F1: Mercedes AMG levert alweer de safetycars

F1 AMG safetycars
De aandachtige kijker heeft het zondag alreeds gezien, bij de spin van Nakajima ging na een tijdje toch de safetycar de baan op.

Als safetycar werd er dus nogmaals gekozen voor een Mercedes SL63 AMG. De C63 Estate fungeert als medical car, mocht er een snelle dokter nodig zijn. Omdat zelfs een normale SL63 AMG zijn slag niet kan slaan tegen het racegeweld van de F1-bolides, werd de safety-car verder ontwikkeld. Een nieuw uitlaatsysteem, een speciale update van automatische versnellingsbak, aangepaste veringen & extra koeling moeten ervoor zorgen dat de wagen zich aan enkele formatieronden kan wagen. Uiteraard werden ook de remschijven aangepast, zodat de vaste chauffeur, ex DTM rijder Bernd Mayländer, de 525pk veilig kan gebruiken. Een droomjob als je het mij vraagt!

Om nog meer performantie te kunnen waarborgen werd ook de binnenkant aangepast. Er werd 220kg bespaard. De unieke SL63 kreeg een aanpast dak uit lichte composietmaterialen, de middenconsole werd geheel gestript en er werd kwistig met carbon omgegaan. De luxueuze AMG sportstoelen blijven behouden en krijgen het gezelschap van enkele nieuwe videoschermen waarop de rijder informatie meekrijgt van de racebegeleiding.

Ook voor de medical car herneemt men de keuze van vorig jaar, een C63 AMG Estate met een sterke 6.2L V8 motor die ervoor zorgt dat medisch personeel overal op de racetrack kan komen zonder veel tijd te verliezen. Hier kruipt Alan van de Merwe achter het stuur, vergezeld door de F1 huisdokter Dr. Gary Hartstein (Belg!). Op de achterbank is er voldoende plaats voor 2 medische assistenten en hun volledige uitrusting. Net zoals de SL63 werden er bij de medical car enerzijds gewichtsbesparende en anderzijds prestatiebevorderende maatregelen getroffen.

AMG levert al sinds 1997 de snelle wagens voor de hulpverlening. Er zijn al 8 modellen gekozen om deze belangrijke taken op zich te nemen. Een klein overzicht doorheen de geschiendenis.

Safetycars:

  • 1996: C 36 AMG (W 202)
  • Vanaf 1997: CLK 55 AMG (C 208)
  • 2000: CL 55 AMG (C 215)
  • Vanaf 2001: SL 55 AMG (R 230)
  • 2003: CLK 55 AMG (C 209)
  • Vanaf 2004: SLK 55 AMG (R 171)
  • Vanaf 2006: CLK 63 AMG (C 209)
  • Vanaf 2008: SL 63 AMG (R 230)

Medical Cars:

  • 1996: C 36 AMG (W 202)
  • 1997: C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210)
  • 1998: C 55 AMG Estate (S 202)
  • Vanaf 2001: C 32 AMG Estate (S 203)
  • Vanaf 2004: C 55 AMG Estate (S 203)
  • Vanaf  2008: C 63 AMG Estate (S 204)

Er rest me maar 1 vraag, waarom geen SL65 Black Series? Dé uitgelezen kans om hun hardcore versie te tonen.. Of misschien moet ik gewoon geduldig zijn, en de toekomst afwachten?

Safetycar 2009 – Mercedes SL63 AMG
F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

Mediccar 2009 – Mercedes C63 Estate AMG
F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

F1 AMG safetycars

Deel dit bericht:

1 reactie op "F1: Mercedes AMG levert alweer de safetycars"

  1. XliljeezyX 01-04-2009 om 8:55

    Die SL63 is zo bruut!
    en dan ook het geluid van de 6.2 V8 maakt het af!

    maarja dat snap ik ook niet waarom ze geen SL65 BS tonen..

Reageer

Reactie aan het plaatsen...