Officieel: Volvo EX30 (2023)

Officieel: BMW i5 (2023)

Officieel: Porsche 718 Spyder RS (2023)

Officieel: Mercedes E-Klasse (2023)

Officieel: Volkswagen ID3 facelift (2023)

Meest recente  autonieuws

Officieel: Mercedes G G-Klasse G500 G63 AMG W465 SUV offroad (2024)In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).
De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.
Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.

Wachten op de elektrische G-Klasse

De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden. Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting. De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje! Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!

Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!

Officieel: Mercedes G G-Klasse G500 G63 AMG W465 SUV offroad (2024)In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG). …

Officieel: Volkswagen ID Buzz GTX 4MOTION 340 pk MPV (2024)Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk!
Momenteel heeft Volkswagen een ID Buzz busje voor personenvervoer en ID Buzz Cargo voor professioneel gebruik (lichte vracht) in de aanbieding. Eerder werd reeds gecommuniceerd dat de variant met de lange wielbasis, de ID Buzz XL LWB, op komst was. En na de recente ID3 GTX en ID7 GTX onthulling volgt er nu ook een Volkswagen ID Buzz GTX! Desgewenst met een normale wielbasis (1.800 kg trekgewicht) of lange wielbasis (1.600 kg).
Inderdaad, het is een goede vraag waarom je een “busje” (zelfs met hippe retro vormgeving) écht sportief zou willen maken. Voor snelle avonturiers, vlotte gezinnen en dynamische wereldverbeteraars, tiens! Deze profiteren van de uitgekiemde wegligging en krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren (4MOTION), tezamen goed voor 340 pk / 560 Nm. In een (retro vormgegeven) busje zowaar! Over de befaamde 0-100 km/u sprint doet de ID Buzz GTX ongeveer 6,5 seconden en de topsnelheid … werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk ligt deze ergens rond 160 à 180 km/u. De reguliere ID Buzz uitvoeringen halen maximaal 145 km/u. Onderin ligt er een 79 kWh (normale wielbasis) of 86 kWh (lange wielbasis) accupack. Hoever je hiermee geraakt wil/mag/kan Volkswagen momenteel niet zeggen. Ongetwijfeld nog te homologeren maar in de praktijk zal het ergens rond de 400 km bedragen. Laden kan hier aan 11 kW (AC) of 185 kW (DC).

Volkswagen ID Buzz GTX wil zowel dynamisch ogen, sportief zijn én avontuurlijk wezen

Uiteraard komt de ID Buzz GTX met een aangedikte look & feel. Dit dankzij de sportieve bumpers, honingraatmotief met verticale dagrijverlichting, sportzetels, contrasterende (rode) stiknaden en desgewenst 21” lichtmetalen velgen. De Cherry Red kleurtint is exclusief voorbehouden voor de GTX terwijl ook enkel hier de dakhemel binnenin zwart uitgevoerd is. Eveneens van de partij is het grotere (12,9 ipv 12″) infotainmentsysteem mét ChatGTP ondersteuning. De Volkswagen ID Buzz GTX is er met vijf, zes of zeven zitplaatsen. In het beste geval geraakt er 2.469 liter bagage in de koffer! Voor de échte avonturiers is er optioneel een Smart Glass panoramadak beschikbaar waarvan je de doorlaatbaarheid kan instellen (licht of donker). Inderdaad, een moderne versie van het befaamde VW Samba kampeerbusje. Tegen de zomer kan de Belgische Volkswagen verdeler je verder helpen met prijzen, specificaties en een eventuele bestelbon. Reken toch op 85.000 euro voor een leuke configuratie. De eerste leveringen van de ID Buzz GTX zullen “in de tweede helft van het jaar” plaatsvinden.

Officieel: Volkswagen ID Buzz GTX 4MOTION 340 pk MPV (2024)Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk! …

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte! …

Officieel: Audi Q6 e-tron quattro EV SUV PPE (2024)De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!
Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!
Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV. Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels). De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.

Audi Q6 e-tron quattro met 388 pk, SQ6 e-tron met 517 pk maar instappers volgen

In afwachting van toegankelijkere uitvoeringen met slechts één elektromotor (en kleinere batterijpack) achteraan spreekt Audi nu nog over de Audi Q6 e-tron quattro. Vierwielaangedreven dus dankzij twee elektromotoren (één voor + één achter). Van gekke numerieke waardes (momenteel?) geen sprake meer. De Q6 e-tron quattro is 388 pk sterk, doet 0-100 km/u in 5,9 seconden en haalt maximaal 210 km/u. De SQ6 e-tron quattro topversie heeft 517 pk ter beschikking, knalt in 4,3 seconden naar 100 km/u en bereikt pas bij 230 km/u zijn topsnelheid. Een batterijcapaciteit van 100 kWh klinkt goed in de mond maar weet wel dat er maar 94,9 kWh netto bruikbaar is. Aldus het WLTP cijfermateriaal zou de Audi Q6 e-tron quattro daarmee 625 km ver geraken. Een puik resultaat voor een SUV met dergelijke afmetingen! Deels te danken aan de sterke remenergierecuperatie met vijf niveau’s. Het innovatieve PPE platform is voorzien van een 800V architectuur. In mensentaal wil dat zeggen dat je supersnel kan .. snelladen! Dit aan maximaal 270 kW (DC) als de infrastructuur én omstandigheden het natuurlijk toelaten. Al kan de Q6 e-tron zowaar zijn accupack (virtueel) opsplitsen en beiden aan 135 kW laden bij een 400V laadpunt. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC). Naar goede Audi gewoontes is staat het materiaalgebruik en afwerkingsgraad ook op punt. En zijn er uiteraard talrijke hulpsystemen (rijden, veiligheid, communicatie, multimedia, …) beschikbaar. De Q6 e-tron krijgt ook – in wereldprimeur – een actieve digitale lichtsignatuur mee. De nieuwe besturing en koppelverdeling moet dan weer resulteren in “nauwkeurig afgestelde rijdynamiek”. Daarvoor zijn de banden achteraan trouwens breder dan vooraan. Zeker vermelden aan de buurman/vrouw dus!

Belgische prijzen en levertermijn

De Audi Q6 e-tron quattro is reeds te bestellen bij de Belgische Audi verdeler in ruil voor minstens 75.900 euro. Of 96.150 euro als je zo’n SQ6 e-tron krachtpatser wil! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.

Officieel: Audi Q6 e-tron quattro EV SUV PPE (2024)De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design! …

Officieel: BMW Vision Neue Klasse X Concept EV SUV iX3 (2024)Is deze BMW Vision Neue Klasse X Concept een (futuristisch ogende) voorbode voor de volgende generatie iX3 SUV?
Vorig jaar kwam BMW met de blitse Vision Neue Klasse, een stijlstudie om hun volgende generatie (EV) modellen “eventueel” vorm te kunnen geven. Gezien het formaat/koetswerkvorm was het duidelijk dat er op een toekomstige 3 Reeks werd gehint. Met die gedachtegang in het achterhoofd is de BMW Vision Neue Klasse X Concept dus de voorbode van een nieuwe generatie X3 SUV. Of meer specifiek de opvolger voor de actuele iX3!
In tegenstelling tot sommige moderne BMW modellen … oogt de Vision Neue Klasse X Concept zowaar heerlijk klassiek, strak en rustig. Zeker met die compacte (schattige?) nieren, simpele dagrijverlichting en gebalanceerde karakterlijnen op de flanken. Dit terwijl de designers toch een knappe progressie (-20%) wisten te bekomen inzake luchtweerstand … wat dan weer een positieve invloed heeft op het verbruik. Binnenin neemt het hightech gehalte een kwantumsprong met – ook hier – een minimalistisch vormgeving en een doorlopend beeldscherm over de volledige voorruit (onderaan). Dit naast talrijke hulpsystemen op vlak van veiligheid, ondersteuning en bediening! Ergens tussen héél véél marketingblablabla bespeuren we gelukkig toch nog dat rijplezier nog steeds bovenaan het lastenboek staat. Hoera! Technische details van een conceptmodel zijn weinig tot niet van belang. Toch gaat we er vanuit dat de zesde generatie BMW eDrive (véél) efficiënter zullen zijn waardoor het rijbereik zal toenemen. De 800V architectuur resulteert in snellere laadtijden. Zelfs met een riant budget kan de lokale BMW Verdeler je niet verder helpen met een Vision Neue Klasse X bestelbon. Dat is en blijft een hip conceptmodel. Het eerste (van velen?) afgeleide productiemodel zou hier wel tegen 2025 moeten neerstrijken. We hebben een lichtblauw vermoeden dat dat dus een nieuwe generatie X3 / iX3 EV SUV zal zijn. Met in zijn (haar?) zog een nieuwe i3 Berline én i3 Touring?!

Officieel: BMW Vision Neue Klasse X Concept EV SUV iX3 (2024)Is deze BMW Vision Neue Klasse X Concept een (futuristisch ogende) voorbode voor de volgende generatie iX3 SUV? …

Officieel: Peugeot E-5008 EV MPV 5008 zeven zitplaatsen (2024)Na een nieuwe E-3008 volgt nu ook de zuiver elektrische Peugeot E-5008 SUV met zeven zitplaatsen en tot 1.815 liter laadvolume.
Anno 2024 draait het in Europa grotendeels om de SUV en de EV. Niet verwonderlijk dus dat de nieuwe generatie drieduizend-en-acht een zuiver elektrische Peugeot E-3008 SUV is geworden. Met daarnaast ook een hybride uitvoering voor diegenen die de e-switch nog niet durven maken. Dezelfde insteek hanteert Peugeot voor de grotere (en visueel gelijkende) 5008 die er dus eerst als E-5008 komt.
De Franse MPV SUV EV (unieke combo?!) staat op het STLA Medium platform, heeft een wielbasis van 2,9 meter en is is 4,79 meter lang. Daardoor is er “voldoende” plaats voor zeven inzittenden. Wel kan je zo maar 259 liter bagage meenemen. Zonder passagiers achterin loopt het laadvolume op tot maar liefst 1.815 liter. In een vijf-persoonsconfiguratie wordt dat 748 liter. De Peugeot E-5008 is er met een 73 kWh of 98 kWh accupack waardoor het rijbereik tussen 502 en 660 km schommelt. De elektromotor vooraan levert respectievelijk 210 pk en 231 pk. De E-5008 topversie heeft twee elektromotoren (lees: vierwielaandrijving) waardoor het systeemvermogen 322 pk bedraagt. Vreemd genoeg enkel in combinatie met de kleinste accupack die je 500 km ver brengt. Laden kan vervolgens aan 11 kW AC (optioneel 22 kW) of 160 kW DC. Daarnaast zal Peugeot eveneens een 5008 Hybrid (136 pk) en 5008 Plug-in Hybrid (195 pk) aanbieden. Die laatste haalt een zuiver elektrische actieradius van 80 km.

Naast ruim, veelzijdig en krachtig is de nieuwe Peugeot E-5008 ook modern.

Net zoals de vernieuwde 208, vernieuwde 508, 408 en 3008 oogt de nieuwe 5008 komt bijzonder fris en frivool. Zelf ziet Peugeot diverse elementen/kenmerken van een leeuw in terug in het design, niet toevallig het merklogo! Personaliseren kan naar hartenlust met de Allure en GT uitvoeringen, zes lakkleuren, accenten, packs en 19”/20” velgen. Binnenin oogt het eerder strak en modern, zeker in het geval van de goed uitgeruste 5008’s die met een breed i-Cockpit display (21”) pronken dat dienst doet als digitaal dashboard en infotainmentsysteem. Eronder prijkt een eiland aan “handige” haptische sneltoetsen. De Belgische marktlancering volgt ergens in het najaar van 2024, momenteel aan een nog onbekende prijs. Deze zal (iets) hoger liggen dan de 38.605 euro die ze voor de compactere E-3008 vragen. Peugeot is alvast bijzonder fier op het “Made in France” karakter én de bijhorende uitmuntende garantie (8 jaar of 160.000 km).

Officieel: Peugeot E-5008 EV MPV 5008 zeven zitplaatsen (2024)Na een nieuwe E-3008 volgt nu ook de zuiver elektrische Peugeot E-5008 SUV met zeven zitplaatsen en tot 1.815 liter laadvolume. …

Interessante  video’s

Officieel: Mercedes G G-Klasse G500 G63 AMG W465 SUV offroad (2024)In afwachting van de zuiver elektrische EQG toont Mercedes nu al de reguliere G-Klasse (én G63 AMG).
De iconische Mercedes G-Klasse mag dan nog al meedraaien sinds 1979, zijn heerlijke vormgeving en ijzersterk merkimago zijn zowaar tijdloos. Terwijl we wachten op dé langverwachte en vooral zuiver elektrische EQG evenknie presenteert Das Haus alvast de reguliere G-Klasse modellen. Kwestie van beide varianten nog eventjes naast elkaar te kunnen verkopen.
Met de nieuwe modelcode (W465) kan Mercedes officieel van een nieuwe generatie spreken, visueel oogt het net zoals voordien. Gelukkig maar! Deze G-Klasse heeft zowaar een verbeterde luchtweerstand (0,48 ipv 0,53 Cw) wat gunstig moet zijn voor het verbruik/rijgedrag. Dit dankzij een kleine spoilerlip (boven de voorruit), extra windgeleiders achteraan én (licht) afgeronde hoeken. Met extra isolatie moet het binnenin dan weer stiller zijn. Tevens wordt het allemaal (nog) wat luxueuzer met extra uitrusting zoals gekoelde bekerhouders, verwarmde armsteun, nieuw stuurwiel, moderner MBUX infotainment (12,3”) én zowaar keyless entry! Handig voor bij het (serieus) offroaden zijn de vele camera’s rondom die je zowaar “door” de motorkap kunnen doen kijken.

Wachten op de elektrische G-Klasse

De G500 motorisatie laat zijn luidkeelse V8 achterwege en rekent vanaf nu op een 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (449 pk / 560 Nm). Daarmee duurt het slechts 5,4 seconden om 100 km/u te bereiken! Voor de professionele gebruiker/veelrijder is er de G450d, eveneens een drieliter zescilinder diesel (376 pk / 750 Nm). Erboven vinden we de G63 AMG topversie en zijn 585 pk / 800 Nm sterke 4.0-liter V8. De 100 km/u mijlpaal bereik je hiermee in 4,3 seconden en bij 220 km/u is de elektronisch begrensde topsnelheid bereikt. Tenzij je oplegt voor de Performance Package, dan kan je 240 km/u rijden. Onderhuids bespeuren we enkele interessante nieuwigheden. Zo is er nu 48V mild hybride technologie (20 pk / 200 Nm) aanwezig om waar mogelijk het verbruik te drukken én willen de nieuwe demping ongewenste bodyroll voorkomen. Adaptieve dempers behoren alvast tot de basisuitrusting. De personalisatiemogelijken (oa 18” à 22” velgen) van de nieuwe G-Klasse zijn zowaar eindeloos. Dit terwijl de terreinkwaliteiten best (zéér) hoogstaand zijn. Voor het eerst kan je trouwens de G63 AMG met Offroad Package Pro verkrijgen, te herkennen aan zijn imperiaal én laddertje! Wanneer de nieuwe Geländewagen opduikt bij de lokale Mercedes verdeler is nog niet duidelijk. Net zoals een Belgische prijskaartje. Reken toch op minstens een dikke 100.000 euro!

Lees hier onze rijtest met de Mercedes G-Klasse G500!

Officieel: Volkswagen ID Buzz GTX 4MOTION 340 pk MPV (2024)Naast een grotere ID Buzz XL LWB variant met zeven zitplaatsen komt Volkswagen ook met een sportieve ID Buzz GTX afgeleide, goed voor 340 pk!
Momenteel heeft Volkswagen een ID Buzz busje voor personenvervoer en ID Buzz Cargo voor professioneel gebruik (lichte vracht) in de aanbieding. Eerder werd reeds gecommuniceerd dat de variant met de lange wielbasis, de ID Buzz XL LWB, op komst was. En na de recente ID3 GTX en ID7 GTX onthulling volgt er nu ook een Volkswagen ID Buzz GTX! Desgewenst met een normale wielbasis (1.800 kg trekgewicht) of lange wielbasis (1.600 kg).
Inderdaad, het is een goede vraag waarom je een “busje” (zelfs met hippe retro vormgeving) écht sportief zou willen maken. Voor snelle avonturiers, vlotte gezinnen en dynamische wereldverbeteraars, tiens! Deze profiteren van de uitgekiemde wegligging en krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren (4MOTION), tezamen goed voor 340 pk / 560 Nm. In een (retro vormgegeven) busje zowaar! Over de befaamde 0-100 km/u sprint doet de ID Buzz GTX ongeveer 6,5 seconden en de topsnelheid … werd niet gespecificeerd. Vermoedelijk ligt deze ergens rond 160 à 180 km/u. De reguliere ID Buzz uitvoeringen halen maximaal 145 km/u. Onderin ligt er een 79 kWh (normale wielbasis) of 86 kWh (lange wielbasis) accupack. Hoever je hiermee geraakt wil/mag/kan Volkswagen momenteel niet zeggen. Ongetwijfeld nog te homologeren maar in de praktijk zal het ergens rond de 400 km bedragen. Laden kan hier aan 11 kW (AC) of 185 kW (DC).

Volkswagen ID Buzz GTX wil zowel dynamisch ogen, sportief zijn én avontuurlijk wezen

Uiteraard komt de ID Buzz GTX met een aangedikte look & feel. Dit dankzij de sportieve bumpers, honingraatmotief met verticale dagrijverlichting, sportzetels, contrasterende (rode) stiknaden en desgewenst 21” lichtmetalen velgen. De Cherry Red kleurtint is exclusief voorbehouden voor de GTX terwijl ook enkel hier de dakhemel binnenin zwart uitgevoerd is. Eveneens van de partij is het grotere (12,9 ipv 12″) infotainmentsysteem mét ChatGTP ondersteuning. De Volkswagen ID Buzz GTX is er met vijf, zes of zeven zitplaatsen. In het beste geval geraakt er 2.469 liter bagage in de koffer! Voor de échte avonturiers is er optioneel een Smart Glass panoramadak beschikbaar waarvan je de doorlaatbaarheid kan instellen (licht of donker). Inderdaad, een moderne versie van het befaamde VW Samba kampeerbusje. Tegen de zomer kan de Belgische Volkswagen verdeler je verder helpen met prijzen, specificaties en een eventuele bestelbon. Reken toch op 85.000 euro voor een leuke configuratie. De eerste leveringen van de ID Buzz GTX zullen “in de tweede helft van het jaar” plaatsvinden.
Officieel: Audi Q6 e-tron quattro EV SUV PPE (2024)De zuiver elektrische Audi Q6 e-tron wil (meer dan) graag grenzen verleggen op het gebied van prestaties, rijbereik, opladen, rijdynamiek en design!
Ondanks de ontwikkeling niet persé “van een leien dakje” liep schuwt Audi de grote (marketing)woorden niet bij de onthulling van de Q6 e-tron SUV. Kort samengevat moet deze premium EV SUV dé perfecte belichaming zijn van de befaamde “voorsprong door techniek” merkslogan. Kwestie van direct de lat hoog te leggen!
Naamkundig is het gelukkig zéér logisch. De Q verwijst naar de praktische (en populaire!) SUV koetswerkvorm … waarvan er misschien nog een Q6 Sportback lifestyle afgeleide met aflopende daklijn volgt. Numeriek past de Q6 mooi tussen de Q4 e-tron én de Q8 e-tron. Iets dat je ziet aan een soortgelijke vormgeving, aldus de Duitse autobouwer uit Ingolstadt wel in “een moderner jasje”. Technisch deelt de Audi nieuwkomer zijn PPE platform (en heel wat techniek/technologie) met de Porsche Macan Electric SUV. Met een lengte van 4,77 meter (2,90 meter wielbasis) biedt de Q6 e-tron plaats aan vijf inzittenden en 526 liter bagage in de koffer. Met drie passagiers minder loopt het laadvolume op tot 1.529 liter. Al kan je met de neerklapbare achterbank (40:20:40) uiteraard nog andere combinaties maken. Vooraan zit er nog een kleine trunk, goed voor 64 liter (pakweg laadkabels). De letterlijke blikvanger binnenin is het vrijstaande panoramadisplay met een gebogen design. Deze omvat het digitale instrumentenpaneel (Audi Virtual Cockpit, 11,9”) en het MMI infotainmentsysteem (14,5”), beiden met moderne functionaliteit en een snelle/logische werking/opbouw. Dankjewel Android Automotive besturingssysteem! Aan passagierszijde prijkt (optioneel?) het Digital Stage display (10,9”) waarop naast essentiële informatie ook films/videocontent gestreamd kan worden. De Active Privacy Mode voorkomt (jammer/gelukkig) dat de bestuurder kan meekijken.

Audi Q6 e-tron quattro met 388 pk, SQ6 e-tron met 517 pk maar instappers volgen

In afwachting van toegankelijkere uitvoeringen met slechts één elektromotor (en kleinere batterijpack) achteraan spreekt Audi nu nog over de Audi Q6 e-tron quattro. Vierwielaangedreven dus dankzij twee elektromotoren (één voor + één achter). Van gekke numerieke waardes (momenteel?) geen sprake meer. De Q6 e-tron quattro is 388 pk sterk, doet 0-100 km/u in 5,9 seconden en haalt maximaal 210 km/u. De SQ6 e-tron quattro topversie heeft 517 pk ter beschikking, knalt in 4,3 seconden naar 100 km/u en bereikt pas bij 230 km/u zijn topsnelheid. Een batterijcapaciteit van 100 kWh klinkt goed in de mond maar weet wel dat er maar 94,9 kWh netto bruikbaar is. Aldus het WLTP cijfermateriaal zou de Audi Q6 e-tron quattro daarmee 625 km ver geraken. Een puik resultaat voor een SUV met dergelijke afmetingen! Deels te danken aan de sterke remenergierecuperatie met vijf niveau’s. Het innovatieve PPE platform is voorzien van een 800V architectuur. In mensentaal wil dat zeggen dat je supersnel kan .. snelladen! Dit aan maximaal 270 kW (DC) als de infrastructuur én omstandigheden het natuurlijk toelaten. Al kan de Q6 e-tron zowaar zijn accupack (virtueel) opsplitsen en beiden aan 135 kW laden bij een 400V laadpunt. Aan een klassieke laadpaal of Wallbox lukt het met 11 kW (AC). Naar goede Audi gewoontes is staat het materiaalgebruik en afwerkingsgraad ook op punt. En zijn er uiteraard talrijke hulpsystemen (rijden, veiligheid, communicatie, multimedia, …) beschikbaar. De Q6 e-tron krijgt ook – in wereldprimeur – een actieve digitale lichtsignatuur mee. De nieuwe besturing en koppelverdeling moet dan weer resulteren in “nauwkeurig afgestelde rijdynamiek”. Daarvoor zijn de banden achteraan trouwens breder dan vooraan. Zeker vermelden aan de buurman/vrouw dus!

Belgische prijzen en levertermijn

De Audi Q6 e-tron quattro is reeds te bestellen bij de Belgische Audi verdeler in ruil voor minstens 75.900 euro. Of 96.150 euro als je zo’n SQ6 e-tron krachtpatser wil! Tegen de zomer moeten de eerste exemplaren afgeleverd worden.

Interessante  nieuwigheden

Preview: Land Rover Defender OCTA V8 offroad 4x4 (2024)De aanstormende Defender OCTA wil de sterkste, meest capabele én meest luxueuze Land Rover Defender ooit worden. Waarvan akte!
Niet SVX of SVR zoals gedacht maar OCTA, al mogen we ongetwijfeld ook gewoon Octa zeggen. Zo zal de topversie van de nieuwe generatie Land Rover Defender heten. Net zoals de Defender V8 is de Octa voorzien van een potente achtcilinder benzinemotor. Prestatiecijfers werden niet vrijgegeven (550+ pk?) maar wél dat er zuinige mild hybride technologie aanwezig is om het verbruik te drukken.
De innovatieve 6D Dynamics ophanging komt over van de Range Rover Sport SV en wil met antistamp- en antirolcontrole voor uitstekende prestaties op alle terreinen zorgen. Voldoende snel stilstaan/stoppen kan dankzij performante Brembo remschijven. Al is de vraag waarom je écht sportief (lees: hard/dynamisch) zou knallen met een 2.500+ kg zware SUV?! Naamkundig verwijst Octa niet (persé) naar het aantal cilinders (acht, nvdr). De benaming is blijkbaar geïnspireerd op de octaëdervorm van een diamant. En dat is dé hardste natuurlijk voorkomende stof op aarde en die bekendstaat om zijn zeldzaamheid. Een omcirkelde diamant zal je dan ook hier en daar terugvinden op de Land Rover Defender topversie. In combinatie met een aangedikte/sportieve vormgeving natuurlijk. Deze moeten representatief zijn voor de aanwezige kracht, de veerkracht en de begeerlijkheid van de Britse luxe-SUV. De volledige onthulling van de Defender Octa is pas voor later dit jaar. Exclusieve klanten zullen in de komende weken/maanden normaliter een uitnodiging krijgen voor een exclusieve preview. Wie twijfelt of hij/zij éffectief tot die selecte club behoort neemt best eens contact op met de lokale Jaguar – Land Rover verdeler. Reken voor de Land Rover Defender OCTA op een Belgische prijs van gemakkelijk 150.000 euro aangezien ze voor de Defender 90 V8 P525 alreeds 137.860 euro vragen.

Lees hier onze rijtest met de Land Rover Defender P400!

Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)Moet Volkswagen (opnieuw) werk maken van een dakloze Golf GTI Cabrio?
De Golf GTI als sensationele sportwagen omschrijven gaat misschien een (serieuze) brug te ver maar niemand zal/kan ontkennen dat dit icoon voor het nodige rijplezier zorgt. Zowaar in een dagdagelijks bruikbare verpakking, zeker wanneer je buurman/schoonmoeder niet direct hoeft te zien dat je voor de performante topversie ging.
Intussen kreeg de achtste (!) generatie Volkswagen Golf (mk8) een facelift waarbij direct ook de Golf GTI opgefrist werd. Deze doet het zonder handbak en is sowieso 265 pk sterk. Een straffere Golf GTI Clubsport staat reeds op de planning! Tussen 2011 en 2016 combineerde Volkswagen de Golf GTI en Golf Cabrio koetswerkvorm. Die uitgesproken koetswerkvorm voor de dynamische lifestyle meerwaardezoeker met voorliefde voor wapperende haren was duidelijk geen commercieel succes want een opvolger bleef uit. Maar dankzij de Photoshopskills van X-Tomi krijgen we toch een goed beeld van een hedendaagse Volkswagen Golf GTI Cabrio. Toch lijkt de kans (geheel) onbestaande dat ze zich in Wolfsburg met een dergelijk project bezighouden. Recentelijk was er nog een dakloze T-Roc Cabrio R met 300 pk maar die keerde na de facelift niet meer terug. Dan maar hopen op productieplannen voor de dakloze ID3 … of wil je toch liever zo’n Tiguan Cabrio? Preview: VW Volkswagen Golf GTI Cabrio (2024)
Preview: Hyundai Casper Electric EV crossover (2024)Komt Hyundai binnenkort met de Casper, een guitige, compacte, aantrekkelijk geprijsde en zuiver elektrische crossover?
Met zowel de Bayon, Kona als IONIQ 5 heeft Hyundai een breed gamma aan hippere crossovers ter beschikking. Misschien mogen we daar (zeer?) binnenkort nog een telg bijrekenen, de Casper genaamd. Deze guitige crossover werd in 2021 gelanceerd op de Aziatische markt met benzinemotoren en doet het daar zeer goed. Zodanig goed zelfs dat er spoedig ook een zuiver elektrische Casper Electric bijkomt. En die zou nu ook de Europese oversteek maken.
Ondanks de compacte buitenafmetingen (3,60 x 1,60 x 1,57 meter) is de Hyundai Casper voorzien van moderne technologie en allerhande slimme features. Denk aan een verschuifbare achterbank, neerklapbare passagiersstoel, digitale tellerpartij en zelfs dakdragers. Hopelijk blijft ook de strakke (hoekige!) vormgeving behouden met de uitgeklopte wielkasten en prominente grille als blikvangers. En waarom niet, nadien gevolgd door een sportieve Casper N topversie? De richtprijs van ongeveer 20.000 euro versterkt uiteraard de business case voor de Hyundai Casper in Europa. Zeker omdat de markt van de compacte EV crossovers met een scherp prijskaartje nog helemaal open ligt. Al is er natuurlijk wel al een Dacia Spring Electric en Citroen ë-C3 beschikbaar. Volkswagen komt pas tegen 2026 met een ID2 productiemodel. Tegen eind 2024 zou de Hyundai Casper (zuiver als EV?) zijn opwachting maken op de Franse markt. Misschien heeft de lokale Hyundai verdeler wel meer informatie over eventuele Belgische plannen?
Scroll naar boven
Cookieconsent met Real Cookie Banner