Audi zet R8 V12 TDI in de koelkast


Audi zal dan toch geen V12 TDI onder de motorkap van de Audi R8 plaatsen.

AutoExpress sprak met een hoog geplaatste persoon binnen Audi en die verklaarde dat de kosten om de 6-liter V12 TDI in de Audi R8 te plaatsen te hoog waren om deze nog te kunnen recupereren met de verkoop. Het grootste probleem is de beperkte vraag naar zo’n diesel aangedreven R8. In Amerika bijvoorbeeld zou niemand omkijken naar een R8 V12 TDI, omdat diesel er gezien wordt als vrachtwagenbrandstof en de benzine er een stuk goedkoper is dan bij ons.

Of we de stopzetting van de ontwikkeling van de R8 V12 TDI moeten betreuren is een moeilijke vraag. Een sportwagen op diesel lijkt misschien een raar idee maar de R8 V12 TDI zou weldegelijk genoeg vermogen hebben om een echte sportwagen te zijn. De 6-liter V12 TDI zorgt voor een vermogen van 500 pk en een koppel van 1000 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u zou voorbij zijn in 4,2 seconden en de topsnelheid zou op 300 km/u komen te liggen. (Via: AutoExpress)

Deel dit bericht:

4 reacties op "Audi zet R8 V12 TDI in de koelkast"

  1. SSq 09-05-2009 om 0:32

    ik zou anders wel eens het geluid willen horen van de v12

    zelfde geluid als Q7 V12 TDI?

  2. PJS 09-05-2009 om 1:08

    Inderdaad, zelfde geluid als de Q7 V12 TDI.

  3. rolf 09-05-2009 om 7:59

    Mocht geld geen rol spelen, dan stond deze bij mij op 1. Jammer, jammer, jammer.
    Maar ik kan me voorstellen, dat men bij Audi eerst de nieuwe V10TDI, die in LeMans gebruikt gaat worden, doorontwikkeld en deze dan over een jaar of 3 in de R8 hangt 😀 Wat gebruik van diesel betreft, liggen de Amerikanen een jaar of 10 achter.

  4. Willem 10-05-2009 om 11:40

    Ik blijf toch voorstander van de V10 benzine. Met een toerentalbegrenzer die op 8700 toeren ligt… heerlijk!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...