zone-3082% van de Belgische bestuurders rijdt maximum 10 km/u te snel in een zone 30, 14% rijdt meer dan 10 km/u te snel en een enorme 4% rijdt effectief 30 km/u in een zone 30. Mooie cijfers! En het lijkt erop dat de staat zal doen wat de beste oplossing is en niet de meest voor de hand liggende. Normaal zou er een of andere koppige minister de controle verhogen en de boetes voor snelheidsovertredingen verhogen, maar dit is niet het geval! Staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe, liet weten het nutteloos is dat ook ’s avonds en ’s nachts maar 30 km/u gereden mag worden. Zijn voorstel is dan ook elektronische verkeersborden in te voeren.

De gemiddelde snelheid in de zone 30 ligt op 47 km/u, wat zou willen zeggen dat wanneer elke zone 30 ’s avonds een zone 50 zou worden, er minder boetes zouden worden uitgeschreven. Zou je dan niet kunnen argumenteren dat de staat er niet in slaagt een maximumsnelheid van 30 km/u op te leggen en daarom de maximumsnelheid verhoogt? Uiteraard, maar de oplossing die Etienne Schouppe voorstelt lijkt mij wel de meest gepaste, want uiteindelijk dient de zone 30 om schoolgaande kinderen veiliger te laten oversteken, wat ze ’s nachts uiteraard niet doen. ’s Ochtends zou het van 8 tot 9u 30 km/u worden, ’s avonds van 15 tot 17u.

In een zone 50 rijdt 26% van de Belgen soms wel eens 10 km/u te snel, 39% rijdt meer dan 10 km/u te snel, 35% respecteert de snelheidslimiet. Waar men 70 km/u mag, rijdt 41% effectief ook 70 km/u, 28% overtreedt die snelheid met maximum 10km/u, 31% rijdt meer dan 10 km/u te snel. In een zone 90 zijn die getallen respectievelijk 61%, 18% en 21%. Het aantal mensen dat de snelheidslimiet respecteert stijgt dus, naarmate de snelheidslimiet stijgt. Via verscheidene vormen van logisch redeneren kunnen we dus enkel concluderen dat een stijging van de snelheidslimiet een goede zaak is! (voor de statistieken van snelheidsovertredingen althans ;)) (bron: het nieuwsblad)