Officieel: nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse
Mercedes heeft de nieuwe E-klasse, waar we zo goed als alles al over weten, voorgesteld op het autosalon van Detroit. Het was zo vriendelijk ons toch een persbericht te sturen.

We wisten eigenlijk al zo goed als alles, dus zetten we de belangrijkste innovaties die hun weg naar de E-klasse gevonden hebben en de interessantste feiten eens op een rijtje.

Zo werd bijvoorbeeld het koetswerk geoptimaliseerd, wat de stijfheid met 30% verhoogt, terwijl een nieuwe ophanging voldoende comfort moet garanderen. Mercedes heeft in een windtunnel testen gedaan op de E-klasse zo aerodynamisch mogelijk te maken. De Cx-waarde van de E-klasse is nu 0,25, wat een brandstofbesparing van 0,25l/100 km betekent bij een snelheid van 130km/u.

Er zijn 13 motoren beschikbaar, de viercilinder dieselmotoren hebben aan 5,3 liter brandstof genoeg om 100 km af te leggen, de uitstoot die daarmee gepaard gaat bedraagt 139 g/km. Alle motoren voldoen aan de Euro-V emissienormen, de E 350 Bluetec voldoet zelfs aan de Euro-VI normen, die pas in 2014 van kracht gaan.

De E200 CGI en de E250 CGI worden door een 1.8 liter viercilinder turbomotor met directe injectie aangedreven. Het vermogen van de E250 bedraagt 204 pk, dat van de E200 bedraagt 184 pk. De E350 CGI en de E500 vervolledigen het benzinemotoren-gamma. De eerste beschikt over 292 pk, de laatsgenoemde over 388 pk.

Wie voor dieselen gaat, kan rekenen op drie nieuwe viercilinders. Die beschikken over de common-rail technologie, waardoor de E250 CDI 204 pk levert, de E220 CDI 170 pk (of 163 pk, met de fiscus in het achterhoofd) en de E200 CDI 136 pk. De E350 CDI staat aan de top van het dieselgamma en levert 231 pk. Vanaf de herfst zal er een V6-dieselmotor zijn in BlueTEC-versie, die 211 pk zal leveren en aan de Euro-VI normen zal voldoen.

Alle toekomstige eigenaars van V6 en V8-modellen kunnen vierwielaandrijving kiezen op de optielijst. De Mercedes E-klasse is een stuk veiliger geworden dan zijn voorganger, onder andere door NightVision, Intelligtent Light System en dagverlichting. Dreig je in slaap te vallen, zal de ATTENTION ASSIST je wakker houden. De motorkap gaat omhoog, om mensen die je eventueel zou aanrijden een zachte(re) landing te geven.

Al dat moois kost natuurlijk ook geld, hoeveel precies kan je in onderstaande tabel terugvinden:

E 200 CDI BlueEFFICIENCY

6-speed manual transmission

€38,236.00

E 220 CDI BlueEFFICIENCY

6-speed manual transmission

€42,229.00

E 250 CDI BlueEFFICIENCY

6-speed manual transmission

€46,222.00

E 350 BlueTEC

7-speed automatic

€55,176.00

E 350 CDI BlueEFFICIENCY

7-speed automatic

€53,845.00

E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY

7-speed automatic

€56,749.00

E 200 CGI BlueEFFICIENCY

6-speed manual transmission

€40,239.00

E 250 CGI BlueEFFICIENCY

5-speed automatic

€46,222.00

E 350 CGI BlueEFFICIENCY

7-speed automatic

€54,934.00

E 350 4MATIC

7-speed automatic

€56,749.00

E 500

7-speed automatic

€76,230.00

E 500 4MATIC

7-speed automatic

€79,134.00

E 63 AMG

7-speed automatic

€114,829.00

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

Nieuwe Mercedes E-klasse

De nieuwe E-Klasse van Mercedes-Benz:
een hoog veiligheids- en comfortniveau en een verbruikswinst die kan oplopen tot 23%

Detroit – Met de nieuwe E-Klasse lanceert Mercedes-Benz een nieuwe norm in het segment wat veiligheid, comfort en milieubehoud betreft. Met meer dan twintig verbeteringen en technologische innovaties, bestendigt deze nieuwe berline de leiderspositie van Mercedes-Benz in het segment van de luxewagens. Enkele van die exclusieve innovaties komen de veiligheid ten goede, zoals de standaard gemonteerde slaperigheidsdetectie, de variabele koplampen en het automatische noodremsysteem.

Het voorbeeldige rijcomfort van de E-Klasse over lange afstanden kon nog verbeterd worden dankzij een geoptimaliseerd koetswerk dat de stijfheid tot 30% verhoogt, verder verbeterde zetels en volledig nieuwe wieltreinen met schokdempers die zich automatisch aan de rijomstandigheden aanpassen. De optionele pneumatische ophanging beschikt voortaan over elektronisch gestuurde dempers.

De nieuwe E-Klasse zette ook een aanzienlijke stap voorwaarts op het vlak van zuinigheid en milieubescherming: van de tien beschikbare motoren zijn er acht uitgerust met een directe injectie. Die maakt de motoren tot 23% zuiniger dan de krachtbronnen in het vorige model. De nieuwe viercilinder dieselmotoren stellen zich tevreden met amper 5,3 l/100 km (gemengde cyclus), wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer. Alle motoren van de nieuwe E-Klasse voldoen daarmee aan de Euro V-emissienormen. De emissies van de E 350 BlueTEC liggen zelfs lager dan de drempels die werden bepaald voor de Euro VI-norm die in 2014 van kracht wordt.

De brandstofbesparing is ronduit opmerkelijk want ze kan oplopen tot twee liter per honderd kilometer. Ze is het resultaat van enkele motorwijzigingen en het Pack BlueEFFICIENCY. Dat werd ontwikkeld in het kader van een nauwe samenwerking tussen ingenieurs met diverse specialiteiten en maakt het mogelijk om het gewicht te beperken, de vorm en de werking van bepaalde onderdelen te optimaliseren en brandstof te besparen dankzij een beter energiebeheer.

Het werk dat in de windtunnel werd verricht, heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen: met een Cx van 0,25 (4% minder dan de al opmerkelijke waarde van het vorige model) is de nieuwe E-Klasse de luxeberline met de beste luchtweerstandscoëfficiënt. Bij een snelheid van 130 km/u op de autosnelweg vertaalt zich dat in een brandstofbesparing van ongeveer 0,25 l/100 km. Het radiatorrooster met variabele opening is een van de voorzieningen die in het motorcompartiment bijdragen tot deze uitstekende dynamische resultaten.

Andere geoptimaliseerde onderdelen van het BlueEFFICIENCY-pack zijn onder meer de innovatieve banden met een 17% lagere rolweerstand, de intelligentere sturing van de alternator, de brandstofpomp, de compressor van de airconditioning en de stuurbekrachtiging in functie van het gebruik en de ecologische stop-startfunctie, die de motor van de nieuwe E 200 CGI stillegt wanneer hij stationair draait. In de toerenteller informeren verklikkers de bestuurder over zijn verbruik (in l/100 km) en het ideale schakelmoment met het oog op een economischer rijgedrag.

Benzinemotoren: een 20% lager verbruik dankzij directe injectie

Het motorgamma van de nieuwe E-Klasse omvat krachtbronnen met vier, zes en acht cilinders en vermogens tussen 136 pk (100 kW) en 525 pk (386 kW). De volledig nieuwe viercilinders zijn uitgerust met een directe injectie die ze ondanks de kleine cilinderinhoud meer vermogen en koppel geeft dan vergelijkbare V6-motoren uit het vorige model. Dat is wat Mercedes-Benz ‘downsizing’ noemt: turbomotoren met een kleinere cilinderinhoud vervangen grote atmosferische motoren. De voordelen spreken voor zich: een lager gewicht, minder wrijving en een koppelcurve die het verbruik ten goede komt.

De E 200 CGI en E 250 CGI worden aangedreven door een nieuwe 1,8-liter viercilinder turbomotor met directe injectie en variabele inlaat- en uitlaatdistributie. Op de E 250 (204 pk / 150 kW) met vijftrapsautomaat, steeg het maximumkoppel met ruim 26% ten opzichte van de vorige motor, een zescilinder in V, tot een totaal van 310 Nm. Tegelijk ging het verbruik met meer dan 20% omlaag (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), tot 7,4 l/100 km. Dat stemt overeen met 175 gram CO2 per kilometer (voorlopige waarden). De E 200 CGI (184 pk/135 kW), die standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak en de ecologische stop-startfunctie beschikt, vraagt slechts 6,8 l/100 km (voorlopige waarde, nieuwe Europese gemengde cyclus). Dat stemt overeen met 159 gram CO2 per kilometer.

De E 350 CGI met directe benzine-injectie (292 pk/215 kW) en iets hoger in het gamma, de E 500 (388 pk/285 kW), behouden hun V6- en V8-motoren maar die werden geperfectioneerd om nog zuiniger voor de dag te komen. Resultaat: een verbruikswinst die kan oplopen tot 0,6 l/100 km. Mercedes-Benz AMG biedt ook nog de E 63 AMG, een nieuwe prestatieberline met 525 pk/386 kW). De V6- en V8-modellen worden standaard aan een zeventrapsautomaat en bediening aan het stuur gekoppeld.

Dieselmotoren: nieuwe viercilinders zijn tevreden met 5,3 liter

Ook aan dieselzijde voert de E-Klasse zijn segment aan, met drie volledig nieuwe viercilindermotoren. Die beschikken over een common-rail van de jongste generatie, ultrasnelle piëzo-elektrische injectoren, een meer doorgedreven uitlaatgasrecirculatie en een nieuwe, dubbele turbo met uitstekende prestaties, die het vermogen op een spontanere manier ontplooit. In cijfers: de E 250 CDI met 204 pk (140 kW) en 500 Nm beschikt over 25% meer koppel dan het vorige model, dat nochtans een V6 onder de motorkap had. Tegelijk ging het verbruik met ongeveer 23% omlaag: met een gemiddelde van 5,3 l/100 km over de nieuwe gemengde Europese cyclus stoot hij slechts 139 g/km CO2 uit. De nieuwe viercilinder diesel ligt ook in het vooronder van de E 220 CDI (170 pk/125 kW) en de E 200 CDI (136 pk/100 kW) die zich eveneens tevreden stellen met 5,3 l/100 km.

Aan de top van het dieselgamma staat de E 350 CDI met een zescilinder die 231 pk/170 kW levert en toch 0,5 l/100 km minder verbruikt dan het vorige model (E 320 CDI). Vanaf de herfst van 2009 zal deze V6 diesel ook verkrijgbaar zijn in een BlueTEC-versie met de beste uitlaatgaszuivering ter wereld. De E 350 BlueTEC zal 211 pk/155 kW leveren en tegelijk voldoen aan de Euro VI-normen die pas in 2014 van kracht worden. Alle andere motoren van de nieuwe E-Klasse beantwoorden aan de Euro V-normen.

De V6-modellen (E 350 CDI en E 350) en de E 500 met V8-motor kunnen als optie worden gekoppeld aan de jongste vierwielaandrijving van Mercedes-Benz. Dat systeem onderscheidt zich door een toegenomen efficiëntie, een lager gewicht en een compacter ontwerp, troeven die opnieuw het verbruik ten goede komen.

Veiligheid: een intelligente wagen dankzij een exclusieve synergie van systemen

Al meer dan vijftig jaar geven de E-Klasse en zijn voorgangers de toon aan op het vlak van veiligheid. De nieuwe E-Klasse zet die traditie voort met een exclusieve combinatie van rijhulp- en veiligheidssystemen van de bovenste plank. Deze technologieën werden ontworpen en ontwikkeld om een antwoord te bieden op reële veiligheidsproblemen en maken van de E-Klasse een intelligente bodyguard die zelf kan zien, voelen en reageren om ongevallen te voorkomen of minstens de impact ervan te beperken. De nieuwe E-Klasse beschermt niet alleen zijn inzittenden maar draagt ook bij tot een betere bescherming van de andere weggebruikers.

De nieuwe E-Klasse beschikt als eerste auto ter wereld over koplampen die zich aan de rijomstandigheden aanpassen en die automatisch reageren om te voorkomen dat bestuurders van andere voertuigen worden verblind. Dankzij een camera ter hoogte van de voorruit herkent de assistent van de dimlichten voertuigen die voor de E-Klasse rijden. Het draait de koplampen zo dat hun lichtbundel ze niet bereikt en optimaliseert tegelijk de verlichting van de weg. Het bereik van de koplampen kan daardoor variëren van 65 tot 300 meter. Als de weg vrij is, activeert het systeem de grootlichten. De overgang van dimlichten naar grootlichten gebeurt in alle zachtheid. Mercedes-Benz biedt dit nieuwe systeem aan in het kader van een verlichtingspack dat ook de bi-xenonkoplampen, het Intelligent Light System en de dagverlichting met led-lampjes omvat.

Het Pack trajectassistent van de E-Klasse omvat de dodehoekassistent die ook al op de S-Klasse wordt aangeboden, evenals een gloednieuwe rijstrookassistent. Dat systeem werd ontwikkeld om te voorkomen dat men van de weg raakt en waarschuwt de bestuurder wanneer het voertuig onvrijwillig afwijkt van zijn rijstrook door lichte trillingen in het stuur. De beelden die de camera op de voorruit registreert, worden ook gebruikt voor de nieuwe snelheidswaarschuwing (optie) die verkeersborden leest en de maximum toegelaten snelheid in het midden van de toerenteller weergeeft.

Nog een nieuwigheid is dat het Night Vision systeem van de S-Klasse nu ook als optie verkrijgbaar is op de E-Klasse. Mercedes-Benz heeft dit systeem geperfectioneerd door er een voetgangersdetectie aan toe te voegen: wanneer de nieuwe Night Vision-assistent een voetganger voor de wagen detecteert, wordt die weergegeven op het scherm om hem zo goed mogelijk zichtbaar te maken.

Standaard: slaperigheidsdetectie op basis van zeventig parameters

Dankzij een innovatieve technologie is de nieuwe E-Klasse in staat om te detecteren wanneer de aandacht van de bestuurder verslapt en hem te waarschuwen bij overmatige vermoeidheid. Het nieuwe detectiesysteem ATTENTION ASSIST wordt standaard gemonteerd en omvat een hele reeks ultragevoelige sensoren die voortdurend meer dan zeventig parameters controleren. Een van de voornaamste zijn de stuurbewegingen. Jarenlang onderzoek door de Mercedes-ingenieurs heeft namelijk uitgewezen dat bestuurders die ten prooi vallen aan slaperigheid hun wagen vaak lichtjes laten afwijken om vervolgens het traject met kleine, droge trekjes aan het stuur te corrigeren. In de nieuwe E-Klasse worden deze kenmerkende bewegingen gedetecteerd door een ultragevoelige stuurhoeksensor.

Mercedes-Benz biedt standaard ook het PRE-SAFE®-systeem aan dat de inzittenden preventief beschermt. Bij risicosituaties activeert PRE-SAFE® namelijk een aantal beschermingsmaatregelen voor de inzittenden, waardoor de gordels en de airbags hun volledige potentieel kunnen benutten.

De rijhulpsystemen met radartechnologie uit de S-Klasse worden eveneens als optie aangeboden op de nieuwe E-Klasse. De langeafstandsradar werkt voortaan op 200 meter, tegenover 150 meter vroeger. Hij controleert nu ook de mediaanzone, waardoor dynamische fenomenen zoals de plotse verandering van rijstrook beter worden gedetecteerd. De twee groothoek korteafstandssensoren met een bereik van dertig meter werden overgenomen van het vorige systeem.

Automatische noodstops in kritieke situaties

De radarsystemen van de nieuwe E-Klasse kunnen de bestuurder ook bijstaan bij noodstops. In combinatie met het nieuwe remhulpsysteem maken de radarsensoren het mogelijk om automatisch de remdruk te berekenen die nodig is om een aanrijding te voorkomen. Tegelijk wordt de bestuurder gewaarschuwd door visuele en auditieve signalen. Zodra hij het rempedaal intrapt, levert het remsysteem de berekende druk.

Indien de bestuurder niet reageert, remt het radarsysteem de wagen automatisch af, eerst met gedeeltelijke remdruk en als de bestuurder dan nog steeds niet reageert met de maximale remdruk om de ernst van de – op dat ogenblik onvermijdelijke – impact te beperken. Het systeem fungeert dus als het ware als een virtuele kreukelzone.

Standaard: een actieve motorkap, zeven airbags en PRE-SAFE®

Op dit ogenblik heeft de nieuwe E-Klasse al meer dan 150 crashtests tegen hoge snelheid achter de rug, evenals 17.000 ongevalsimulaties in reële omstandigheden. Het principe van de kreukelzone, een uitvinding van Béla Barényi, ingenieur bij Mercedes-Benz en pionnier op het vlak van veiligheid in auto’s, werd sindsdien voortdurend geperfectioneerd door de ingenieurs van de fabriek in Sindelfingen. De voorste kreukelzone van de E-Klasse ageert op vier verschillende niveaus en wordt zo nog performanter. Het gebruik van uiterst sterke staalsoorten draagt bij aanrijdingen bij tot de opmerkelijke stabiliteit van het hele koetswerk. De hoogtechnologische staalsoorten maken 72% van het koetswerkstaal uit, een nieuw record.

Met standaard zeven airbags, gordelspanners, actieve hoofdsteunen en ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, is de standaard gemonteerde veiligheidsuitrusting van de nieuwe E-Klasse completer dan ooit. Nog een innovatie op het vlak van veiligheid: de actieve motorkap. Deze wordt eveneens standaard aangeboden en weerspiegelt het engagement van Mercedes-Benz om een betere bescherming van voetgangers te verzekeren. Tijdens een ongeval komt de actieve motorkap in een duizendste van een seconde 50 mm omhoog aan de kant van de voorruit om zo een grotere vervormingszone te verzekeren. Dit mechanisme werd ontwikkeld om omkeerbaar te zijn zodat de bestuurder de motorkap zelf terug op zijn plaats kan zetten zonder de hulp van een garagist.

Meer comfort dankzij adaptieve schokdempers en een geperfectioneerde pneumatische ophanging

Net zoals de nieuwe E-Klasse innoveert op het vlak van veiligheid, doet hij dat al decennialang op het vlak van rijcomfort. De Mercedes-ingenieurs hebben het al erg hoge comfortpeil van het vorige model nog verbeterd, vooral dan wat het rol- en zitcomfort en de airconditioning betreft.

De standaarduitrusting omvat een geperfectioneerde wieltrein met adaptieve schokdempers. In normale rijomstandigheden gedraagt het geheel zich soepel en ligt de nadruk op het rijcomfort. Bij een dynamische rijstijl of snelle uitwijkmanoeuvres krijgen de schokdempers hun maximale stijfheid om de wagen optimaal te stabiliseren.

De standaardophanging van de nieuwe E-Klasse, die zich op comfort richt, kan als optie worden vervangen door een sportievere variant in combinatie met een verlaagd koetswerk (standaard op AVANTGARDE).

De pneumatische ophanging, die als optie kan worden besteld voor de V6-motoren en standaard is op de E 500 en E 500 4MATIC wordt voor het eerst ook aangevuld met elektronische schokdempers. Dankzij een netwerk van sensoren is dat systeem in staat om de demping van elk wiel afzonderlijk af te passen, wat het rijcomfort aanzienlijk ten goede komt en tegelijk de veiligheid en wendbaarheid verhoogt. Met een druk op de knop kan de bestuurder bovendien opteren voor een sportieve of comfortabele afstelling.

Nieuwe zeteltechnologieën

Naar goede merkgewoonte bieden de zetels van de nieuwe E-Klasse een uitzonderlijk zachte vering dankzij het gebruik van gevulde stootkussens: onder de stoffen of lederen bekleding wordt rechtstreeks een schuimvulling geïntegreerd. Mercedes-Benz is de enige autoconstructeur die deze artisanale en geavanceerde techniek gebruikt voor zijn zetels. De klant krijgt de keuze tussen twee types van stootkussens: op het basismodel en het niveau AVANTGARDE zijn de kussens overdwars, bij het niveau ELEGANCE zijn ze overlangs en verwijzen ze naar het ontwerp van de Mercedes-zetels uit de jaren zestig en zeventig.

Actieve multicontourzetels met massagefunctie uit S-Klasse

Het Pack actieve multicontourzetels (optie) omvat de nieuwe contourzetels met comforthoofdsteun en massage met twee niveaus in de rugleuning uit de S-Klasse. Piëzo-elektrische kleppen regelen de druk en het volume van de verschillende luchtkussens in de rugleuning in functie van de stuurhoek, de snelheid en de overdwarse versnelling om de bestuurder en passagier een betere zijdelingse steun te geven.

Achteraan kunnen de passagiers van de nieuwe E-Klasse als optie genieten van twee comfortabele individuele zetels die de klassieke achterbank vervangen. Het Pack comfort achteraan omvat de lederen bekleding, de zetelverwarming, een middenconsole, een comforthoofdsteun, zonnewering in de achterdeuren, een elektrisch bediend zonnescherm voor de achterruit en een luik om lange voorwerpen door te laden naar het interieur.

Verschillende klimaatinstellingen met een druk op de knop

De nieuwe E-Klasse kan beschikken over een automatische airconditioning met drie zones (bestuurder, voorpassagier en achterpassagiers), die tevens diverse modi voor de klimaatregeling omvat. Zo kunnen de inzittenden met de optionele THERMOTRONIC opteren voor de modi ‘diffuus’, ‘gemiddeld’ en ‘gericht’ om het vermogen en de spreiding van de lucht aan hun voorkeuren aan te passen zonder daarbij de automatische modus te verlaten.

Standaard is de nieuwe E-Klasse uitgerust met de THERMATIC-airconditioning met twee zones.

Een opvallend design, soeverein en statutair

De dubbele koplampen, die in 1995 werden geïntroduceerd blijven een essentieel designkenmerk waaraan men de E-Klasse onmiddellijk kan herkennen. Ze werden gemoderniseerd en aangepast aan de mannelijke lijn van het nieuwe model. De nieuwe ‘ogen’ van de E-Klasse zijn voortaan rechthoekig en verwijzen meer naar het kubisme dan de organische invloeden uit het verleden. Deze minerale entiteiten lijken als diamanten te zijn ingelegd in de vleugels van de wagen. Met zijn driedimensionaal, verchroomd pijlvormig frame neemt het verticaler geplaatste radiatorrooster de meer uitgesproken designtaal van deze nieuwe versie over om zijn rol van zakenberline nog extra in de verf te zetten.”

Het geavanceerde lijnenspel en de oppervlakken zijn kenmerkend voor het nieuwe design van Mercedes-Benz. Concave en convexe oppervlakken wisselen af met geprononceerde hoeken en dynamische lijnen, en creëren zo een designtaal die op de nieuwe E-Klasse tot in de kleinste details werd geperfectioneerd. De duidelijke lijnen die over de flanken van de wagen lopen, verbinden de verschillende delen met elkaar. Ze worden vooraan en achteraan overgenomen en verzekeren de harmonieuze look van het geheel.

Achteraan worden die vormen nog aangevuld met een ander, fysiek element: een gestrekte lijn boven de wielkasten geeft de achtervleugels een gespierd uitzicht. Kenners zullen er een verwijzing naar de Mercedes ‘Ponton’ uit 1953 in zien, waarvan het design reeds een uitzonderlijke soliditeit uitstraalde. Dat element staat ook symbool voor het karakter van de E-Klasse, een model dat als geen ander traditie en vooruitgang combineert.

Ook het interieur werd ontworpen met de liefde voor details die alle modellen van Mercedes-Benz kenmerkt. Elk element werd ontworpen om elke passagier te overtuigen en te verleiden op het gebied van vormgeving, functionaliteit, kleur en gebruikte materialen. Het harmonieuze geheel straalt een ontspannen sfeer uit en nodigt uit tot reizen.

Een complete standaarduitrusting en drie afzonderlijke versies

Personalisering en diversiteit stonden altijd al centraal bij de keuze van de uitrusting voor de E-Klasse. Voor de nieuwe berline krijgt de klant de keuze tussen tien motorversies en drie wieltreinen. Om het design van zijn wagen te personaliseren kan hij opteren voor een van de twee uitrustingsniveaus en twaalf combinaties van velgen en banden (16, 17, 18 of 19 duim), twaalf lakken en zes bekledingen in vijf kleurcombinaties. Het gamma sierinzetstukken werd verdubbeld en omvat voortaan glanzende en opengewerkte houtafwerkingen en aluminiuminleg.

De standaarduitrusting omvat onder meer lichtmetalen 16”-velgen met negen spaken, sierinzetstukken in eucalyptus of gewafeld aluminium (optie), evenals een multifunctioneel vierspakig stuur in Nappa-leder met chroomaccenten. Ook standaard is het Audio 20 CD-systeem met dubbele tuner, cd-speler, acht luidsprekers en Bluetooth-interface voor gsm’s. Het kleurenscherm van 5,8 of 7 duim bevindt zich in het midden van het dashboard en kan gemakkelijk worden bediend vanaf de twee voorste plaatsen dankzij de bedieningstoetsen op de middenconsole.

Het personaliseringsprogramma steunt op twee uitrustingsniveaus. De eerste, ELEGANCE, doet zijn naam alle eer aan met een klassieke look: een verchroomd radiatorrooster met vier zilverkleurige lamellen, lichtmetalen 16”-velgen met tien dubbele spaken, decoratieve inleg in wortelnotenhout of essenhout met open poriën (optie) en een sfeerverlichting waarvan de optische vezels langs het dashboard en de deurpanelen lopen.

De AVANTGARDE-lijn staat, zoals zijn naam al aangeeft, voor een resoluut moderne aankleding. De standaarduitrusting omvat de volgende bijkomende elementen: bi-xenonkoplampen met Intelligent Light System en dagverlichting met led-dioden, achterlichten met led-dioden, lichtmetalen 17”-velgen met 5 dubbele spaken, een specifieke afstelling voor de wieltreinen en een verlaagd koetswerk, een sfeerverlichting, een speciaal instrumentenbord met sportieve rand rond de wijzerplaten, specifieke bumpers en een verchroomd radiatorrooster met drie lamellen in glanzend zwart.

Uitrustingspacks: opties om aan alle wensen te voldoen

De twee design- en uitrustingsniveaus van de nieuwe E-Klasse worden nog aangevuld met diverse packs, waarvan bepaalde onderdelen niet afzonderlijk verkrijgbaar zijn. Zo is er het Pack Sport AMG met een AMG-design voor de bumpers en de onderzijde van het koetswerk, sportzetels voor een betere zijdelingse steun, contrasterende stiksels voor de zetels en armsteunen, een sportstuur met vier spaken en peddels om te schakelen, een zwarte hemelbekleding, een sportophanging met verlaagd koetswerk, geperforeerde remschijven met Mercedes-logo en lichtmetalen AMG-velgen van 18 duim.

Het Pack Exclusief omvat onder meer een stuur in hout en leder, een Alcantara-bekleding voor de hemel, de deurstijlen en de zonneschermen, bekleding in Nappa-leder voor de zetels, de armsteun en deurpanelen en een exclusieve gestikte dashboardbekleding.

De meest verkochte zakenberline op de markt

De nieuwe E-Klasse volgt een van de populairste modellen van Mercedes-Benz op, waarvan sinds 2002 meer dan 1,3 miljoen exemplaren werden verkocht. Daarmee voert hij de verkoop in het hogere segment in heel wat West-Europese landen aan en vertegenwoordigt hij 40% van de verkoop in Duitsland.
Sinds 1947, het geboortejaar van de 170 V, de voorloper van de E-Klasse, heeft Mercedes-Benz meer dan tien miljoen exemplaren van dit model geproduceerd, en dat maakt de E-Klasse tot de meest verkochte zakenberline ter wereld. In Europa wordt de nieuwe E-Klasse in maart 2009 in de showroom verwacht.

Prices for the New Mercedes-Benz E-Class

E 220 CDI BlueEFFICIENCY available from €41,590.50

Stuttgart — The new E-Class, which will be launched by Mercedes-Benz in the spring of 2009, will cost between €41,590.50 and €70,269.50 ex-works.
Prices for the new E-Class will therefore remain at the same level as those for the predecessor model, despite more extensive equipment features, new engines, and improved technology. The model program for the new E-Class at market launch will consist of ten saloons equipped with four, six, or eight-cylinder engines that consume up to 23 percent less fuel than before. Two additional four-cylinder engine models with new petrol and diesel injection systems will be introduced in the fall of 2009. Three of the new
E-Class saloons will also be available with an improved 4MATIC all-wheel drive system that exhibits even more fuel economy compared to the predecessor model.

Mercedes-Benz has supplemented the already extensive standard equipment in the E-Class with features that further improve safety and comfort in the new model series. Such features include a fatigue recognition system, adaptive shock absorbers, a driver kneebag, an active engine hood, daytime running lights, a Bluetooth cell phone interface, and a large colour display on the instrument panel. The V6 and V8 models also boast as standard equipment a direct steering system and a seven-speed automatic transmission with a steering wheel selector lever. The E 500 eight-cylinder saloon is additionally equipped with pneumatic suspension and an electronically controlled damping system.

The ELEGANCE and AVANTGARDE design and equipment lines offer further possibilities for special design and equipment features in the new E-Class. The ex-works surcharges for the lines are €1,921.85 for the ELEGANCE and €3,361.75 for the AVANTGARDE — and thus remain unchanged from the predecessor model, despite a broader range of equipment features. The ELEGANCE line stands out, for example, through ambience interior lighting, newly developed seats in vertical fluting design, burr-walnut wood trim, and 16-inch light alloy wheels
in ten-twin spoke design.

In the AVANTGARDE line, Mercedes-Benz emphasises the modern and innovative character of the new E-Class with a distinct front-end design, sporty suspension tuning with lower body positioning, bi-xenon headlights with five different lighting functions, LED daytime driving lamps, LED taillights, 17-inch light alloy wheels in five-twin spoke design, 245/45 R 17 wide base tyres, and ambience interior lighting.

Mercedes-Benz also offers an AMG Sports Package and an Exclusive Package for more demanding customers. These contain valuable equipment features that are mostly not available individually. The AMG Sports package, for example, includes AMG-design bumpers and side skirts, sports seats with outstanding
side support, three-spoke steering wheel, and 18-inch AMG light alloy wheels. Depending on the model variant in question, the AMG Sports Package costs between €2,915 and €4,046 ex-works. The Exclusive package (€4,284 ex-works) enhances the new E-Class through the inclusion of a wood-leather steering wheel, an Alcantara roof lining and pillar trim, nappa leather seat upholstery, and a high-quality upholstered instrument panel.

Equipment features include the latest comfort and safety systems

No other automobile offers such extensive and cleverly aligned interaction between state-of-the-art driver assistance systems. In order to help drivers benefit to the greatest extent possible from these technologies, Mercedes-Benz offers optional packages containing specific sets of innovations. This ensures that the systems in question operate perfectly together and ideally complement one another. The Lane package (€892.50 ex-works), for example, includes the Lane Keeping Assist and Blind Spot Assist. The first of these two innovations supports drivers when they veer out of the lane they’re travelling in, while the second assists them when they intentionally change lanes.

The Driver Assistance package (€2,558.50 ex-works) brings together systems from Mercedes-Benz that actively help prevent rear-end collisions: the DISTRONIC PLUS radar-based proximity cruise control system, Brake Assist PLUS, and the automatic PRE-SAFE® braking system. This package also includes the lane assistant and blind-spot assistant.

Mercedes-Benz has also put together the Light package for customers who
do a lot of driving at night. This package consists of bi-xenon headlights, the Intelligent Light System, LED daytime driving lamps, and the new adaptive Highbeam Assist. Depending on the model and equipment features in question, the Light package costs between €238 and €1,689.80 ex-works.

Customers who care a lot about comfort can purchase an Active Multicontour Seat package for their new E-Class. Costing €1,487.50 ex-works, this package features newly developed multicontour seats with a massage and driving dynamics function, as well as special comfort headrests. The Rear Comfort package (€3,718.75 ex-works) includes leather upholstered and heated individual rear seats, integrated sun shades in the rear doors, and an electric shade on the inside of the back window.

Overview of prices for the new E-Class (standard equipment):

E 220 CDI BlueEFFICIENCY 6-speed manual transmission €41,590.50
E 250 CDI BlueEFFICIENCY 6-speed manual transmission €44,506.00
E 350 BlueTEC 7-speed automatic €53,371.50
E 350 CDI BlueEFFICIENCY 7-speed automatic €50,991.50
E 350 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY 7-speed automatic €53,728.50
E 250 CGI BlueEFFICIENCY 5-speed automatic €44,506.00
E 350 CGI BlueEFFICIENCY 7-speed automatic €51,943.50
E 350 4MATIC 7-speed automatic €53,728.50
E 500 7-speed automatic €67,532.50
E 500 4MATIC 7-speed automatic €70,269.50

All prices are ex-works and include sales tax of 19%
Extensive customer communication to accompany the E-Class market launch

Mercedes customers will be provided with a broad range of information material on the new E-Class during the run-up to the model’s market launch. For example, the brand has put together an Internet Special that will enable an interactive look at the new model, which, among other things, will be presented in detail in various film episodes. The Internet Special will focus here on a movie showing a trip taken in the new E-Class by former Formula 1 driver Jean Alesi and four-time Grammy winner and American jazz singer Dianne Reeves. In the film, Alesi drives the new E-Class over a route rich in curves, while the back of the saloon is transformed into a concert venue in which Dianne Reeves sings the classic tune “Better Than Anything.” This “Concert in E” is made possible by the fact that the E-Class offers the highest levels of safety and comfort even in extraordinary driving situations, thereby lending its occupants a unique feeling of protection and security — in accordance with the claim of the campaign “Welcome Home.” Alesi and Reeves exit the new Mercedes saloon at the end of the trip looking as relaxed — and as fascinated — as can be. The Internet Special goes online on January 12, 2009, at www.concert-in-e.com.

In Germany, those who visit the special can also order the free history book “Zeitreise”, which presents the history of the E-Class model series and includes powerful and emotional photos. The history of the model will also be the subject of a special exhibition at the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart that will begin in February 2009. An exhibition room at the museum, especially renovated for the event, will feature not only the history but also the actual new E-Class model. Smaller exhibits and personal stories complete this special exhibition. At www.mercedes-benz.tv the internet television station of Stuttgart-based car manufacturer also broadcasts detailed information on the new car in its Drive magazine.

Information on the new E-Class can also be obtained via mobile devices at www.e-class.mobi. The site’s mobile configurator enables users to put together their own personal E-Class dream car, and mobile visitors to the site will also
find an extensive entertainment programme that includes exclusive downloads. What’s more, beginning in late February, users in Germany who visit the site will be able to call up a “Wine-and-Dine Guide” recommending exclusive hotels and restaurants.

42.229

Deel dit bericht:

6 reacties op "Officieel: nieuwe Mercedes E-klasse"

  1. maxim 13-01-2009 om 16:33

    echt mooi

  2. 888lol888 24-01-2009 om 18:02

    Wow, ik wou dat ik die E500 4matic zou kunnen betalen. Dan zou alles hier veel beter gaan!

    Gr,

  3. Bart 28-01-2009 om 23:26

    de achterkant valt iets tegen! verder een prachtige wagen!!
    ik heb een e-320cdi met 224pk onder de kap! rijdt geweldig, is zeer snel, heeft een prachtig V6 geluid en over het verbruik klaag ik niet echt! ik zou niks anders meer willen dan deze wagen. waarop het nieuwe model nog verbeterd zou zijn, lijkt mij al ver te zoeken, want de huidige is toch echt wel geweldig hoor. zeker vanaf bouwjaar 2003. de eerste uit 2002 vertoonde nog wel eens elektronica problemen, maar deze waren na 2002 vrijwel opgelost. ik zou zeggen, goed bezig mannen!!

  4. Gustave 13-05-2009 om 18:36

    Ik rij al 10 jaar met een mercedes E220 CDI, in het begin enkele electronische problemen gehad, maar onmiddellijk gratis verholpen. Mijn beste wagen die ik ooit gehad heb, snel, goed konfort, veilig en bestendig tegen alle weersinvloeden. Nog steeds geen roestvlekje te bespeuren, terwijl mijn vorige wagens al na 5 jaar doorgeroest waren. Mijn volgende wagen wordt beslist een mercedes, hij word er steeds mooier op, doe zo voort. Het enige nadeel zijn de bijkomende opties, voor iets meer betaal je uiteindelijk veel meer, spijtig dat dit niet standaard kan voorzien worden, aleszins proficiat.

  5. Willem 13-05-2009 om 18:56

    Persoonlijk vind ik hem toch wel wat duur, los van de opties. De 220CDI zou niet meer mogen kosten dan 40.000€ basis vind ik.

    @ Gustave: met wat voor wagens reed je vroeger misschien? Ik kan je verzekeren dat mijn vader zijn XM het 250.000km (5j, 2000-2005) uitgehouden heeft zonder roest, alsook zijn huidige C5 (200.000km, 2005-2009). Vandaag de dag moet je echt al je best doen om een auto te kopen die na 5j doorroest 😉

  6. erik 29-07-2010 om 13:57

    echt een pracht wagen, ik rijd nu ongeveer een half jaar met een splinternieuwe e 350 cdi een prachtige v6 met een heerlijke sound, de airmatic DC die ik erbij heb besteld is echt geweldig, de beste optie die je op een e klasse kan nemen het is alsof je zweeft over het wegdek. met mooie 17¨ wielen en een witte kleur is de auto gewoon af. ik heb er nog geen enkel technisch probleem mee gehad en daar ben ik blij om. het is echt een aanrader voor iedereen die een e zoekt aan te schaffen!!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...