Fiat Grande Punto Abarth
Sommigen wisten al welke wagen we gingen testen dankzij de teaser, voor de anderen: het is een Fiat Grande Punto Abarth geworden.

Exterieur

Het is duidelijk dat Abarth de Fiat Grande Punto een totaal andere look heeft aangemeten. Zo zijn de zijspiegels in het rood uitgevoerd en zien we rode striping aan de zijkant. Aan de voorkant zien we een licht veranderde bumper en aan de achterkant vallen de diffusor, de dubbele uitlaat en de kleine dakspoiler op. De remblokken zijn van Brembo afkomstig en werden in het rood uitgevoerd.

Al bij al vind ik de make-over geslaagd, al kreeg ik soms het gevoel dat ik met een doorsnee “john-bak” rondreed. De verschillende tinten door elkaar in combinatie met de spoiler, dubbele uitlaat en diffusor zijn daar ongetwijfeld de oorzaak van. Wel is het zo dat de wagen bijzonder opvalt in het verkeer, wat bijzonder aangenaam is, je ziet namelijk niet elke dag een Abarth rijden. Mensen kijken vaak om en vragen zich af waar het Fiat-logo heen is, wel, het is vervangen door het Abarth-logo met de schorpioen.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Prestaties

De sprint van 0 naar 100 doet de Abarth in 8,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 208 km/u. Het vermogen komt neer op 155 pk, het aantal Nm’s bedraagt standaard 208, maar als je op de ‘Sport Boost’ knop duwt, beschikt de Abarth over 230 Nm.

De Abarth gaat bijzonder vlot door de bocht en wanneer het geregend heeft, help het ESP-systeem – dat je naar wens kan uitschakelen – daarbij. Aan die medaille is weliswaar een keerzijde, het is namelijk zo dat de Abarth nogal sterk geveerd is. Wanneer je dus over een doorsnee stuk Belgisch wegdek scheurt, ben je vaak in de waan dat je beschikt over massagezetels, terwijl dat helemaal niet het geval is.

De versnellingsbak schakelt bijzonder vlot, al is het niet altijd even eenvoudig om van vijfde naar derde versnelling terug te keren. De zesde versnelling dient vooral om het gemengd verbruik te drukken, maar levert toch nog voldoende kracht om inhaalmanoevres op de snelweg uit te voeren.

Het geluid van de Abarth klinkt bijzonder aangenaam, tot op het moment dat je te zwaar in de toeren gaat. Dan klinkt de motor nogal schel en besef je dat je eigenlijk maar met een 1.4 liter viercilinder benzinemotor rijdt, die weliswaar een turbo opgeschroefd kreeg.

De Abarth slaagt er echter in om de bestuurder telkens weer te plagen met zijn vermogen, je hebt dan ook redelijk wat zelfbeheersing nodig om niet af en toe de grens op te zoeken. De Abarth Grande Punto is dan ook echt een wagen waarmee je als bestuurder urenlang rijplezier kan beleven. De glimlach op je gezicht die je zal krijgen als je op een rustig en bochtig baantje rijdt zullen ze je moeilijk afnemen.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Interieur

Vanaf het moment dat je de wagen instapt heb je het gevoel dat je met een bijzondere wagen rijdt. Wanneer je gaat neerzitten voel je dat de stoelen bijzonder veel zijdelingse steun geven en zie je dat het stuur speciaal afgewerkt is. Ook op de achterbank zitten passagiers goed vast, Abarth heeft namelijk moeite gedaan om de passagiers ook van een soort kuipstoelen te voorzien. De middenconsole is sportief uitgevoerd en dat wordt benadrukt door de ‘Sport Boost’ knop in het midden, die de standaard 208Nm verhoogt naar 230Nm, voor een snellere acceleratie.

Het instrumentenpaneel is bijzonder overzichtelijk, maar niet altijd even accuraat. Vooral het meten van het verbruik en de autonomie laat soms een steek vallen. Leuk is het wel dat alle Fiat-logo’s veranderd zijn naar Abarth-logo’s, zelfs bij het opstarten van de wagen op het display.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Verbruik

Abarth beweert dat de Grande Punto genoeg heeft aan 6,9l/100 km, ons testverbruik vertelt ons echter dat 10l/100 km een betere benadering is en dan hebben we zelfs nog eventjes een poging gedaan om te “eco-driven”. Een echt minpunt vind ik dat weliswaar niet, aangezien je geen Abarth zou kopen om zuinig te rijden. De motor schreeuwt dan ook om hoge toeren en een snelle acceleratie en tovert met gemak een glimlach op je gezicht.

Prijs

De beginprijs van de Abarth Grande Punto bedraagt ongeveer €18.300, dat is veel rijplezier voor weinig geld. Wie aan de standaarduitvoering niet genoeg heeft kan nog voor twee extra pakketten kiezen. Zo is er de Abarth Assetto Corse kit die de Abarth nog lager bij de grond brengt en zorgt voor 18″ witte of titanium velgen, geperforeerde remschijven en high-performance remmen. Voor wie nog vlotter de baan op wil is er voor 4.500 euro het esseesse pakket, die zorgt voor 180 pk onder de motorkap en is met een totaalprijs van 22.800 euro echt wel de moeite waard. Prijslijst (.Pdf)

Conclusie

Wie veel rijplezier wil, maar er niet teveel voor wil betalen, moet dringend eens aankloppen bij Abarth, daar kunnen ze je ongetwijfeld helpen. De wagen is geschikt voor dagelijks gebruik, maar lijkt me vooral ideaal als tweede wagen, die dient voor het pure rijplezier.

+ Prijs/kwaliteit
+ Prestaties
+ Rijplezier

– Comfort
– ‘Johnny-gehalte’

Een filmpje over de Grande Punto Abarth volgt dit weekend.

Tekst: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Jeroen Maes