Voor zo goed als iedereen is de Bugatti Veyron iets onbereikbaars. Misschien kan de Veyron Configurator een beetje soelaas brengen.
Gerelateerde artikels
Wat koop je voor de 70ste verjaardag van je vrouw? Misschien een superexclusieve Bugatti Chiron Super Sport 57 met 1.600 pk?
Neen, parfum, een bongobon of wellness arrangement volstaat vermoedelijk niet wanneer je de 70ste verjaardag viert van je echtgenote. Zeker niet als je behoorlijk vermogend bent en reeds enkele blitse bolides in de garage hebt staan. Gelukkig had Bugatti nog een productieslot beschikbaar (lang lang geleden!) en mocht de jarige zowaar haar Chiron Super Sport droomconfiguratie maken op het Bugatti kasteel te Molsheim (Frankrijk). Haar inspiratie haalde ze uit de iconische Type 57 SC Atlantic van 1957 die ze 20 jaar eerder zag shinen in het Mullin Automotive Museum (Californië). De benaming verwijst uiteraard naar dat jaartal.
Bij Bugatti stonden er 70 à 80 exemplaren van de Chiron Super Sport op de planning als we Wikipedia mogen geloven. Intussen allemaal toegewezen. In ruil voor dik 3 miljoen euro (exclusief taksen of verregaande personalisatie) kreeg je een blitse hypercar met 1.600 pk sterke W16 aandrijflijn. Goed voor 0-200 km/u (!) sprintjes in 5,8 seconden, de 300 km/u mijlpaal haalde je zelfs na 12,1 seconden. In tegenstelling tot de gelijknamige 300+ variant is de topsnelheid hier beperkt op 440 km/u.
De Bugatti Chiron Super Sport 57 krijgt dezelfde lichtblauwe kleurstelling van de Atlantic mee net zoals een aangepaste grille. Binnenin prijken er ook een resem Type 57 SC verwijzingen in combinatie met de befaamde olifant van Rembrandt Bugatti. Dat is de jongere (en meer artistieke) broer van Ettore Bugatti, de oprichter van het gelijknamige merk.
Deze one-of-one Chiron Super Sport is reeds afgeleverd aan de gelukkige in de Verenigde Staten. Met vermoedelijk de nodige aandacht tijdens mening Concours d’Élegance.
Ontdek het volledige verhaal van het iconische automerk Bugatti tijdens de Unseen expo te Autoworld Brussels, inclusief enkele moderne (superexclusieve) hypercars!
Ettore Bugatti, een Italiaanse industriële ontwerper, presenteerde in 1909 de Type 10 sportwagen. Zowaar een knap en vooral technisch meesterwerk met indrukkende prestatiecijfers. En gebouwd (of liever “ineen geknutseld”) in zijn kelder! Een dikke eeuw (en enkele eigenaars) later kennen we Bugatti voornamelijk van de bijzonder krachtige W16 hypercars zoals de Veyron, Chiron en hun talrijke special editions! Dit onder de veilige vleugels van de Volkswagen familie (VAG Group).
Het volledige Bugatti verhaal wordt in de Unseen expo van Autoworld Brussels uit de doeken gedaan. Naast een hoop interessante informatie en beeldmateriaal zal de liefhebber (m/v/x) vooral oog hebben voor de exclusieve bolides. Deze zijn allemaal piekfijn afgewerkt, behoorlijk uniek/zeldzaam en extreem krachtig. Naast peperduur natuurlijk!
Met de tot 10 stuks gelimiteerde Centodieci vierde Bugatti eerder hun 110-jarig bestaan. En met de Mistral W16 (99 stuks) kwamen ze uiteindelijk toch nog met een dakloze Chiron variant. Maar de meest exclusieve van het hele Bugatti Unseen @ Autoworld gebeuren is de La Voiture Noire. Daarvan bestaat er maar één exemplaar. Pikzwart en duidelijk geïnspireerd op de beeldschone Type 57SC “Atlantic” uit ’38! Bij zijn onthulling in 2019 zowaar de duurste auto ter wereld met een prijskaartje van meer dan 12 miljoen euro. Eerdere geruchten spraken omtrent Cristiano Ronaldo als eigenaar … maar die werden later ontkracht. Recentelijk dook de La Voiture Noire (meermaals) op in Zurich!
Een nieuwe Veyron, Chiron of andere variant aankopen is niet meer mogelijk. Maar met voldoende budget kan je altijd terecht bij Bugatti Brussels in Elsene!
Autoworld Brussels is elke dag doorlopend open, is centraal gelegen (Jubelpark) en is prima bereikbaar met de openbaar vervoer. Praktische informatie en ticketprijzen staan op de website!
Kan de Bugatti Chiron Super Sport mee met de zuiver elektrische Rimac Nevera en Tesla Model S Plaid hypercars?
Vandaag de dag zijn er zowaar een hoop hyperperformante sportwagens met meer dan 1.000 pk en bijhorend – lees: indrukwekkend – prestatiepotentieel. In het geval van een zuiver elektrische aandrijflijn is voornamelijk de ogenblikkelijke krachtontplooiing het meest indrukwekkend. Daardoor zal de pikorde in “autoland” de komende maanden en jaren verder overhoop gegooid worden. Zo heeft de Bugatti Chiron Super Sport het toch best moeilijk tegen de flitsende Tesla Model S Plaid en nog gekkere Rimac Nevera EV’s!
Cijfermateriaal Bugatti Chiron Super Sport, Tesla Model S Plaid en Rimac Nevera
Als enige van dit gezelschap rekent de Bugatti Chiron Super Sport op een benzinemotor. Wel eentje van 8.0-liter groot en 16 cilinders (in W-vorm, vandaar de W16 benaming). Uiteindelijk goed voor 1.600 pk / 1.600 Nm waarmee je volgens Bugatti in 5,8 seconden aan 200 km/u zit. En pas bij 440 km/u de topsnelheid bereikt. Al zijn er niet bijzonder veel plaatsen waar je voldoende ruimte krijgt om dergelijke prestaties te verifiëren. Ook de beperkte productie (70 stuks) en prijskaartje (3,2 miljoen euro exclusief belastingen) zijn spelbrekers. De Tesla Model S Plaid is voorzien van drie elektromotoren, het systeemvermogen zou 1.020 pk bedragen. Mits de juiste setup, configuratie en omstandigheden haal je 100 km/u in 2,1 seconden en pas bij 322 km/u is het gedaan met accelereren. Met een Belgische vanafprijs van een goede 133.000 euro zowaar een koopje! Rimac plant slechts 150 exemplaren van de Nevera te bouwen, in België heb je daarvoor minstens 2 miljoen euro nodig. In ruil krijg je dan wel 4 elektromotoren en 1.914 pk / 2.360 Nm ter beschikking. Daarmee zit je in minder dan 2 seconden aan 100 km/u en zou je in staat moeten zijn om 412 km/u te halen. In de praktijk ligt de limiet op slechts 352 km/u. Het vermogende The Triple F Collection YouTubekanaal heeft zowaar een Rimac Nevera, Bugatti Chiron Super Sport én Tesla Model S Plaid in hun bezit. En delen maar al te graag hun prestatiecijfers met ons. Welke is jouw favoriet? Laden …