opel_zafira_ecoflex_turbo_header
Opel zet in op aardgas als alternatieve brandstof en gaf ons de kans om met een CNG-aangedreven Opel Zafira te rijden.

Algemeen

De Opel Zafira ecoFLEX Turbo wordt aangedreven door een 1.6 liter CNG motor waarbij CNG staat voor Compressed Natural Gas. De Zafira ecoFLEX Turbo beschikt over 150 pk vermogen en een koppel van 210 Nm. Er is echter ook een overboost-functie aanwezig die de wagen voor een korte periode 240 Nm koppel kan geven. De topsnelheid ligt op 200 km/u maar belangrijker is de beperkte CO2-uitstoot van 139 gram CO2 per kilometer. Aangezien de Zafira plaats biedt aan zeven personen is de uitstoot per persoon met 20 gram CO2 per kilometer uitzonderlijk laag.

De Zafira is bovendien een aangename wagen om in te vertoeven, het model waar wij mee reden was compleet uitgerust en bijzonder praktisch. Het interieur was strak en functioneel, de zetels zaten comfortabel en alle gadgets werkten perfect.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Rijgedrag

De Zafira ecoFLEX Turbo rijdt bijzonder aangenaam en als bestuurder merk je niet dat er op aardgas gereden wordt. De wagen combineert als het ware het rijgevoel van een diesel met dat van een benzine, bij lage toeren is de wagen niet bijzonder vinnig maar eens daarboven komt de Zafira goed vooruit.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Milieuvriendelijkheid

Dat rijden op aardgas milieuvriendelijk is staat buiten kijf, de wagens hebben 20 tot 25% minder CO2-uitstoot en daarenboven is de uitstoot van fijnstof (NOx) 75% lager. Daarnaast is rijden op aardgas goedkoper, met de huidige brandstofprijzen rij je voor 4,12 euro 100 kilometer met de Zafira ecoFLEX Turbo terwijl diezelfde 100 kilometer je bij diesel en benzine respectievelijk 5,90 en 9,12 euro kost.

Tanken

Het tankproces van een CNG-aangedreven voertuig is niet zo verschillend van het tankproces dat we algemeen gewoon zijn. Jammer genoeg zijn er in België nog maar 3 aardgastankstations die publiekelijk toegankelijk zijn. Die bevinden zich in Brugge, Mechelen en Antwerpen. Die worden allen uitgebaat door Electrabel. Het CNG verhaal is momenteel jammer genoeg vooral een aangelegenheid voor bedrijven, in België zijn er namelijk ook nog 9 aardgastankstations in privé-handen en deze kunnen niet door particulieren gebruikt worden. De Zafira ecoFLEX Turbo heeft een actieradius van 400 kilometer op aardgas, maar de reserve benzinetank van 14 liter zorgt voor 150 kilometer extra rijbereik.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Wie echter wel graag als particulier, kleine zelfstandige of KMO aan de slag wil met dit milieuvriendelijk alternatief kan altijd terecht bij Ecofillco, een bedrijf dat zich toelegt op de verkoop en verhuur van aardgastankstations. Zij kunnen vanaf 5.000 euro bij u thuis een vulstation komen plaatsen, de overheid subsidieert daarin echter 40% dus de netto totaalprijs komt op zo’n 3.000 euro. Niet meteen interessant dus voor iemand die enkel om de hoek naar de slager rijdt maar zeker interessant voor vertegenwoordigers of mensen die vaak op de baan zijn.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Politiek

Van het aardgastankstation dat je hieronder ziet, zijn er in België slechts drie open voor het publiek. Als we dat even vergelijken met onze buurlanden, zien we dat België veruit het slechtst scoort. In Italië zijn er zo’n 700 stuks beschikbaar voor het publiek en rijden er 580.00 voertuigen op CNG rond. In Duitsland zijn er zelfs meer dan 800 tankstations die aardgas leveren. Daar rijden er zo’n 60.000 voertuigen rond op aardgas.

De vraag is dan natuurlijk hoe het komt dat aardgas zo weinig voorkomt in België, hier rijden namelijk slechts 300 voertuigen op aardgas. Wel, het is bijvoorbeeld zo dat er in België geen regelgeving rond accijzen op aardgas als brandstof bestaat, terwijl in onze buurlanden er een vaste accijns geheven wordt op aardgas, die gedurende 10 jaar gelijk blijft. Zo is de consument zeker van goedkope brandstof.

In dat kader ontmoetten we ook volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh (CD&V) die ons kon vertellen dat er moeite gedaan wordt om bij de volgende Vlaamse verkiezingen ook CNG op de agenda te zetten. Elke moeite die tot nu toe daarvoor gedaan werd, leidde echter nergens toe.

Aangezien aardgas een milieuvriendelijke brandstof is, die veel minder CO2-uitstoot of fijn stof veroorzaakt dan de traditionele brandstoffen, maar toch een optimaal rijplezier garandeert én bovendien goedkoper is, wordt het misschien eens tijd dat België beslist aardgas verder te commercialiseren, net zoals de ons omringende buurlanden – veelal succesvol – hebben gedaan.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Conclusie

De Opel Zafira ecoFLEX Turbo is een logische keuze voor wie veel kilometers aflegt of wie in de buurt van een aardgastankstation woont. Bij iemand die veel kilometers aflegt kan het interessant zijn thuis zelf een klein aardgastankstation te laten installeren, op termijn loont die investering. Voor de prijs van de wagen zelf moet je het zeker niet laten, de Zafira ecoFLEX Turbo kost maar 300 euro meer dan de Zafira met dieselmotor.

De Opel Zafira ecoFLEX Turbo is een milieuvriendelijke wagen zoals we het graag hebben: ook plezierig om mee te rijden. Opel zag duidelijk in dat een Zafira met 94 pk (de vorige versie) niet genoeg kracht leverde, maar lostte dit op door een nieuwe motor te ontwikkelen met 150 pk.

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Opel Zafira ecoFLEX Turbo

Tekst: Pieter-Jan Scheir & Jeroen Maes
Foto’s: Jeroen Maes