BMW 3-Reeks Efficient Dynamics
De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark een stuk milieuvriendelijker te maken.

Onderzoeksbureau Heliview ondervroeg in opdracht van BMW Group Nederland 300 wagenparkbeheerders naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. En wat blijkt? Bedrijven kopen steeds meer zuinige auto’s met een groen milieulabel. Ze doen dat niet alleen voor het positief effect op het milieu maar vooral voor de kostenbesparing die dat met zich meebrengt. Iets wat in deze tijden als muziek in de oren klinkt.

Uit de rondvraag bleek BMW het meest bekend als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”

Heliview: Economische crisis stimuleert groen rijden
29.05.2009

Rijswijk. De economische crisis blijkt voor bedrijven een extra stimulans om hun wagenpark op maatschappelijk verantwoorde wijze te beheren. De inzet van zuinige auto’s met een groen milieulabel zorgt namelijk ook voor kostenvoordelen. Kostenbesparing op het wagenpark wordt in deze tijd dus steeds belangrijker gevonden dan het groene imago hiervan. De economische crisis heeft daarmee dus een positief effect op het milieu. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarlijkse onderzoek van onderzoeksbureau Heliview in opdracht van BMW Group Nederland.
Voor het onderzoek ondervroeg Heliview 300 beheerders van wagenparken naar de manier waarop zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de wagenparkbeheerders bleek verder dat BMW in 2009 de meeste bekendheid geniet als merk met groene labels, Toyota volgt op de tweede plaats. Bij bedrijven met grote wagenparken is groen rijden de norm geworden, zo concludeert Heliview. Het aanschaffen van een auto met groen A-, B- of C-label is de meest populaire maatregel op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook hybride auto’s, lagere bijtelling en het aanschaffen van een auto onder de ‘slurptax’-grens zijn populair.

Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: “Het onderzoek toont aan dat maatschappelijk verantwoord ondernemen echt op de agenda van wagenparkbeheerders staat. Dat is goed nieuws, want BMW heeft in Nederland de meeste modellen met een groen milieulabel. Naast milieubesparende technieken, speelt de berijder echter ook een grote rol in zuiniger rijden. Daarom ondertekenen wij vandaag een officiële samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, een initiatief van SenterNovem en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM.”

Door onder meer een standaard Start/Stop systeem en Schakelindicatie worden BMW rijders ondersteund in de techniek van ‘Het Nieuwe Rijden’. Mede hierdoor ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van in Nederland verkochte BMW’s lager dan het marktgemiddelde.