Formule 1 - Grote prijs van Maleisië
Zojuist werd de 2e GP van het seizoen gereden in Sepang. Wat een kleine 2 uur race moest worden, werd na 1u en 10 min al gestopt wegens grote regenval.

De regen werd nochtans op voorhand aangekondigd, maar bleef langer uit dan verwacht, maar dat was slechts stilte voor de storm. Omdat racen in zo’n omstandigheden niet veilig is, werd de rode vlag bovengehaald en werd de race stilgelegd. Na 40 minuten onenigheid over wel/niet verder racen, heeft de FIA toch de knoop doorgehakt en werd de race afgesloten. Jenson Button won dus deze GP, maar kreeg slechts 5 punten in plaats van 10, omdat er minder dan 75% van de race-afstand is afgelegd. Heidfeld & Glock vervolledigden het podium.

Nico Rosberg maakte een prachtstart, zijn Williams – met diffusor-  schoot als een pijl vooruit en greep direct de leiding. De Pool Kubica had dan weer serieuze pech, hij bleef stilstaan bij de start en werd bijgevolg laatste. Fernando Alonso toonde terug zijn kunnen en manoeuvreerde zichzelf naar de 4e plaats. Heikki Kovalainen crashte alreeds na enkele bochten en heeft dus nog geen enkele race kunnen uitrijden. Kubica had ook pech met zijn motor en moest opgeven.

Alonso, Vettel, Glock, Hamilton & Raikkonen hielden een tof haasje-over moment, wat nog meer aangaf dat er dankzij het nieuwe reglement weldegelijk meer ingehaald kan worden. Teams met een KERS systeem hebben wel overduidelijk voorsprong op de snelle rechte stukken.

Na 15 ronden werd de hemel donkerder en gokte Ferrari op een regenbui, het liet Raikkonen binnenkomen om grote regenbanden te steken. Taktische fout, want het bleef nog 6 ronden volledig droog, met een grote tijdsachterstand tot gevolg voor de Zweed. Erna begon het licht te regenen en ging iedereen in de pits achter nieuwe banden. Kimi kon hiervan slechts miniem profiteren, van 15 naar 14. De regenbui kwam voor Rosberg & Vettel enkele ronden jammerlijk te laat, ze moesten wegens een lege benzinetank vroeger binnenkomen en verloren dus extra tijd.

In de 30ste ronde kwam de regen dan toch met grote hoeveelheden tegelijk uit de lucht gevallen. Alle wagens deden hun best om de pits te bereiken, maar wegens de slechte zichtbaarheid kwam de safetycar de baan op, gevolgd door een rode vlag. Vervolgens werden alle auto’s terug op de startgrid gezet, en werd het gokken naar de afloop. Verschillende rijders zagen het niet meer zitten en probeerden eensgezindheid te scheppen met alle andere rijders, maar daar kwam niet veel van terecht. Na 45 minuten wachten in de regen kwam de FIA dan toch met de officiële beslissing, er zou niet meer geraced worden. Een race mag maar 2u duren, dus er zou slechts 6min racetijd overblijven, wat te weinig was om nog te herstarten.

Button op 1, Heidfeld op 2 en Trulli op 3. Zo krijgt Button zijn 2e overwinning dit seizoen een beetje in de schoot geworpen maar BrawnGP was zowieso erg sterk bezig dit weekend. De Williams’ & Toyota’s toonden ook hun beste kant. Toevallig zijn deze teams de teams welke een speciale bodemplaat/diffusor gebruiken.. Hamilton haalt voor McLaren nog net 1 punt, terwijl Ferrari alweer puntenloos achterblijft. Voor de Scuderia is dit de slechtste seizoenstart sinds 1991. Ferrari & McLaren blijven ondertussen kijken hoe ze hun bolides kunnen verbeteren maar wachten ook de uitspraak af over het gebruik van de diffusor. Mocht er een positieve uitspraak komen, dan zien we zeker binnen de korste keren de topteams hun wagen aanpassen. McLaren hoopt tegen de eerste Europese GP, die van Spanje terug een snelle wagen te hebben.

Tussentijds toont BrawnGP zijn kunnen opnieuw, het leidt stevig in het constructeurskampioenschap en Button en Barrichello leiden stevig in de rijdersstand.