Volvo plug-in hybride vanaf 2012 in massaproductie

Volvo V70 Plug-In Hybride
Een oplaadbare Volvo via een normaal stopcontact? Als het van Volvo afhangt is het vanaf 2012 realiteit.

Volvo ging een uniek samenwerkingsverband aan met de Zweedse energiemaatschappij Vattenfall om plug-in hybride auto’s in massaproductie te nemen. Samen zorgen zij ervoor dat techniek en infrastructuur, die de plug-in vereist, in 2012 gereed zijn. ‘We investeren miljoenen euro’s om in 2012 in Zweden plug-in hybriden, auto’s die door zowel elektriciteit als diesel worden aangedreven, in serieproductie te kunnen nemen. Dit is een belangrijke zakelijke ontwikkeling voor ons. Door de samenwerking met Vattenfall zijn we sneller in staat om onze klanten auto’s aan te bieden die bijzonder milieuvriendelijk zijn’, zegt Stephen Odell, President and Chief Executive Officer van Volvo Car Corporation.

Beide bedrijven zijn ervan overtuigd dat een serieproductie van plug-in hybride auto’s en de ontwikkeling van de bijbehorende infrastructuur nieuwe banen creëert. Daarnaast geloven ze dat het Zweden zal helpen om zijn toppositie te behouden op het gebied van geavanceerde milieuvriendelijke technologie. De ontwikkeling van de plug-in hybrides wordt samen uitgevoerd en gefinancierd. Volvo Car Corporation produceert de auto’s. Vattenfall ontwikkelt de oplaadsystemen en voorziet de auto’s van elektriciteit.

Elektriciteit is bijzonder geschikt om auto’s aan te drijven. Een elektromotor heeft een hoog toelaatbaar vermogen en verbruikt grofweg een vijfde deel van de energie die nodig is om een traditionele motor aan te drijven. Vattenfall biedt klanten de mogelijkheid om een contract voor duurzame elektriciteit uit wind- of waterkracht af te sluiten, als alternatief voor de gebruikelijke mix van elektriciteitsbronnen.

‘Door een elektrische aandrijving vermijden we de emissie van elke auto afzonderlijk. Het is veel eenvoudiger om de emissie van enkele grote krachtbronnen te beheersen dan die van miljoenen auto’s. In plaats van benzine of diesel wordt de energie uit enkele grote krachtbronnen gehaald, en Vattenfall levert grote inspanningen om de CO2-uitstoot van zijn elektriciteitsproductie te elimineren. In Zweden is nagenoeg alle elektriciteitsproductie van Vattenfall emissievrij’, legt Lars G. Josefsson van Vattenfall uit.

Vanaf de zomer van 2009 zal Volvo drie demonstratieauto’s van het type V70 presenteren, deze zullen ingezet worden om de behoeften van klanten te peilen. Verder wil Volvo ook de rijgewoonten vaststellen en bepalen hoe klanten hun auto willen opladen. De plug-in hybrides hebben een krachtige elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion-accu. De batterij heeft ongeveer vijf uur nodig om zichzelf via een normaal stopcontact op te laden. De accu wordt daarnaast ook opgeladen tijdens het remmen. Om ook lange afstanden te kunnen overbruggen, worden de plug-in hybrides met een efficiënte dieselmotor uitgerust. De kostprijs van het rijden op elektriciteit is ongeveer een derde van de kost van het rijden op diesel.

Naast thuismarkt Zweden krijgt de Nederlandse markt de hoogste prioriteit bij de introductie van Volvo’s plug-in. De productie start in 2012 en de auto zal zo snel mogelijk in Nederland geïntroduceerd worden. Volvo is daarvoor nog op zoek naar een partner in Nederland.

Volvo V70 Plug-In Hybride

Volvo V70 Plug-In Hybride

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...