Mercedes Concept BlueZero
Mercedes zal op het autosalon van Detroit drie milieuvriendelijke conceptcars voorstellen. De Mercedes BlueZero E-Cell Concept is daar de eerste van.

De andere twee conceptcars zullen de naam BlueZero E-Cell Plus (origineel!) en BlueZero F-Cell meekrijgen. Bij de Mercedes E-Cell – van deze conceptcar ziet u hierboven én hieronder de afbeelding – wordt de aandrijving uitsluitend door lithium-ion batterijen geregeld. Bij de E-Cell Plus krijgen de elektromotoren van de E-Cell hulp door een 1.0 liter driecillinder motor uit de Smart ForTwo. De F-Cell staat de elektromotoren bij met de brandstofcel-technologie.

Het klinkt allemaal niet bepaald spectaculair -tenzij je een hypermiler bent natuurlijk – maar al bij al is het wel een technologie die zou kunnen aanslaan. De E-Cell heeft weliswaar maar een reikwijdte van 200 km, de E-Cell Plus geraakt 600 km ver en de F-Cell 400 km. Deze wagens sprinten elk naar 100 in minder dan 11 seconden, de topsnelheid is begrensd tot 150 km/u. Als je die cijfers eens bekijkt – maar de topsnelheid achterwege laat – zouden deze wagens in productieversie wel eens kunnen aanslaan.

Alles is uiteraard zo efficiënt mogelijk gedaan. Als er geremd wordt, wordt de energie die vrijkomt naar de batterijen gevoerd. De elektromotor functioneert bij rijden op constante snelheid en inparkeren, terwijl de verbrandingsmotor voor kracht zorgt wanneer het nodig is, maar die kracht wordt gerecupereerd bij het remmen. Efficiëntie op z’n Duits dus.

Mercedes had al een concept dat ook van de F-Cell technologie gebruikt maakt:

Zo’n halfopen wagen lijkt mij niet bepaald praktisch 😉