Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel
Lancia heeft de naam Delta vanonder het stof gehaald en komt met de Lancia Delta het grijze segment van de compacte middenklassers opfleuren.

De Lancia Delta is in het straatbeeld zeker geen onopvallende verschijning, de wagen is zeer gewaagd vormgegeven en zorgt voor de nodige egards op de weg. Het Italiaanse design zien we in de scherpe neus met de intussen obligate rij LED dagrijlichten, een opvallend stijgende profiellijn en een bolle achterkant met prachtige achterlichten die ook gebruik maken van LED’s. De Delta in Platino-uitvoering wordt in “two-tone” kleur afgeleverd, in ons geval kregen we een parelwitte Delta met matzwart dak. 18″ Sportvelgen maken het plaatje af.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Het interieur is net als het exterieur prachtig vormgegeven, in het Platino-uitrustingsniveau krijg je lederen zetels met prachtig stiksel. Ook het stuur en de versnellingspook zijn in leder afgewerkt. De Delta is bijzonder ruim, de achterbank kan daarnaast makkelijk verschoven worden in twee standen. Zo kan je kiezen tussen meer beenruimte achteraan of meer kofferruimte. Het panoramadak zorgt voor voldoende licht binnenin, het is alleen jammer dat enkel de voorste dakruit open kan. Ook ’s nachts is het interieur prachtig verlicht en dat zorgt ervoor dat de Delta ook dan comfortabel en rustgevend is.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Het middenconsole van de Delta bevat alles wat je van een middenklasser verwacht, de Delta in Platino uitvoering is uitgerust met “Dual Zone” airconditioning, een multifunctioneel display en een mediacenter met aansluitingsmogelijkheden voor USB, iPod en Bluetooth. Op het stuur zitten de toetsen om dit hele systeem te bedienen. Interessante gadgets zijn verder de mistlichten met “cornering”-functie die voor extra verlichting zorgen als je afslaat en de centrale armsteun met koelvak om je drinken fris te houden. Beide zijn standaard bij alle modellen. Ook qua veiligheid zit je bij de Delta goed, de Lancia Delta is standaard uitgerust met zeven airbags, anti-wiplashhoofdsteunen vooraan en een geavanceerd ESP systeem.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Lancia Delta rijdt zeer vlot, onder de motorkap van onze testwagen vonden we een 1.6 liter Multijet dieselmotor met 120 pk. Deze motor is de lichtste in het dieselgamma maar, mede dankzij de 300 Nm koppel, zeker niet te licht voor het dagelijkse verkeer. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 10,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 194 km/u. Het motorengamma is echter zeer uitgebreid: wie wil dieselen kan dat ook nog met een 2 liter Multijet met 165 pk of een 1.9 Twinturbo Multijet met 190 pk. Deze laatste sprint in 7,9 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 222 km/u. Het benzinegamma bestaat uit een 1.4 Turbojet met 120 pk, een 1.4 Turbojet met 150 pk en de nieuwe 1.8 liter Di Turbojet met 200 pk. Deze laatste sprint in 7,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 230 km/u.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De algemene wegligging ligt tussen sportief en comfortabel, een ideale mix voor de Delta. Toch moeten we zeggen dat de Delta niet gemaakt is om sportief mee door de bocht te scheuren, daarvoor zorgen de zetels voor te weinig lendensteun. Comfortabel is de Delta zeker en vast, voor verkeersdrempels en putten in de weg hoef je amper te remmen, de vering zorgt ervoor dat je er ongehavend door komt. De wielbasis van de Delta is wel vrij groot en dat zorgt ervoor dat de Delta met 11,2 meter een grote draaicirkel heeft. Inparkeren is echter nog vrij eenvoudig, mede dankzij de parkeersensoren. Optioneel kan de Delta ook gekocht worden met het “Active Parking System” waarmee je automatisch kan inparkeren.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Delta heeft ook enkele mindere puntjes, zo is de dieselmotor vrij luidruchtig en is het zicht naar de zijkant vrij beperkt door de smalle ruiten. Ook de voorste stijl is vrij groot en zorgt voor een “dode hoek” als je links afslaat, daar leer je echter snel op te anticiperen door gebruik te maken van de zijspiegels. Het valt op dat de Delta vooral met het uiterlijk in het achterhoofd ontworpen werd, daarbij werd de functionaliteit soms wat opzij geschoven. Echt storend is dat zeker niet maar het is wel een verschil met zijn concurrenten.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Lancia Delta is zeker en vast een prima keuze binnen het segment van de compacte middenklassers en heeft daarbij vooral zijn vormgeving als verkoopsargument. De wagen is goed geprijsd, je rijdt al een Delta voor 19.990 euro (1.4 TurboJet Benzine – 120 pk – Argento), voor onze testwagen tik je wel 25.990 euro af (1.6 Multijet – 120 pk – Platino). De duurste Delta kost zo’n 29.490 euro (1.9 Twinturbo Multijet – 190 pk – Platino). Als we de wagen vergelijken met zijn concurrenten zoals de Mercedes B-klasse, Volvo V50 en Volkswagen Golf Plus dan durven we wel te zeggen dat de Delta de mooiste van de vier is maar of hij ook het beste rijdt dat weten we niet zeker.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Overzicht
+ Design zowel interieur als exterieur, zeker geen onopvallende wagen
+ Comfort en ruimte binnenin
+ Interessante en vinnige motor, groot motorenaanbod: 120-200 pk
+ Verstelbare achterbank, voldoende kofferruimte en panoramadak

– Lawaaierige motor
– Zicht naar zijkant, dode hoek vooraan door stijl

Prijslijst Lancia Delta (.pdf – 3Mb)

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir