Audi R8 V10
Audi heeft de Audi R8 V10 onthuld, onder de motorkap vinden we een 5.2 liter, tiencilinder FSI motor met een vermogen van 525 pk.

We zaten al een tijdje te wachten op de R8 V10, de meer potente versie van de R8 die standaard met een V8 rondtoert. Onder de motorkap van de R8 V10 huist logischerwijs een V10 motor, deze beschikt over 5,2 liter cilinderinhoud en heeft een vermogen van 525 pk en een maximaal koppel van 530 Nm. Daarmee sprint de R8 V10 van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 316 km/u. 

Per liter cilinderinhoud beschikt de R8 V10 over 100,9 paarden, elke pk moet 3,09 kilogram voortbewegen. De lichtste R8 V10, deze met een manuele zesbak, weegt namelijk maar 1.620 kilogram. De V10-motor weegt 258 kilogram, 31 kilogram meer dan de V8. Met een R tronic versnellingsbak haalt de R8 vanuit stilstand 200 km/u in 8,1 seconden. Het gemiddeld verbruik van de R8 V10 met R tronic ligt trouwens op 13,7 liter per 100 km.

Om de R8 V10 veilig op de weg te houden is deze uiteraard uitgerust met het vertrouwde Quattro vierwielaandrijvingssysteem. Daarenboven is de motor zo gepositioneerd om de sportwagen de ideale gewichtsverhouding (44-56) mee te geven en is de ophanging uitgerust met Audi Magnetic Ride, deze past de vering automatisch in enkele milliseconden aan aan het wegoppervlak. De R8 5.2 FSI Quattro beschikt als laatste ook nog over keramische remschijven, niet alleen omdat deze meer remkracht geven, ook omdat deze lichter zijn dan standaard stalen remschijven. 

Aan de buitenkant heeft Audi niet zoveel veranderd, de grille en luchtinlaten vooraan werden in blinkend zwart geverfd. De R8 V10 heeft standaard LED koplampen, Audi is daarmee de eerste autobouwer in de wereld die alle lichten op zijn wagen met LED techniek uitrust. Aan de zijkant zien we dat de sideskirts iets wijder zijn en dat de luchtinlaat aan de achterruit een matte aluminium look heeft. Achteraan zien we twee ovalen uitlaatpijpen en de R8 V10 staat op prachtige 19″ velgen.

Binnenin verandert er niet zoveel ten opzichte van de V8 versie, Audi zorgt enkel voor een grotere standaarduitrusting. Zo zijn verwarmde zetels met Nappa leder, het driver information system met navigatiesysteem en Bang & Olufsen geluidssysteem, automatische airco en het alarm systeem standaard. Daarenboven zijn de individualiseringsmogelijkheden vrijwel onbegrensd.

De Audi R8 V10 5.2 FSI Quattro zal vanaf het tweede kwartaal van 2009 op de markt komen voor een basisprijs van 142.200 euro.

Audi R8 V10

Audi R8 V10

Audi R8 V10

Audi R8 V10

Audi R8 V10

Audi R8 V10 Interieur