Economische crisis doet groener rijden

BMW 3-Reeks Efficient Dynamics
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark een stuk milieuvriendelijker te maken.

Onderzoeksbureau Heliview ondervroeg in opdracht van BMW Group Nederland 300 wagenparkbeheerders naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. En wat blijkt? Bedrijven kopen steeds meer zuinige auto’s met een groen milieulabel. Ze doen dat niet alleen voor het positief effect op het milieu maar vooral voor de kostenbesparing die dat met zich meebrengt. Iets wat in deze tijden als muziek in de oren klinkt.

Uit de rondvraag bleek BMW het meest bekend als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”

Heliview: Economische crisis stimuleert groen rijden
29.05.2009

Rijswijk. De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wagenpark wordt in deze tijd dus steeds belangrijker gevonden dan het groene imago hiervan. De economische crisis heeft daarmee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland.
Voor het onderzoek ondervroeg Heliview 300 beheerders van wagenparken naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de wagenparkbeheerders bleek verder dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heliview. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook hybride auto’s, lagere bijtelling en het aanschaffen van een auto onder de ‘slurptax’-grens zijn populair.

Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”

Door onder meer een standaard Start/Stop systeem en Schakelindicatie worden BMW rijders ondersteund in de techniek van ‘Het Nieuwe Rijden’. Mede hierdoor ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van in Nederland verkochte BMW’s lager dan het marktgemiddelde.

Deel dit bericht:

4 reacties op "Economische crisis doet groener rijden"

  1. Pieter 30-05-2009 om 10:41

    Is dat ook van toepassing in België? Want ik kan me perfect inbeelden dat de crisis net de investeringen in groene toestanden tegenhoud. Geld vrijmaken voor een groener imago is nu misschien minder belangrijk. Overleven lijkt me prioritair.

  2. Kristof 30-05-2009 om 11:00

    Kreeg gisteren een mail binnen van Unizo over “hoe goedkoper rijden”, en een van de mogelijkheden was de leasing rekken met een jaar. Op die manier wordt er niet groener gereden, maar zoals Pieter wel aangaf, niet verder geinvesteerd.
    Als er toch moet gekocht of geleased worden, kan het wel zijn dat er groener wordt gekocht. (als’t geen meerprijs heeft tenminste !)

  3. Willem 30-05-2009 om 11:48

    De enige reden dat er “groener” (op zich een belachelijke term) wordt gereden is dat er financiële repercussies aan hangen. Zo worden bedrijfswagens opgedeeld in verschillende klassen van CO2 uitstoot en wordt aan de hand daarvan de belasting bepaald. Dat dit uiteraard voordeliger uitkomt naarmate de CO2 uitstoot lager is, zal niet verwonderen. Bijkomend voordeel is uiteraard dat een lagere CO2 uitstoot een lager verbruik met zich meebrengt (eigenlijk omgekeerd uiteraard) waardoor er ook bespaard wordt op brandstofkosten.

    Hoe dan ook valt het dikwijls niet voordeliger uit van de leasing met een jaar te rekken. Denken wij bijvoorbeeld aan vertegenwoordigers, deze leggen op de huidige maximale 5 jaar gemakkelijk 250.000km af, een kilometerstand die zowat de voorbode is voor “grote” kosten aan een wagen. Niet dat dit op zich dramatisch is, maar als je over een vrij uitgebreid wagenpark beschikt, telt dit al behoorlijk op.

    Conclusie: groen voor bedrijven = minder kosten. Niet meer, maar ook niet minder.

  4. PJS 30-05-2009 om 22:45

    De economische crisis zet de bedrijven (ook de Belgische) ongetwijfeld aan tot het investeren in groene wagens, maar hier zijn inderdaad niet het groene imago maar vooral de fiscale voordelen voor verantwoordelijk. Als morgen alle auto’s met V6 motoren voor 75% procent fiscaal aftrekbaar worden en alle groene wagens maar voor 50% dan stappen alle bedrijven ongetwijfeld over naar zespitters 😉

Reageer

Reactie aan het plaatsen...