Volkswagen Golf VI GTI-R R20
De nieuwe Golf GTI is niet de topversie van de Golf VI, de voormalige R32 wordt vervangen door een GTI-R met viercilinder.

De vroegere Volkswagen Golf R32 was de topversie van het Golf gamma, onder de motorkap was een 3.2 liter V6 met 250 pk te vinden. Volkswagen gooit die V6 nu overboord en kiest voor een kleinere viercilinder. Dankzij een turbo zou deze 266 pk moeten genereren. 

Ook de Volkswagen Scirocco zou moeten profiteren van deze motorontwikkelingen, deze zou later dezelfde motor ingeschroefd krijgen. De lichtere viercilinder zorgt logischerwijs voor een lager verbruik en een lagere CO2-uitstoot. Het geluid van een lekkere zespitter gaat wel verloren.

De GTI-R (of R20?) krijgt LED verlichting vooraan, een nieuwe bumper, sideskirts, grotere wielen, een kofferspoiler en LED lichten achteraan. Om van verzet te wisselen is er een manuele zesbak of een DSG versnellingsbak beschikbaar.

De GTI-R krijgt in tegenstelling tot de concurrentie wel vierwielaandrijving ter beschikking. De GTI-R zou in september op het autosalon van Frankfurt zijn opwachting moeten maken, enkele maanden later moet hij bij de dealers staan. (Via: WCF)

Volkswagen Golf VI GTI-R R20