Gerelateerde artikels
De derde generatie Nissan Qashqai ondergaat na drie jaar een deugddoende facelift met meer technologie én een opvallende grille!
De begin 2021 gelanceerde Nissan Qashqai SUV zorgde – opnieuw – voor de nodige commerciële interesse. In Europa alleen al werden er meer dan 350.000 exemplaren verkocht. Als we sinds 2007 beginnen te rekenen staat de teller zelfs op 1,3 miljoen geproduceerde Qashqai’s! Om dat succesverhaal te versterken in de komende maanden/jaren krijgt de Qashqai nu een interessante opfrisbeurt. Intussen zijn de ingenieurs (en designers) druk in de weer met de volgende generatie die zuiver elektrisch zal zijn!
De Nissan Qashqai facelift breekt behoorlijk hard met zijn voorganger dankzij de nieuwe “driedimensionale” grille. De smalle koplampen krijgen naast nieuwe LED dagrijverlichting ook extra functionaliteit mee. Achteraan ondergaan de lichtblokken eveneens een gedaanteverwisseling. In de personalisatiegids verwelkomen we de Pearl White, Pearl Black en Deep Ocean lakkleuren naast diverse 18”, 19” en 20” lichtmetalen velgen. De Qashqai line-up omvat vanaf nu ook een sportief ogende N-Design uitvoering!
Terwijl alles binnenin grotendeels hetzelfde bleef … voorziet Nissan toch nieuwe zetels, kwalitatievere materialen én sfeervolle LED verlichting. Op technologisch vlak maken diverse Google technologie (Maps, Play, Assistent, …) hun intrede in het bestaande Nissan Connect infotainmentsysteem. Tevens zijn de Japanners fier op hun nieuwste versie van de Around View Monitor (lees: 360° camera), Autonomous Energy Braking, Emergency Lane Keep en Intelligent Speed Assistance ondersteuning.
Motorisch blijft alles bij het oude. De Nissan Qashqai is er dus met 1.3-liter mild hybride benzinemotor (140 pk of 158 pk) en de innovatieve e-Power aandrijflijn (195 pk).
Wanneer de Qashqai facelift opduikt bij de lokale Nissan verdeler en aan welke Beglische prijs dat zal zijn werd nog niet gespecificeerd. Vermoedelijk zal die nabij de actuele vanafprijs (33.340 euro) zitten.
Na deze facelift is de karaktervolle Nissan Juke crossover wederom in het geel te verkrijgen én werd het interieur opgefrist.
Terwijl ze bij Nissan alreeds (intensief) werk maken van een gloednieuwe zuiver elektrische opvolger trakteren ze de huidige Juke crossover op een facelift. Ingrijpende visuele verschillen zijn er niet te bespeuren, wel is de tweede generatie Juke (codenaam: F16) terug verkrijgbaar in een gele lakkleur. Deze staat als Iconic Yellow geafficheerd in de catalogus en was voordien blijkbaar een populaire keuze. Ook introduceren ze de sportief ogende Juke N-Sport uitvoering én groeit het aanbod qua velgen (17”).
Binnenin noteren we een hoop interessante nieuwigheden. Zo prijkt er binnenin de Juke facelift een digitaal instrumentenpaneel (12,3”) achter het fijne stuurwiel met de nodige functietoetsen. Centraal in het dashboard installeren de Japanners een gloednieuw infotainmentsysteem, eveneens 12,3” groot en voorzien van moderne functionaliteit. Nissan benadrukt daarnaast graag het gebruik van kwalitatievere materialen, het grotere handschoenkastje, de bredere middenarmsteun en de hogere resolutie van de achteruitrijcamera. Lane Departure Warning ondersteuning behoort vanaf heden tot de standaarduitrusting.
Onderhuids blijft alles bij het oude. Het motorengamma van de Nissan Juke omvat de 1.0-liter DIG-T driecilinder (114 pk / 200 Nm) naast de zelfopladende 1.6-liter Hybrid (143 pk).
Sinds 2010 werden er bij Nissan Sunderland (UK) reeds 1,3 miljoen exemplaren van de Juke gebouwd. Ook de toekomstige Juke EV zal hier geproduceerd worden. Broederlijk naast de nieuwe Leaf en Qashqai … die eveneens zuiver elektrisch zullen zijn.
Spoedig zal de Juke facelift neerstrijken bij de lokale Nissan verdeler. Dit met een Belgisch prijskaartje dat in de lijn zal liggen van het huidige aanbod (vanaf 26.500 euro).
Feestelijk nieuws vanuit de Japanse hoofdstad, Nissan heeft met de Ariya Nismo eindelijk een sportieve EV crossover!
Uiteraard pakte Nissan stevig uit tijdens de Tokyo Auto Salon 2024. Dit met de (langverwachte) Ariya Nismo topversie. Net zoals voordien staat het Nismo label garant voor een sportieve make-over, zowel op visueel vlak als qua prestaties én rijgedrag. Tegen de lente komt deze sportieve EV op de Japanse markt, nadien volgen er vermoedelijk nog meer regio’s/landen.
Naar goede Nismo gewoonte vinden we rondom de nodige rode en zwarte accenten terug net zoals nieuwe 20” velgen. Achteraan prijken er zowaar twee (!) spoilers en binnenin is er aan alcantara en contrasterende rode stiknaden geen gebrek. De sportzetels moeten de nodige stevigheid en ondersteuning bieden.
Ook de Nissan Ariya Nismo rekent op e-4ORCE vierwielaandrijving dankzij de aanwezigheid van twee elektromotoren (eentje voor+achteraan). In het geval van de Ariya Nismo e-4ORCE B6 ligt het systeemvermogen op 362 pk / 560 Nm en krijg je een 66 kWh accupack. De B90 variant is de top-topversie met 429 pk / 600 Nm en 91 kWh aan batterijen.
Prestatiecijfers werden vreemd genoeg niet vrijgegeven, wel dat het gewicht respectievelijk 2.080 kg of 2.210 kg bedraagt. En dat de Nismo ingenieurs al hun liefde, kennis en kunde in een nieuwe afstelling voor het onderstel hebben gestoken. Voor de (digitale) soundtrack ging Nissan ter rade bij hun Formule E raceteam!
Een Belgische lanceringsdatum en bijhorend Ariya Nismo prijskaartje werd nog niet gecommuniceerd. Misschien weet de lokale verdeler wel meer? Daar heb je alvast een reguliere Ariya in ruil voor 48.400 euro. Voor een Ariya e-4ORCE met 306 pk wordt dat minstens 64.900 euro.