Mercedes demonstreert veiligheidssnufjes van toekomst

mercedes_esf_safety
Als het van Mercedes afhangt, zullen we in de toekomst nog meer veiligheidssnufjes tegenkomen in onze wagens. Tijd om te zien dewelke.

Mercedes staat als sinds jaren gekend als een innovator als het aankomt op veiligheid. De wagen waar al die innovatieve uitvindingen het eerst op geïnstalleerd worden, is de Mercedes S-Klasse. De Mercedes ESF (Experimental Safety Vehicle) is dus logischerwijze ook gebaseerd op de Mercedes S-Klasse en toont wat Mercedes ons in de toekomst zal bieden.

Dit ESF biedt enkele nieuwe innovaties, die op het eerste gezicht vreemd lijken, maar uiteindelijk toch hun doel bereiken: meer veiligheid. Zo is er het idee van oplaasbare metalen stukken in de wagen te plaatsen, die bij een ongeval de structuur van de Mercedes in kwestie harder moeten maken. Voorts wil Mercedes ook een ‘Braking Bag’ installeren, een soort van airbag die bij een onvermijdelijke aandrijding vanonder de wagen tevoorschijn komt en over de grond sleept, om de wagen meer dan anders af te remmen.

Alle details vind je onderaan dit artikel terug, na de foto’s.

Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse

Mercedes S-Klasse

Technologie
Vooruitzichten: opblaasbare metalen structuren en remairbags in de vloer van auto’s
Brussel
,
11.06.2009
Tekst
Foto’s (14)
In 2009 viert Mercedes-Benz verschillende verjaardagen op het vlak van veiligheid: in augustus 1939 begon de veiligheidspionier Béla Barényi met zijn werk in Sindelfingen. Hij vond bijvoorbeeld het principe van de kreukelzone uit, een baanbrekende innovatie die bij Mercedes-Benz in 1959 werd opgenomen in de serieproductie. Met behulp van de interne ongevallenonderzoeksafdeling, die werd opgericht in 1969, hebben Mercedes-ingenieurs de daaropvolgende jaren tal van baanbrekende innovaties op het vlak van veiligheid in personenwagens ontwikkeld. Nu is het tijd voor een blik achter de schermen, en in dit feestjaar gebruikt Mercedes-Benz het onderzoeksvoertuig ESF 2009 om te onthullen waar zijn veiligheidsspecialisten momenteel aan werken – met een tijdhorizon die vaak ver in de toekomst reikt.
De ESF 2009 (Experimental Safety Vehicle) is het eerste experimentele veiligheidsvoertuig van Mercedes-Benz sinds 1974. Net als zijn historische voorgangers illustreert hij baanbrekende innovaties op het vlak van veiligheid en maakt hij de geboekte vooruitgang duidelijk zichtbaar. Enkele van deze verbazingwekkende maar zeker niet gekke ideeën zijn opblaasbare metalen stukken die de structurele componenten in enkele fracties van een seconde meer stabiliteit geven, evenals de zogenaamde “Braking Bag”. Deze airbag, die in de vloer van het voertuig is ondergebracht, treedt in werking wanneer een ongeval onvermijdelijk wordt bevonden, en maakt gebruik van een wrijvingscoating om het voertuig tegen het wegdek te schragen. De ESF 2009 zal voor het eerst worden getoond op 15 juni 2009, op de ESV-conferentie (Enhanced Safety of Vehicles) in Stuttgart.
“Veiligheid is een kernelement van het merk Mercedes-Benz. Wij geven dan ook al bijna 70 jaar de toon aan, ten voordele van onze klanten en van weggebruikers in het algemeen. De ESF 2009 laat zien dat we nog altijd tal van ideeën hebben, evenals de absolute wil om ook in de toekomst de auto-industrie op dit vlak te leiden”, aldus Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van Daimler AG en CEO van Mercedes-Benz Cars.
De ESF 2009 is volledig ontwikkeld en gebouwd in het testvoertuigenatelier in Sindelfingen. Dit op de Mercedes S 400 HYBRID gebaseerde veiligheidsonderzoeksvoertuig pakt uit met tientallen veiligheidsinnovaties, waarvan de meeste volledig werken in demonstratiemodus. “Met de ESF 2009 hebben wij precies dit moment uitgekozen om de innovatieve kracht van Daimler duidelijk te demonstreren. Iedereen die de ESF 2009 in detail onderzoekt, zal inzien dat meer veiligheid en een verbeterde efficiëntie op het vlak van energie niet noodzakelijk een contradictio in terminis vormen. Wij willen op beide vlakken vooruitgang boeken, met nieuwe baanbrekende ideeën”, vertelt Dr. Thomas Weber, het lid van de directieraad van Daimler dat verantwoordelijk is voor collectieve onderzoek en ontwikkeling bij Mercedes-Benz Cars.
De volgende vijf innovaties op basis van de S 400 Hybrid vormen de hoogtepunten van de ESF 2009:
· PRE-SAFE-Structuur:De opblaasbare metalen structuren besparen gewicht of vergroten de stabiliteit van structurele componenten. In rust is het metalen gedeelte opgevouwen om plaats te besparen. Wanneer het beschermende effect ervan vereist is, bouwt een gasgenerator in enkele fracties van een seconde een inwendige druk van 10 tot 20 bar op, waardoor het stuk openvouwt en zo de stabiliteit aanzienlijk vergroot.
· Braking Bag:Deze hulprem, die is ondergebracht in de vloer van het voertuig, is een nieuwsoortig onderdeel van het PRE-SAFE®-systeem. Wanneer het systeem op basis van de informatie afkomstig van de sensoren besluit dat een botsing onvermijdelijk is, wordt de Braking Bag kort voor de aanrijding opengevouwen en stabiliseert die de auto op het wegdek door middel van een frictiecoating. De verticale acceleratie van het voertuig vergroot de wrijving en helpt het voertuig te vertragen voordat de botsing zich voordoet.
· Interactieve communicatie tussen voertuigen: De ESF 2009 kan rechtstreeks of via doorgeefstations communiceren met andere voertuigen. Door gebruik te maken van specifieke netwerken en WLAN-radiotechnologie kan hij bijvoorbeeld waarschuwingen ontvangen en doorgeven met betrekking tot slecht weer of obstakels op de weg.
· PRE-SAFE Pulse:Deze verdere ontwikkeling van PRE-SAFE® kan de krachten die bij een zijdelingse aanrijding worden uitgeoefend op de romp van de inzittenden, met ongeveer een derde verminderen. Dit gebeurt door hen uit voorzorg tot 50 millimeter meer naar het midden van de auto te verplaatsen. Daartoe maakt dit veiligheidssysteem actief gebruik van de luchtkamers in de zijdelingse kussens van de rugleuningen.
· Schijnwerperfunctie:Dit grootlicht, dat gedeeltelijk gebruikmaakt van ledtechnologie, verlicht mogelijke gevaren extra. Als de infraroodcamera van het Night View Assist PLUS bijvoorbeeld voetgangers of wild aan de rand van de weg detecteert, kunnen die kortstondig worden verlicht buiten het normale bereik van de grootlichten, als door een schijnwerper.
Mercedes-Benz stelt op de 21ste ESV-conferentie ook een innovatieve PRE-SAFE Demonstrator voor. Deze simulator maakt voor het eerst gebruik van een lineaire motor, die de voertuigcabine binnen een afstand van vier meter versnelt tot 16 km/h vooraleer de “botsing” plaatsvindt. Het lineaire aandrijfsysteem, dat vergelijkbaar is met hetgene dat wordt gebruikt door de Transrapid-trein, kan vrij geprogrammeerd worden en werkt ook in de tegengestelde richting. Hierdoor zijn verschillende acceleratieprofielen mogelijk en kan ook een aanrijding langs achteren worden gedemonstreerd. Het bijzondere aan dit systeem is dat de ‘voertuiginzittenden’ het effect van de PRE-SAFE® -functies, zoals het aanspannen van de veiligheidsgordel, het NECK-PRO-systeem en de opblaasbare zijdelingse zetelkussens live ervaren.
Mercedes-Benz zet met de ESF 2009 een reeds lang bestaande traditie voort: voor de ESV-veiligheidsconferenties die werden gehouden van 1971 tot 1975, bouwden de veiligheidsexperts in Stuttgart meer dan 30 experimentele voertuigen die ze onderworpen aan crashtests om te voldoen aan de visionaire veiligheidsvereisten van die tijd. Vier van die ESF’s (Experimental Safety Vehicles) werden voorgesteld aan het publiek, en veel van de revolutionaire ideeën, zoals ABS of airbags, vonden bij Mercedes-Benz hun weg naar de serieproductie.

Deel dit bericht:

4 reacties op "Mercedes demonstreert veiligheidssnufjes van toekomst"

  1. XliljeezyX 12-06-2009 om 14:20

    Knap stukje werk van Mercedes, maar het zal ook heel wat gewicht met zich mee brengen vooral de ‘Braking Bag’.. als ik het filmpje zie:
    http://www.youtube.com/watch?v=LjsR12vLENg (worldcarfans)

  2. Willem 12-06-2009 om 18:09

    Ik denk dat een luchtrem (opklapbare) spoiler goedkoper is, maar ook zeer effectief als het aankomt op remmen bij hoge snelheid.

  3. PJS 12-06-2009 om 18:22

    @XliljeezyX; Bedankt voor de video, ik heb hem toegevoegd!

  4. Willem 13-06-2009 om 9:37

    Het eerste gedeelte van de video is 3x (of zelfs 4x) niets, maar de animaties van de verschillende systemen is wel zeer interessant!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...