Lamborghini Headquarter Sant'Agata Bolognese
Wie dacht dat Lamborghini erg te lijden heeft onder de crisis heeft het mis, het bedrijf maakte in 2008 zo’n 27,4 procent meer winst.

Voor die extra winst moest Lamborghini maar 1% extra verkopen, in 2008 werden zo’n 2430 Lamborghini’s verkocht, dat zijn er 24 meer dan in 2007. Daartegenover staat wel 27,4 procent meer winst, de ‘Duitse efficiëntie’ is duidelijk bij de Italianen doorgedrongen. De Italiaanse autobouwer had een winst van 60 miljoen euro. De omzet steeg met 2,5 procent van 467,1 miljoen naar 478,8 miljoen euro.

Lamborghini CEO, Stephan Winkelmann, verwoordt het zo: “With this new record in deliveries and profits we have marked the most successful fiscal year in the history of our company. The worldwide economic climate, especially regarding luxury markets, has changed dramatically. However, Lamborghinis stronghold in global presence and brand appeal  will enable us to steer Lamborghini through challenging times.”

Wat de verkoop betreft is de stijgende vraag vanuit de groeimarkten opvallend. In de Verenigde Staten daalde de verkoop met 20,3 procent naar 741 stuks, in Europa bleef de verkoop stabiel. In het Middenoosten en Azië steeg de verkoop met 66%, samen vertegenwoordigen ze 238 verkochte exemplaren.

Ook over de toekomst is Winkelmann positief: In the light of world-wide economic uncertainties, this new record year above all proves the sustainability of our business strategy. We know that there are tough times ahead now, but we have increased the value and appeal  of our luxury brand and we are ready to take on the challenges the future might bring us. We are confident we will come out of this challenge stronger than we went into  it.