Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km Nordschleife

Opel Insginia OPC Sports Tourer
Na de Insignia OPC komt natuurlijk de Insignia OPC Sports Tourer. Deze hyperperformante break ondergaat op dit moment een testprogramma op de Nürburgring.

Tegen het einde van dit jaar moet de Insignia OPC Sports Tourer bij de dealers staan, de Opel-ingenieurs moeten echter enkel nog een streng testprogramma van 10.000 km afwerken op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring. “De Insignia OPC berline reed op twaalf dagen tijd 487 rondes bij elkaar tegen topsnelheid. Dat is het type van prestaties en kwaliteit dat we van al onze wagens eisen,” aldus Hans Demant, Managing Director van Opel.

Onder de motorkap van de Opel Insignia OPC Sports Tourer vinden we een 2.8 liter V6 Turbo-motor met een vermogen van 325 Pk en een maximaal koppel van 435 Nm. De OPC-motor werd 25 procent krachtiger dan de 2.8 V6 Turbo met 260 pk uit de Insignia Sport en Cosmo. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak die een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u mogelijk maakt.

De Insignia OPC Sports Tourer is ook uitgerust met toptechnologie, waaronder een lager, herwerkt mechatronisch chassis met FlexRide en Adaptive 4×4-transmissie met elektronisch slipdifferentieel achteraan (eLSD) en ingebouwde Brembo-remmen. De standaard gemonteerde elektronische FlexRide-ophanging van de OPC werd afgestemd op de hogere prestaties en op een sportievere rijstijl. Ze biedt drie verschillende sportieve keuzes: de standaard-modus biedt het hoogste rijcomfort, de Sport-modus is stijver afgesteld en de nieuwe OPC-modus garandeert maximaal rijplezier.

Opel Insginia OPC Sports Tourer

Opel Insginia OPC Sports Tourer

Opel Insginia OPC Sports Tourer

Insignia OPC Sports Tourer begint tests op de Nordschleife van de Nürburgring

Topvermogen: hyperperformante break moet 10.000 km afleggen op Nürburgring
Toppakket: 325 pk, 435 Nm, Adaptive 4×4 en 1.530 liter laadvolume
Topscores: Insignia OPC berline met vlag en wimpel geslaagd

Rüsselsheim/Nürburgring. De Insignia OPC Sports Tourer staat later dit jaar bij de dealers, maar moet eerst nog de Nordschleife van de Nürburgring, het zwaarste, meest veeleisende en gevaarlijkste racecircuit ter wereld Doorstaan.

De Opel-ingenieurs staan erop dat alle OPC-modellen een streng testprogramma van 10.000 kilometer afwerken op de 20,8 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring, die van de legendarische piloot Jackie Stewart de bijnaam ‘Groene Hel’ kreeg.
De Insignia OPC berline heeft dat programma zopas probleemloos afgewerkt.

“De Insignia OPC berline reed op twaalf dagen tijd 487 rondes bij elkaar tegen topsnelheid. Dat is het type van prestaties en kwaliteit dat we van al onze wagens eisen,” aldus Hans Demant, Managing Director van Opel.

De Opel Insignia OPC Sports Tourer heeft met zijn 325 pk/239 kW, 435 Nm sterke 2,8-liter V6 Turbo-motor een overvloed aan vermogen. Ook aan toptechnologie ontbreekt het hem niet: een lager, herwerkt mechatronisch chassis met FlexRide en Adaptive 4×4-transmissie met elektronisch slipdifferentieel achteraan (eLSD) en ingebouwde Brembo-remmen. En natuurlijk biedt hij ook de functionaliteit van een ruime break met een laadvolume van 1.530 liter.

Autotechnologie op z’n best

Net als de Insignia OPC berline bulkt de Sports Tourer van de technologische hoogstandjes. De OPC-motor werd 25 procent krachtiger dan de 2.8 V6 Turbo met 260 pk uit de Insignia Sport en Cosmo. Die vermogenstoename is vooral te danken aan de herwerkte uitlaat die de tegendruk aanzienlijk verlaagt terwijl de speciale dempers bijdragen tot het sportieve, diepe geluid. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 250 km/u mogelijk maakt.

De sturing van het Adaptive 4×4-systeem met eLSD werd bijgesteld om de koppelverdeling aan te passen aan de sportieve filosofie van de OPC. De ingenieurs van het Opel Performance Center ontwikkelden een specifieke, hyperperformante vooras, HiPerStrut of High Performance Strut genaamd, voor het chassis dat tien mm lager ligt dan dat van de vierwielaangedreven Insignia Sport. Dat uit zich in een verbeterd stuurgevoel en een preciezere wegligging voor de bestuurder.

De standaard gemonteerde elektronische FlexRide-ophanging van de OPC werd afgestemd op de hogere prestaties en op een sportievere rijstijl. Ze biedt drie verschillende sportieve keuzes: de standaard-modus biedt het hoogste rijcomfort, de Sport-modus is stijver afgesteld en de nieuwe OPC-modus garandeert maximaal rijplezier.

Zware test: 12 dagen, 27.000 keer schakelen, 35.551 bochten en 487 rondes

Voor hij in de herfst in de showrooms verschijnt, neemt de Opel Insignia OPC Sports Tourer het op tegen de Groene Hel: 10.000 snelle kilometers op de Nordschleife komen overeen met ongeveer 180.000 kilometer op de weg. De gewijzigde afstelling compenseert het verplaatste zwaartepunt van de break en dat is de reden waarom de ophanging van de Sports Tourer afzonderlijk wordt getest op de Ring.

Hoewel het 20,8 kilometer lange, slopende testcircuit deel uitmaakt van het standaard OPC-programma, is deze extra test altijd iets speciaals voor Volker Strycek en zijn team. De voormalige Duitse toerwagenpiloot en manager van het Opel Performance Center somt op: twaalf piloten, Opel designingenieurs en kenners van de Nordschleife wisselen elkaar twaalf dagen lang af achter het stuur van een standaard Insignia OPC, en dat ongeacht de weersomstandigheden. “Die twaalf dagen zijn goed voor 27.000 schakelovergangen, 35.551 bochten en een totaal van 487 rondes en dat kan zijn tol eisen van een wagen.”

Validatiecoördinator Jens Hornischer, die een belangrijk deel van de testafstand heeft gereden, legt uit: “We pushen de wagen om voortdurend 90 procent van zijn potentieel te benutten en dat is een zware test voor elke wagen. Bovendien gaat er zo goed als geen voorbereiding vooraf aan deze test.”

Een Insignia OPC berline in de kleur Arden Blue werkte eerder in mei zijn testprogramma af en bevestigde daarmee de hoge kwaliteitsnormen die Opel-klanten verwachten.

Opels lange traditie van sportieve breaks biedt het beste van twee werelden

De Insignia OPC Sports Tourer is het recentste hoofdstuk in een lange en succesvolle geschiedenis van breaks. Als pionier van dit segment bracht Opel in 1953 de Olympia Rekord Car-A-Van naar Europa, een kruising tussen een auto en een bestelwagen. In 1970 bouwde de constructeur de Ascona Voyage, een lifestylebreak avant la lettre.

De volgende innovatie in dit segment kwam er in 1991, toen Opel de krachtigste productiebreak ter wereld voorstelde, de Omega Caravan 24V met 3-liter zescilinder in lijn, goed voor 204 pk. De Vectra OPC zette Opels traditie van krachtige breaks voort. Hij was vanaf 2005 verkrijgbaar als hyperperformant voorwielaangedreven model met
280 pk.

De nieuwe Opel Insignia OPC met 325 pk zet een enorme stap voorwaarts op het vlak van dynamisme met nog meer vermogen en het Adaptive 4×4-systeem. En de dynamische Sports Tourer zal op zijn beurt heel wat aandacht trekken.

OPC: thuis op de Nordschleife

Het testwerk op de Nordschleife van de Nürburgring is een lange traditie bij Opel, die teruggaat tot de jaren zestig en die werd bezegeld toen het Duitse merk in 2006 een partnercontract afsloot met het legendarische racecircuit. Op dat ogenblik opende de constructeur uit Rüsselsheim zijn eigen testcentrum vlak aan de Ring. Die vestiging biedt de ideale testomstandigheden, vooral voor de OPC-modellen van Opel.

Het huidige gamma hyperperformante modellen omvat naast de Insignia OPC berline, hatchback en Sports Tourer ook de Corsa OPC, Astra OPC, Meriva OPC en Zafira OPC.

Deel dit bericht:

3 reacties op "Insignia OPC Sports Tourer – 10.000 km Nordschleife"

  1. Hans 20-05-2009 om 22:02

    Hij ziet er een stuk dikker uit dan de gewone Insignia Spors Tourer, en die 325 pk zijn ook niet mis!

  2. XliljeezyX 21-05-2009 om 9:20

    Eindelijk een mooie opel! en met dit OPC pakketje ziet hij er nog beter uit!

  3. Willem 21-05-2009 om 9:25

    Mooie wagen maar in deze uitvoering zul je hem niet (dikwijls) tegenkomen vrees ik;-)

Reageer

Reactie aan het plaatsen...