Geneve ’09: Jaguar XF S

jaguar_xf_s
Binnenkort is de Jaguar XF verkrijgbaar met een 3.0 liter V6 dieselmotor. Alvast een voorproefje!

De nieuwe dieselmotor is van het type AJ-V6 D Gen III en is verkrijgbaar in een S-versie die zo’n 275 pk levert. Het koppel komt neer op een duizelingwekkende 600 Nm, wat meer is dan het koppel van bijvoorbeeld een Audi S8. Kies je niet voor de S-versie, dan moet je je tevreden stellen met 240 pk en 500 Nm. Al die kracht wordt mede geleverd dankzij twee turbo’s.

De Jaguar XF-S kan in 6,4 seconden 100 km/u bereiken, wat 1,8 seconden minder lang is dan de 2.7 liter V6 diesel. De 3.0 liter V6 zal die 2.7 liter motor trouwens vervangen. De topsnelheid van de Jaguar XF S komt uit op 250 km/u.

De minder krachtige variant kan in 7,1 seconden van 0 tot 100 sprinten, wat nog steeds een volle seconde sneller is dan de 2.7 liter V6-motor. Het verbruik bedraagt hier 6,8 liter per 100 km, wat zo’n 9% minder is dan de 2.7 liter diesel. Vanaf Januari 2009 zijn deze motoren te bestellen bij de dealer.

Jaguar XF S

Jaguar XF S

Jaguar XF S

Jaguar XF S

De nieuwe 3-liter turbodieselmotoren komen even indrukwekkend voor de dag als de nieuwe V8-motoren. De AJ-V6 D Gen III-motor is verkrijgbaar in een ‘S’ versie met 202 kW EEC of 275 pk DIN en 600 Nm en een versie met 177 kW EEC of 240 pk DIN en 500 Nm en vestigt nieuwe normen inzake prestaties en raffinement voor de XF dieselklant. Met zijn parallelle sequentiële turbo’s om het uitzonderlijke vermogen en koppel naadloos en moeiteloos flexibel over te brengen naar de wielen, worden deze krachtbronnen gekoppeld aan Jaguars geavanceerde zestrapsautomaat, de ZF 6HP28.

De krachtigere diesel S met 275 pk DIN geeft de XF een uitzonderlijk prestatieniveau. Voor de sprint van 0 tot 100 km/u heeft hij slechts 6,4 seconden nodig, 1,8 seconden minder dan de 2.7 V6 die hij vervangt. Ook de tussenacceleraties zijn al even indrukwekkend met slechts 3,2 seconden voor de herneming van 80 tot 110 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

De motor met 240 pk DIN levert eveneens ongeziene prestaties want hij stuwt de XF in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u, een volle seconde sneller dan de 2.7 V6. Zijn tijd voor de sprint van 80 tot 110 km/u is met 3,7 seconden bovendien slechts een fractie minder snel dan die van de Diesel S met 275 pk DIN. De topsnelheid bedraagt 240 km/u. Die aanzienlijk sterkere prestaties gaan bovendien in beide versies gepaard met een gemengd gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km, ruim 9% minder dan bij de 2.7 V6, terwijl de CO2-emissies zich beperken tot slechts 179 g/km.

Voor Jaguar en de nieuwe XF is MJ 2010 het jaar van de ultraperformante diesels.

Klanten kunnen de jongste 3.0 V6-benzinemotor, de nieuwe 3.0 V6 Diesel S met 275 pk DIN en 600 Nm en de atmosferische V8-benzinemotoren van het nieuwe XF-gamma bestellen vanaf januari 2009. De V6 diesel met 240 pk DIN en 500 Nm en de 510 pk DIN sterke XFR V8 zullen vanaf februari 2009 bestelbaar zijn.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...