Rijtest: Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth
Sommigen wisten al welke wagen we gingen testen dankzij de teaser, voor de anderen: het is een Fiat Grande Punto Abarth geworden.

Exterieur

Het is duidelijk dat Abarth de Fiat Grande Punto een totaal andere look heeft aangemeten. Zo zijn de zijspiegels in het rood uitgevoerd en zien we rode striping aan de zijkant. Aan de voorkant zien we een licht veranderde bumper en aan de achterkant vallen de diffusor, de dubbele uitlaat en de kleine dakspoiler op. De remblokken zijn van Brembo afkomstig en werden in het rood uitgevoerd.

Al bij al vind ik de make-over geslaagd, al kreeg ik soms het gevoel dat ik met een doorsnee “john-bak” rondreed. De verschillende tinten door elkaar in combinatie met de spoiler, dubbele uitlaat en diffusor zijn daar ongetwijfeld de oorzaak van. Wel is het zo dat de wagen bijzonder opvalt in het verkeer, wat bijzonder aangenaam is, je ziet namelijk niet elke dag een Abarth rijden. Mensen kijken vaak om en vragen zich af waar het Fiat-logo heen is, wel, het is vervangen door het Abarth-logo met de schorpioen.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Prestaties

De sprint van 0 naar 100 doet de Abarth in 8,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 208 km/u. Het vermogen komt neer op 155 pk, het aantal Nm’s bedraagt standaard 208, maar als je op de ‘Sport Boost’ knop duwt, beschikt de Abarth over 230 Nm.

De Abarth gaat bijzonder vlot door de bocht en wanneer het geregend heeft, help het ESP-systeem – dat je naar wens kan uitschakelen – daarbij. Aan die medaille is weliswaar een keerzijde, het is namelijk zo dat de Abarth nogal sterk geveerd is. Wanneer je dus over een doorsnee stuk Belgisch wegdek scheurt, ben je vaak in de waan dat je beschikt over massagezetels, terwijl dat helemaal niet het geval is.

De versnellingsbak schakelt bijzonder vlot, al is het niet altijd even eenvoudig om van vijfde naar derde versnelling terug te keren. De zesde versnelling dient vooral om het gemengd verbruik te drukken, maar levert toch nog voldoende kracht om inhaalmanoevres op de snelweg uit te voeren.

Het geluid van de Abarth klinkt bijzonder aangenaam, tot op het moment dat je te zwaar in de toeren gaat. Dan klinkt de motor nogal schel en besef je dat je eigenlijk maar met een 1.4 liter viercilinder benzinemotor rijdt, die weliswaar een turbo opgeschroefd kreeg.

De Abarth slaagt er echter in om de bestuurder telkens weer te plagen met zijn vermogen, je hebt dan ook redelijk wat zelfbeheersing nodig om niet af en toe de grens op te zoeken. De Abarth Grande Punto is dan ook echt een wagen waarmee je als bestuurder urenlang rijplezier kan beleven. De glimlach op je gezicht die je zal krijgen als je op een rustig en bochtig baantje rijdt zullen ze je moeilijk afnemen.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Interieur

Vanaf het moment dat je de wagen instapt heb je het gevoel dat je met een bijzondere wagen rijdt. Wanneer je gaat neerzitten voel je dat de stoelen bijzonder veel zijdelingse steun geven en zie je dat het stuur speciaal afgewerkt is. Ook op de achterbank zitten passagiers goed vast, Abarth heeft namelijk moeite gedaan om de passagiers ook van een soort kuipstoelen te voorzien. De middenconsole is sportief uitgevoerd en dat wordt benadrukt door de ‘Sport Boost’ knop in het midden, die de standaard 208Nm verhoogt naar 230Nm, voor een snellere acceleratie.

Het instrumentenpaneel is bijzonder overzichtelijk, maar niet altijd even accuraat. Vooral het meten van het verbruik en de autonomie laat soms een steek vallen. Leuk is het wel dat alle Fiat-logo’s veranderd zijn naar Abarth-logo’s, zelfs bij het opstarten van de wagen op het display.

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Fiat Grande Punto Abarth

Verbruik

Abarth beweert dat de Grande Punto genoeg heeft aan 6,9l/100 km, ons testverbruik vertelt ons echter dat 10l/100 km een betere benadering is en dan hebben we zelfs nog eventjes een poging gedaan om te “eco-driven”. Een echt minpunt vind ik dat weliswaar niet, aangezien je geen Abarth zou kopen om zuinig te rijden. De motor schreeuwt dan ook om hoge toeren en een snelle acceleratie en tovert met gemak een glimlach op je gezicht.

Prijs

De beginprijs van de Abarth Grande Punto bedraagt ongeveer €18.300, dat is veel rijplezier voor weinig geld. Wie aan de standaarduitvoering niet genoeg heeft kan nog voor twee extra pakketten kiezen. Zo is er de Abarth Assetto Corse kit die de Abarth nog lager bij de grond brengt en zorgt voor 18″ witte of titanium velgen, geperforeerde remschijven en high-performance remmen. Voor wie nog vlotter de baan op wil is er voor 4.500 euro het esseesse pakket, die zorgt voor 180 pk onder de motorkap en is met een totaalprijs van 22.800 euro echt wel de moeite waard. Prijslijst (.Pdf)

Conclusie

Wie veel rijplezier wil, maar er niet teveel voor wil betalen, moet dringend eens aankloppen bij Abarth, daar kunnen ze je ongetwijfeld helpen. De wagen is geschikt voor dagelijks gebruik, maar lijkt me vooral ideaal als tweede wagen, die dient voor het pure rijplezier.

+ Prijs/kwaliteit
+ Prestaties
+ Rijplezier

– Comfort
– ‘Johnny-gehalte’

Een filmpje over de Grande Punto Abarth volgt dit weekend.

Tekst: Jeroen Maes & Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

21 reacties op "Rijtest: Fiat Grande Punto Abarth"

  1. Bert 29-04-2009 om 13:35

    Zeer leuke wagen en inderdaad een lage prijs voor de dosis rijplezier die je ermee kan beleven.

  2. Ddraai 30-04-2009 om 0:07

    WOW! wat een wagen!

  3. XliljeezyX 30-04-2009 om 13:13

    Leuke wagen!
    ik ben het niet echt eens met het jhonny gehalte. maar dat is kwestie van smaak en voorkeur.

  4. DRIVR 30-04-2009 om 16:56

    Yip – ook danig van de GPA genoten.
    Meer dan van de 500 Abarth zelfs.

    Alleen spijtig van de overdadige stuurbekrachtiging, maar dat maakt het imago in mijn ogen meer dan goed.

    Vergeet Johnny, denk Cool.

  5. PJS 30-04-2009 om 17:15

    Inderdaad echt “Johnny” vond ik de GPA nu ook niet, én ik had nog nooit zoveel plezier beleefd in een hatchback. In vergelijking met de Alfa MiTo met 150 Pk is de GPA dan ook een stuk plezanter.

  6. noemie 30-04-2009 om 20:49

    heheh da nen auto! :p

  7. DIRK B 04-05-2009 om 16:04

    ikzelf ben bezitter van deze abarth, enkel in het prachtige kleur ROOD dat hem trouwens beeldig staat ,rijden doet ie wel,en over de pk’s wel het zal nooit genoeg zijn ,tenslotte blijft het toch een 1.4 motorke,het blijft en is een unieke wagen,

  8. Willem 04-05-2009 om 17:22

    Dankzij de turbo laat de wagen zich uiteraard wel makkelijk chiptunen;-) Een vermogen van 180pk zie ik passeren op chiptuningsites!

  9. Svenius 04-05-2009 om 17:44

    Abarth heeft zelf ook een SS-versie die 180 pk uitbraakt.

  10. PJS 04-05-2009 om 17:52

    “Voor wie nog vlotter de baan op wil is er voor 4.500 euro het esseesse pakket, die zorgt voor 180 pk onder de motorkap en is met een totaalprijs van 22.800 euro echt wel de moeite waard.”

    Ik kan me wel inbeelden dat het goedkoper is om de ‘gewone’ Abarth met 150 Pk te chiptunen naar 180 Pk. Maar dan mis je wel de extra exterieuraanpassingen die het EsseEsse model meekrijgt.

  11. Alexander 11-05-2009 om 18:06

    ik zou toch opletten met zomaar langs eender welke chiptuner te gaan.
    eerst goed veldwerk verrichten vooraleer je iemand in vertrouwen neemt.
    De prijs die ABARTH vraagt voor de EsseEsse kit mag dan misschien wel hoog zijn, maar je krijgt er dan wel de zekerheid bij dat het goed gedaan is. Waarschijnlijk nog fabrieksgarantie enzo er bij.. . kortom, een gerust hart… . 🙂

  12. Yannick 13-01-2010 om 14:57

    Heeft er iemand ervaring met het verbruik van deze wagen? 6.9l/100 km officieel, ik lees hier dat we er gerust 10l/100 van mogen maken. Lijkt me plots wel veel. Kan er iemand dit bevestigen? Voor het overige, prachtige wagen en zeer mooie voorstelling.

  13. MRM 13-01-2010 om 14:59

    Je geraakt zeker aan 8,5 liter per 100 km, tenminste als je in staat bent je rechtervoet te beheersen. De wagen nodigt constant uit tot meer en het is moeilijk daar aan te weerstaan.

  14. Yannick 13-01-2010 om 15:30

    Zeer begrijpelijk, maar uiteindelijk moet je met een 1.4 motor en 6 vitessen toch ‘zuinig’ kunnen rijden als je dat wil. Het verkeer leent zich niet altijd om de Abarth al zijn vrijheid te laten. En dan moet dat zeker kunnen denk ik :-).

  15. PJS 13-01-2010 om 15:33

    @Yannick; Ik denk dat het vooral de eerste weken moeilijk zal zijn om onder de 10 liter per 100 kilometer te duiken. Gewoon omdat je graag het vermogen zal willen aanspreken. Maar eens je een rustigere rijstijl aanhoudt kan je ongetwijfeld onder de 8 liter/100 km zakken!

  16. Yannick 13-01-2010 om 16:15

    @ PJS Ik denk dat je daar zeker gelijk hebt. Een goede vriend van me heeft een Audi TT 2.0 bezine met 200 paarden en die heeft op rustige dagen een verbruik van 8l/100km. Ik zelf heb een Alfa Romeo 147 1.6 benzine (al 9 jaar oud dus met een behoorlijk verbruik) en ben stilletjes aan aan het rondkijken voor een klein, doch sportief wagentje. Rijplezier is belangrijk, maar gezien de hoge brandstofprijzen moet het verbruik toch binnen de perken blijven. De Abarth Grande Punto lijkt wel aan deze eisen te voldoen, denk ik :-).

  17. PJS 13-01-2010 om 16:17

    @Yannick, aangezien je van Alfa komt en je op zoek bent naar een klein sportief wagentje kan ik je ook nog de Alfa MiTo MultiAir met 135 pk aanraden. De MultiAir techniek combineert sportiviteit met zuinigheid en is echt erg interessant.

    Een rijtest over de MiTo MultiAir lees je hier:
    http://www.groenlicht.be/2009/12/01/rijtest-alfa-romeo-mito-multiair/

  18. Yannick 13-01-2010 om 17:06

    @PJS: Inderdaad ook een prachtige wagen. Van de MultiAir was ik niet op de hoogte, maar van de MiTo 1.4 benzine 150 pk (of 155, weet het niet meer exact) heb ik al gehoord dat die in de praktijk een véél hoger gebruik heeft dan de makers durven toegeven. Alvast bedankt voor de tip!

  19. PJS 13-01-2010 om 17:09

    @Yannick; Inderdaad, de 1.4 TurboBenzine met 150 pk kent een relatief hoog verbruik, dankzij de MultiAir techniek is dit echter volledig van de baan. De MiTo MultiAir heeft een merkbaar lager verbruik dan de 150/155pk

  20. Yannick 14-01-2010 om 17:06

    Zou een standaardchiptuning een aanrader zijn bij deze wagen? Uiteindelijk is het EsseEsse-paket redelijk duur en vooral gericht op uiterlijke aanpassing volgens mij.

  21. MRM 14-01-2010 om 17:38

    Voor wie nog vlotter de baan op wil is er voor 4.500 euro het esseesse pakket, dat zorgt voor 180 pk onder de motorkap.

    Het is dus een redelijke vermogensstijging en bovendien weet je dat het door de constructeur zelf gedaan is.
    Misschien kan je zelfs een mooie deal maken wanneer de nieuwe Punto Evo Abarth uitkomt om de oude goedkoper te krijgen.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...