BMW X5 M X6 M
BMW heeft de BMW X5 M en X6 M officieel onthuld, de eerste high performance M uitvoeringen binnen de BMW X Serie.

Onder de motorkap van de X5 M en X6 M vinden we een nieuwe 4.4 liter V8 met twee turbo’s die zorgt voor een vermogen van 555 pk en een maximaal koppel van 680 Nm. De V8 is gekoppeld aan een zestraps sportautomaat en de topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u maar kan met een optioneel M Performance pakket verhoogd worden tot 275 km/u. Beide modellen accelereren van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. De BMW X5 M en X6 M vebruiken zo’n 13,9 liter per 100 kilometer wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 325 gram per kilometer.

De BMW X5 M en de BMW X6 M staan beide op 20″ lichtmetalen velgen. Beide M versies zijn herkenbaar aan hun aangepaste achterzijde met vier verchroomde uitlaatpijpen. Het zwarte plastiek van de standaardmodellen werd zorgvuldig verwijderd en vervangen door carrosseriekleur. Vooraan zien we een nieuwe voorbumper die voor meer aerodynamica en koeling moet zorgen.

De X5 M en X6 M hebben beide een uitgebreide standaarduitrusting. Zo beschikken ze over airco met twee zones, elektrisch bedienbare sportstoelen, stoelverwarming, lederen bekleding en een uitgebreid audiosysteem met twaalf luidsprekers.

De twee M modellen kregen ook enkele technologische nieuwigheden mee: zo vinden we voor het eerst in een M model een zestraps automatische versnellingsbak. Die zesbak is daarenboven voorzien van een koppelreductie functie dat zorgt voor extreem korte schakelmomenten. Daarnaast vinden we in de X5 M en X6 M Dynamic Performance Control, een systeem dat de aandrijfkracht over het rechter- en linkerachterwiel verdeelt en de koersvastheid en de wendbaarheid van de wagen verhoogt. In M Dynamic Mode kan de bestuurder de stabiliteitscontrole in een sportievere stand plaatsen.

Om ook de groenen te vriend te houden heeft BMW de X5 M en X6 M uitgerust met een systeem waarmee je de aandrijflijn kan aanpassen. Dankzij Power Mode kan je kiezen tussen een Sport- en Efficiency-rijprogramma. Waarbij Sport voor dynamische rijcondities zorgt en Efficiency voor een relaxte rijstijl met een beperkt verbruik.

Hoeveel beide M modellen zullen gaan kosten is nog niet bekend, we weten wel dat de X5 M en X6 M op het autosalon van New York (9 april) in première zullen gaan.

BMW X5 M X6 M

BMW X6 M

BMW X6 M

BMW X6 M

BMW X6 M

BMW X6 M

BMW X6 M

BMW X5 M

BMW X5 M

BMW X5 M

BMW X5 M

BMW X5 M

BMW X5 M X6 M

BMW X5 M X6 M

BMW X5 M en BMW X6 M: Soevereine supersporters
  04.04.2009
 
  Rijswijk. BMW introduceert met de nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M de eerste high performance M uitvoeringen binnen de BMW X Serie. Ze worden beide aangedreven door een V8 Twin Turbo van 408 kW/555 pk gekoppeld aan een zestraps sportautomaat, beide een primeur voor BMW M. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en kan met het M Performance pakket zelfs verhoogd worden tot 275 km/u.
De V8-benzinemotor heeft een cilinderinhoud van 4,4 liter. Nieuw voor een BMW M model is dat de motor over (twin)turbotechnologie beschikt. Het maximale vermogen van 408 kW/555 pk wordt bereikt bij 6.000 t/min. Verder noteert de V8 Twin Turbo een maximumkoppel van 680 Nm dat al vanaf 1.500 t/min beschikbaar is. De BMW X5 M en de BMW X6 M accelereren vanuit stilstand in 4,7 seconden naar de 100 km/u. In combinatie met het M Driver’s Package halen de BMW X5 M en BMW X6 M een topsnelheid van 275 km/u. Zonder deze optie begrenst BMW de maximumsnelheid op 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW X5 M en de BMW X6 M bedraagt 13,9 l/100 km. De CO2-emissie is 325 g/km. Beiden voldoen aan de Euro5-emissienorm die later dit jaar van kracht wordt.                

De BMW X5 M en de BMW X6 M staan af fabriek op lichtmetalen 20-inchwielen. Het design ervan verschilt per model. De bandenmaat bedraagt voor 275/40 R20 en achter 315/35 R20. De M versies van de BMW X5 en de BMW X6 zijn herkenbaar aan hun indrukwekkende achterzijde met vier verchroomde eindpijpen. Om de rijkwaliteiten op de openbare weg te benadrukken, zijn de zwart gekleurde kunststofdelen aan de onderkant van de carrosserie van de reguliere BMW X5 en BMW X6 bij de M versies zoveel mogelijk in carrosseriekleur gespoten. Vooral de carrosseriedelen die een aerodynamische functie vervullen en luchtstroom genereren zoals de luchtinlaten aan de voorzijde, worden benadrukt. 

Uitgebreide standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de BMW X5 M en de BMW X6 M omvat onder meer dual-zone automatische airconditioning, elektrisch bedienbare M sportstoelen met een geheugenfunctie, stoelverwarming, lederen bekleding, een audiosysteem met twaalf luidsprekers en, voor de BMW X6 M, een elektrisch te bedienen achterklep. 

Innovatieve zestraps sportautomaat met Lauch Control
Voor het eerst is een BMW M model uitgerust met een zestraps automatische versnellingsbak. Deze unieke sportautomaat is voorzien van een koppelreductie functie. Een systeem wat in de manuele modus (M) door onderbreking van de inspuiting zorgt voor extreem korte schakelmomenten. In deze stand kan de bestuurder er ook voor kiezen om de functie Launch Control in te schakelen. Daarmee accelereert de auto zolang de bestuurder het gaspedaal volledig ingetrapt houdt met maximale kracht en controle automatisch.

Dynamic Performance Control
De nieuwe BMW X5 M en BMW X6 M zijn beide voorzien van Dynamic Performance Control dat geïntroduceerd werd in de BMW X6. Het systeem verdeelt de aandrijfkracht over het rechter- en linkerachterwiel en verhoogt de koersvastheid en de wendbaarheid van de auto – ongeacht of de bestuurder gas geeft of loslaat. Samen met het variabele vierwielaandrijvingssysteem xDrive maakt Dynamic Performance Control het nauwkeuriger aansturen op bochten mogelijk. Verder verbetert het de tractie bij het accelereren uit bochten – op elke ondergrond. 

M Dynamic Mode 
Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), waarmee de BMW X5 M en de BMW X6 M zijn uitgerust, maakt sportief rijden veiliger. Ook kan de bestuurder de M Dynamic Mode (MDM) van dit systeem activeren. Daardoor grijpt DCS later in dan gebruikelijk en focust xDrive zich meer op de achterwielen. Dankzij Dynamic Performance Control behouden de BMW X5 M en de BMW X6 M op deze manier het rij- en stuurgedrag dat zo kenmerkend is voor een BMW M model. 
De BMW X5 M en de BMW X6 M zijn op de achteras standaard uitgerust met luchtvering en niveauregeling. De carrosserie ligt 10 mm lager dan die van een reguliere BMW X5 of BMW X6. Ook Adaptive Drive behoort tot de standaarduitrusting. In de bocht compenseert het systeem de neiging tot overhellen van de carrosserie. Dat maakt sportiever insturen mogelijk, evenals een neutrale reactie op gas geven en loslaten.

Sport- en Efficiency rijprogramma’s
Behalve het DSC en de dempers, kan de bestuurder van de BMW X5 M en de BMW X6 M ook de aandrijflijn naar eigen smaak aanpassen. Door de Power Mode te activeren – wat de gasklepbediening en de karakteristiek van de versnellingsbak beïnvloedt – heeft hij de keuze uit een Sport- en Efficiency-rijprogramma. Door een gelijkmatige vermogenstoename doseert het sportprogramma de juiste hoeveelheid power onder de meest dynamische rijcondities. Het Efficiency-programma zorgt ervoor dat de auto op dat moment opschakelt wanneer het niet alleen brandstofbesparing oplevert, maar ook een relaxte rijstijl tot gevolg heeft. Via het M Drive menu kan de bestuurder invloed uitoefenen op niet alleen de Power Mode, maar ook op DSC en de elektronisch instelbare dempers (EDC). De bestuurder kan zijn favoriete afstelling opslaan en deze eenvoudig oproepen door op de M Drive knop op het stuurwiel te drukken. 

Met de introductie van de nieuwe BMW X5 M en de BMW X6 M brengt BMW de ongekende rijkwaliteiten van BMW M nu ook naar de X Serie. Daarmee zijn beide auto’s de eerste BMW modellen met vierwielaandrijving die leverbaar zijn met het illustere M sportlabel.