Volkswagen plant Golf GTD


Volkswagen wil graag drie sportieve versies van de nieuwe Golf, de eerste daarvan is de GTI, de tweede zou de Golf GTD moeten worden.

Volgens bronnen zou de Golf GTD volgende week op het autosalon van Leipzig moeten verschijnen. Onder de motorkap zullen we een 2 liter turbodiesel vinden met een vermogen van 170 pk en een koppel van 350 Nm. Deze nieuwe motor zal voldoen aan de EURO 5 emissienormen en zal, indien uitgerust met een DSG-bak, in 8,2 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid zal op 220 km/u liggen.

Het verbruik van de Golf GTD zou op 5,9 liter per 100 km komen, dat is dus een stuk zuiniger dan de 7,4 liter van de Golf GTI. Net als de GTI zal de GTD er een stuk sportiever uitzien dan een normaal Golfje, zo krijgt de wagen een diffuser, twee uitlaatpijpen, een chromen grille en 17″ velgen. De productie start volgende maand, niet veel later zou je de Golf GTD bij de dealers kunnen vinden.

De derde sportieve versie van de Golf wordt de opvolger van de Golf R32, deze zullen we normaliter op het autosalon van Frankfurt te zien krijgen. De naam R32 verdwijnt echter wel, Volkswagen zou voor de naam Golf GTI-R kiezen en onder de motorkap zullen we een viercilinder vinden die met turbo voor zo’n 270 pk zorgt. Dat is 22 pk meer dan de huidige R32 maar de charme van de V6 gaat wel verloren. (Via: MotorAuthority)

Deel dit bericht:

5 reacties op "Volkswagen plant Golf GTD"

  1. XliljeezyX 24-03-2009 om 15:11

    die euro5 norm vind ik echt waardeloos. net als al die anderen co2 gekkigheid.

  2. Bob S 24-03-2009 om 17:12

    Toch prefereer ik de GTI, gewoon veel toffer ne vinnige benize motor!

  3. Willem 24-03-2009 om 21:06

    Eigenlijk een marketingzetje voor de diesel. Deze versie van de tweeliter ligt bijvoorbeeld al in de de nieuwe Audi A6, alsook de Skoda Superb. Deze laatste zelfs in combinatie met de DSG.
    Als Audi met een diesel wel Le Mans kan winnen, dan kan VW zeker en vast een Golf GT(I-D) uitbrengen met een dieselmotor! Dit neemt niet weg dat het karakter van een atmosferische benzinemotor sportiever rijdt dan een diesel.

  4. PJS 24-03-2009 om 21:34

    Belangrijk om te vermelden is dat de Golf GTD al langer bestaat (Generatie I, II en III) en de naam dus eigenlijk gewoon werd afgestoft. De GTD werd altijd verkocht als de krachtigste diesel.

  5. maxim 25-03-2009 om 13:30

    thats the spirit!
    lang leve de diesel sportversies (MINI gaat dit ook doen)

Reageer

Reactie aan het plaatsen...