mercedes_f1
Zondag aanstaande gaat het Formule 1 seizoen 2009 van start met de GP van Melbourne, Australië.

In aanloop naar het nieuwe seizoen, werden heel wat veranderingen doorgevoerd. Deze situeren zich voornamelijk op het technische gedeelte van de F1, de wagen. Zo’n twee jaar geleden kwamen de FIA en enkele ingenieurs samen om een nieuwe wagen te ontwerpen. Het voornaamste idee hierachter was dat het een wagen moest zijn die inhalen makkelijker zou maken. Dit was totnogtoe de meest gehoorde “klacht” over de huidige Formule 1, inhalen was niet of nauwelijks mogelijk. De reden hiervoor was eigenlijk tamelijk simpel, het evenwicht tussen aerodynamische en mechanische grip lag verkeerd. De voorbije seizoenen werden de wagens gedomineerd door spoilers, deflectors en diffusers (aerodynamische grip) terwijl de mechanisch grip (grotendeels te danken aan de banden) sinds 1998 sterk verminderd was door de invoer van banden met groeven.

Het resultaat van dit ontwerp houdt een aantal ingrijpende veranderingen in. Als u de foto’s hieronder bekijkt, zullen een aantal dingen onmiddellijk opvallen. Het allergrootste nieuws is de terugkeer van de slicks, deze bieden aanzienlijk meer grip aangezien het contactoppervlak met de weg groter is. Wat ook onmiddellijk opvalt is de grootte van de achterspoiler. Deze is nu nog maar 75 cm breed (ipv 100 cm) en staat ook hoger geplaatst. Het gevolg hiervan is dat de downforce op de achtertrein sterk verminderd wordt, wat een sterke vermindering van de grip op hogere snelheid met zich meebrengt. Voornamelijk in snelle bochten zou het wel eens schuiven kunnen worden.

We zien ook dat de voorspoiler veranderd is, deze is nu 1,8 m(!) breed, wat 40 cm meer is dan voorbije jaren, en hangt dichter tegen de grond. Op deze manier ondervinden de rijders minder hinder van de “verstoorde” lucht van de wagen voor hun. Opvallend is ook dat de rijders tijdens de wedstrijd de helling van de spoiler 2 keer per ronde mogen wijzigen over 6 graden (3° omlaag, 3° omhoog). Hierdoor kunnen ze, bijvoorbeeld op een recht stuk, de spoiler platter plaatsen zodat ze nog sneller kunnen gaan. Algemeen zien we ook dat er minder “flapjes” en “vleugeltjes” aan de wagens hangen wat ook zorgt voor minder aërodynamische grip.

Ook de F1 ontsnapt niet aan de economische crisis. Om het spelletje voor iedereen wat goedkoper te maken, moet een motor het nu maar liefst 3 (ipv 2) wedstrijden uitzingen. Wordt de motor toch voortijdig vervangen, dan schuift de rijder in kwestie 10 plaatsen terug op de grid. Een coureur mag bovendien tijdens het seizoen maximaal 8 motoren gebruiken. Het maximumtoerental werd daarnaast verlaagd naar 18 000 RPM (tov 19 000RPM).

Dat de F1 geen groene sport is, is al langer geweten. Vanaf dit jaar wil de FIA echter een groen signaal uitsturen, wat inhoudt dat de teams “KERS” mogen gebruiken. “KERS” staat voor “Kinetic Energy Recuperation System” en het bestaat uit een batterij die tijdens het remmen energie opslaat (max capaciteit 400 KJ), waarna de rijder gedurende 6 à 7 seconden per ronde deze energie mag aanwenden om een boost van 80 pk los te laten. Dit komt uiteraard uitermate van pas tijdens het inhalen.

Dat het systeem zich nog grotendeels in de ontwikkelingsfase bevindt, werd duidelijk toen een mecanicien een wagen aanraakte en prompt 6 meter verder lag. Daarom zult u ze tijdens de pitstops zien rondlopen met reusachtige rubberen handschoenen. Niet alle teams staan al even ver in de ontwikkeling van dit systeem, als gevolg hiervan zullen niet alle teams er vanaf het begin van dit seizoen gebruik van maken. Één ding is zeker, zij die het zaakje werkende hebben tegen Melbourne, zullen zeker en vast in het voordeel zijn.

McLaren MP4-24 (2009)

mclaren-f1-mp4-24-1

McLaren MP4-23 (2008)

mclaren_mp4-23