “Deze onderscheiding is een eerbetoon voor al wie meewerkt aan de ontwikkeling van de Ampera en vormt alweer een bewijs dat het Voltec-aandrijfsysteem zowel in de industrie als in de publieke opinie steeds meer wordt erkend als het meest praktische en realistische concept voor een op korte termijn beschikbare alternatieve aandrijving.”

Opel Ampera What Car Boris Johnson

15 juni 2009

Opel Ampera onderscheiden met Britse prijs voor innovatie

Vaktijdschrift “What Car?“ en Londens burgemeester Johnson loven het Voltec-systeem

De Opel Ampera is de winnaar van een nieuwe onderscheiding, die voor het eerst door het Britse automagazine “What Car?“ werd uitgereikt. De elektrische auto met groter rijbereik (E-REV, Extended Range Electric Vehicle), die eind 2011 in serieproductie gaat, ontving de “Green Technology Award“ voor zijn vernieuwend en praktijkgericht concept, dat de bestuurder verlost van de zorg opeens met een lege batterij stil te staan.

De Londense burgemeester Boris Johnson en “What Car?“-hoofdredacteur Steve Fowler overhandigden samen in Londen de prijs voor vernieuwende milieutechnologieën in de auto. Fowler sprak vol lof over het intelligente en overtuigende concept van de Ampera: “Er zijn talrijke verschillende initiatieven om de CO2-uitstoot van auto’s te verminderen, maar het systeem van de Ampera is een van de knapste. Het idee is eenvoudig, lijkt in de praktijk te werken en kan zelfs met een brandstofcel worden gecombineerd – dat noem ik toekomstgericht.”

Gherardo Corsini, GM Europe Director of Advanced Vehicle Development, nam de prijs trots in ontvangst: “Deze onderscheiding is een eerbetoon voor al wie meewerkt aan de ontwikkeling van de Ampera en vormt alweer een bewijs dat het Voltec-aandrijfsysteem zowel in de industrie als in de publieke opinie steeds meer wordt erkend als het meest praktische en realistische concept voor een op korte termijn beschikbare alternatieve aandrijving.”

De Ampera met vier zitplaatsen wordt uitsluitend door een elektromotor aangedreven, maar zijn krachtige lithium-ionbatterij kan via een normaal stopcontact worden opgeladen. In tegenstelling tot een louter “plug-in” elektrische auto heeft de Ampera een eigen, op brandstof aangedreven stroomgenerator aan boord. Het rijbereik van 60 kilometer op louter elektrische aandrijving wordt daardoor tot meer dan 500 kilometer uitgebreid. Aangezien meer dan 70 procent van de autoritten in Europa duidelijk korter is dan 60 kilometer, kunnen de meeste bestuurders uitsluitend op batterijstroom met de Ampera rijden – met nulemissie en zonder een druppel benzine. Tegelijkertijd hebben ze de geruststellende zekerheid dat ze ook langere autoritten zonder stopcontact kunnen afleggen.