Over exact een week is het terug zover, dan zijn de mannen van Top Gear terug op de buis. We zijn inmiddels toe aan seizoen 13, tijd voor een trailer!
Gerelateerde artikels
In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).
De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.
Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.
Wachten op de elektrische G-Klasse
De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden. Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting. De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje! Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!
Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk!
Momenteel heeft Volkswagen een ID Buzz busje voor personenvervoer en ID Buzz Cargo voor professioneel gebruik (lichte vracht) in de aanbieding. Eerder werd reeds gecommuniceerd dat de variant met de lange wielbasis, de ID Buzz XL LWB, op komst was. En na de recente ID3 GTX en ID7 GTX onthulling volgt er nu ook een Volkswagen ID Buzz GTX! Desgewenst met een normale wielbasis (1.800 kg trekgewicht) of lange wielbasis (1.600 kg).
Inderdaad, het is een goede vraag waarom je een “busje” (zelfs met hippe retro vormgeving) écht sportief zou willen maken. Voor snelle avonturiers, vlotte gezinnen en dynamische wereldverbeteraars, tiens! Deze profiteren van de uitgekiemde wegligging en krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren (4MOTION), tezamen goed voor 340 pk / 560 Nm. In een (retro vormgegeven) busje zowaar!
Over de befaamde 0-100 km/u sprint doet de ID Buzz GTX ongeveer 6,5 seconden en de topsnelheid … werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk ligt deze ergens rond 160 à 180 km/u. De reguliere ID Buzz uitvoeringen halen maximaal 145 km/u.
Onderin ligt er een 79 kWh (normale wielbasis) of 86 kWh (lange wielbasis) accupack. Hoever je hiermee geraakt wil/mag/kan Volkswagen momenteel niet zeggen. Ongetwijfeld nog te homologeren maar in de praktijk zal het ergens rond de 400 km bedragen. Laden kan hier aan 11 kW (AC) of 185 kW (DC).
Volkswagen ID Buzz GTX wil zowel dynamisch ogen, sportief zijn én avontuurlijk wezen
Uiteraard komt de ID Buzz GTX met een aangedikte look & feel. Dit dankzij de sportieve bumpers, honingraatmotief met verticale dagrijverlichting, sportzetels, contrasterende (rode) stiknaden en desgewenst 21” lichtmetalen velgen. De Cherry Red kleurtint is exclusief voorbehouden voor de GTX terwijl ook enkel hier de dakhemel binnenin zwart uitgevoerd is. Eveneens van de partij is het grotere (12,9 ipv 12″) infotainmentsysteem mét ChatGTP ondersteuning. De Volkswagen ID Buzz GTX is er met vijf, zes of zeven zitplaatsen. In het beste geval geraakt er 2.469 liter bagage in de koffer! Voor de échte avonturiers is er optioneel een Smart Glass panoramadak beschikbaar waarvan je de doorlaatbaarheid kan instellen (licht of donker). Inderdaad, een moderne versie van het befaamde VW Samba kampeerbusje. Tegen de zomer kan de Belgische Volkswagen verdeler je verder helpen met prijzen, specificaties en een eventuele bestelbon. Reken toch op 85.000 euro voor een leuke configuratie. De eerste leveringen van de ID Buzz GTX zullen “in de tweede helft van het jaar” plaatsvinden.
De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!
Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!
Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV.
Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels).
De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.