Rijtest: Lancia Delta 1.6 Multijet 120 pk

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel
Lancia heeft de naam Delta vanonder het stof gehaald en komt met de Lancia Delta het grijze segment van de compacte middenklassers opfleuren.

De Lancia Delta is in het straatbeeld zeker geen onopvallende verschijning, de wagen is zeer gewaagd vormgegeven en zorgt voor de nodige egards op de weg. Het Italiaanse design zien we in de scherpe neus met de intussen obligate rij LED dagrijlichten, een opvallend stijgende profiellijn en een bolle achterkant met prachtige achterlichten die ook gebruik maken van LED’s. De Delta in Platino-uitvoering wordt in “two-tone” kleur afgeleverd, in ons geval kregen we een parelwitte Delta met matzwart dak. 18″ Sportvelgen maken het plaatje af.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Het interieur is net als het exterieur prachtig vormgegeven, in het Platino-uitrustingsniveau krijg je lederen zetels met prachtig stiksel. Ook het stuur en de versnellingspook zijn in leder afgewerkt. De Delta is bijzonder ruim, de achterbank kan daarnaast makkelijk verschoven worden in twee standen. Zo kan je kiezen tussen meer beenruimte achteraan of meer kofferruimte. Het panoramadak zorgt voor voldoende licht binnenin, het is alleen jammer dat enkel de voorste dakruit open kan. Ook ’s nachts is het interieur prachtig verlicht en dat zorgt ervoor dat de Delta ook dan comfortabel en rustgevend is.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Het middenconsole van de Delta bevat alles wat je van een middenklasser verwacht, de Delta in Platino uitvoering is uitgerust met “Dual Zone” airconditioning, een multifunctioneel display en een mediacenter met aansluitingsmogelijkheden voor USB, iPod en Bluetooth. Op het stuur zitten de toetsen om dit hele systeem te bedienen. Interessante gadgets zijn verder de mistlichten met “cornering”-functie die voor extra verlichting zorgen als je afslaat en de centrale armsteun met koelvak om je drinken fris te houden. Beide zijn standaard bij alle modellen. Ook qua veiligheid zit je bij de Delta goed, de Lancia Delta is standaard uitgerust met zeven airbags, anti-wiplashhoofdsteunen vooraan en een geavanceerd ESP systeem.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Lancia Delta rijdt zeer vlot, onder de motorkap van onze testwagen vonden we een 1.6 liter Multijet dieselmotor met 120 pk. Deze motor is de lichtste in het dieselgamma maar, mede dankzij de 300 Nm koppel, zeker niet te licht voor het dagelijkse verkeer. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in 10,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 194 km/u. Het motorengamma is echter zeer uitgebreid: wie wil dieselen kan dat ook nog met een 2 liter Multijet met 165 pk of een 1.9 Twinturbo Multijet met 190 pk. Deze laatste sprint in 7,9 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 222 km/u. Het benzinegamma bestaat uit een 1.4 Turbojet met 120 pk, een 1.4 Turbojet met 150 pk en de nieuwe 1.8 liter Di Turbojet met 200 pk. Deze laatste sprint in 7,4 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 230 km/u.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De algemene wegligging ligt tussen sportief en comfortabel, een ideale mix voor de Delta. Toch moeten we zeggen dat de Delta niet gemaakt is om sportief mee door de bocht te scheuren, daarvoor zorgen de zetels voor te weinig lendensteun. Comfortabel is de Delta zeker en vast, voor verkeersdrempels en putten in de weg hoef je amper te remmen, de vering zorgt ervoor dat je er ongehavend door komt. De wielbasis van de Delta is wel vrij groot en dat zorgt ervoor dat de Delta met 11,2 meter een grote draaicirkel heeft. Inparkeren is echter nog vrij eenvoudig, mede dankzij de parkeersensoren. Optioneel kan de Delta ook gekocht worden met het “Active Parking System” waarmee je automatisch kan inparkeren.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Delta heeft ook enkele mindere puntjes, zo is de dieselmotor vrij luidruchtig en is het zicht naar de zijkant vrij beperkt door de smalle ruiten. Ook de voorste stijl is vrij groot en zorgt voor een “dode hoek” als je links afslaat, daar leer je echter snel op te anticiperen door gebruik te maken van de zijspiegels. Het valt op dat de Delta vooral met het uiterlijk in het achterhoofd ontworpen werd, daarbij werd de functionaliteit soms wat opzij geschoven. Echt storend is dat zeker niet maar het is wel een verschil met zijn concurrenten.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

De Lancia Delta is zeker en vast een prima keuze binnen het segment van de compacte middenklassers en heeft daarbij vooral zijn vormgeving als verkoopsargument. De wagen is goed geprijsd, je rijdt al een Delta voor 19.990 euro (1.4 TurboJet Benzine – 120 pk – Argento), voor onze testwagen tik je wel 25.990 euro af (1.6 Multijet – 120 pk – Platino). De duurste Delta kost zo’n 29.490 euro (1.9 Twinturbo Multijet – 190 pk – Platino). Als we de wagen vergelijken met zijn concurrenten zoals de Mercedes B-klasse, Volvo V50 en Volkswagen Golf Plus dan durven we wel te zeggen dat de Delta de mooiste van de vier is maar of hij ook het beste rijdt dat weten we niet zeker.

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Overzicht
+ Design zowel interieur als exterieur, zeker geen onopvallende wagen
+ Comfort en ruimte binnenin
+ Interessante en vinnige motor, groot motorenaanbod: 120-200 pk
+ Verstelbare achterbank, voldoende kofferruimte en panoramadak

– Lawaaierige motor
– Zicht naar zijkant, dode hoek vooraan door stijl

Prijslijst Lancia Delta (.pdf – 3Mb)

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Lancia Delta 1.6 Multijet Diesel

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

14 reacties op "Rijtest: Lancia Delta 1.6 Multijet 120 pk"

  1. Bert 14-04-2009 om 23:49

    De Lancia Delta is echt een prachtige wagen, jammer dat we hem momenteel nog niet veel in het dagelijkse verkeer zien. Hopelijk komt daar snel verandering in!

  2. Willem 15-04-2009 om 9:56

    Zeer mooie wagen. Oogt enigszins agressief als je hem op je ziet afkomen met die LED dagrijlichten!

  3. stef 15-04-2009 om 13:57

    geen filmpje???

  4. MRM 15-04-2009 om 14:02

    ’t is vakantie voor iedereen hé 😉

  5. Willem 15-04-2009 om 14:04

    Haha luiaards 😀 en dat voor 4 dagen :-p

  6. PJS 15-04-2009 om 22:17

    Er komt normaal dit weekend nog een filmpje online, je moet ons wat tijd gunnen, het mooie weer van de laatste dagen zit er voor iets tussen. “Gelukkig” gaat het morgen regenen.. 🙂

  7. XliljeezyX 15-04-2009 om 23:06

    hahaha

  8. Ger 16-04-2009 om 21:29

    Prachtige auto!
    Ik heb hem al live in het zwart gezien en moet zeggen dat andere auto’s in dit segment qua vormgeving wel in kunnen pakken.
    De italianen zijn werkelijk meesters in vormgeving.
    Daarvoor neem je enkele tekortkomingen graag voor lief.
    Met deze auto onderscheidt je je echt van de rest !

  9. Svenius 24-04-2009 om 16:27

    Wel gek dat je ‘m met een Golf Plus, een Volvo V50 en een MB B-klasse vergelijkt. Vanwaar die hersenkronkel?
    Ik zou ‘m eerder vergelijken met een Bravo (voordehandliggend) een Golf en een C4, niet?

  10. PJS 24-04-2009 om 18:16

    Lancia noemt hem zelf een concurrent voor de Volvo V50, de Golf is kleiner dan de Lancia Delta daarom is de Delta eerder een concurrent voor de Golf Plus. De C4 kunnen we inderdaad ook een concurrent noemen maar deze is misschien iets te weinig “upmarket”.

    Het blijft moeilijk om deze Lancia Delta te plaatsen, hij is vrij uniek, met de Fiat Bravo is hij inderdaad zeer verwant maar dat ligt iets te veel voor de hand omdat ze hetzelfde platform delen. De Delta is dan wel weer hoger gepositioneerd dan de Bravo.

  11. Willem 02-05-2009 om 14:50

    Ik zag vandaag een exemplaar rijden met de optionele dubbele chromen uitlaatpijpen (50€), dit maakte hem echt af. In combinatie met de zwarte lakkleur was deze wagen echt een lust voor het oog.

  12. PaulTyros2 28-05-2009 om 19:37

    De dubbele pijpen zijn niet alleen optioneel, maar onder (mijn) de Twin Turbo diesel standaard. En in functie, dus niet alleen voor het mooie. Deze Twin Turbo (190pk, 400Nm) rijdt als een zonnetje: fantastische auto!!!
    Verder heb ik hem in grijs met zwart dak en toen hij geleverd werd, heeft de dealer zijn bordeauxrode exemplaar verkocht en ook zo’n kleur als demo besteld.

  13. PJS 28-05-2009 om 19:42

    Proficiat met je aankoop Paul!

  14. luca 28-06-2009 om 11:54

    ik heb zopas een lancia delta argento gekocht. een bordeau rode met zwarte dak.
    en ik kan haast ni wachten om hem binnen 2 weken bij mijn thuis te zien. mijn model is een 1.6 multijet met 105 pk en topsnelheid van 194 km/h.
    wat een testrit was dat. rijd zo ontzettend fijn en relaxed …..
    wat een slee

Reageer

Reactie aan het plaatsen...